Får ej upp program i sökmenyn.

Permalänk
Medlem

Får ej upp program i sökmenyn.

Hej Swec!

Laddade igår ned ett program (EpicBot) och fick då diverse skit installerat på datorn, bl.a en browser hijacker vid namn omiga. Just omiga och den adware som följde med tror jag är borta nu, sedan jag raderat min Firefoxprofil och skapat en ny (det försvann inte trots flera scans med MalwareBytes och Combofix), men nu är problemet att jag inte kan söka efter program i Startmenyn. Oavsett om det är förinstallerade program som Paint, eller spel, så dyker de helt enkelt inte upp, får bara upp filer och mappar som resultat.

Någon som vet en fix på det här?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken version av windows?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Ursäkta. Kör W7 64-bit. Exempel på hur det ser ut:

Ser i princip ut likadant under alla mappar. Känns som att skiten jag fick in i datorn har avinstallerat alla program på något vis, men kan fortfarande starta e.g Skype och Steam. :S Windows säger dessutom åt mig att aktivera Windows Security Center, men när jag försöker står det att det inte går. Har försökt aktivera det via Tjänster i Administrationsverktyg, men där dyker det inte upp i listan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den verkar bara ha tömt startmenyn. Lugn dina program är nog intakta. Du kan själv populera startmenyn igen genom att skapa genvägar från C:\Program Files (x86)\

Har du ingen återställningspunkt du kan ladda?
Win+R
rstrui.exe

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Har försökt återställa, den bästa jag hade var ca 12h innan jag installerade viruset, men det funkade inte (stod att mitt antivirus kanske orsakat det, provade då att inaktivera det, men det gick inte heller). Problemet är att jag inte ens kan söka efter mina program. Typ Paint, det dyker inte upp när jag söker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Har försökt återställa, den bästa jag hade var ca 12h innan jag installerade viruset, men det funkade inte (stod att mitt antivirus kanske orsakat det, provade då att inaktivera det, men det gick inte heller). Problemet är att jag inte ens kan söka efter mina program. Typ Paint, det dyker inte upp när jag söker.

När du söker var? Är Windows Search tjänsten igång då?
Win+R
services.msc

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

När du söker var? Är Windows Search tjänsten igång då?
Win+R
services.msc

Det var på. Inaktiverade och aktiverade, men funkar inte. Det är alltså sökrutan i startmenyn som inte ger några resultat alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snabb update: Körde som sagt ComboFix och MBAM innan, fick några resultat och tog bort dessa. Kör ESET atm och har fått fler resultat och är inte klar ännu. Kanske löser det hela, hoppas det.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Support är primärt för hårdvaruproblem, dina är mjukvarurelaterade.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rama:

Har försökt återställa, den bästa jag hade var ca 12h innan jag installerade viruset, men det funkade inte (stod att mitt antivirus kanske orsakat det, provade då att inaktivera det, men det gick inte heller). Problemet är att jag inte ens kan söka efter mina program. Typ Paint, det dyker inte upp när jag söker.

Försök med en systemåterställning i felsäkert läge.

Skrivet av Rama:

Det var på. Inaktiverade och aktiverade, men funkar inte. Det är alltså sökrutan i startmenyn som inte ger några resultat alls.

Det finns en del skadliga program som markerar en massa genvägar och annat som dolda filer så kolla om det dyker upp mer om du väljer att se även dolda filer.