Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken mobil ska jag köpa?

Permalänk
Avstängd

Vilken mobil ska jag köpa?

Sitter nu i samma sits som jag gjorde för 1 år sedan. Har svårt för att välja mobil.

Jag äger just nu en iphone 5s och batteriet på den är skit. Den dör när den är på 10% och batteriet sjunker rejält när jag tex surfar... Innan iphonen hade jag en samsung s2a som hade likadant beteende. Har alltid otur med dessa batterier...:(

Nu i januari så får jag ny mobil och jag har spanat in dessa

Iphone 6 plus

Samsung galaxy s5

Lg g3

Sony xperia z3

Helt ärligt vet jag inte om jag vågar satsa på iphone, eller samsung för den delen..

Det viktigaste för mig är batteriet! Laddningstiden! När jag hade s2an så tog det kanske en kvart att ladda från 1% till 2% dock så laddades min 5s mycket snabbare än s2an. Jag vill också att batteriet ska hålla så mycket som möjligt.

Dessa två saker är det viktigaste för mig. Jag vet inte om jag vågar köra på iphone 6, eller ska jag kanske vänta på samsung galaxy s6?

Ni som har Sony xperia z3 hur snabbt laddas den? Och hur är batteriet?

Tackar för alla tips

Permalänk
Medlem

Z3 eller OPO
Båda har enorm batteritid. Z3 är vattentät, OPO är något billigare och har större skärm.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Funderar om jag verkligen ska köpa samsung s5 eller z3 för den delen. Kommer inte s6 och z4 ut snart? Ska man vänta eller köra på nu med en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Funderar om jag verkligen ska köpa samsung s5 eller z3 för den delen. Kommer inte s6 och z4 ut snart? Ska man vänta eller köra på nu med en gång?

Köper du ny mobil i januari så är det bara någon månad innan nästa toppmodell släpps.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Köper du ny mobil i januari så är det bara någon månad innan nästa toppmodell släpps.

Ja, men blir det stor skillnad mellan galaxy s5 och s6 när den då kommer ?

Permalänk
Skrivet av ilerk22:

Ja, men blir det stor skillnad mellan galaxy s5 och s6 när den då kommer ?

Svårt att veta, men om man går på rykten så blir det högre upplösning med antingen snapdragon 810 eller kanske lite troligare (nu när Qualcomm har fått bakslag) deras egen nya variant av Exynos. Troligtvis kommer de väl att uppgradera kameran på nåt sätt också. Dessutom säger de ju att de har gjort om telefonen från scratch, men vad det betyder design/storleksmässigt/material är svårt att gissa.

*Edit*
Spelar storlek någon roll för dig? Personligen så tycker jag att S5 är lite stor, så jag kör på Z3C, väldigt bra batteritid och bäst prestanda i storleksklassen.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Note 4 är ju inte så dum den, har en själv och är super nöjd med telefonen. Den är ju lika stor som iPhone 6 Plus som du har listat där så kolla upp Note 4, tror inte du hade blivit besviken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Avstängd

Blev samsung s5! Beställd! Borde jag kanske ha väntat på s6an? Inte bestämt när den kommer ?

Permalänk
Avstängd

Har faktiskt ångrat att jag beställt s5 borde faktiskt ha väntat på s6an :/ ni som har s5an , är ni nöjda ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Har faktiskt ångrat att jag beställt s5 borde faktiskt ha väntat på s6an :/ ni som har s5an , är ni nöjda ?

Det är svårt att bli missnöjd med en toppmodell idag men det är inte den bästa tidpunkten att köpa en ny mobil just nu när vi är veckor från mellandagsrean och ett par månader från S6/HTC M9.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Enligt mig är S5:an rätt så plastig, det följer också med extremt mycket bloatware... Har själv G3 och är väldigt nöjd. Skärmen är sjuk..

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för OnePlus One. Har en själv och är extremt nöjd. Speciellt med tanke på priset. En invite borde inte vara allt för svårt att få tag i heller. De skänks bort i Marknaden lite då och då.

Permalänk
Avstängd

Jag ångrar min beställning! Kan jag på nåt sätt avbryta så dem inte skickar varan på måndag eller måste jag själv ringa upp dem imorgon?

Permalänk
Skrivet av ilerk22:

Sitter nu i samma sits som jag gjorde för 1 år sedan. Har svårt för att välja mobil.

Jag äger just nu en iphone 5s och batteriet på den är skit. Den dör när den är på 10% och batteriet sjunker rejält när jag tex surfar... Innan iphonen hade jag en samsung s2a som hade likadant beteende. Har alltid otur med dessa batterier...:(

Nu i januari så får jag ny mobil och jag har spanat in dessa

Iphone 6 plus

Samsung galaxy s5

Lg g3

Sony xperia z3

Helt ärligt vet jag inte om jag vågar satsa på iphone, eller samsung för den delen..

Det viktigaste för mig är batteriet! Laddningstiden! När jag hade s2an så tog det kanske en kvart att ladda från 1% till 2% dock så laddades min 5s mycket snabbare än s2an. Jag vill också att batteriet ska hålla så mycket som möjligt.

Dessa två saker är det viktigaste för mig. Jag vet inte om jag vågar köra på iphone 6, eller ska jag kanske vänta på samsung galaxy s6?

Ni som har Sony xperia z3 hur snabbt laddas den? Och hur är batteriet?

Tackar för alla tips

jisses byt batteri och inte telefonen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

jisses byt batteri och inte telefonen.

Hur kan jag veta att det är batteriet det är fel på och inget annat? För jag har tappat min mobil i vattnet, kanske därför batteriet är knas :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Jag ångrar min beställning! Kan jag på nåt sätt avbryta så dem inte skickar varan på måndag eller måste jag själv ringa upp dem imorgon?

Ring dem när deras kundservice är öppen. Om de hinner skicka telefonen så kan du utnyttja ångerrätten och bara skicka tillbaka den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timelord Sloth:

Ring dem när deras kundservice är öppen. Om de hinner skicka telefonen så kan du utnyttja ångerrätten och bara skicka tillbaka den.

Jag ringer dem imorgon! Men de skickar väl inte mobilen under helger ?

Permalänk
Medlem

LG G3 16GB finns just nu på rea på CDON. 3500kr. Beställde en var åt mig och sambon, var inget att tveka på för det priset. Ville från början ha en Xperia Z3 men insåg att G3'an kändes mycket bättre i handen och att jag njöt mer av att använda den pga de tunna kanterna runt skärmen. Att det "bara" är 16GB i utrymme löste jag genom att trycka in ett 8GB minneskort för en hundring.

Rekommenderas.

Batteritiden på en Z3 räcker i flera dagar på en laddning tack vare STAMINA läget. En G3 kan gå ungefär 2.5 dagar med mitt användningsmönster utan laddning, dock ska jag påpeka att jag använder den relativt sällan för att vara en smartphone. Någon timme musik per dag i bilen eller på bussen, 3-4 mail, 10-20 minuters surfande, 5-6 samtal, 5-6 sms.

Har haft Galaxy S2, S3 samt Note 2 och kan med dessa erfarenheter säga att personligen så är anser jag att Samsung är ett överreklamerat skitmärke gällande smartphones med dålig kvalitét.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nanae:

LG G3 16GB finns just nu på rea på CDON. 3500kr. Beställde en var åt mig och sambon, var inget att tveka på för det priset. Ville från början ha en Xperia Z3 men insåg att G3'an kändes mycket bättre i handen och att jag njöt mer av att använda den pga de tunna kanterna runt skärmen. Att det "bara" är 16GB i utrymme löste jag genom att trycka in ett 8GB minneskort för en hundring.

Rekommenderas.

Batteritiden på en Z3 räcker i flera dagar på en laddning tack vare STAMINA läget. En G3 kan gå ungefär 2.5 dagar med mitt användningsmönster utan laddning, dock ska jag påpeka att jag använder den relativt sällan för att vara en smartphone. Någon timme musik per dag i bilen eller på bussen, 3-4 mail, 10-20 minuters surfande, 5-6 samtal, 5-6 sms.

Har haft Galaxy S2, S3 samt Note 2 och kan med dessa erfarenheter säga att personligen så är anser jag att Samsung är ett överreklamerat skitmärke gällande smartphones med dålig kvalitét.

Det är abonnemang jag kör på! Imorgon så beställer jag z3an istället! Någon här som har den? Laddas den snabbt ??

Borde jag kanske vänta tills jul eller nåt? Kommer kanska vara bra erbjudande på abonnemang ??

Permalänk
Skrivet av ilerk22:

Hur kan jag veta att det är batteriet det är fel på och inget annat? För jag har tappat min mobil i vattnet, kanske därför batteriet är knas :/

som regel brukar man säga är elektronik vattenskadad använd den då inte då du dödar den snabbare.
hmmm har du tappat den i vatten så kan man rengöra den från vattenskadan om den sen funkar efter, köp då en triss du verkar ha tur.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite!

Eftersom min S3:a inte riktigt klarar av att stå upp på benen längre så är det dags för ny telefon. Vilka är bra och värda? Jag la precis en beställning på en LG G3 för 3390:- då min bror har en sådan och rekommenderar den. Men vad säger ni? Borde jag avbeställa och vänta till mellandagarna kanske? Den enda telefonen jag faktiskt vill ha är iPhone 6, men den kostar mer än vad jag är villig att lägga på en mobil.

Kommer jag bli missnöjd med en G3?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Jag lånar tråden lite!

Eftersom min S3:a inte riktigt klarar av att stå upp på benen längre så är det dags för ny telefon. Vilka är bra och värda? Jag la precis en beställning på en LG G3 för 3390:- då min bror har en sådan och rekommenderar den. Men vad säger ni? Borde jag avbeställa och vänta till mellandagarna kanske? Den enda telefonen jag faktiskt vill ha är iPhone 6, men den kostar mer än vad jag är villig att lägga på en mobil.

Kommer jag bli missnöjd med en G3?

Du kommer inte bli missnöjd med en LG G3

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tar du inte bilder med mobilen så skulle du slagit till på en Moto 4G. Brukar ladda varannan natt brukar ha runt 4-6 timmar med skärmtid.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en Iphone 6 Plus med 128 GB minne och tycker att detta blev en mindre rolig affär för plånboken men jag kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd och då hade jag en xperia z innan dess och för att tillägga sitter jag även på en galaxy tab s och tycker att det fungerar riktigt bra. Batteriet är galet bra. Nu använder jag min mycket som vägvisare och sen använder jag dropbox väldigt flitigt mellan mina olika enheter. Men valet är ju ganska beroende på vilken budget man har och 9400 kr som i mitt fall blev lite i högsta lag. Du kan ju komma undan med tusenlappen mindre om du plockar bort halva minnet:)

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Själv köpte jag en Iphone 6 Plus med 128 GB minne och tycker att detta blev en mindre rolig affär för plånboken men jag kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd och då hade jag en xperia z innan dess och för att tillägga sitter jag även på en galaxy tab s och tycker att det fungerar riktigt bra. Batteriet är galet bra. Nu använder jag min mycket som vägvisare och sen använder jag dropbox väldigt flitigt mellan mina olika enheter. Men valet är ju ganska beroende på vilken budget man har och 9400 kr som i mitt fall blev lite i högsta lag. Du kan ju komma undan med tusenlappen mindre om du plockar bort halva minnet:)

Men nu vad det väl en "mobil" telefon. 6 plus är väl mer en phablet?

Visa signatur

CPU: 6700K @4GHz CPU kylare: Corsair H100i Moderkort: Asus z170 -A RAM: Corsair LPX 16GB DDR4 GPU: Msi GTX 970 X2 PSU: Corsair AX 860i Chassi: Corsair carbide air 540 HDDs: Samsung 850 256gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av estoffe:

Men nu vad det väl en "mobil" telefon. 6 plus är väl mer en phablet?

Men det är ju ändå en mobiltelefon.
Även om det är i den större klassen.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Men det är ju ändå en mobiltelefon.
Även om det är i den större klassen.

ipad2,3,4 & ipad mini finns med 3G & simkort. var går gränsen telefon > surfplatta?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jonatan80:

ipad2,3,4 & ipad mini finns med 3G & simkort. var går gränsen telefon > surfplatta?

Kan du ringa över mobilnätet med en iPad? (Alltså inte via "mobiladata") Svar nej.

Ja den får man dra lite som man själv vill tycker jag, på ett sätt. Vi har surfplattor på 7" och uppåt, samt t.ex Galaxy mega på 6.3" vilket definitivt är en phablet.
Runt 6" är väl en gräns för vad man kan kalla telefon/phablet.

Kan man ringa på enheten via mobilnätet är det en telefon upp till 6". 7" och upp är surfplattor.

Mn tanke;)

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv gränsen går när du får ner"enheten" i ficken eller inte. Bara min egna åsikt men jag tycker det är så. Min tab s lär aldrig gå ner i någon ficka oavsett hur stora brallor jag köper...

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

Jag tycker själv gränsen går när du får ner"enheten" i ficken eller inte. Bara min egna åsikt men jag tycker det är så. Min tab s lär aldrig gå ner i någon ficka oavsett hur stora brallor jag köper...

om ja har jättestora fickor och en 40tums Touchskärm och kan ringa över telefonnätet är det en telefon då ?

just det, blir att man måste ha med sig ett bensindrivet elverk och måste skrika annars hör dom mig inte..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644