Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skärmar med AMD Freesync i produktion

Permalänk
Melding Plague

Skärmar med AMD Freesync i produktion

Den som söker alternativ till Nvidias lösning för dynamiska uppdateringsfrekvens, G-Sync, behöver inte vänta länge till. I början av nästa år anländer de första skärmarna med AMD Freesync.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske min nästa skärm?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skäggig legend

Jag har fått tanten att börja spela pc tro det eller ej! Då vi ska köpa en dator till henne (stationär bredvid min) så ska det se snyggt och stilrent ut, två identiska RD R4 chassin och två 27" skärmar, ska man invänta detta?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Yes! Nvidia kan köra upp sin överprisade G sync dosa där bak

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Hjälpsam

Hur var det med Freesync, skulle det vara öppet för nVidia att (om de vill) implementera FreeSync i sin hårdvara/mjukvara framöver också.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Bytte huvudskärm för ett halvår sedan, återstår att se om det blir ett byte till en Freesync skärm när de dyker upp. Riktigt trevligt att det börjar närma sig lansering!

Permalänk
Medlem

Synd för oss med 280x..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Hur var det med Freesync, skulle det vara öppet för nVidia att (om de vill) implementera FreeSync i sin hårdvara/mjukvara framöver också.

Ja eftersom Freesync använder sig av teknik som redan är del av VESA standarden. Finns inget som hindrar Nvidia att stödja Freesync.

Skrivet av Rivan92:

Synd för oss med 280x..

Då kan du ju bli en hipster?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

jaha nVidia...När kommer stödet?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Hur var det med Freesync, skulle det vara öppet för nVidia att (om de vill) implementera FreeSync i sin hårdvara/mjukvara framöver också.

Ja. Det är en öppen standard så inget som hindrar dom förutom pengar och stolthet.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fluf:

Hur var det med Freesync, skulle det vara öppet för nVidia att (om de vill) implementera FreeSync i sin hårdvara/mjukvara framöver också.

Ja det är fritt fram. Den viktiga delen är ju nu en del av Displayportstandarden så vem som helst kan använda det. Personligen hoppas jag på att Intel hakar på tåget för de har mycket att vinna på tekniken. Deras klena integrerade GPUer skulle ju må riktigt bra av bättre upplevt flyt i spel även under 60 FPS. Sen finns det tillämpningar även för mediauppspelning. Allt trassel med udda bildfrekvenser försvinner ju direkt.

Om nu mjukvaran är släppt och skärmarna står på validering. Kan vi då gissa att det inte dröjer så lång tid innan det börjar dyka upp tidiga exemplar hos recensenter och tekniksidor?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är det någon hårdvarumässig begränsning i moderna Nvidia-kort som bidrar till att de inte kan stödja tekniken eller är det enbart en drivrutinsgrej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Är det någon hårdvarumässig begränsning i moderna Nvidia-kort som bidrar till att de inte kan stödja tekniken eller är det enbart en drivrutinsgrej?

driver , men det kommer garanterat hack som gör det möjligt. Om nu inte nVidia implementerar stöd, vilket jag tvilvar...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sebbepojken:

Är det någon hårdvarumässig begränsning i moderna Nvidia-kort som bidrar till att de inte kan stödja tekniken eller är det enbart en drivrutinsgrej?

Troligtvis båda. Det krävs viss hårdvara i grafikkortet för att få fullt stöd. Det är därför bara de nya korten från AMD har fullt stöd. Har svårt att tänka mig att Nvidia redan har hårdvarustödet som krävs med tanke på att adaptive sync bara var en frivillig del av eDP tidigare. Så realistiskt så krävs det en ny generation kort innan de kan ge stöd för dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vad blir det för skillnad mellan att ha en Freesync/GSync skärm? Har inte förstått poängen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Avstängd

Hoppas att vi får se några grymma skärmar framöver som verkligen levererar och inte är svag på några områden.

  • 4K UHD upplösning.

  • VESA Adaptive-Sync (aka AMD FreeSync)

  • HDMI 2.0.

  • DisplayPort 1.3.

  • 100% av Adobe sRGB färgrymd.

  • 8 bitar eller högre djup per kanal/pixel.

  • 120 Hz uppdateringsfrekvens.

  • 2 ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

Vad blir det för skillnad mellan att ha en Freesync/GSync skärm? Har inte förstått poängen..

Skickades från m.sweclockers.com

Mellan vad? Menar du mellan en Freesync och en Gsync? Eller menar du mellan en Freesynz/Gsync och en vanlig skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

driver , men det kommer garanterat hack som gör det möjligt. Om nu inte nVidia implementerar stöd, vilket jag tvilvar...

Själv är jag övertygad om att Nvidia fixar stöd för Freesync om det visar sig att den tekniken funkar lika bra som G-sync. Men så länge Nvidia säljer bättre av att inte ha stöd för Freesync är det givet att dagens läge kvarstår. I dagsläget är de ju ensamma om en sån här teknik på marknaden - då är det självklart att de inte går ut och säger att de kommer stödja en (nästintill?) gratisvariant om ett halvår för då dödar de ju sin egen försäljning av G-syncskärmar. Det var väl faktiskt till SweC som en Nvidia-filur sa att Freesync-stöd kommer, ända tills de drog tillbaka det efter några dagar

Om vi antar att Freesync kommer ut på marknaden och presterar likvärdigt med G-sync... Då har vi ett scenario där Nvidia istället kan/bör börja förlora pengar på att inte stödja Freesync eftersom potentiella Geforce-kunder kan börja röra sig mot AMD bara för att få billigare skärmsynkningsteknik på skärmarna de köper.

Tredje alternativet enligt mig är att de dumpar prispålägget som G-syncskärmarna dras med.

Om det istället visar sig att Freesync är sämre än G-sync tror jag inte läget förändras nämnvärt eftersom de fortfarande kommer ha ett säljargument för G-sync.

Permalänk
Medlem

Första gången sen 1080p dök upp på 24"-are som jag känner köpsug över skärmteknik.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Och som vanligt, ingen info om vilka skärmar som kommer, förutom sjukt ointressanta 4k skärmar.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sebbepojken:

Själv är jag övertygad om att Nvidia fixar stöd för Freesync om det visar sig att den tekniken funkar lika bra som G-sync. Men så länge Nvidia säljer bättre av att inte ha stöd för Freesync är det givet att dagens läge kvarstår. I dagsläget är de ju ensamma om en sån här teknik på marknaden - då är det självklart att de inte går ut och säger att de kommer stödja en (nästintill?) gratisvariant om ett halvår för då dödar de ju sin egen försäljning av G-syncskärmar. Det var väl faktiskt till SweC som en Nvidia-filur sa att Freesync-stöd kommer, ända tills de drog tillbaka det efter några dagar

Om vi antar att Freesync kommer ut på marknaden och presterar likvärdigt med G-sync... Då har vi ett scenario där Nvidia istället kan/bör börja förlora pengar på att inte stödja Freesync eftersom potentiella Geforce-kunder kan börja röra sig mot AMD bara för att få billigare skärmsynkningsteknik på skärmarna de köper.

Tredje alternativet enligt mig är att de dumpar prispålägget som G-syncskärmarna dras med.

Om det istället visar sig att Freesync är sämre än G-sync tror jag inte läget förändras nämnvärt eftersom de fortfarande kommer ha ett säljargument för G-sync.

De kan inte dumpa prispåslaget om de inte ska börja subventionera skärmarna. Elektroniken som krävs i skärmen för att G-sync ska fungera kostar en hel del. Nvidia själva har gått ut och sagt att de siktade på att få ner priset till $10 vilket fortfarande en ett rätt saftigt påslag i sammanhanget. Tror inte de är villiga att subventionera tekniken så mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med syftet med FreeSync/G-sync? Innebär detta att bildskärmar med mer än 60 hz uppdateringsfrekvens har mindre påverkan? Alltså att de eftertraktade gränserna på 60 fps/120 hz (eller högre?) blir mindre relevanta?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Mellan vad? Menar du mellan en Freesync och en Gsync? Eller menar du mellan en Freesynz/Gsync och en vanlig skärm?

Jag menar mellan en vanlig och en Free/G Sync

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Administrativ avgift

Till swec redaktionen ta nu kontakt med AMD och kör ett gsync vs freesync test ! Funkar de liknande ? Står nvidia före AMD ? 120hz vs 120hz sida vid sida

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Jag antar att detta betyder att ett 7870 inte kommer att fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mig med NVIDIA kort, kommer Freesync av AMD stödja mitt 780ti?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Hur är det egentligen med syftet med FreeSync/G-sync? Innebär detta att bildskärmar med mer än 60 hz uppdateringsfrekvens har mindre påverkan? Alltså att de eftertraktade gränserna på 60 fps/120 hz (eller högre?) blir mindre relevanta?

När GPU'n renderar 24fps så visas 24fps på skärmen, mycket av det ryckiga eller tearing bör ju försvinna och det bör ju uppstå oavsett om man har 60 eller 120hz skärm så kan iaf inte se att det förändrar något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

Jag menar mellan en vanlig och en Free/G Sync

Skickades från m.sweclockers.com

Vanliga skärmar synkroniserar inte sin bilduppdatering med den från grafikkortet. Det innebär dels att en bilduppdatering kan innehålla 2 frames, vilket ger ett litet hack i bilden. Det innebär också att om du t.ex. har 59FPS en sekund som bildskärmen visar 60Hz så kommer en frame vara med i två bilduppdateringar, det kan göra att allt under 60FPS kan se ut att hacka betydligt mycket mer än det gör, då många bilder visas som om du hade 30FPS (alltså 2 Hz).
Man kan delvis lösa detta med V-sync, men det har andra problem, och kräver dessutom att man ligger på över 60PFS för att fungera tillfredsställande.

Med Freesync så uppdateras bilden på skärmen precis när grafikkortet är klar med en frame. Det ger ett jämnare flyt då ingen frame visas längre än den borde, ingen övergång mellan frames kommer mitt i en Hz vilket tar bort hacken i bilden och du upplever ett betydligt bättre flyt. Du kan uppleva bra flyt på långt lägre framerate än vad du behövt tidigare. Utan freesync så upplevs låg framerate långt mycket hackigare än vad det egentligen är.

https://www.youtube.com/watch?v=ZSgHqImxQpE

Här har du ett demo i 25% hastighet på en scen i 40FPS. Eftersom de kör 25% hastighet för att man ska se tydligt så är det effektivt 10FPS.
Först utan v-sync så uppdaterar den bilden mitt i en frame, då blir det hackiga kanter rätt över hela bilden.
Sedan kör de med v-sync, då visas var tredje frame dubbelt så länge som den behövs eftersom den väntar in skärmen. Det ger ungefär lika mycket hack som om du kört 20FPS (alltså 5FPS med tanke på att videoklippet körs i 25%). Sist gör de med G-Sync. Då uppdateras bilden lika ofta som frames renderas. Då Flyter det trots 40FPS i 25% hastighet förvänansvärt jämnt. Ser du det i fullfart kommer du tycka det flyter lent som kräm. Får ju tänka på att detta nu spelas upp på en osynkad skärm hemma hos dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

För mig med NVIDIA kort, kommer Freesync av AMD stödja mitt 780ti?

"DisplayPort version 1.2a may optionally include VESA's Adaptive Sync.[14] AMD's FreeSync makes use of DisplayPort's capabilities; FreeSync was demonstrated at CES 2014[15] and later proposed VESA to standardize variable refresh rate features to DisplayPort standard.[1"

Nvidia har ju länge stängt allt sitt mot AMD satsat på dyra icke licensfria tekniker HDMI exvis. AMD har varit drivande /DP licensfritt. Nvidia har sagt att dom eventuellt kommer att sno/nyttja det så om du har en DP med adaptive sync så lär det fungera men vad jag vet så finns det inget Nvidia kort med DP ännu.
Att adaptive sync implementeras i HDMI får väll ses som osannolikt

http://hardware-beta.slashdot.org/story/14/05/13/014250/stand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

För mig med NVIDIA kort, kommer Freesync av AMD stödja mitt 780ti?

nVidia brukar inte vilja stödja fria standarder i onödan. Så troligtvis så kommer de inte lägga till stöd, eventuellt att det kommer ett hack.