Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apacer: "SSD-enheter på 256 GB faller under 70 dollar 2015"

Permalänk
Melding Plague

Apacer: "SSD-enheter på 256 GB faller under 70 dollar 2015"

Priserna på SSD-enheter i fritt fall senare under året. Det förutspår Apacer, som gör gällande att tillverkningstekniska avancemang kommer möjliggöra 256 GB-modeller under 700 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den dagen... inte en dag för tidigt.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Ja det var väl på tiden.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Väldigt goda nyheter detta! Ser mest fram emot att priset sjunker på 512gb modellerna

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Nice, då kanske man kan skaffa sig en 256GB inom snar framtid!

Permalänk

Har de inte sagt detta många gånger innan också? Skulle däremot vara riktigt bra om detta hade hänt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

40$ = 400 kr? Ja om man räknar bara USD + Moms i dagens läge, men då glömmer ni alla andra straff avgifter som finns på HD's och deras kapacitet som ökar priset med ytterlig 100 kr.

Samt med tanken på hur USD ökar just nu så lär priserna inte ändra sig vidare mycket som Svensk tyvärr så länge inte USD'n börjar sjunka igen.

Edit: Får lägga till detta här http://www.sweclockers.com/nyhet/17178-copyswede-avgiftsbelag... då det ser ut som alla totalt glömt bort denna avgift.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Förra året flaggade Phison för fallande SSD-priser under 2015 och att de rentutav kunde ersätta mekaniska hårddiskar i bärbara datorer senare samma år.

Hade inte alla mainstreambutiker och tillverkare pushat så hårt för att alla minsann behöver fem miljarder terabyte lagring i sin laptop hade de redan gjort det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att slänga ut den mekaniska och byta ut de SSDer jag har i stationära mot en enda stor. 512GB eller uppåt vill jag ha för en bättre peng. MX100 har lockat men vill gärna att den faller några hundringar till. I så fall kommer jag ge bort mina nuvarande SSDer till en vän som fortfarande bara kör mekaniskt

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Entusiast

Då kanske man snart kan få se 1 TB runt 2000 kr. Jag tror jag skulle klara mig med 1 TB utöver min nuvarande 256 GB och då kunna slänga ut de sista hårddiskarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Peking:

Ser fram emot att slänga ut den mekaniska och byta ut de SSDer jag har i stationära mot en enda stor. 512GB eller uppåt vill jag ha för en bättre peng. MX100 har lockat men vill gärna att den faller några hundringar till. I så fall kommer jag ge bort mina nuvarande SSDer till en vän som fortfarande bara kör mekaniskt

Jag föll för den disken när hon (jag) byggde ihop en burk till sambon. Inget att klaga på där inte! fick den för 950:- om jag minns rätt (256GB).

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Om ändå vanliga hårddiskar hade samma prisutveckling

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stealthbomb:

Om ändå vanliga hårddiskar hade samma prisutveckling

Ja om det händer lär vi även inom kort få se tillverkarnas fabriker i lågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

40$ = 400 kr? Ja om man räknar bara USD + Moms i dagens läge, men då glömmer ni alla andra straff avgifter som finns på HD's och deras kapacitet som ökar priset med ytterlig 100 kr.

Samt med tanken på hur USD ökar just nu så lär priserna inte ändra sig vidare mycket som Svensk tyvärr så länge inte USD'n börjar sjunka igen.

Jag längtar till den dagen då man kan köpa 1 TB SSD för 500 kr.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Då kanske man snart kan få se 1 TB runt 2000 kr. Jag tror jag skulle klara mig med 1 TB utöver min nuvarande 256 GB och då kunna slänga ut de sista hårddiskarna.

Är SSDer lika säkra över tid som mekaniska diskar? Har för mig att det talades om betydligt kortare livslängd på SSD

Permalänk
Medlem

Ser fram emot den dagen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vad skönt att höra. SSD:n är det bästa som hänt, de senaste 5 åren. Vilken skillnad i hastighet, framförallt uppstart av OS och stora "tunga" program typ Photoshop. Ska den slå igenom på allvar och ta dö på HDD så gäller 1Gb för 1 kr. Annars tror jag tillverkarna av datorer väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arch:

Är SSDer lika säkra över tid som mekaniska diskar? Har för mig att det talades om betydligt kortare livslängd på SSD

Anandtech har testat Samsung 830 Pro och torterat den i flera år med massor av skrivningar, men den fungerar fortfarande som den ska. Jag hittar inte den artikeln tyvärr, men den visar att hållbarheten (åtminstone i Samsungs SSD) är väldigt bra. Sedan om de håller i 10 år eller mer är nog för tidigt att säga.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Om ändå vanliga hårddiskar hade samma prisutveckling

Vanliga hårddiskar har redan gjort den här typen av resa. Ser man historiskt till priset per GB är det lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

http://i.imgur.com/iHbZryD.png

Anandtech har testat Samsung 830 Pro och torterat den i flera år med massor av skrivningar, men den fungerar fortfarande som den ska. Jag hittar inte den artikeln tyvärr, men den visar att hållbarheten (åtminstone i Samsungs SSD) är väldigt bra. Sedan om de håller i 10 år eller mer är nog för tidigt att säga.

Dock så var det ju bara 830 i det testet som klarade sig bra med. Senaste jag kollade var den uppe i 6 Peta byte. Medans intels 520(?) som var närmast efter endast kom upp i drygt 800 Tera.
I vilket fall som helst så har det några års livstid ja. De brukar räknas på att ha några år mer än mekaniska diskar.

Detta var iaf väldigt trevliga nyheter! Gaming disken på 250 GB börjar bli full! Program disken på 250 GB har iaf en 80 GB kvar!
Hade varit trevligt med en till gaming disk!

Btw, vet vi om detta kommer påverka priserna på m.2 med?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ssd som OS disk och hybriddiskar som lagringsdiskar. vanliga 7200 rpms är på tok för sega!

Men byter gärna ut alla diskar till SSD snacka speed man får då i burken så detta låter skitbra tycker jag

Permalänk
Medlem

Glöm inte att Copyswede ska ha sin bekärda del!

Permalänk
Medlem

Risken är väl dock att dollarn blir ännu dyrare och att vi därför inte ser röken av några prissänkningar i Sverige.

Permalänk
Medlem

Tänk att kunna byta ut hemmaservern med 6 mekaniska diskar mot kanske 10 ssd OCH ett mindre chassi

Lär ju ta några år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

https://www.youtube.com/watch?v=DD04Q8-e3kI

Jag längtar till den dagen då man kan köpa 1 TB SSD för 500 kr.

Jag regarede mest på 40$ = 400 kr, vilket inte stämmer när det gäller HD's du kanske inte känner till alla avgifter men här är dessa.

USD'n är idag 8.3 kr per $
Moms på HD's ligger på 25%
Import skatt på HD's ligger på 0%
Kopierings avgiften på HD's ligger på 1 kr per GB upp till 80 GB, Du betalar moms på detta också vilket är 25%, för en 80GB+ blir detta extra 100 kr.

Jag undrar åter igen hur 40$ blir 400 kr, när idag 40$ med dessa avgifter blir 535 kr, och stiger USD'n som den gör blir det nästan 600 kr i slutet av året.

--

Samt värt att nämna att HD's, speciellt de bättre, har faktiskt ökat i pris under hela förra året långsamt med takt med USD'n ( då USD'n är mer eller mindre valutan som globalt används för handel )

Bra exempel är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2171882 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2167793

Sedan vist så ändrar företag priser på HD's globalt också, vissa får lägre pris och du ser inte någon större skillnad, men populära modeller burkar inte precis få dessa förändringar för de säljer ändå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Glöm inte att Copyswede ska ha sin bekärda del!

Det gället väl bara externa har jag för mig!

Permalänk
Medlem

Om detta nu skulle stämma, så har jag förberett plånboken.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att mindre tillverkningsprocesser förkortar livstiden på SSD markant. Ex Crucial M4 25nm, Crucial M500 - M550 20nm

Men sedan har vi detta med V-nand som bla. Samsung 850 pro andvänder där minnescellerna är staplade på varandra och 3D-minnet som används kallas för Vertical NAND, eller V-NAND. Samsung tillverkar dem med en 42 nm-process, något som gör att de klarar av fler cykler av radering än moderna MLC-baserade NAND-flash minnen som tillverkas med 20, 19 eller 16 nm.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Det gället väl bara externa har jag för mig!

Nope, det gäller även interna lagringsdiskar (även för konsoler, TV boxar etc) sen npgot år tillbaka. Jävla fint när den avgiften börjar närma sig 25% av inköpspriset (för 120 gb diskar då)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det alla märken som kommer sjunka?

Eller är det bara en eller vissa?