3,5 GB GTX 970-problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jaha jag antar att folk väntar på ett uttalande från nVidia nu då?

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Fick mitt 970 att använda 3850 MB när jag körde BF4 i 4k med hjälp av DSR och använde resolution scale 130%. Flöt på bra, ingen stuttering.

EDIT: Nu fick jag det att använda 3942 MB. Stabil fps runt 20.

Som sagt, inte alla spel som blir påverkade, det handlar om Bandwidth som du ser på bilden ovanför och vad som överbelastas vet man inte fullt ut än.

Pröva Shadow Of Mordor eller andra spel med texturer som kräver bandwidth och se fall du får 4GB utan stuttering.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Som sagt, inte alla spel som blir påverkade, det handlar om Bandwidth som du ser på bilden ovanför och vad som överbelastas vet man inte fullt ut än.

Pröva Shadow Of Mordor eller andra spel med texturer som kräver bandwidth och se fall du får 4GB utan stuttering.

Tyvärr har jag inte SoM. Nu testade jag igen och minnesanvändningen låg inte riktigt så högt när jag faktiskt spelade men i alla fall nu runt 3750 MB när jag faktiskt spelade.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Med risk att ha missat något.

Är det inte så att man inte kan dra stensäkra slutsatser om vad ett 970 kort är. Det varierar med vilka SMM units som blivit avstängda. I bästa fall 256-bit med 4GB, i värsta fall 208-bit med ~3.5GB.

Så för dem som har ett 970 kort och inte upplever problem, grattis du hade tur i köp-lottot. För dem som har problem finns det anledning att vara missnöjda med Nvidias missvisande marknadsföring.

?

Permalänk
Medlem

OK, testade att dra ner resolution scale till 100%. Spelet flöt på otroligt mycket bättre och max minnesanvändning när jag faktiskt spelade var runt 3350 MB. We have a case here.

EDIT: Så 970 har 4 GB grafikminne men endast 3.5 GB kan användas.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Om alla 970 kort är 208 bit så tycker jag att vi alla skickar tillbaka korten då de har vilselett oss med fel spec på korten.

Edit: läste nyss på nvidias forum att folk med gtx 980 har samma problem att inte kunna använda mer än 3.5Gb.
https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-series/gtx-970-3-5gb-vram-issue/post/4430744/#4430744

Permalänk
Medlem

Har faktiskt upplevt detta i X-Plane där jag har många högupplösta texturer för mark osv. Det blir ojämn bildfrekvens när grafikkortet hamnar på 3,5 GB och väldigt ojämnt i de fall det klättrar över 3,5 GB. Känns också som kortet vill undvika att gå över 3,5 GB, då det ligger på denna nivå väldigt länge oavsett "very high" eller "extreme" texturupplösning. Har för övrigt Samsungtillverkade minnen, så det har inget med minnestillverkaren att göra.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

alltså kan inte nVidia lösa detta med ett nytt BIOS eller liknade (drivrutin? tveksamt) så snackar vi om en KATASTROF som följd... jag ser inget annat?

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Om alla 970 kort är 208 bit så tycker jag att vi alla skickar tillbaka korten då de har vilselett oss med fel spec på korten.

Edit: läste nyss på nvidias forum att folk med gtx 980 har samma problem att inte kunna använda mer än 3.5Gb.

980s kan använda 4GB däremot på alla spel och bottleneckar inte i benchmarks tills nu, vet inte hur men det har med att göra att Windows Aero/Idle mode äter redan 200-400Mb vram släng på 3.7GB+ och du är över 4GB.

Ska du använda den Benchmarken var säker på att kolla att din vRAM ligger under 100mb i afterburner, gör den inte det så förvänta dig bottlenecks vid 3.7GB+ oavsett om du har Gtx 980 eller 970, 970 bottleneckar oavsett efter 3.5GB.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

alltså kan inte nVidia lösa detta med ett nytt BIOS eller liknade (drivrutin? tveksamt) så snackar vi om en KATASTROF som följd... jag ser inget annat?

Blir kaos, Jag vill inte ha ett 970 kort som inte funkar som det ska och har helt fel specs än vad som står på pappret.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Helllodar:

980s kan använda 4GB däremot på alla spel och bottleneckar inte i benchmarks tills nu, vet inte hur men det har med att göra att Windows Aero/Idle mode äter redan 200-400Mb vram släng på 3.7GB+ och du är över 4GB.

Ska du använda den Benchmarken var säker på att kolla att din vRAM ligger under 100mb i afterburner, gör den inte det så förvänta dig bottlenecks vid 3.7GB+ oavsett om du har Gtx 980 eller 970, 970 bottleneckar oavsett efter 3.5GB.

Läser du på forumet så är problemet för 980 när han kör basic mode och inte med aero.

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-series/gtx-970-3-5gb-vram-issue/post/4430744/#4430744

Permalänk
Medlem

224-bitars minnesbuss i stället för 256-bitars skulle passa bra in på 3.5 GB.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Läser du på forumet så är problemet för 980 när han kör basic mode och inte med aero.

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-series/gtx-970-3-5gb-vram-issue/post/4430744/#4430744

Man behöver köra med "headless display mode" Kolla Overclock.net då programmet allokerar inte vRAM utan den kör forcerat då GTX 970 försöker avstå ovanför 3.5GB.

GTX 980 har inte problemen enligt oc.net det är bara att dom kör programmet fel.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Koperiar OC.net någon som har 970M/980M och kan köra testet?

Citat:

The GTX970M is 80TMU and the GTX980M is 96TMU. Maths, a 3GB GTX970M should have the bandwidth falling off after 2560MB. A 4GB GTX980M should have the bandwidth fall for the entire last GB.

GTX980 = 128TMU = 4096
GTX970 = 104TMU = 4096/128*104 = 3328
GTX980M = 96TMU = 3072
GTX970M = 80TMU = 2560

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk

Kommer ihåg att jag hade kört FC4 med runt 3.9GB allocated VRAM. Inga problem alls.

Visa signatur

FD R3 | ASUS P8Z68 V-LX | i5-2500K & Antecs Kühler 620 | GTX 970 G1 Rev 1.0 | Corsair VENGEANCE 8GB RAM |Corsair HX 750W|
Samsung 850 PRO 256GB & OCZ 120gb SSD & 1TB HDD | Windows 7 Ultimate | ASUS VE248H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samusamrai:

Kommer ihåg att jag hade kört FC4 med runt 3.9GB allocated VRAM. Inga problem alls.

Kör testet och rapportera då eller SoM på Ultra/Unity då FC4 verkar fungera.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Helllodar:

Det är typ 90% säkert det är hardware issue med Maxwells Architecture.

Finns inte mycket att göra förutom att Nvidia kanske ger ut ett vBIOS som unlockar den fjärde "Raster Engine".

Nvidia såg väl detta komma och kanske har låst SM klustren permanent och då finns det inget att göra.

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Skrivet av Gilgamesh:

alltså kan inte nVidia lösa detta med ett nytt BIOS eller liknade (drivrutin? tveksamt) så snackar vi om en KATASTROF som följd... jag ser inget annat?

Detta är troligen ingen möjlighet. Generellt sett brukar de defekta enheterna separeras från resten av kretsen genom att ledningsbanor kapas med laser.
De grafikkort som inte har haft detta är antingen AMD modeller från 6000-serien och några tidiga exemplar av R9 290 som visade sig vara fullstora. Troligen pga efterfrågan av 290 men inte 290X.

Man kan även skriva mikrokoden på chippet till att inte initiera vissa delar av kretsen men är det kritiska fel så som kortslutningar mellan VDD och VCC så måste man isolera brottet. Det är ett vanligt tillvägagångssätt på ES-kretsar.

Hur Nvidia har löst detta idag är det dock bara de som vet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Denna serie av Nvidia ser jag mer som en flopp det ena efter det andra! bojkotta denna serie folket!
Just to make a point.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är troligen ingen möjlighet. Generellt sett brukar de defekta enheterna separeras från resten av kretsen genom att ledningsbanor kapas med laser.
De grafikkort som inte har haft detta är antingen AMD modeller från 6000-serien och några tidiga exemplar av R9 290 som visade sig vara fullstora. Troligen pga efterfrågan av 290 men inte 290X.

Man kan även skriva mikrokoden på chippet till att inte initiera vissa delar av kretsen men är det kritiska fel så som kortslutningar mellan VDD och VCC så måste man isolera brottet. Det är ett vanligt tillvägagångssätt på ES-kretsar.

Hur Nvidia har löst detta idag är det dock bara de som vet.

jo köpte själv ett Powercolor R9 290 när det släpptes, var ett 290X men får se hur denna soppa pågår...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jisses detta var intressant, Skulle detta stämma kommer det börja gå 2 år eller mer mellan grafikkort släpp istället för 1 för att undvika misstag och jag vet inte hur grafikkortsmakarna kommer må av det, Men om kretsarna nu börjar bli så avancerade att man kan missa något såhär stort, OM det nu är ett riktigt Fysiskt fel på kretsen, så ska det bli intressant att se hur saker ändras om något ändras, detta ska följas iaf,

Permalänk
Medlem

Herregud. Otroligt intressant läsning. Har själv 970. Ska testa lite när ja får tid.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det behövs annars bottleneckar vRAMen, forcerar man så bottleneckar någonting annat känns det som.

GTX 970 Stutter/Coilwhine edition -_-

http://cdn.overclock.net/7/78/78ab3216_4vciohfw.png

Hmm, betyder det att man inte ska skaffa 970 då trots allt? Det var ju för bra för att vara sant med pris/prestanda kanske.
980 lär det inte bli, vågar jag överväga titan II? Kommer väl kosta skjortan!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Hmm, betyder det att man inte ska skaffa 970 då trots allt? Det var ju för bra för att vara sant med pris/prestanda kanske.
980 lär det inte bli, vågar jag överväga titan II? Kommer väl kosta skjortan!

Även om det bara är 3.5 GB så lär det räcka till för de flesta spel rätt länge om man spelar i 1080p.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Även om det bara är 3.5 GB så lär det räcka till för de flesta spel rätt länge om man spelar i 1080p.

Men man vill ändå kunna utnyttja de 4GB som Nvidia påstår att kortet har... Man får väl vänta och se vad nvidias svar på detta blir, jag valde att byta ut mitt R9 290 mot ett 970 efter att jag hade lite problem med mitt 290 som jag fick byta ut efter felsökning. Med AMDs R9 290 hade jag inte problem med att utnyttja 4 GB vram, har precis installerat 970 i burken, får se ifall några problem uppstår.

EDIT:
Testade precis att köra MSI Kombustor test, kom upp till 3881 MB vram, det är ändå 200 MB under vad nvidia har lovat.

EDIT2:
Testade köra Nai's Benchmark, samma problem här.

Nai's Benchmark
Allocating Memory . . .
Chunk Size: 128 MiByte
Allocated 30 Chunks
Allocated 3840 MiByte
Benchmarking DRAM
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 0 (0 MiByte to 128 MiByte):149.40 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 1 (128 MiByte to 256 MiByte):149.19 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 2 (256 MiByte to 384 MiByte):149.13 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 3 (384 MiByte to 512 MiByte):149.41 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 4 (512 MiByte to 640 MiByte):149.24 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 5 (640 MiByte to 768 MiByte):149.70 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 6 (768 MiByte to 896 MiByte):149.83 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 7 (896 MiByte to 1024 MiByte):149.73 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 8 (1024 MiByte to 1152 MiByte):149.85 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 9 (1152 MiByte to 1280 MiByte):149.51 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 10 (1280 MiByte to 1408 MiByte):149.67 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 11 (1408 MiByte to 1536 MiByte):151.21 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 12 (1536 MiByte to 1664 MiByte):150.89 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 13 (1664 MiByte to 1792 MiByte):151.00 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 14 (1792 MiByte to 1920 MiByte):151.36 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 15 (1920 MiByte to 2048 MiByte):151.03 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 16 (2048 MiByte to 2176 MiByte):151.20 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 17 (2176 MiByte to 2304 MiByte):150.98 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 18 (2304 MiByte to 2432 MiByte):150.98 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 19 (2432 MiByte to 2560 MiByte):150.87 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 20 (2560 MiByte to 2688 MiByte):150.92 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 21 (2688 MiByte to 2816 MiByte):150.81 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 22 (2816 MiByte to 2944 MiByte):27.29 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 23 (2944 MiByte to 3072 MiByte):22.19 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 24 (3072 MiByte to 3200 MiByte):22.19 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 25 (3200 MiByte to 3328 MiByte):22.19 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 26 (3328 MiByte to 3456 MiByte):151.07 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 27 (3456 MiByte to 3584 MiByte):150.96 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 28 (3584 MiByte to 3712 MiByte):12.67 GByte/s
DRAM-Bandwidth of Chunk no. 29 (3712 MiByte to 3840 MiByte):12.68 GByte/s
Benchmarking L2-Cache
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 0 (0 MiByte to 128 MiByte):421.51 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 1 (128 MiByte to 256 MiByte):421.33 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 2 (256 MiByte to 384 MiByte):421.53 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 3 (384 MiByte to 512 MiByte):421.21 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 4 (512 MiByte to 640 MiByte):421.34 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 5 (640 MiByte to 768 MiByte):421.26 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 6 (768 MiByte to 896 MiByte):421.33 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 7 (896 MiByte to 1024 MiByte):421.32 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 8 (1024 MiByte to 1152 MiByte):421.36 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 9 (1152 MiByte to 1280 MiByte):421.35 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 10 (1280 MiByte to 1408 MiByte):421.44 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 11 (1408 MiByte to 1536 MiByte):421.38 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 12 (1536 MiByte to 1664 MiByte):421.34 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 13 (1664 MiByte to 1792 MiByte):421.33 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 14 (1792 MiByte to 1920 MiByte):421.39 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 15 (1920 MiByte to 2048 MiByte):421.35 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 16 (2048 MiByte to 2176 MiByte):421.47 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 17 (2176 MiByte to 2304 MiByte):421.26 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 18 (2304 MiByte to 2432 MiByte):421.47 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 19 (2432 MiByte to 2560 MiByte):421.49 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 20 (2560 MiByte to 2688 MiByte):421.58 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 21 (2688 MiByte to 2816 MiByte):421.44 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 22 (2816 MiByte to 2944 MiByte):92.31 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 23 (2944 MiByte to 3072 MiByte):75.73 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 24 (3072 MiByte to 3200 MiByte):75.73 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 25 (3200 MiByte to 3328 MiByte):75.73 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 26 (3328 MiByte to 3456 MiByte):421.49 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 27 (3456 MiByte to 3584 MiByte):16.05 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 28 (3584 MiByte to 3712 MiByte):20.36 GByte/s
L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 29 (3712 MiByte to 3840 MiByte):20.37 GByte/s
Press any key to continue . . .

Dold text
Permalänk
Inaktiv

Någon som hört med några återförsäljare så de tar tillbaka alla gtx 970 kort som inte kan använda minnet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fantomsmurfen:

Även om det bara är 3.5 GB så lär det räcka till för de flesta spel rätt länge om man spelar i 1080p.

3,25 GB uppfattar jag att det är.
Om det säljs som ett kort med 3,25 GB Vram är det givetvis inget problem, men om det säljs som ett kort med 4GB Vram är det absolut ett problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

3,25 GB uppfattar jag att det är.
Om det säljs som ett kort med 3,25 GB Vram är det givetvis inget problem, men om det säljs som ett kort med 4GB Vram är det absolut ett problem.

Mitt kort visade inga prestandaproblem då 3350 MB användes. Korten har ju fortfarande 4GB minne så den informationen är ju korrekt på så sätt. Det är bara det att de inte kan använda mer än 3.5 GB.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fantomsmurfen:

Mitt kort visade inga prestandaproblem då 3350 MB användes. Korten har ju fortfarande 4GB minne så den informationen är ju korrekt på så sätt. Det är bara det att de inte kan använda mer än 3.5 GB.

Höftade 3,25GB men det är ganska nära 3350MB, 3,25 GB är 3*1024MB+256MB=3328MB.
rustax siffror är tyvärr sämre än 3350, andra har kanske bättre än 3350, vi får se sen vad som gäller senare antar jag.
#15174094

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ajaj, detta är ett riktigt problem. Tusan också.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Ajaj, detta är ett riktigt problem. Tusan också.

'
Japp verkar som skiten träffat fläkten rejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |