Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Scratchbygge - Sanctuary

Sedan Augusti detta år har jag och två andra arbetat på vårat gymnasiearbete. Vi bestämde oss för att konstruera ett chassi eftersom vi vill göra något mer än att bara koda en hemsida. Syftet med projektet var att jämföra hur effektiva olika kylningslösningar var. Det vill säga vattenkylning kontra luftkylning, där luftkylningen består av stockkylare samt eftermaknadskylare. Då vi byggde tre varsinna system så gick min undersökning ut på att jämföra skillnaderna på en intels CPU-kylare och nVidias grafikkylare mot EK-waterblocks vattenkyllda lösningar.

A huge thank you to Mr. Walter at Aquatuning who made this project possible for me. He contributed with one Alphacool NexXxoS UT60 360mm Radiator and an Alphacool NexXxoS XT45 240mm Radiator. Again, many thanks! I would have struggled getting this project finished in time without you.

Jag ska även passa på och tacka alla som har varit med och hjälp oss fullfölja vårat gymnasiearbete, ni vet vilka ni är. Slutligen ett tack till Axel och Marcus!

Eftersom detta är en av de tre datorer som byggts ihop så länkar jag även till de andra två gallerierna så fort de är uppe :).

( Lite överklockning återstår att göras innan vi skriver vår rapport ;). )

Aja, nog om bakgrunden, låt mig nu dela med mig av resultatet.

Specs:
MB: Asus Maximus VII Gene Z97
CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz
GPU: Zotac Geforce GTX 980
RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3
PSU: Corsair RM 750 80+ Gold
HDD: 1TB WD Caviar Black
SSD1: 120GB OCZ Agility 3
SSD2:120GB Samsung SSD 840-Series
Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Kylning:
Fläktar: 5x Cougar Vortex HDB CF-V12H
CPU-block: Ek-Supremacy EVO -Acetal+Nickel
GPU-block: EK-FC980 GTX-Acetal+Nickel
Pump: Alphacool VPP655 / D5
Pumptop: EK-D5 X-TOP CSQ - Acetal
Fittings: 12x Monsoon G1/4 Matte Black
4x EK 90graders G1/4 svart.
Slang: Masterkleer PVC19/13, Clear
Vätska: EK-Ekoolant Pastel Orange 250ml
Radiator 1: Alphacool NexXxoS UT60 360mm
Radiator 2: Alphacool NexXxoS XT45 240mm
Reservoar: EK-RES X3 150

Scratchbygge - Sanctuary

Visa signatur

MB: Asus Maximus VII Gene Z97 CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz GPU: Zotac Geforce GTX 980 RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3 PSU:Corsair RM 750 80+ Gold HDD: 1TB WD Caviar Black SSD1: 120GB OCZ Agility 3 SSD2: 120GB Samsung SSD 840-Series Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Fint skulle vara väldigt intressant att veta resultatet av mätningarna:d längre fram

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

5/5
Snyggt byggt, fräsig kärra! Gillar hur det var postat 1337 också

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Fint skulle vara väldigt intressant att veta resultatet av mätningarna:d längre fram

självklart! Rapporten ska in i januari kan bifoga den senare

Skrivet av LPG:

5/5
Snyggt byggt, fräsig kärra! Gillar hur det var postat 1337 också

man tackar jo såg det också. Var inte planerat.

Visa signatur

MB: Asus Maximus VII Gene Z97 CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz GPU: Zotac Geforce GTX 980 RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3 PSU:Corsair RM 750 80+ Gold HDD: 1TB WD Caviar Black SSD1: 120GB OCZ Agility 3 SSD2: 120GB Samsung SSD 840-Series Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Riktigt läckert!

Väldigt kul att höra! Synd att jag inte har en bättre kamera för det ser mycket bättre ut på riktigt

Visa signatur

MB: Asus Maximus VII Gene Z97 CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz GPU: Zotac Geforce GTX 980 RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3 PSU:Corsair RM 750 80+ Gold HDD: 1TB WD Caviar Black SSD1: 120GB OCZ Agility 3 SSD2: 120GB Samsung SSD 840-Series Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk

Tycker att det till utseendet påminner om en äldre TV, coolt!

Om jag får lov att påpeka en sak så är det att slangen till radiatorn i toppen ser ut att antingen vara för kort eller vara snett monterad, kan vara båda. Detta är något som hade hållit mig vaken om natten vill jag lova!

Vill bara tillägga att detta är ett ruskigt grymt gymnasiearbete, hoppas att ni lagt lika mycket tid på den teoretiska delen som på den praktiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

Tycker att det till utseendet påminner om en äldre TV, coolt!

Om jag får lov att påpeka en sak så är det att slangen till radiatorn i toppen ser ut att antingen vara för kort eller vara snett monterad, kan vara båda. Detta är något som hade hållit mig vaken om natten vill jag lova!

Vill bara tillägga att detta är ett ruskigt grymt gymnasiearbete, hoppas att ni lagt lika mycket tid på den teoretiska delen som på den praktiska.

Vilken bild tycker du slangen ser fel ut då den är fylld eller inte? För jag gjorde om den innan jag fyllde systemet, om inte vart sitter den snett? Vill påpeka att slangen inte är så flexibel som jag trodde xD Jag kan ju säga att vi bör ha lagt lite mer tid på det teoretiska, men vi har trots allt en månad kvar på oss Uppskattar att du kommer med kritiken på det sett du gör ;D

Visa signatur

MB: Asus Maximus VII Gene Z97 CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz GPU: Zotac Geforce GTX 980 RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3 PSU:Corsair RM 750 80+ Gold HDD: 1TB WD Caviar Black SSD1: 120GB OCZ Agility 3 SSD2: 120GB Samsung SSD 840-Series Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av Skipan:

Vilken bild tycker du slangen ser fel ut då den är fylld eller inte? För jag gjorde om den innan jag fyllde systemet, om inte vart sitter den snett? Vill påpeka att slangen inte är så flexibel som jag trodde xD Jag kan ju säga att vi bör ha lagt lite mer tid på det teoretiska, men vi har trots allt en månad kvar på oss Uppskattar att du kommer med kritiken på det sett du gör ;D

Faktiskt alla bilder där slangen är fylld. Hmm, jag menar mer att det hade varit mer estetiskt tilltalande om slangen hade gått rakt ut ur "rörklämman" istället för att vara sned direkt ner mot GPU-blocket. Kan ju vara så att bilderna är lite missvisande och/eller att min fengshui-nerv är allt för nervös

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

Faktiskt alla bilder där slangen är fylld. Hmm, jag menar mer att det hade varit mer estetiskt tilltalande om slangen hade gått rakt ut ur "rörklämman" istället för att vara sned direkt ner mot GPU-blocket. Kan ju vara så att bilderna är lite missvisande och/eller att min fengshui-nerv är allt för nervös

Aa tittat noga på det du sa. Minns att slangen går hela vägen men det är en väldigt tight kurva för den tjocka slangen, därför ser den sne ut. Trodde aldrig jag behövde en 45graders vinkel där men med facit i hand kanske det hade behövts. Garanterar att allt är tätt, monsoon gör grymma fittings. Första gången jag attackerar vattenkylning så det kan bara bli bättre till nästa gång.

Visa signatur

MB: Asus Maximus VII Gene Z97 CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz GPU: Zotac Geforce GTX 980 RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3 PSU:Corsair RM 750 80+ Gold HDD: 1TB WD Caviar Black SSD1: 120GB OCZ Agility 3 SSD2: 120GB Samsung SSD 840-Series Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Skrivet av Skipan:

Aa tittat noga på det du sa. Minns att slangen går hela vägen men det är en väldigt tight kurva för den tjocka slangen, därför ser den sne ut. Trodde aldrig jag behövde en 45graders vinkel där men med facit i hand kanske det hade behövts. Garanterar att allt är tätt, monsoon gör grymma fittings. Första gången jag attackerar vattenkylning så det kan bara bli bättre till nästa gång.

Så länge du inte stör dig på det så är det glada dagar, sorry om jag fick dig att tänka på det!
Jag är grymt sugen på att bygga ett eget chassi, har lite tillgång till mekanisk verkstad men tid är ju det stora problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandidaten:

Så länge du inte stör dig på det så är det glada dagar, sorry om jag fick dig att tänka på det!
Jag är grymt sugen på att bygga ett eget chassi, har lite tillgång till mekanisk verkstad men tid är ju det stora problemet

Inga problem, jag är jättenöjd i vilket fall Du tar ju fram kritiken på ett snyggt sätt så det uppskattas. Jag kan ju säga att jag inte kommer att bygga ett chassi med enkla handverktyg igen Ska ha tillgång till CNC fräsar och hela köret nästa gång så att man kan göra lite mer avancerade chassin

Visa signatur

MB: Asus Maximus VII Gene Z97 CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz GPU: Zotac Geforce GTX 980 RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3 PSU:Corsair RM 750 80+ Gold HDD: 1TB WD Caviar Black SSD1: 120GB OCZ Agility 3 SSD2: 120GB Samsung SSD 840-Series Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Riktigt bra jobbat!

Tackar, kul att höra

Visa signatur

MB: Asus Maximus VII Gene Z97 CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz GPU: Zotac Geforce GTX 980 RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3 PSU:Corsair RM 750 80+ Gold HDD: 1TB WD Caviar Black SSD1: 120GB OCZ Agility 3 SSD2: 120GB Samsung SSD 840-Series Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Nice jobbat andreas

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pazooken:

Nice jobbat andreas

Tack så mycket, det uppskattas ^^!

Visa signatur

MB: Asus Maximus VII Gene Z97 CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz GPU: Zotac Geforce GTX 980 RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3 PSU:Corsair RM 750 80+ Gold HDD: 1TB WD Caviar Black SSD1: 120GB OCZ Agility 3 SSD2: 120GB Samsung SSD 840-Series Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

sjukt snyggt bygge ! kan man beställa ett ?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av FleXenan:

sjukt snyggt bygge ! kan man beställa ett ?

MVH

Sjukt kul att höra ^^

Visa signatur

MB: Asus Maximus VII Gene Z97 CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz GPU: Zotac Geforce GTX 980 RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3 PSU:Corsair RM 750 80+ Gold HDD: 1TB WD Caviar Black SSD1: 120GB OCZ Agility 3 SSD2: 120GB Samsung SSD 840-Series Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Jag är då nyfiken på vad ni fick för resultat. Skillnaden på vattenkylning och luftkylning i er setup. Det tycker jag saknas då du lämnar det som en liten cliffhanger i starten.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Jag är då nyfiken på vad ni fick för resultat. Skillnaden på vattenkylning och luftkylning i er setup. Det tycker jag saknas då du lämnar det som en liten cliffhanger i starten.

Det kommer xD Rapporten ska skrivas klart till slutet av Januari så uppdaterar då och delar med mig av resultaten :).

Visa signatur

MB: Asus Maximus VII Gene Z97 CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz GPU: Zotac Geforce GTX 980 RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3 PSU:Corsair RM 750 80+ Gold HDD: 1TB WD Caviar Black SSD1: 120GB OCZ Agility 3 SSD2: 120GB Samsung SSD 840-Series Ljudkort: Creative Sound Blaster Z