Why Ultra HD 4K TVs are still stupid (Håller ni med)

Permalänk
Medlem

Why Ultra HD 4K TVs are still stupid (Håller ni med)

http://www.cnet.com/news/why-ultra-hd-4k-tvs-are-still-stupid/

Frågan är om 4k på tv är värt det?

CITAT" Bottom line
Nothing I say will stop Ultra HD. Look no further than our own CES coverage for proof of that. TV manufactures are smelling margin like blood in the water. This is something they can do, now, and for a profit. So it's happening, whether it's necessary or not. Instead of improving aspects of the image that need fixing, we get 4K because it's easy to do, easy to sell, and easy to demo. Awesome.

So before you jump down my throat for being "anti-technology" or "anti-innovation," understand I just want better picture quality in the home, for less money, and Ultra HD 4K is not the best way to do it. "

Permalänk
Medlem

När första telefonen kom ut med 480p upplösning var det OMGSUPERMEGAIMPOSSIBLERESOLUTION. Cnet är ju nötter. 4K används knappast, men det är ju inte direkt som det skadar.

Permalänk
Medlem

4K tv behövs väl inte innan 4K tv-sändningar startat?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

4K tv behövs väl inte innan 4K tv-sändningar startat?

Med den logiken behöver man ju knappt 1080p-tv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

4K tv behövs väl inte innan 4K tv-sändningar startat?

Mitt grafikkort sänder redan i 4K så behovet finns.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Han i artikeln menar att 4k på 50 eller 60 tums tv är bortkastade pengar. Han menar att man behöver minst 80 tum och uppåt för att det ska vara lönt med 4k. Den storleken kommer enligt skribenten aldrig att bli mainstream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Han i artikeln menar att 4k på 50 eller 60 tums tv är bortkastade pengar. Han menar att man behöver minst 80 tum och uppåt för att det ska vara lönt med 4k. Den storleken kommer enligt skribenten aldrig att bli mainstream.

32tum var en stor tv en gång i tiden och mycket större behövdes inte tyckte de flesta...

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag tänker likadant... 4K på en TV känns fruktansvärt onödigt när det knappt finns sändningar i full-HD. Hade varit roligare om de lade utvecklingsslantarna på andra ställen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Han har helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tänker likadant... 4K på en TV känns fruktansvärt onödigt när det knappt finns sändningar i full-HD. Hade varit roligare om de lade utvecklingsslantarna på andra ställen.

Men en TV idag är ju inte bara en TV, eller hur?

Du kan köra en konsol på den (inte för att dom gör 4K, men kanske nästa gen gör det haha). Du kan köra din dator på den och ha 4 browser fönster med pr0n uppe samtidigt. Visa dina semesterfoton i 4K glory. Titta på två st 1080p filmer samtidigt om du vill bli skelögd. Köra två PCs i splitscreen (går det?!)

Det var ett bra tag sen en TV bara var en TV. Fan jag tittar ju knappt på TV på min TV

Permalänk
Medlem

jag ser inte riktigt problemet här, det är ju inte precis något man måste köpa.
Sen låter många av argumenten ungefär som dom man skrattar åt numera angående datorer och internet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

... Titta på två st 1080p filmer samtidigt om du vill bli skelögd...(

Du kan köra fyra 1080 filmer samtidigt.

Permalänk
Entusiast

Håller med honom till fullo, vilken upplösning man "behöver" är bara enkel matematik och för de flesta vardagsrummen så tillför 4K inte något: http://isthisretina.com/

Själv har jag en 42 tums TV som jag tittar på från 2 meters avstånd som har upplösningen 1920x1080 och det är perfekt för det avståndet.
Sen så är det ju som folk tidigare har påpekat att det snarare är median man vill spela upp på TV's som sätter stopp.
De flesta TV-kanalerna sänder endast i SD och de allra mest mainstream-kanalerna har äntligen gått upp till "HD" dvs 720p *Yippie*.

När det gäller filmer så kan man ju i alla fall få tag på äkta 1080p-film genom BluRay men vill man streama film så är det oftast endast 720p som gäller med några undantag och de undantagen ser fortfarande inte bra ut.
Det är inte TV's som måste utvecklas, det är det vi i slutändan tittar på som måste det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Du kan köra fyra 1080 filmer samtidigt.

Inte när du har två browserfönster för pr0n uppe också. Jag antog att det förutsattes.

Permalänk
Medlem

Hur nära en 40 tums 4k tv måste man sitta för att se skillnad på full hd och 4k?

Permalänk

Tycker 4k känns väldigt onödigt i nuläget

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Entusiast
Skrivet av landahl:

Hur nära en 40 tums 4k tv måste man sitta för att se skillnad på full hd och 4k?

Närmare än 157cm, du kunde ha använt http://isthisretina.com/ som jag länkade

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur nära en 40 tums 4k tv måste man sitta för att se skillnad på full hd och 4k?

Under ca 1.6 meter börjar det göra lite skillnad.

http://referencehometheater.com/2013/commentary/4k-calculator...

Edit: Lite långsam idag

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt med 4k på tv, skulle aldrig se vad jag har för nytta av det i dagsläget.
Det finns forfarande saker som bara renderas i 720p liksom, 4k är långt iväg att bli mainstream.

Permalänk
Medlem

"Man behöver inte mer än X GB/MB minneskapacitet"
"Man behöver inte snabbare bredband"
"Man behöver inte högre upplösning"

Jag orkar inte. Historien, den upprepar sig. Snälla.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

"Man behöver inte mer än X GB/MB minneskapacitet"
"Man behöver inte snabbare bredband"
"Man behöver inte högre upplösning"

Jag orkar inte. Historien, den upprepar sig. Snälla.

"Man behöver inte en SSD"

Men ärligt talat tycker jag själv det är mer värt att köpa en PC skärm för Ultra HD. Finns ändå inga TV kanaler som sänder i högre än Full HD ens. Filmer är inte ens i Ultra HD.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av murklor:

Men en TV idag är ju inte bara en TV, eller hur?

Du kan köra en konsol på den (inte för att dom gör 4K, men kanske nästa gen gör det haha). Du kan köra din dator på den och ha 4 browser fönster med pr0n uppe samtidigt. Visa dina semesterfoton i 4K glory. Titta på två st 1080p filmer samtidigt om du vill bli skelögd. Köra två PCs i splitscreen (går det?!)

Det var ett bra tag sen en TV bara var en TV. Fan jag tittar ju knappt på TV på min TV

Konsolerna klarar inte ens full-HD... Men visst, om tio år kanske det blir aktuellt, vi får väl se.

Kopplar man in en dator kan man självklart hitta obskyra användningsområden, men även här tycker jag kvalitét borde gå före kvantitet.

Det är väldigt tydligt att 4K i princip endast är ett sätt att sälja mer apparater just nu. Försäljarna på stormarknaderna måste vara överlyckliga när de fått sig en ny fräsig term att svänga sig med.

Skrivet av Hattifnatten:

"Man behöver inte mer än X GB/MB minneskapacitet"
"Man behöver inte snabbare bredband"
"Man behöver inte högre upplösning"

Jag orkar inte. Historien, den upprepar sig. Snälla.

Fast den här diskussionen är inte riktigt jämförbar med minnes- och bandbreddsdiskussionerna... I dessa så är datorn begränsningen medan när man pratar om upplösning så är människan begränsningen, vare sig man vill det eller inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mitt grafikkort sänder redan i 4K så behovet finns.

Vilket material då? Nu tänker jag på det primära användningsområdet för TV.

Permalänk
Medlem

Han vill att man ska lägga krutet på billigare saker som förbättrar bilden. Jag kan då inte komma på vad det skulle vara. 4K är inom kort bara marginellt dyrare än 1080P på hårdvaran. Vilken förbättring skulle vara billigare, eller ens ge i närheten av samma kvalitetsförbättring? 4K är en absolut nödvändighet för passiv 3D på skärmar över 42" i min mening.

Skrivet av fantomsmurfen:

4K tv behövs väl inte innan 4K tv-sändningar startat?

I så fall så behöver jag fortfarande inte TV alls. Jag är helnöjd med min 55" 1080P TV. Den har aldrig tagit emot en enda HD-sändning, ja inte en enda sändning alls.

Skrivet av landahl:

Han i artikeln menar att 4k på 50 eller 60 tums tv är bortkastade pengar. Han menar att man behöver minst 80 tum och uppåt för att det ska vara lönt med 4k. Den storleken kommer enligt skribenten aldrig att bli mainstream.

55" är redan mer eller mindre standard, 46" är idag litet, för inte så länge sedan trodde man att 42" skulle vara gyllene storleken och att "jättar" på 55" bara skulle vara förbehållet entusiaster. Tror att vi kommer nöja oss så att 55-77" blir rätt standard. Men vem vet, det kanske fortsätter upp mot 100" för vardagsrummet och 55" blir sovrumsstorlek som 46" redan är idag.

Skrivet av Sisyfos:

Håller med honom till fullo, vilken upplösning man "behöver" är bara enkel matematik och för de flesta vardagsrummen så tillför 4K inte något: http://isthisretina.com/

Själv har jag en 42 tums TV som jag tittar på från 2 meters avstånd som har upplösningen 1920x1080 och det är perfekt för det avståndet.
Sen så är det ju som folk tidigare har påpekat att det snarare är median man vill spela upp på TV's som sätter stopp.
De flesta TV-kanalerna sänder endast i SD och de allra mest mainstream-kanalerna har äntligen gått upp till "HD" dvs 720p *Yippie*.

När det gäller filmer så kan man ju i alla fall få tag på äkta 1080p-film genom BluRay men vill man streama film så är det oftast endast 720p som gäller med några undantag och de undantagen ser fortfarande inte bra ut.
Det är inte TV's som måste utvecklas, det är det vi i slutändan tittar på som måste det.

Passiv 3D, vips så måste jag visst sitta över 6 meter från TVn för att min tilltänkta 77" OLED ska se bra ut. Måste slå ut ett par väggar för det. Där försvann visst poängen med en stor TV.

Permalänk
Avstängd

Hela 4K grejen är onödig, en överdrivet hög upplösning gjord endast för att tillverkarna vill åt dina pengar men som du inte kommer märka någon större skillnad med mer än placebo, men tillverkarna vet att siffror säljer och konsumenter är lättlurade.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Man måste börja någonstans och nu har vi elektronik som klarar det och det sätter press på alla andra i kjedjan.
Utveckling är bra även om vi som konsumenter kanske inte har råd att köpa en +70" tv, än.
Som inbiten filmtittare så blir nästa proj Givetvis en 4K

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Passiv 3D, vips så måste jag visst sitta över 6 meter från TVn för att min tilltänkta 77" OLED ska se bra ut. Måste slå ut ett par väggar för det. Där försvann visst poängen med en stor TV.

Varken jag eller skribenten hävdade att 4K var helt onödigt för alla, absolut inte.
Men för de flesta så räcker 1080p alldeles utmärkt när det gäller TV's.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Alltså, om man pratar om att högre upplösning skulle vara onödigt. Vad är då inte böjda TV skärmar som ger förvrängd bild överallt förutom vid en enda sweetspot? Samsung släpper ju inte ens några normala skärmar i år i topsegmenten, allt böjt. Snacka om idioti...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

4K tv behövs väl inte innan 4K tv-sändningar startat?

Skrivet av Sisyfos:

Håller med honom till fullo, vilken upplösning man "behöver" är bara enkel matematik och för de flesta vardagsrummen så tillför 4K inte något: http://isthisretina.com/

Själv har jag en 42 tums TV som jag tittar på från 2 meters avstånd som har upplösningen 1920x1080 och det är perfekt för det avståndet.
Sen så är det ju som folk tidigare har påpekat att det snarare är median man vill spela upp på TV's som sätter stopp.
De flesta TV-kanalerna sänder endast i SD och de allra mest mainstream-kanalerna har äntligen gått upp till "HD" dvs 720p *Yippie*.

När det gäller filmer så kan man ju i alla fall få tag på äkta 1080p-film genom BluRay men vill man streama film så är det oftast endast 720p som gäller med några undantag och de undantagen ser fortfarande inte bra ut.
Det är inte TV's som måste utvecklas, det är det vi i slutändan tittar på som måste det.

Skrivet av JimmieSan:

Totalt onödigt med 4k på tv, skulle aldrig se vad jag har för nytta av det i dagsläget.
Det finns forfarande saker som bara renderas i 720p liksom, 4k är långt iväg att bli mainstream.

Skrivet av GreenSoap:

"Man behöver inte en SSD"

Men ärligt talat tycker jag själv det är mer värt att köpa en PC skärm för Ultra HD. Finns ändå inga TV kanaler som sänder i högre än Full HD ens. Filmer är inte ens i Ultra HD.

Tv har inte sänt 1080P ens och det kom väl runt 2008/2009?
Så 1080P är onödigt om man ska gå på erat tankesätt.

Men idag verkar apparna i Tv:en börja bli vettiga (om dom uppdateras och fungerar som streaming), även HTPC är inte jätte liten marknad även vanliga bluray spelare äter en bit av kakan (även om det blev opopulärt när det lanserades, på grund av att många redan hade hittat nya lösningar i stället för en DVD spelare eller tycker det räcker med en sådan).

DEt jag menar är att Tv:en inte ska låsas till upplösningen vanliga sändningen har, dom har/är långt efter. Sänder inte ens surroundljud på flesta kanalerna och har inte bredden att klara att skicka det. Är väl möjligt om IP-Tv blir mer populärt kanske (men risken är större att TV sändningar hamnar på nätet i stället, bara SVT som sänder i marknätet kanske ).

Skrivet av Blomkungen:

Vilket material då? Nu tänker jag på det primära användningsområdet för TV.

Finns inget primärt område längre, vissa kör apparna i tv:en i stället som streamings tjänster eller har en HTPC kopplat till den. Ja områdena är stora vad man gör och inte gör med TV:en Mer än se vanliga marknätet.

Skrivet av murklor:

Men en TV idag är ju inte bara en TV, eller hur?

Du kan köra en konsol på den (inte för att dom gör 4K, men kanske nästa gen gör det haha). Du kan köra din dator på den och ha 4 browser fönster med pr0n uppe samtidigt. Visa dina semesterfoton i 4K glory. Titta på två st 1080p filmer samtidigt om du vill bli skelögd. Köra två PCs i splitscreen (går det?!)

Det var ett bra tag sen en TV bara var en TV. Fan jag tittar ju knappt på TV på min TV

Precis, använder ytterst sällan Tv funktionen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Tv har inte sänt 1080P ens och det kom väl runt 2008/2009?
Så 1080P är onödigt om man ska gå på erat tankesätt.

Sa jag någonsin att jag faktiskt kollar på "TV" med min TV?
För det gör jag inte alls, den agerar film/Youtube/spel-display för mig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈