Som vanligt en massa gissande och tyckande i trådar som den här.
Det finns egentligen två frågor här. Det ena är att datorn ska funka och det andra är att den var begagnad.
Angående det faktum att datorn skulle vara begagnad så har du egentligen inget annat än indicier på det. Du har hittat några mappar som skulle kunna vara företagsmappar. De skulle också kunna vara något helt annat. Om du inte har upptäckt att datorn är begagnad under ett helt års användande så har du nog försatt din chans.
Du har tre månader på dig att reklamera fel på produkten från det att du upptäckte felet. I och med att begagnad vara har med varans skick att göra så tror jag att du får väldigt svårt att hävda att du inte upptäckte vilket skick varan var i förrän efter ett års användande.
Den andra frågan rör garantiärendet. CDON har all rätt i världen att hänvisa dig till en annan part som löser reklamationen. Om det är CDON som hänvisar dig vidare kan de inte avsäga sig ansvar i framtiden. CDON ska dock betala alla omkostnader för reklamationen. Därför hade jag bett om en fraktsedel till det ställe som datorn ska skickas. Det är inte rimligt att du som kund själv ska bekosta det och sedan få tillbaka pengarna från CDON. Och om de reagerar över det tycker jag att du ska hävda att det är deras ansvar att stå för kostnaden och att du inte har ekonomi att ligga ute med pengarna. Det brukar dessutom bli billigare för leverantörerna att skicka ut fraktsedeln eftersom de ofta har förhandlat till sig bättre pris för frakter.
Det finns inget annat du kan göra än att skicka in datorn. CDON har rätt att försöka lösa problemet med licensen till dig på det sätt de vill. Glöm inte att göra backup på innehållet, för jag tror inte att de kan lösa detta med mindre än att installera om Windows.
Du glömmer att skilja på Garantiärende och reklamation. Produkten är felaktigt såld då licensen saknas. Att ett grafikkort saknas i en stationär dator är inte ett garantiärende, det är ett reklamationsärende på köpet i sig.
Vidare, att den säljs som begagnad gör det även till ett reklamationsärende då produkten är begagnad utan säljaren nämnt detta, således faller det under paragrag 16 i KKöpL. Därav även reklamation. Garanti är helt fel sak att trycka på och Cdon kan fortsätta hänvisa till Acer i all framtid om man fortsätter på det spåret.
Jag vet dock inte vilka paragrafer då juridiska termer inte är min starkaste sida. Nån här tidigare i tråden skrev paragraf 19 respektive 22 men jag vet inte riktigt hur jag ska skriva i mejlet då att bråka mot ett företag är helt nytt för mig och något jag hoppats aldrig behöva göra:/
Yes, tog bara en snabb kik men menade §16 som specificerar några fall där produkten anses vara felaktig. Nedan kommer ett förslag på mail, modifiera och editera så det passar dig och är lämpligt.
Ett förslag på mail till CDON:
Hej Cdon.
Jag har varit i kontakt med er gällande mitt köp av produkten [Stoppa in produktnamn och artikelnummer] som jag har köpt av er den[INSERT DATUM]. Ordernummer: [Ordernummer]. Denna produkt såldes till mig i form av en konsumentprodukt och skall således innehålla konsumentlicenser av Windows då detta är specificerat av er på produktbeskrivningen. Vidare nämns inget om att produkten vid tillfället var begagnad, tidigare refurbished eller såld och returnerad av tidigare ägare.
Då produkten nu visat sig både:
Sakna en aktiv windowslicens.
Har en windowslicens som var av typen för företag.
Visat sig vara begagnad utan att ni har uppvisat denna väsentliga information för mig vid köpet
Så har produkten varit felaktigt såld till mig som konsument och faller under §16 av Konsumentköplagen (1990:932) enligt andra stycket:
"Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell "
1. Produkten är såld med en licens ogiltig för konsumenter och kan således inte stämma överens med punkt 1 ovan.
2. Produkten stämde inte överens då den både var begagnad och såldes utan giltig windowslicens enligt punkt 3 ovan.
Därav har jag rätt till avhjälpning enligt konsumentköplagen §22.
Lagen vidare specificerar att ni skall hantera ärendet och även stå för hela kostnaden av ärendet. Det innebär att ni skall ta ert ansvar och sköta all kontakt med eventuella tillverkare och mjukvaruleverantörer om det så måste. Jag har som kund mitt reklamationsärenden mot er som återförsäljare och jag har inget med varken Acer eller Windows.
[HÄR STOPPAR DU IN VAD DU FÖRESLÅR CDON SKA ERSÄTTA DIG MED, Omleverans av en ny produkt, Reparation av befintlig produkt, Hävning av köpet och utbetalning av hela beloppet(hävdar de värdeminskning så säger du att ni skall jämka denna värdeminskning mot räntan på dina innehålla pengar].
Om in inte erkänner KKöpL så kommer jag inte tveka utan ta detta vidare och koppla in ARN.
All framtida korrespondens sparas.
Hälsning
/[DITT NAMN OCH KONTAKTUPPGIFTER]
Du kan även utkräva ekonomisk ersättning för samtliga kostnader detta har kostat dig, t ex telefonsamtal till ACER och Microsoft som Cdon har skickat dig på och all form av transport till postombud och dylikt.
Kan säga, CDON saknar all form av juridisk kompetens så gäller att servera allt på silverfat för att de ska fatta. Fick tidigare idag ett mail där de hänvisar till att en produkt var på rea men samtliga argument de kom med var oväsentliga enligt lagen. Även om de kanske hade rätt så var argumenten i sig helt irrelevanta.
| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin