Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har FreeNAS alltid varit ett skämt?

Permalänk
Medlem

Har FreeNAS alltid varit ett skämt?

Jag testade FreeNas och NAS4Free för några år sedan och slängde dem det ganska snabbt p.g.a. alla buggar.
Nu har jag testat FreeNAS 9.3 i några dagar och måste säga att det är ett stort skämt.

NGINX kraschade efter 5 min i webguit.
Testade att installera ett plugin (Transmission). Nedladdningen av pluginet hängde sig.
Testade att installera samma plugin igen. Nedladdningen funkade men fick felmeddelande vid installationen.
I en embedded release så ska sådant bara fungera, allt annat är oacceptabelt och ger FreeBSD dåligt rykte.

Detta är på en Supermicroserver med Xeon E5, ECC mm. som har kört vanilla FreeBSD 9.0, 9.1, 9.2, 10.0, och 10.1 perfekt i flera år.
FreeBSD är sanslöst stabilt och genomtänkt.

Min slutsats är att FreeNAS är ett skämt med ett fancy gui.
Ni som kör FreeNAS borde fundera på att köra vanliga FreeBSD eller ZFSGuru som är vanilla FreeBSD + webgui.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Är du säker att installationen blivit rätt? Min freeNAS 9.3 fungerar sjukt bra, enda tiden den inte är igång är när den uppdateras. Plex, Owncloud samt transmission i jails helt utan problem sen dagen efter release. Körde 3-4 månader 9.2 innan med samma resultat.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft några problem med min freenasburk som inte vart mitt egna fel + en rasad disk.

Det säger sig självt att om man har en FreeBSD-kompatibel burk och basic-saker fallerar så är det inte FreeNAS fel utan troligtvis något med installationen. Skulle inte sådant grundläggande fungera skulle freenas troligtvis varken existera eller rekommenderas någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Min slutsats är att FreeNAS är ett skämt med ett fancy gui.
Ni som kör FreeNAS borde fundera på att köra vanliga FreeBSD eller ZFSGuru som är vanilla FreeBSD + webgui.

Ingen kommentar om FreeNas, annat än att jag tycker det är fult och förvirrande. ZFSGuru är mycket mer lättnavigerat. Däremot saknar jag schemaläggning av snapshots samt replikering. Detta är väl ändå huvudanledningen till att man vill ha en NAS Appliance baserat på ZFS?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Aldrig haft några problem med min freenasburk som inte vart mitt egna fel + en rasad disk.

Det säger sig självt att om man har en FreeBSD-kompatibel burk och basic-saker fallerar så är det inte FreeNAS fel utan troligtvis något med installationen. Skulle inte sådant grundläggande fungera skulle freenas troligtvis varken existera eller rekommenderas någonstans.

Finns mycket skräp som folk accepterar, t.ex. Ubuntu och SolidWorks.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Finns mycket skräp som folk accepterar, t.ex. Ubuntu och SolidWorks.

Skräp för dig behöver inte vara skräp för andra
Beror helt på förutsättningar, förväntningar och kompetens.

Tant Asta, 80 bast, nöjer sig med en TP-Link för 99kr i hemmet medans jag personligen tycker det är hål i huvudet att använda nätverksprodukter som innehåller något med "Link" eller "Gear" i namnet.

Samma med FreeNAS. Det fungerar säkerligen bra för vissa medans det fungerar sämre för andra. Personligen håller jag med ovan att FreeNAS GUI är fult, ologiskt och krångligt, medans det rent tekniskt har fungerat för det lilla jag använt det till.

Permalänk
Medlem

Med skräp menar jag krascher och buggar vilket alla borde tycka är dåligt.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Hedersmedlem

Att nerladdningen av plugins "hänger sig" på cirka 50% är normalt, det brukar ta en stund att ladda ner och installera plugins helt enkelt.

För de som inte kan FreeBSD så värst bra är det verkligen super att få tillgång till alla funtioner som FreeBSD/ZFS erbjuder. Jag har själv haft lite problem med min FreeNAS-installation, men generellt tycker jag det fungerar bra.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har aldrig upplevt en enda krasch eller ens nån bugg med varken FreeNAS eller de plugins jag kör, däribland Transmission.

Skulle chansa på att nåt gått snett med din installation eller att usb-minnet börjar säcka ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

De FreeNAS-maskiner jag byggt, och installerat FreeNAS på har varit stabila som urberg. (Och är det fortfarande)
Det har väl hänt att en har rasat för längesedan, men det berodde på att nätaggregatet exploderade.

Att ni har otur med hårdvaran betyder inte att det är fel på mjukvaran.
Som andra säger, så gissar jag på defekt hårdvara, felaktigt handhavande och/eller underliga konfigurationer utanför det tänkta området.

Om det nu hade visat sig vara buggar som orsakar instabilitet, så skulle nog många fler uppleva det.
Kan ni beskriva felet mer exakt? Klistra gärna in loggar, felkoder, vad som berörs, vad ni gör när det händer och så vidare.

Frågan är: Skapade ni tråden för att få hjälp, eller för att gnälla?
Om det är det förstnämnda så är frågeställningen och rubriksättningen lite väl underlig. Jag rekommenderar er att ändra rubriken och frågeställningen. Ni borde få lite seriösare hjälp på så sätt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag installerade FreeNAS 9.3 på en SSD. Samma SSD besitter nu FreeBSD 10-STABLE igen och allt rullar på klockrent som vanligt.
Det kanske är extrem otur att detta händer 2 ggr. Installationen av FreeNAS gick som smort utan en enda varning.
Klart man undrar vad det är frågan om när man precis installerat ett OS och det buggar.
Jag undrade om det är så för alla men att folk bara accepterar att det hänger sig och buggar.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozric:

Jag installerade FreeNAS 9.3 på en SSD. Samma SSD besitter nu FreeBSD 10-STABLE igen och allt rullar på klockrent som vanligt.
Det kanske är extrem otur att detta händer 2 ggr. Installationen av FreeNAS gick som smort utan en enda varning.
Klart man undrar vad det är frågan om när man precis installerat ett OS och det buggar.
Jag undrade om det är så för alla men att folk bara accepterar att det hänger sig och buggar.

Om det hade visat sig att FreeNAS buggar och strular, hade jag inte kört det. Då hade jag hellre kört en minimalistisk Linux-installation. Gentoo eller Arch.
Men nu är det så att FreeNAS fungerar ypperligt prima för mig och de maskiner jag byggt. Varför uppfinna hjulet igen när det redan finns ett välpresterande och stabilt hjul att rulla på?

Så nej, jag accepterar inte att saker strular. Speciellt inte i system jag bygger åt andra.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag är ju knappast ensam om att uppleva buggar i FreeNAS. Googlar man hittar man ganska många med samma uppfattning.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Jag installerade FreeNAS 9.3 på en SSD. Samma SSD besitter nu FreeBSD 10-STABLE igen och allt rullar på klockrent som vanligt.
Det kanske är extrem otur att detta händer 2 ggr. Installationen av FreeNAS gick som smort utan en enda varning.
Klart man undrar vad det är frågan om när man precis installerat ett OS och det buggar.
Jag undrade om det är så för alla men att folk bara accepterar att det hänger sig och buggar.

Skrivet av ozric:

Jag är ju knappast ensam om att uppleva buggar i FreeNAS. Googlar man hittar man ganska många med samma uppfattning.

Nu kan det ju vara så att du har oturen att ha ett system du installerar på som det bara inte funkar bra på
Lägger mig till skaran som aldrig själv haft problem heller, annat än pga fallerande eller hårdvara som inte varit fullt kompatibel eller på väg att gå sönder
Vår nas här har rullat i flera år, har väl fått starta om efter ett par strömavbrott, men ptja, annars är bara en trasig nätdel som drog med sig moderkortet plus en disk som orsakat driftstopp

Sen, är det ju så, att vad du än söker efter på nätet, så med tanke på andelen människor i världen som har strul, så måste det ju finnas fler än en eller tiotusentals som har problem, det är statistiskt sett normalt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozric:

Jag är ju knappast ensam om att uppleva buggar i FreeNAS. Googlar man hittar man ganska många med samma uppfattning.

Well, om man googlar på vilket operativsystem/dist som helst och buggar så kan man hitta en hel del. Prova googla "FreeBSD bug" så får du ett par resultat.

Det är nog främst pluginsen som buggar enligt min erfarenhet, och dessa är ju inget som iX Systems själva underhåller vad jag förstått.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kr^PacMan:

Well, om man googlar på vilket operativsystem/dist som helst och buggar så kan man hitta en hel del. Prova googla "FreeBSD bug" så får du ett par resultat.

Det är nog främst pluginsen som buggar enligt min erfarenhet, och dessa är ju inget som iX Systems själva underhåller vad jag förstått.

Stämmer bra det. Många plugins är skrivna av oberoende tredjepartners. Det kan variera extremt mycket i kvalitet. Allt från rena skräpet från hin håle till guds gåva till mänskligheten.

Det är bra att man har friheten att installera precis vad man än vill utan restriktioner eller kontrollerande organ som sätter käpapr i hjulen.
Men med denna frihet kommer också en stor dos eget ansvar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Jag är ju knappast ensam om att uppleva buggar i FreeNAS. Googlar man hittar man ganska många med samma uppfattning.

Nä men bara föratt du har haft en sån enorm otur och problem med din freenas installation så ska alla andra sluta använda det när det för det mesta fungerar. Freenas största problem är när man har ändrat lite för mycket inställningar i den är vad ja har märkt dess router tvilling pfsense lider ochså av detta problemet för mycket ändringar på en gång leder ofta till skumma fel. Tycker du ska välja en annan nas lösning och sluta försöka få alla andra att använda det. Ja har installerat om både freenas och pfsense fler gånger än vad ja vill komma ihåg men nästan varje gång det har gått åt skogen har varit när ja varit och pillat för mycket i systemen och efteråt låtit bli att ändra mer än vad ja behövde göra. Behöver dessa uppdateras i framtiden föratt få bort sådana buggar självklart ja men välj en annan lösning som passar dig bättre.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Kör FreeNas 9.2.1. Har behövt starta om NGINX en gång (på sex månader) och vissa plugins fick jag ladda ner manuellt. Servrarna freenas skulle ansluta mot var oåtkomliga i mitt fall.
Fungerade klockrent att lägga in fler jails/plugins vid senare tillfälle.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Håller med alla som tycker att FreeNas är bra, har kör med den i nästan ett år och tro mig jag har testat alla andra alternativ som finns och alltid kommit till samma slutsats, FREENAS är den bästa, fast den sista versionen 10.0 M1 förstår jag ingenting, hur man gör efter installationen, kanske nån kan förklara lite om denna sista vers.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar FreeNas-communityn fortfarande att man ska undvika Kingston-minnen? Kanske är det som TS har problem med?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Rekommenderar FreeNas-communityn fortfarande att man ska undvika Kingston-minnen? Kanske är det som TS har problem med?

Jag har Kingstonminnen men att det skulle var problemet låter helt sjukt.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Rekommenderar FreeNas-communityn fortfarande att man ska undvika Kingston-minnen? Kanske är det som TS har problem med?

Vet ej om något har ändrats, inte haft koll sen jag köpte min samsung minnen.

Skrivet av ozric:

Jag har Kingstonminnen men att det skulle var problemet låter helt sjukt.

Deras DDR3 ECC minnen kunde inte köras stadigt i 32GB på några (om inte alla) moderkort. Dvs inget man vill ha.
Några minnen klarar det, men sällan gick det bra. Lotteri, inget man vill ha att göra med.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vet ej om något har ändrats, inte haft koll sen jag köpte min samsung minnen.

Deras DDR3 ECC minnen kunde inte köras stadigt i 32GB på några (om inte alla) moderkort. Dvs inget man vill ha.
Några minnen klarar det, men sällan gick det bra. Lotteri, inget man vill ha att göra med.

Var det udimm ecc eller registered ecc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Var det udimm ecc eller registered ecc?

UDIMM

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har RDIMM.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Jag har RDIMM.

Så du kör fullblodsserver som Xeon 5xxx eller e5/e7 eller AMD?

Permalänk
Medlem

Supermicro X9SRL-F och Xeon E5-2620.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!