Nvidia: Inga planer på att stödja Freesync och Displayport Adaptive-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Finns det några perks med G-Sync (kontra Freesync)? Bättre flyt, prestanda eller utseende? Eller är det precis som Freesync fast dyrt?

G-Sync kommer först och främst med en licens avgift som gör den dyrare.

Men nvidia kommer också med kvalitets krav på prestandan och hårdvara/mjukvara i skärmen, vilket Freesync inte har, och det är nog först och främst därför skärm tillverkarna föredrar Freesync då dem inte behöver betala något och kan enkelt köra Copy'n Paste med teknologin och sedan marknadsföra skärmen enklare med några hundralappar extra i pris.

Linus Tech tips tog en snabbtitt på Freesync på CES 2015 och noterade att även om Freesync var på så hade skärmen fortfarande problem med tearing och annan uppdatering skit, problemen hade bara gått ner markantjämfört med när dem inte var på. Så hur bra Freesync kommer att fungera är upp till skärm tillverkarna helt enkelt, det kommer att bli svårare än nånsin att köpa skärmar nu då det är svårt att se prestanda på papper osv.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att jag ej köper en skärm med g-synk är att jag vill inte låsa mig till nvidia helt och håller..Så jag tror nog nvidia bör tänka om

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Hoppas Oculus Rift får stöd för Adaptive-Sync, känns nästan som att Nvidia skulle vara tvungna att implementera stöd för det då annars skulle många nog byta till AMD, själv så funderar jag på det om Riften får stöd för Adaptive-Sync.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att NVidia har testat Free sync och kommit fram till att deras G-Sync funkar mycket bättre och därför gör så här, annars vore det rätt så korkat och inte ekonomiskt försvarbart.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Öppna standarder vinner alltid.
Ingen vill betala kostnad fär en låst standard som till talar typ 20% av marknaden

Nvidia skulle ha samarbetat med AMD och/eller Intel och delat på pengarna, om de var smarta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

Öppna standarder vinner alltid.
Ingen vill betala kostnad fär en låst standard som till talar typ 20% av marknaden

Nvidia skulle ha samarbetat med AMD och/eller Intel och delat på pengarna, om de var smarta.

Men det är ju intel och nvidia som faktiskt tjänar pengar samtidigt som amd går med brakförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag kan tänka mig att NVidia har testat Free sync och kommit fram till att deras G-Sync funkar mycket bättre och därför gör så här, annars vore det rätt så korkat och inte ekonomiskt försvarbart.

Det roliga är ju dock att i datorbranschen brukar den billiga, inte den bästa standarden vinna ^^

Permalänk
Medlem

Alltså... jag är delade när det gäller alla dessa sync sakerna. Det är lite ursäktande samtidigt som det är bra...

Vad jag menar är att de är bra att man får bättre flyt när man hamnar under skärmens native frekvens, slipper tearing m.m. Men samtidigt faller vi inte för samma sak som konsolmarknaden? Vi ursäktar både grafikkortstillverkare och utvecklare för dålig FPS? "Det är okej för du har g-sync, då kan du simma runt med 30 FPS utan screen-tearing"...

Förstår heller inte varför nvidia, amd och resterande är intresserade av denna tekniken, man säljer ju inte flagskepps grafikkort med denna tekniken i bakgrunden, tvärtom fler kommer köpa medelklassen och instegs entusiast nivån av samma anledning, "det flyter ju ändå"...

Ni är välkomna att rätta mig om ni tycker jag har fel. Jag ser helt klart fördelen, men vad är den långsiktiga nackdelen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag kan tänka mig att NVidia har testat Free sync och kommit fram till att deras G-Sync funkar mycket bättre och därför gör så här, annars vore det rätt så korkat och inte ekonomiskt försvarbart.

Fast freesync är ju lika vendor-bundet till amd som gsync är till nvidia.

Skulle gissa att nvidia väntar för att se om intel kommer implementera displayport adaptive sync-stöd innan dom tar något beslut.

Permalänk
Medlem

Och commodore

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

0% förvånad

Permalänk
Medlem

Inte för att jag inte har nvidia kort nu, men jag byter kort oftare än skärm, så om jag får välja mellan två likvärdiga skärmar, en med g-sync och en med freesync/displayport sync är jag rätt säker på vilken jag väljer, och speciellt om g-sync är 500:- dyrare.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Fast freesync är ju lika vendor-bundet till amd som gsync är till nvidia.

Det finns en betydelsefull skillnad.

nVidia kan implementera Freesync/adaptive sync när de vill pga att det är en fri standard.

AMD kan/får inte införa g-sync, pga proprietär standard ägd av nVidia.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

BenQ XL2730Z finns på prisjakt och kostar 6490 kronor, så en femhundring mindre än Swift. Ungefär vad G-sync modulen kostar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2973785

Ytterliggare en fördel med Freesync är att man får mer än en enda Displayport-anslutning vid använding av G-syncmodulen.

500kr ah och Swift har redan varit på REA.

+ SWIFT har mindre Bezel tex något jag sätter över allt annat personligen då.

500kr FÖR mig är ingenting när skärmen redan kostar 7k. (det är jag det)

Men vadå, vad ska jag med mer DP anslutningar i skärmen till?
eller vad menar du med?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Dom kommer få ge vika. Jag menar köper man en skärm med G-sync så låser man sig till nvidia, men med free-sync låter AMD kunden själv få välja.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av frankof:

Inte för att jag inte har nvidia kort nu, men jag byter kort oftare än skärm, så om jag får välja mellan två likvärdiga skärmar, en med g-sync och en med freesync/displayport sync är jag rätt säker på vilken jag väljer, och speciellt om g-sync är 500:- dyrare.

I dagens läge så måste man från BÅDA sidor skärm och GPU /r ifall man vill ha något.

SÅ köper du swift vill ha g-sync aha gg Nvidia och tvärt om.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Alltså... jag är delade när det gäller alla dessa sync sakerna. Det är lite ursäktande samtidigt som det är bra...

Vad jag menar är att de är bra att man får bättre flyt när man hamnar under skärmens native frekvens, slipper tearing m.m. Men samtidigt faller vi inte för samma sak som konsolmarknaden? Vi ursäktar både grafikkortstillverkare och utvecklare för dålig FPS? "Det är okej för du har g-sync, då kan du simma runt med 30 FPS utan screen-tearing"...

Förstår heller inte varför nvidia, amd och resterande är intresserade av denna tekniken, man säljer ju inte flagskepps grafikkort med denna tekniken i bakgrunden, tvärtom fler kommer köpa medelklassen och instegs entusiast nivån av samma anledning, "det flyter ju ändå"...

Ni är välkomna att rätta mig om ni tycker jag har fel. Jag ser helt klart fördelen, men vad är den långsiktiga nackdelen?

Det finns ju 144Hz skärmar med GSync. För att komma upp i 100+ FPS i bara 1080p behövs ju minst ett gtx 970 om inte 980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

I dagens läge så måste man från BÅDA sidor skärm och GPU /r ifall man vill ha något.

SÅ köper du swift vill ha g-sync aha gg Nvidia och tvärt om.

Japp, och då blir den 500ing extra i pris utslagsgivande, och med det ett potential för att det nästa kortet blir ett som stödjer den standarden jag har på skärmen, vilket det nu måste vara.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Men vadå, vad ska jag med mer DP anslutningar i skärmen till?
eller vad menar du med?

Nej nej, jag bara menar att G-skärmar är begränsade till att bara använda en Displayport. Du kan koppla i mycket annat i en Freesync-skärm.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej nej, jag bara menar att G-skärmar är begränsade till att bara använda en Displayport. Du kan koppla i mycket annat i en Freesync-skärm.

Vad ska jag koppla in i skärmen :S

Bara undrar helt ärligt asså.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

En av anledningarna till att jag ej köper en skärm med g-synk är att jag vill inte låsa mig till nvidia helt och håller..Så jag tror nog nvidia bör tänka om

Men skaffar du en skärm med Freesync så är du låst till AMD i och med att Nvidia inte tänker stöda tekniken. Ur ett ekonomiskt perspektiv så har Nvidia fattat rätt beslut. Man kör stenhårt på sin egna lösning, som jag dessutom tror kommer bli bättre, och får ytterligare ett säljargument. Nvidia har PhysX, ShadowPlay, 3D Vision, Shield, DSR, G-Sync m.m., och allt detta motiverar massor av gamers till att välja deras kort. Varför skulle de bara släppa allt och låta AMD-användare som inte bidrar med pengar till företaget få ta del av kakan? Öppenhet i all ära, men någon måste betala för kalaset.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av frankof:

Japp, och då blir den 500ing extra i pris utslagsgivande, och med det ett potential för att det nästa kortet blir ett som stödjer den standarden jag har på skärmen, vilket det nu måste vara.

Jag kollar på produkter, skiter i märke.

Så släpper dom ingen Free-sync skärm med låg bezel så skiter jag i det så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Typiskt, jag som ville ha en bra upplevelse i Excel...

Näh men skämt och sido, har personligen aldrig ens provat en 144hz skärm så vet inte vad jag missar

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

G-Sync kommer först och främst med en licens avgift som gör den dyrare.

Men nvidia kommer också med kvalitets krav på prestandan och hårdvara/mjukvara i skärmen, vilket Freesync inte har, och det är nog först och främst därför skärm tillverkarna föredrar Freesync då dem inte behöver betala något och kan enkelt köra Copy'n Paste med teknologin och sedan marknadsföra skärmen enklare med några hundralappar extra i pris.

Linus Tech tips tog en snabbtitt på Freesync på CES 2015 och noterade att även om Freesync var på så hade skärmen fortfarande problem med tearing och annan uppdatering skit, problemen hade bara gått ner markantjämfört med när dem inte var på. Så hur bra Freesync kommer att fungera är upp till skärm tillverkarna helt enkelt, det kommer att bli svårare än nånsin att köpa skärmar nu då det är svårt att se prestanda på papper osv.

Om problemen har gått ner markant så är väl det jättebra, eller?

Nej jag antar att du menade marginellt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Det är väl fullständigt självklart att de svarar på detta sätt! Hur kan man ens tro något annat?!

Dock är de mycket väl medvetna om att de måste skrota G-Sync om Freesync fungerar minst lika bra, och det påverkar deras försäljningssiffror negativt och för få köper G-Sync skärmar!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Hoppas Oculus Rift får stöd för Adaptive-Sync, känns nästan som att Nvidia skulle vara tvungna att implementera stöd för det då annars skulle många nog byta till AMD, själv så funderar jag på det om Riften får stöd för Adaptive-Sync.

Nja, jag tvivlar på att adaptive sync är en bra idé för riften. De kör ju med strobing på skärmen för low persistence för att minska motionblur, och jag tror inte det blir en bra upplevelse kombinerat med att dra ner frekvensen med adaptive sync.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

Det roliga är ju dock att i datorbranschen brukar den billiga, inte den bästa standarden vinna ^^

Ändå är det AMD som gör störst förlust av alla, tänka sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Men skaffar du en skärm med Freesync så är du låst till AMD i och med att Nvidia inte tänker stöda tekniken. Ur ett ekonomiskt perspektiv så har Nvidia fattat rätt beslut. Man kör stenhårt på sin egna lösning, som jag dessutom tror kommer bli bättre, och får ytterligare ett säljargument. Nvidia har PhysX, ShadowPlay, 3D Vision, Shield, DSR, G-Sync m.m., och allt detta motiverar massor av gamers till att välja deras kort. Varför skulle de bara släppa allt och låta AMD-användare som inte bidrar med pengar till företaget få ta del av kakan? Öppenhet i all ära, men någon måste betala för kalaset.

Det ni inte tänker på är att Freesync (Adaptive-Sync ??) inte är helt AMD låst som G-sync är till nvidia. Det går att köra på alla grafikkretsar. Det inte många tänker på är att AMD och Nvidia faktiskt inte leverarar mest grafikkretsar, det gör Intel. Kontorsmaskiner och billigare grafikkretsar kan nyttja den öppna standarden utan avgifter.
Apples datorer kör väl i stor utsträckning Intel t.ex. Samt att linux kan få stöd för freesync iom att det är mer öppet än g-sync.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Linus Tech tips tog en snabbtitt på Freesync på CES 2015 och noterade att även om Freesync var på så hade skärmen fortfarande problem med tearing och annan uppdatering skit, problemen hade bara gått ner markantjämfört med när dem inte var på. Så hur bra Freesync kommer att fungera är upp till skärm tillverkarna helt enkelt, det kommer att bli svårare än nånsin att köpa skärmar nu då det är svårt att se prestanda på papper osv.

http://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=16&t=1807&p=132...

Konstigt med tanke på vad den här herren säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

*

Skrivet av Swedish Berserk:

Nvidia: The Way Its Meant To Be Paid!

Inte oväntat med tanke på att Nvidia gillar att låsa in folk till dyr teknik.

Ungefär som apple

Mm kunde inte sagt det bättre själv. De måste ju tjäna in lite smutsiga licensstålar.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum