Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Du "tweakar" ditt spel till´s det blir optimalt, dvs du går ju inte efter vram usage utan fps och hur det känns.
När man vet om detta fel och ställer sitt spel till vram användning under 3,5 samt över 3,5 så märker man direkt fps issue relaterat direkt till mängden vram som används.

Varför man inte upptäckt detta tidigare är således att man "aldrig" bruka mäta av fps gentemot vram som används.
Detta måste tydligen göras nu.
Då alla som recenserat 970 blir skamfläckade då detta inte har uppdagats tidigare! (inc SweC redaktionen)
Dom som recenserar säger sig maxa ut korten, detta är tydligen false-positive då detta bekräftar att det inte görs!

Det jag försökte säga är ju att det tydligen är något fel på kortet eftersom fpsen ska ju inte sjunka, jag ska inte behöva uppleva någon stutter när mer än 3.5gb av min vram används. Antigen missförstod du mig eller så missförstår jag dig Jag skyller inte på swec eller andra som har recenserat kortet, det är nvidias problem att lösa. Hur de löser det är upp till de, ifall jag hade haft ångerrätt så hade jag skickat tillbaka kortet. Tyvärr så har jag ingen ångerrätt eftersom jag fick kortet utbytt mot mitt gamla R9 290 som det var fel på. Jag tänker avvakta och se nvidias svar på det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Jag ska inte behöva uppleva någon stutter när mer än 3.5gb av min vram används. Jag skyller inte på swec eller andra som har recenserat kortet, det är nvidias problem att lösa. Tyvärr så har jag ingen ångerrätt.
Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, och ja det är Nvidias fel, men recensenter får en känga för att ha missat detta och ja ditt 970 går under RMA då det inte är vad som utlovats oavsett om det är utbytes. Såvida inte Nvidia kommer med firmware/software fix.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DavidtheDoom:

Fallen bör nog ogillas.

4GB finns fysiskt på korten och samtliga 4GB går att använda på kortet.

De har aldrig sagt att man ska få 67.3FPS på spel x vid 3.98GB VRams användning.

Men skulle det isåfall vara OK att gå ett steg längre och, utöver de vanliga 4 GiB GDDR5, montera exempelvis 20 GiB DDR3 (eller kanske något ännu långsammare) som GPU:n teoretiskt sett kan komma åt, men som självklart inte levererar i närheten av användbar prestanda, och kalla det 24 GiB VRAM?

(Vill bara diskutera ditt argument.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men skulle det isåfall vara OK att gå ett steg längre och, utöver de vanliga 4 GiB GDDR5, montera exempelvis 20 GiB DDR3 (eller kanske något ännu långsammare) som GPU:n teoretiskt sett kan komma åt, men som självklart inte levererar i närheten av användbar prestanda, och kalla det 24 GiB VRAM?

Samma fråga i annan vinkel "Godtagbart och sälja 10år gammalt kort som senaste?"
Problemet är inte lite prestanda förlust utan du tappar 6 till 8ggr prestanda. Och kan absolut aldrig nånsin godtas!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Absolut, och ja det är Nvidias fel, men recensenter får en känga för att ha missat detta och ja ditt 970 går under RMA då det inte är vad som utlovats oavsett om det är utbytes. Såvida inte Nvidia kommer med firmware/software fix.

Jag får väl hoppas på att nvidia kan lösa detta, jag gillar kortet annars. Helt tyst och presterar rätt så bra så länge spelen inte använder för mycket vram. Annars skickar jag tillbaka kortet (RMA) och skaffar mig ett R9 290X. Orkar verkligen inte punga ut 2000 kr extra för ett 980 för att slippa dessa problem 970 har. Har du annars någon aning om vart nvidia kommer att skriva sitt svar? Kan bli rätt så svårt att hitta deras svar på forumet eftersom det är en del som skriver där och tyvärr så har de inte samma funktion som blizzard, där man kan hoppa fram till nästa "blue post"

Edit:
Läste precis på overclock.net att en person fick bättre resultat med äldre drivrutiner jämfört med de nya, fortfarande inte som det ska vara men tydligen bättre.

of course.. the NAI bench test... the last 3 results ( L2 ..... Newest driver i get 19GB/s in these 3 lines) in the old (344.11) i get 81gb/s ... its better anyway .. so maybe nvidia can fix this odd thing.

Dold text

Så det kanske är möjligt att de löser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Har du annars någon aning om vart nvidia kommer att skriva sitt svar?

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

Är det 256bitars busen som sätter stopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Är det 256bitars busen som sätter stopp?

Kan inte vara så enkelt, då hade även 980 haft samma problem.

Ser mer ut som drv eller intern kopplingar i chippat att göra. Kan inte så mycket men tycker det ser konstigt ut även på white papper.
Skulle kunna ha en förklaring om de binade 970 inte har en gämn fördelning mellan de delar som går till L2 samt bussen. Men det är bara spekulationer från en amatör. =(

Edit:
Rättstavning

Edit:

Skrivet av Alling:

Men skulle det isåfall vara OK att gå ett steg längre och, utöver de vanliga 4 GiB GDDR5, montera exempelvis 20 GiB DDR3 (eller kanske något ännu långsammare) som GPU:n teoretiskt sett kan komma åt, men som självklart inte levererar i närheten av användbar prestanda, och kalla det 24 GiB VRAM?

(Vill bara diskutera ditt argument.)

Vi tillhör ju båda de som testade vissa saker på public beta bf4 och i detta fall så kan jag tänka mig att ett 8gb kort på 970 då skulle droppa någonstans runt 6,4 till 7,0 av det som finns tillgängligt. Allokerings mässigt då utan att använda mer ram än nödvändigt. Fortfarande fail NVIDA. FIXA.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Väldigt mytiskt problem, skulle vara coolt om Swec kunde göra några test och skriva en artikel.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att detta är navelskådning på hög nivå. Det viktigaste för ett grafikkort är väl att det ser ut som det ska och att man har bra fps? Hur kortet väljer att administrera minnet ska vara upp till kortets firmware och drivrutiner. Om man med artificiella medel försöker tvinga kortet att bete sig annorlunda tycker inte jag att det är konstigt att man får konstiga beteenden.

Fast vad är det här för Cornflakes-argument?

Av ren princip ska ju alla dina 4Gb VRAM som du betalat för fungera, vilket det i princip inte gör, det står 4Gb på lådan, då ska det vara 4Gb. Samt att det inte endast är under artificiell testning som det flaskar, kommer du över 3.5 Gb använt VRAM så flaskar det, vilket då leder till låga FPS i spel.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Inaktiv

Vart kan jag ladda ner nais program och testa på mitt 970 kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Vart kan jag ladda ner nais program och testa på mitt 970 kort?

http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/2tekx6/discussiongt...

Kolla Edit 2

Edit:
Gör gärna en omstart innan test då den verkar bara allokera utan att koll innan vad som finns tillgängligt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Har lurkat på andra forum det mesta gällande detta men tänkte upplysa swec, detta händer på alla 970 kort (afaik)

http://www.overclock.net/t/1535502/gtx-970s-can-only-use-3-5g...

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Var det inte så med antingen 6xx serien eller 7xx också på lägre serier grafikkort att 4Gb inte gick att använda över 3Gb för busen var för smal?

Inget konstigt att 4gb blir svårt, när dom skalat bort så mycket det går på grafikkort för att pressa ner strömförbrukningen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

GTX 970 har 4GB VRAM. Tro inget annat, oavsett tillverkare. Det som är "trasigt" är minnesallokeringen i spel. GTX 980 använder mer minne än vad GTX 970 gör i samma spel . Förhoppningsvis går det att lösa med en firmware update eller i drivrutinerna.

Nais program måste även köras med GTX 970 som sekundärt grafikkort då det allokeras minne till annat när grafikkortet används, speciellt om man kör på fler skärmar.

Komigen nu, använd det man har mellan öronen och följ inte bara mängden.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på nu alla ni som kör Nai's benchmark är att Nai själv sagt att denna benchmark är egentligen inget annat än ett ful hack. Han kan inte säga att detta program gör precis som man tror att det ska och att det på något sätt inte ska tas som ett "officiellt" test av något.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Gjorde 2 testar och fick samma resultat efter omstarterna.

Om jag tolkar detta rätt så dyker mitt gigabyte gtx 970 G1 efter 3Gb, så en hel Gb är bortkastat?
Eller klarar den 3.7Gb?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=134289&size=full

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Värt att tänka på nu alla ni som kör Nai's benchmark är att Nai själv sagt att denna benchmark är egentligen inget annat än ett ful hack. Han kan inte säga att detta program gör precis som man tror att det ska och att det på något sätt inte ska tas som ett "officelt" test av något.

Det är bara inte Nai's benchmark, folk fastnar alldeles för lätt.

Pröva något spel som kräver bandwidth eller något benchmark över 3.5GB, finns personer som inte vet ett skit som rapporterar att dom får ut 4GB men dom använder inte bandwidth.

Det är den fjärde Raster Engine som är avstängd eller så har det något med att göra att Nvidia snålade och satte in 8x512mb chips istället för 4x1024 då 980M/970M fungerar bättre.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Gjorde 2 testar och fick samma resultat efter omstarterna.

Om jag tolkar detta rätt så dyker mitt gigabyte gtx 970 G1 efter 3Gb, så en hel Gb är bortkastat?
Eller klarar den 3.7Gb?

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=134289&size=full

Men kära vän, du är ett praktexempel på vad jag skrev. Läs mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

Testade mitt 780 och det har fullt kräm hela tiden som 980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det är bara inte Nai's benchmark, folk fastnar alldeles för lätt.

Pröva något spel som kräver bandwidth eller något benchmark över 3.5GB, finns personer som inte vet ett skit som rapporterar att dom får ut 4GB men dom använder inte bandwidth.

Det är den fjärde Raster Engine som är avstängd eller så har det något med att göra att Nvidia snålade och satte in 8x512mb chips istället för 4x1024 då 980M/970M fungerar bättre.

Jo precis, ville bara att folk inte ska stirra sig blint på ett program som vi egentligen inte vet om det "fungerar" så att säga.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Jo precis, ville bara att folk inte ska stirra sig blint på ett program som vi egentligen inte vet om det "fungerar" så att säga.

Ganska säker att den fungerar, folk använder den bara fel.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Här är en fräsch artikel som tar upp precis det jag pratar om.
http://www.guru3d.com/news-story/does-the-geforce-gtx-970-hav...

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Här är en fräsch artikel som tar upp precis det jag pratar om.
http://www.guru3d.com/news-story/does-the-geforce-gtx-970-hav...

Den artikeln stöder väl mer eller mindre det som sägs i tråden.

Kan du precisera ditt budskap,
och på vilket sätt det skiljer sig från "huvudspåret" i tråden?
(Ja, jag är seriös.)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Folk har ju testat att använda över 3Gb i spel med 970 och då blir det inte spelbart för kortet verkar inte kunna hantera minnet runt 3.3-3.5Gb och det blir ospelbart.

Kul om man köper en högupplöst skärm och det går inte spela för kortet dyker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Väldigt mytiskt problem, skulle vara coolt om Swec kunde göra några test och skriva en artikel.

Jag tipsade redaktionen igår eftermiddag, och jag är rätt säker på att fler har gjort det också. Så jag tror nog att de tar upp detta på måndag.

Edit: Nu ligger det uppe en artikel.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Den artikeln stöder väl mer eller mindre det som sägs i tråden.

Kan du precisera ditt budskap,
och på vilket sätt det skiljer sig från "huvudspåret" i tråden?
(Ja, jag är seriös.)

Fo3

Mitt budskap. Spela spel som kräver mer än 3.5GB VRAM och kolla om man får spikar i prestanda dvs. minnet faktiskt flaskar bandbreddmessigt.
Inte bara läsa något och bli sur för att därefter ta fram facklan utan att ens ha provat om det verkligen blir fel.

Jag själv provade SoM och det flöt på utan några spikar i fpsen när det allokerade mer än 3.5GB. Självklart räcker det inte med ett spel men eftersom det mer eller mindre är bekräftat att OpenGl applikationer inte flaskar utan bara DirectX så verkar det tyda på mjukvarufel.

Återigen, testa själva.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Bevis tack! Annars är din kommentar inte värd ett skit (just saying)
Detta ÄR ett problem, jag har nog med fakta för att faktiskt säga det.

Jag sa att det såg fejkat ut. Det är min personliga åsikt.

EDIT: Detta är en jävla smörja alltihopa. Folk anser att det är ett problem medans andra inte gör det. Personligen vet jag inte vad jag ska tro.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hjälpsam

Ni som testar programmet, boota upp med Intels inbyggda grafik, annars används ju en del av grafikkortets minne av Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Ni som testar programmet, boota upp med Intels inbyggda grafik, annars används ju en del av grafikkortets minne av Windows.

Varför skiljer det på 970 och 980 i testet, använder inte windows 980s minne då vid uppstart?

Permalänk

Det här låter ju inte alls bra...

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.