Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Cdon sålde begagnad dator som ny..smått irriterad nu...hur går jag vidare?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av giplet:

Som vanligt en massa gissande och tyckande i trådar som den här.

Det finns egentligen två frågor här. Det ena är att datorn ska funka och det andra är att den var begagnad.

Angående det faktum att datorn skulle vara begagnad så har du egentligen inget annat än indicier på det. Du har hittat några mappar som skulle kunna vara företagsmappar. De skulle också kunna vara något helt annat. Om du inte har upptäckt att datorn är begagnad under ett helt års användande så har du nog försatt din chans.

Du har tre månader på dig att reklamera fel på produkten från det att du upptäckte felet. I och med att begagnad vara har med varans skick att göra så tror jag att du får väldigt svårt att hävda att du inte upptäckte vilket skick varan var i förrän efter ett års användande.

Den andra frågan rör garantiärendet. CDON har all rätt i världen att hänvisa dig till en annan part som löser reklamationen. Om det är CDON som hänvisar dig vidare kan de inte avsäga sig ansvar i framtiden. CDON ska dock betala alla omkostnader för reklamationen. Därför hade jag bett om en fraktsedel till det ställe som datorn ska skickas. Det är inte rimligt att du som kund själv ska bekosta det och sedan få tillbaka pengarna från CDON. Och om de reagerar över det tycker jag att du ska hävda att det är deras ansvar att stå för kostnaden och att du inte har ekonomi att ligga ute med pengarna. Det brukar dessutom bli billigare för leverantörerna att skicka ut fraktsedeln eftersom de ofta har förhandlat till sig bättre pris för frakter.

Det finns inget annat du kan göra än att skicka in datorn. CDON har rätt att försöka lösa problemet med licensen till dig på det sätt de vill. Glöm inte att göra backup på innehållet, för jag tror inte att de kan lösa detta med mindre än att installera om Windows.

Du glömmer att skilja på Garantiärende och reklamation. Produkten är felaktigt såld då licensen saknas. Att ett grafikkort saknas i en stationär dator är inte ett garantiärende, det är ett reklamationsärende på köpet i sig.

Vidare, att den säljs som begagnad gör det även till ett reklamationsärende då produkten är begagnad utan säljaren nämnt detta, således faller det under paragrag 16 i KKöpL. Därav även reklamation. Garanti är helt fel sak att trycka på och Cdon kan fortsätta hänvisa till Acer i all framtid om man fortsätter på det spåret.

Skrivet av Calina85:

Jag vet dock inte vilka paragrafer då juridiska termer inte är min starkaste sida. Nån här tidigare i tråden skrev paragraf 19 respektive 22 men jag vet inte riktigt hur jag ska skriva i mejlet då att bråka mot ett företag är helt nytt för mig och något jag hoppats aldrig behöva göra:/

Yes, tog bara en snabb kik men menade §16 som specificerar några fall där produkten anses vara felaktig. Nedan kommer ett förslag på mail, modifiera och editera så det passar dig och är lämpligt.

Ett förslag på mail till CDON:

Citat:

Hej Cdon.

Jag har varit i kontakt med er gällande mitt köp av produkten [Stoppa in produktnamn och artikelnummer] som jag har köpt av er den[INSERT DATUM]. Ordernummer: [Ordernummer]. Denna produkt såldes till mig i form av en konsumentprodukt och skall således innehålla konsumentlicenser av Windows då detta är specificerat av er på produktbeskrivningen. Vidare nämns inget om att produkten vid tillfället var begagnad, tidigare refurbished eller såld och returnerad av tidigare ägare.

Då produkten nu visat sig både:
Sakna en aktiv windowslicens.
Har en windowslicens som var av typen för företag.
Visat sig vara begagnad utan att ni har uppvisat denna väsentliga information för mig vid köpet

Så har produkten varit felaktigt såld till mig som konsument och faller under §16 av Konsumentköplagen (1990:932) enligt andra stycket:
"Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell "

1. Produkten är såld med en licens ogiltig för konsumenter och kan således inte stämma överens med punkt 1 ovan.
2. Produkten stämde inte överens då den både var begagnad och såldes utan giltig windowslicens enligt punkt 3 ovan.

Därav har jag rätt till avhjälpning enligt konsumentköplagen §22.
Lagen vidare specificerar att ni skall hantera ärendet och även stå för hela kostnaden av ärendet. Det innebär att ni skall ta ert ansvar och sköta all kontakt med eventuella tillverkare och mjukvaruleverantörer om det så måste. Jag har som kund mitt reklamationsärenden mot er som återförsäljare och jag har inget med varken Acer eller Windows.

[HÄR STOPPAR DU IN VAD DU FÖRESLÅR CDON SKA ERSÄTTA DIG MED, Omleverans av en ny produkt, Reparation av befintlig produkt, Hävning av köpet och utbetalning av hela beloppet(hävdar de värdeminskning så säger du att ni skall jämka denna värdeminskning mot räntan på dina innehålla pengar].

Om in inte erkänner KKöpL så kommer jag inte tveka utan ta detta vidare och koppla in ARN.
All framtida korrespondens sparas.

Hälsning
/[DITT NAMN OCH KONTAKTUPPGIFTER]

Du kan även utkräva ekonomisk ersättning för samtliga kostnader detta har kostat dig, t ex telefonsamtal till ACER och Microsoft som Cdon har skickat dig på och all form av transport till postombud och dylikt.

Kan säga, CDON saknar all form av juridisk kompetens så gäller att servera allt på silverfat för att de ska fatta. Fick tidigare idag ett mail där de hänvisar till att en produkt var på rea men samtliga argument de kom med var oväsentliga enligt lagen. Även om de kanske hade rätt så var argumenten i sig helt irrelevanta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det fungerar inte när man bytt ut startskärmen. Du får högerklicka på den här datorn och välja egenskaper istället.

För diskhantering kan du högerklicka på den här datorn och välja hantera och därefter diskhantering.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=127795&size=full

Blev inte klokare av den:/..men du kanske blev:)?

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka på i denna tråd är att TS inte lagt upp någon konversationshistorik alls.

Det enda hon säger är att Microsoft sagt att det är en företagslicens och resten är spekulationer från Microsofts sida. Uppenbarligen var datorn inte sliten någonstans och den är också rosa, vilken företagsdator är rosa och helt utan några slitmärken?
Det sägs finnas mappar på datorn med namn som kan vara företagsrelaterade men det står inget om vad dessa mappar heter och inga prints på det.
Det är tydligen hennes far som köpt datorn också så hon vet egentligen inte om han hittat en fyndvara eller ej?
Dessa konversationer med CDON's support som skulle postas senare under dagen har inte dykt upp även om TS har varit väldigt aktiv i tråden.

Mycket konstigt i denna tråd och mycket hat mot CDON utan några bevis, råder folk att väga båda sidor här tills TS faktiskt ger några klara svar/bevis.
Det kan lika gärna vara Acer som råkat bränna in en felaktig licens av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det fungerar inte när man bytt ut startskärmen. Du får högerklicka på den här datorn och välja egenskaper istället.

För diskhantering kan du högerklicka på den här datorn och välja hantera och därefter diskhantering.

Skrivet av Blomkungen:

Det enda jag kan tänka på i denna tråd är att TS inte lagt upp någon konversationshistorik alls.

Det enda hon säger är att Microsoft sagt att det är en företagslicens och resten är spekulationer från Microsofts sida. Uppenbarligen var datorn inte sliten någonstans och den är också rosa, vilken företagsdator är rosa och helt utan några slitmärken?
Det sägs finnas mappar på datorn med namn som kan vara företagsrelaterade men det står inget om vad dessa mappar heter och inga prints på det.
Det är tydligen hennes far som köpt datorn också så hon vet egentligen inte om han hittat en fyndvara eller ej?
Dessa konversationer med CDON's support som skulle postas senare under dagen har inte dykt upp även om TS har varit väldigt aktiv i tråden.

Mycket konstigt i denna tråd och mycket hat mot CDON utan några bevis, råder folk att väga båda sidor här tills TS faktiskt ger några klara svar/bevis.
Det kan lika gärna vara Acer som råkat bränna in en felaktig licens av misstag.

Jag ber om ursäkt för att jag inte lagt upp mejlkonversation. Ingen svarade på om jag skulle lägga upp mejlkonversationen eller inte så jag skippade det. Jag kan printscreena de suspekta mapparna också..gör det direkt. Vill inte bli misstrodd.
Ska jag copypasta mejlkonversationerna eller hur gör jag lättast? Printscreen så blir det ju en väldigt massa filer tänkte jag?

Hur som helst, printscreen på mappar...från 2012 bland annat..

http://www.ladda-upp.se/bilder/qmexnfyregu/

Edit: Alltså min pappa betalade för datorn men mamma beställde den. Jag var med när hon gjorde det och det gjordes via den länken som min gamla tråd hänvisade till och där ser jag inte någonstans att det står att den är begagnad och om så vore får de inte sälja datorer med licenser som går ut om jag förstår rätt?

Edit 2: Jag kan ju absolut vara helt ute och cykla, dessa mappar som jag tycker är skumma kanske är kutym på bärbara datorer eller i alla fall Acers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Snabbare möjligen, smidigare är mer oklart. Samt att om det blir något ytterligare tjafs så har man frivilligt satt sig i en situation där man plötsligt har fått två parter iblandade som kan skylla på varandra.

Är det ett reellt problem du stött på eller teoretiserar du? Jag har då inte stött på att det hänt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Calina85:

Jag ber om ursäkt för att jag inte lagt upp mejlkonversation. Ingen svarade på om jag skulle lägga upp mejlkonversationen eller inte så jag skippade det. Jag kan printscreena de suspekta mapparna också..gör det direkt. Vill inte bli misstrodd.
Ska jag copypasta mejlkonversationerna eller hur gör jag lättast? Printscreen så blir det ju en väldigt massa filer tänkte jag?

Hur som helst, printscreen på mappar...från 2012 bland annat..

http://www.ladda-upp.se/bilder/qmexnfyregu/

Edit: Alltså min pappa betalade för datorn men mamma beställde den. Jag var med när hon gjorde det och det gjordes via den länken som min gamla tråd hänvisade till och där ser jag inte någonstans att det står att den är begagnad och om så vore får de inte sälja datorer med licenser som går ut om jag förstår rätt?

Edit 2: Jag kan ju absolut vara helt ute och cykla, dessa mappar som jag tycker är skumma kanske är kutym på bärbara datorer eller i alla fall Acers?

Mapparna ser ut att vara skit som Acer skickar med ja. Det är ju en DRÖS av gratisprogram/trialversioner på helvetes skit som man får med när man köper bärbara, jag kör alltid format vid inköp utav bärbara.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calina85:

Jag ber om ursäkt för att jag inte lagt upp mejlkonversation. Ingen svarade på om jag skulle lägga upp mejlkonversationen eller inte så jag skippade det. Jag kan printscreena de suspekta mapparna också..gör det direkt. Vill inte bli misstrodd.
Ska jag copypasta mejlkonversationerna eller hur gör jag lättast? Printscreen så blir det ju en väldigt massa filer tänkte jag?

Hur som helst, printscreen på mappar...från 2012 bland annat..

http://www.ladda-upp.se/bilder/qmexnfyregu/

Edit: Alltså min pappa betalade för datorn men mamma beställde den. Jag var med när hon gjorde det och det gjordes via den länken som min gamla tråd hänvisade till och där ser jag inte någonstans att det står att den är begagnad och om så vore får de inte sälja datorer med licenser som går ut om jag förstår rätt?

Edit 2: Jag kan ju absolut vara helt ute och cykla, dessa mappar som jag tycker är skumma kanske är kutym på bärbara datorer eller i alla fall Acers?

Mapparna är helt normala och ligger i Windows foldern. Inga problem där inte.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calina85:

Hej
Senaste tråden jag gjorde här gällde en dator på Cdon(folk får tycka vad de vill om färg och liknande men jag älskade den). Hur som helst så nu efter snart ett år får jag upp felmeddelande att min licens håller på att gå ut. Jag ringer Acer som hänvisar till Microsoft och via mitt produkt-ID så ser dem att detta är en företagsdator. Då hittar jag även mappar från våren 2012 på datorn med namn som skulle kunna vara företagsmappar men dessa är tömda.

Jag mejlar genast Cdon och fram och tillbaka flera ggr men de hänvisar till att det är Acer som har hand om garantiärenden men jag kan verkligen inte förstå på vilket sätt det är Acers grej att Cdon säljer en begagnad dator för ett nypris? Microsoft säger även att de inte ska säljas företagsdatorer på det sättet så jag vill ju givetvis reklamera eller ha nån slags kompensation av Cdon men deras undermåliga kundtjänst ger mig absolut ingenting. Jag kan till och med kopiera mejlkonversationen om någon skulle vilja se den.

Hur går jag vidare? Är det kört? Jag pratade med konsumentrådgivaren i min kommun och hon tyckte att det var förjävligt och att jag skulle ta det vidare till ARN men jag vill inte vara en sån som går så långt men samtidigt vill jag ju inte att Cdon bara ska "slippa" undan det här.
Någon som varit med om något liknande? Man har ju hört om att folk fått begagnade saker men jag trodde aldrig jag skulle råka ut för det själv:(

Vänliga hälsningar
Carolina

hur menar du att du inte vill gå så långt med ARN, så om du kan få tillbaka dina pengar men bara genom ARN kommer du inte göra det? fattar nada.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calina85:

Jag ber om ursäkt för att jag inte lagt upp mejlkonversation. Ingen svarade på om jag skulle lägga upp mejlkonversationen eller inte så jag skippade det. Jag kan printscreena de suspekta mapparna också..gör det direkt. Vill inte bli misstrodd.
Ska jag copypasta mejlkonversationerna eller hur gör jag lättast? Printscreen så blir det ju en väldigt massa filer tänkte jag?

Hur som helst, printscreen på mappar...från 2012 bland annat..

http://www.ladda-upp.se/bilder/qmexnfyregu/

Edit: Alltså min pappa betalade för datorn men mamma beställde den. Jag var med när hon gjorde det och det gjordes via den länken som min gamla tråd hänvisade till och där ser jag inte någonstans att det står att den är begagnad och om så vore får de inte sälja datorer med licenser som går ut om jag förstår rätt?

Edit 2: Jag kan ju absolut vara helt ute och cykla, dessa mappar som jag tycker är skumma kanske är kutym på bärbara datorer eller i alla fall Acers?

Det där är inga företagsmappar, det där är Windows filer som gör att operativet funkar.
Jag byggde en helt ny dator förra veckan och installerade helt ny windows och jag har också filer som står är från 2013 fast jag installera allt på nytt med nya komponenter.

Så det finns inget som helst fel där!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Skrivet av Calina85:

Jag ber om ursäkt för att jag inte lagt upp mejlkonversation. Ingen svarade på om jag skulle lägga upp mejlkonversationen eller inte så jag skippade det. Jag kan printscreena de suspekta mapparna också..gör det direkt. Vill inte bli misstrodd.
Ska jag copypasta mejlkonversationerna eller hur gör jag lättast? Printscreen så blir det ju en väldigt massa filer tänkte jag?

Hur som helst, printscreen på mappar...från 2012 bland annat..

http://www.ladda-upp.se/bilder/qmexnfyregu/

Edit: Alltså min pappa betalade för datorn men mamma beställde den. Jag var med när hon gjorde det och det gjordes via den länken som min gamla tråd hänvisade till och där ser jag inte någonstans att det står att den är begagnad och om så vore får de inte sälja datorer med licenser som går ut om jag förstår rätt?

Edit 2: Jag kan ju absolut vara helt ute och cykla, dessa mappar som jag tycker är skumma kanske är kutym på bärbara datorer eller i alla fall Acers?

Ser ut som en standard Windowsmapp, bärbar eller ej. Vilka av mapparna där i var det som skulle vara företagsmappar?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calina85:

...nu efter snart ett år får jag upp felmeddelande att min licens håller på att gå ut. Jag ringer Acer som hänvisar till Microsoft och via mitt produkt-ID så ser dem att detta är en företagsdator.

Har läst igenom tråden men kanske missat förklaring på följande...

Du skriver företagsdator. Menar du företagslicens och vilket OS version, Windows 7/8 Enterprise?
Enterprise kommer i två varianter MAK och KMS, ingen av dessa säljs till OEM eller privatpersoner. MAK-licenser går aldrig ur. KMS kräver kontakt med en licenserver var 7:e dag sedan har man 30 dagar på sig att få kontakt med licenservern innan licensen upphör. För dig har det fungerat i snart ett år? Jag får verkligen inte ihop det hela.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calina85:

Jag ber om ursäkt för att jag inte lagt upp mejlkonversation. Ingen svarade på om jag skulle lägga upp mejlkonversationen eller inte så jag skippade det. Jag kan printscreena de suspekta mapparna också..gör det direkt. Vill inte bli misstrodd.
Ska jag copypasta mejlkonversationerna eller hur gör jag lättast? Printscreen så blir det ju en väldigt massa filer tänkte jag?

Hur som helst, printscreen på mappar...från 2012 bland annat..

http://www.ladda-upp.se/bilder/qmexnfyregu/

Edit: Alltså min pappa betalade för datorn men mamma beställde den. Jag var med när hon gjorde det och det gjordes via den länken som min gamla tråd hänvisade till och där ser jag inte någonstans att det står att den är begagnad och om så vore får de inte sälja datorer med licenser som går ut om jag förstår rätt?

Edit 2: Jag kan ju absolut vara helt ute och cykla, dessa mappar som jag tycker är skumma kanske är kutym på bärbara datorer eller i alla fall Acers?

Tyvärr, det där är riktiga Windows mappar du har gjort en printscreen på.
Dubbelkollade i min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Tyvärr, det där är riktiga Windows mappar du har gjort en printscreen på.
Dubbelkollade i min dator.

Tror hon fattar efter (minst?) fyra inlägg eller så.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är det riktiga mappar så är det bara bra. Det var Microsoftsupporten som tyckte det var konstigt att det fanns mappar från sommaren 2012 så den misstanken kommer efter samtal från dem. Jag har ett ärendenummer från Microsoft så vill någon av er kolla upp vad det är som de kommit fram till så kan jag bara hänvisa dit då de inte vill skriva ut det öppet på mejl av nån anledning.
De säger bara att produktID visar att det är en företagslicens på datorn och jag tolkade det som att det är ett års hållbarhet sen byts den ut men jag vet som sagt inte det är bara spekulationer. Det jag är hundra på är att det är nån slags företagslicens som inte en dator som säljs till privatpersoner skall ha.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calina85:

Är det riktiga mappar så är det bara bra. Det var Microsoftsupporten som tyckte det var konstigt att det fanns mappar från sommaren 2012 så den misstanken kommer efter samtal från dem. Jag har ett ärendenummer från Microsoft så vill någon av er kolla upp vad det är som de kommit fram till så kan jag bara hänvisa dit då de inte vill skriva ut det öppet på mejl av nån anledning.
De säger bara att produktID visar att det är en företagslicens på datorn och jag tolkade det som att det är ett års hållbarhet sen byts den ut men jag vet som sagt inte det är bara spekulationer. Det jag är hundra på är att det är nån slags företagslicens som inte en dator som säljs till privatpersoner skall ha.

Flummigt formulerat, kan vara en OEM licens som inte säljs direkt i handeln utan endast till datorbyggare. Då är det inte ens en "företagslicens" utan en helt vanlig licens som används på konsumentdatorer. Bara att de inte säljs direkt till konsumenter lösa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Flummigt formulerat, kan vara en OEM licens som inte säljs direkt i handeln utan endast till datorbyggare. Då är det inte ens en "företagslicens" utan en helt vanlig licens som används på konsumentdatorer. Bara att de inte säljs direkt till konsumenter lösa.

Jag har ett svagt minne av att båda jag pratade med nämnde något om volymlicens. Vet ej vilket av dina alternativ den faller inom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calina85:

Den visar 17 februari i år men det var då jag uppgraderade den till 8.1 från 8.0 så ursprunget kan jag inte se nu tyvärr:/..men inte kan väl den uppgraderingen gjort att det blev en företagslicens plötsligt? Detta är ju taget från Microsofts hemsida och gratis för de som redan har 8.0.

Nu ville jeg gerne høre hvordan du har installeret 8.1 for ved at man opdatere normalt (Gennem windows store) laver ikke om på installations datoen den ændre sig kun hvis man installere windows som ny fra enten en usb pen eller dvd...

Gerne hvis du har fulgt en guide til dette må du godt linke til den...

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calina85:

Jag har ett svagt minne av att båda jag pratade med nämnde något om volymlicens. Vet ej vilket av dina alternativ den faller inom.

OEM säljs som Volymlicens. Så med andra ord är det inget som är fel med din dator.
Den är inte begagnad, och windows är fortfarande aktiverat?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

OEM säljs som Volymlicens. Så med andra ord är det inget som är fel med din dator.
Den är inte begagnad, och windows är fortfarande aktiverat?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=127805&size=full

Så jag skulle alltså få en dator där licensen går ut, har jag uppfattat rätt då? Låter superkonstigt och det tyckte även Microsoft samt Acersupporten. :/

Permalänk
Medlem

Jeg kan se ud fra de sidste 5 i din key at du har installeret windows 8.1 med en generic key der kun ville kunne bruges til og installere windows 8.1 med men ikke til og aktivere den.

Kan se det er den der hedder gvlkCore som bruges hvis man aktivere sin windows op mod interne aktiverings servere (Fandt den key her og dette er ikke pirat keys de kan kun bruges til og installere windows med: http://forums.mydigitallife.info/threads/47480-windows-8-1-ge... )

Det jeg ville anbefale dig og gøre er og gendanne til fabriks instillinger for du har selv skabt dette aktiverings problem med den måde du installerede 8.1 på også opdatere fra 8 til 8.1 på den måde som du kan være sikker på at både acer og microsoft ville anbefale dig og gøre, ved og hente den fra windows store og ikke installere fra en skive/usb.

Du kan også være sikker på at det er hvad acer ville gøre hvis du sender den ned til dem og de ville sikkert sende en regning med tilbage fordi det er et problem der er skabt med den måde du installerede 8.1 på og ikke en fejl i deres version af windows.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk

Underlig tråd detta må jag säga. CDON verkar inte ha gjort något fel överhuvudtaget såvitt jag kan se?

1. Mapparna som är skapade under 2012 är inget underligt, de ligger i Windows-foldern och är nödvändiga.

2. En snabb Googling på "Windows 8 License Expired Fix" gav ca. 8,5 miljoner sökresultat, vilket torde innebära att du inte är den enda som har detta problemet?

3. http://wind8apps.com/12007-your-windows-license-will-expire-s... och
http://www.reddit.com/r/techsupport/comments/25uin5/windows_8...

4. Nästa gång bör du vara 100% säker på din sak innan du hänger ut ett företag. CDON har inte gjort något fel alls. Det har tillkommit alltför många sådana här trådar på sistone, där TS anklagar diverse företag för dittan och dattan - enbart för att sen visa sig att inget utav det stämde.

Varningsklockan ringde i samma sekund som du skrev att CDON sålt en begagnad, rosa bärbar dator till dig. Tror nog att det tillhör ovanligheterna med rosa datorer inom företag.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova med att starta cmd sen skriver du slmgr /dli och efter det slmgr /dlv så får du upp mer info om den licens du har nu, lägg upp en bild på det som står så får vi se hur det ser ut.

Permalänk
Avstängd

Fan vad ruttet att sälja en begagnad företagsdator, tur man inte handlar av CDON. Och inte blev jag mer sugen nu, spelar ingen roll om CDON så skulle vara 500kr billigare på en produkt, jag skulle ändå inte handla där. Vågar man inte prata med sina kunder kan man lika gärna lägga ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du glömmer att skilja på Garantiärende och reklamation. Produkten är felaktigt såld då licensen saknas. Att ett grafikkort saknas i en stationär dator är inte ett garantiärende, det är ett reklamationsärende på köpet i sig.

Vidare, att den säljs som begagnad gör det även till ett reklamationsärende då produkten är begagnad utan säljaren nämnt detta, således faller det under paragrag 16 i KKöpL. Därav även reklamation. Garanti är helt fel sak att trycka på och Cdon kan fortsätta hänvisa till Acer i all framtid om man fortsätter på det spåret.

Yes, tog bara en snabb kik men menade §16 som specificerar några fall där produkten anses vara felaktig. Nedan kommer ett förslag på mail, modifiera och editera så det passar dig och är lämpligt.

Ett förslag på mail till CDON:

Du kan även utkräva ekonomisk ersättning för samtliga kostnader detta har kostat dig, t ex telefonsamtal till ACER och Microsoft som Cdon har skickat dig på och all form av transport till postombud och dylikt.

Kan säga, CDON saknar all form av juridisk kompetens så gäller att servera allt på silverfat för att de ska fatta. Fick tidigare idag ett mail där de hänvisar till att en produkt var på rea men samtliga argument de kom med var oväsentliga enligt lagen. Även om de kanske hade rätt så var argumenten i sig helt irrelevanta.

Duh! Jag tycker att vi kan skippa den här ordvrängningen med garanti eller reklamation. Så vitt jag kan se från tråden så har CDON svarat att de tar in datorn och att de vill att TS ska skicka den direkt till Acer. Det enda som man kan säga om det är att CDON ska stå för kalaset. Jag hade begärt fraktsedel och emballage om inte originalemballaget finns. TS kan inte ställa några andra krav. CDON måste få möjlighet att kolla på datorn, antingen själva eller genom ombud för att kunna avgöra vad detta rör sig om. Det är deras rättighet.

Sedan när det gäller ersättning så har man rätt till det, men inte för kostnader som man själv är skuld till. CDON har svarat att datorn ska skickas till Acer. Att kontakta Microsoft har TS själv tagit på sig, och om man vill göra en ännu större affär av detta så kan man fortsätta att gräva, men någon ersättning för det tror jag blir svårt att få. CDON har ju som sagt redan accepterat att ta emot datorn som en reklamation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calina85:

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=127795&size=full

Blev inte klokare av den:/..men du kanske blev:)?

Allt ser rätt ut här. Dvs att det finns en återställningspartition på hårddisken vilket det normalt sett inte gör om datorn har ominstallerats av glad amatör. Ser även på bilderna att du har de programvaror som Acer skickar med datorn och de mappar du hänvisar till som skumma tyder inte heller på att någon annan skulle ha haft datorn.

Hade datorn varit hos någon annan som installerat egen version av Windows på datorn så hade normalt sett återställningspartitionen varit borta samt hade garanterat Acers programvaror inte funnits i datorn. Min slutsats är således att du inte har fått en begagnad dator.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvis_z89:

4. Nästa gång bör du vara 100% säker på din sak innan du hänger ut ett företag. CDON har inte gjort något fel alls. Det har tillkommit alltför många sådana här trådar på sistone, där TS anklagar diverse företag för dittan och dattan - enbart för att sen visa sig att inget utav det stämde.

Oavsett huruvida något annat stämmer så, hur tänker du dig att man skall bli 100% säker på sin sak? I det här fallet så har OP talat med alla tänkbara involverade företag, där de som får ses som experter på sitt område har hävdat exakt det som TS skriver i sin första post.

Om något så är microsoft att ifrågasättas, är problemet så vanligt som du säger, så borde de vara mer än medvetna om problemet och kunna avhjälpa det direkt. Enligt din första länk så är också problemet som TS har helt och hållet i microsofts händer och baseras på hur de har valt att implenentera uppdateringen, lösningen sker helt och hållet inom mjukvaran som microsoft tillhandahåller. (Är det ens isolerat till OEM licenser?) Samma sak gäller katalogerna i fråga, om någon borde microsoft vara välbekant med sin katalogstruktur. Sen kan man tycka att även de borde ha allmänbildningen inom sitt område att gissa sig till att datorn kan ha testats och windows ha installerats innan försäljningsdatum.

CDON har inte gjrot något fel, men återigen hade det som microsoft spekulerat i varit sant så hade anklagelser mot CDON varit fullt motiverade. De har heller inte skött sig väl, de engagerade sig vad jag förstår inte alls i ärendet utan bollade direkt vidare det till Acer som ett garantiärende. Det är inte deras juridiska ansvar, men hade besparat dem själva samt kunden en hel del huvudvärk.

Acer är de som om någon är utsatt i situationen. De blir tillskrivna ärendet från båda de andra två företagen. De har inget sätt att veta om datorn sålts och hanterats tidigare. De är inte involverade i windows 8 och dess uppdateringar, de är inte involverade i vilka kataloger som går vart. De borde kunna bekräfta att datorn funktionstestas och att kataloger kommer vara skapade innan försäljningsdatum, men efter ett samtal med microsoft som säger att något är fuffens är det rimligt att inte ens ställa frågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheNoNa:

Oavsett huruvida något annat stämmer så, hur tänker du dig att man skall bli 100% säker på sin sak? I det här fallet så har OP talat med alla tänkbara involverade företag, där de som får ses som experter på sitt område har hävdat exakt det som TS skriver i sin första post.

Om något så är microsoft att ifrågasättas, är problemet så vanligt som du säger, så borde de vara mer än medvetna om problemet och kunna avhjälpa det direkt. Enligt din första länk så är också problemet som TS har helt och hållet i microsofts händer och baseras på hur de har valt att implenentera uppdateringen, lösningen sker helt och hållet inom mjukvaran som microsoft tillhandahåller. (Är det ens isolerat till OEM licenser?) Samma sak gäller katalogerna i fråga, om någon borde microsoft vara välbekant med sin katalogstruktur. Sen kan man tycka att även de borde ha allmänbildningen inom sitt område att gissa sig till att datorn kan ha testats och windows ha installerats innan försäljningsdatum.

CDON har inte gjrot något fel, men återigen hade det som microsoft spekulerat i varit sant så hade anklagelser mot CDON varit fullt motiverade. De har heller inte skött sig väl, de engagerade sig vad jag förstår inte alls i ärendet utan bollade direkt vidare det till Acer som ett garantiärende. Det är inte deras juridiska ansvar, men hade besparat dem själva samt kunden en hel del huvudvärk.

Acer är de som om någon är utsatt i situationen. De blir tillskrivna ärendet från båda de andra två företagen. De har inget sätt att veta om datorn sålts och hanterats tidigare. De är inte involverade i windows 8 och dess uppdateringar, de är inte involverade i vilka kataloger som går vart. De borde kunna bekräfta att datorn funktionstestas och att kataloger kommer vara skapade innan försäljningsdatum, men efter ett samtal med microsoft som säger att något är fuffens är det rimligt att inte ens ställa frågan.

Jag är både förvånad och inte förvånad över beskeden från Microsoft. Koll brukar de inte ha särskilt bra, så det är jag inte förvånad över, men de brukar inte lämna en massa information heller. Så jag är lite förvånad över att de över huvud taget spekulerat.

Sedan att det skulle vara fel av CDON att hänvisa till Acer behöver inte nödvändigtvis vara fel. CDON har ansvar för reklamationen, men de har också rätt att blanda in en tredje part om de vill. Det är inte man som kund kan lägga sig i. Sedan har kanske informationen varit knapphändig, men det kan vi inte avgöra, för jag kan inte se några loggar på konversationen här i tråden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

OEM säljs som Volymlicens. Så med andra ord är det inget som är fel med din dator.
Den är inte begagnad, och windows är fortfarande aktiverat?

Nej, OEM (eller FPP) säljs inte som volymlicens till slutkunder. Eller missförstår jag dig nu?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag är både förvånad och inte förvånad över beskeden från Microsoft. Koll brukar de inte ha särskilt bra, så det är jag inte förvånad över, men de brukar inte lämna en massa information heller. Så jag är lite förvånad över att de över huvud taget spekulerat.

Sedan att det skulle vara fel av CDON att hänvisa till Acer behöver inte nödvändigtvis vara fel. CDON har ansvar för reklamationen, men de har också rätt att blanda in en tredje part om de vill. Det är inte man som kund kan lägga sig i. Sedan har kanske informationen varit knapphändig, men det kan vi inte avgöra, för jag kan inte se några loggar på konversationen här i tråden.

Nej absolut inte, de är i sin fulla rätt att bolla vidare garantiärenden till Acer. Det jag säger är att de kunde ha engagerat sig i ärendet själva, och påpekat att det inte ÄR ett reklamationsärende överhuvudtaget. Det finns en stor gråzon mellan gjort fel och imponerat. De hade kunnat stämma hela problemet i bäcken, genom att själva vara lite mer insatta eller företagsamma.

Att vi inte sett konversationen kan jag köpa, jag hade heller inte velat dela med mig av den, vind för våg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Fan vad ruttet att sälja en begagnad företagsdator, tur man inte handlar av CDON. Och inte blev jag mer sugen nu, spelar ingen roll om CDON så skulle vara 500kr billigare på en produkt, jag skulle ändå inte handla där. Vågar man inte prata med sina kunder kan man lika gärna lägga ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ens bemödat dig om att läsa de sista posterna?? Gör det innan du glappar.
Datorn är inte begagnad och det är inte en företagsdator.
TS har själv åstadkommit problemet med sin okunskap och förhastade slutsatser.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10