Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ibm model M - Vart !?

Hejsan Sweclockers! Vänder mig till er i desperation. Har letat efter ett Ibm model M ett längre tag nu, men verkar inte hitta något någonstans. Jag känner till att Unicomp nytillverkar dessa, men vill i första hand såklart ha det gamla goda :D. Letat på närmaste Erikshjälpen, utan framgång, så nu behöver jag alla tips jag kan få!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har två trasiga.. de va i bra skick innan någon drällde dem i betongen..

Behåller dock för reservdelar, kanske är värt något någongång..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

De dyker upp då och då på Tradera så håll koll där. Jag köpte ett där för ett tag sedan men sålde det sedan igen för BS upptäckte jag att i längden så är de för tröga för mig och föll mig därför inte i smaken även om jag till en början blev frälst.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Jag va i kontakt med denna killen angående lite annat, han hade ett par Model M's, men förvänta dig inte loppis-priser

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag frågade den snubben vad det var för något Cherrytangentbord som han hade men jag fick aldrig något svar ens.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jag frågade den snubben vad det var för något Cherrytangentbord som han hade men jag fick aldrig något svar ens.

Han svarade mig att det va "G81 med svensk layout"

Permalänk
Medlem

Keytronic Liftime Series var rätt så nice vet inte om dom tillverkas längre
Är väl något nyare än IBM modellerna men är nog 20 år gamla.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Applet:

Han svarade mig att det va "G81 med svensk layout"

Lol tack. Grymt ironiskt att jag skulle få svar på den frågan här =D

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jag va i kontakt med denna killen angående lite annat, han hade ett par Model M's, men förvänta dig inte loppis-priser

Jag har faktiskt pratat med han, men slutade med att jag inte fick något svar när jag frågade efter bild på ett av hans model Ms. Skumt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Såna säljare håller man sig gärna ifrån. Blocket är en jävla vansklig marknad.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

De dyker upp på Tradera då och då.
Man kan också lägga upp en "sparad sökning" som bevakning på t.ex. tyska eBay. Fraktkostnaden från Tyskland brukar vara rätt OK.

Man kan också ringa en firma som återvinner elektronik och be dem att hålla utkik, men det mesta som lämnas till återvinning är mycket nyare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Jag känner till att Unicomp nytillverkar dessa, men vill i första hand såklart ha det gamla goda

Du är ute efter det gamla goda... luddet av matrester, damm, hudflagor och hårstrån mellan och under tangenterna?

Vad är det för "fel" på de nytillverkade?

Permalänk
Avstängd

Vad är ett svenskt i bra skick värt idag i SEK?

Permalänk

Köpte mitt an en kille här på SweC för ett tagsedan. fenomenalt skick med tanke på ett det är lika gammalt som jag nästan!

Formulering i strid med § 9 raderad.
Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

Unicomp (som tillverkade åt IBM med) säljer helt nya med USB eller PS2. Kolla bara om du beställer lite konstigare varianter att det verkligen är bucklingspring (de säljer annat med). Deras hemsida suger men när du köper är det bara att säga till att du vill ha svensk layout så fixar de det (jag har det på 6st jag köpt av de).
http://www.pckeyboard.com/

PS: Det är ingen skillnad mellan dagens unicomp och gamla IBM som också tillverkades av Unicomp. Mitt äldsta är nu 10 år gammalt och det är i princip ingen skillnad mellan den och reserv som inte använts ett dugg. Jag köpte flera så när de blir smutsiga som fan blir det dusch och 1 vecka torktid medan reserv används

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du är ute efter det gamla goda... luddet av matrester, damm, hudflagor och hårstrån mellan och under tangenterna?

Vad är det för "fel" på de nytillverkade?

Det är klart att det inte är något "fel" på nytillverkade, har flera gånger varit nära att beställa ett Men såklart kommer nostalgikern inom en fram och vad jag har hört ska byggkvalitén vara snäppet bättre på ett gammalt Ibm bord, vilket kanske inte alls är fallet

Permalänk
Avstängd

Tangentbords-hipsters!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Det är klart att det inte är något "fel" på nytillverkade, har flera gånger varit nära tt beställa ett Men såklart kommer nostalgikern inom en fram och vad jag har hört ska byggkvalitén vara snäppet bättre på ett gammalt Ibm bord, vilket kanske inte alls är fallet

Jag tycker att det är lite synd att de nya har Unicomp-dekalen ovanför numpad, den borde suttit i vänstra hörnet ovanför Esc-tangenten. I övrigt tycker jag att det är trevligare att kunna köra med nya grejer. Har två stycken svenska M-tangentbord, varav det ena med lång anslutningskabeln. Har även en oanvänd PS/2-mus i bubbelplast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Tangentbords-hipsters!

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är så du vill lägga det.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått redigerad och rensad.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har även numera vänt mig till reddit också, dock utan större framgång :/ Börjar luta åt ett från Unicomp medan det fortfarande nytillverkas!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

De ska nog duga bra de också även om original alltid är kul. Jag har dock hört att det skiljer lite i byggkvalité med fördel till Model M. Att chassit inte är lika stabilt så att säga och att de som har köpt svart har många fått färgskiftningar i plasten på ytan t.ex. Sen att de kanske inte låter 100% som originalen gör men känslan ska vara densamma. Har dock personligen bara använt ett Model M och inte testat något Unicomp.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thesoxie:

Om det är så du vill lägga det.

Lägga vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byggkvalité bör vara liknande den av senare Model M. Har ett byggt av Lexmark från tidigt 90-tal, men skulle hellre ha ett Unicomp med Win-key och allt. Med den prisinflation som fattat tangentbordsmarknaden så kostar nog ett fräscht 90-tals Model M ungefär som ett nytt Unicomp ändå. Fast det går fortfarande att få tag i begagnat så länge man inte köper från någon som samlar på dem, utan bara säljer ut/ger bort gammalt skrot. Finns många andra fina tangentbord som var vanliga för 15-20 år sedan.

Permalänk
Medlem

Ett ställe till för orginal model m´s är http://www.clickykeyboards.com/
Ibland har dom inga men oftas finns det ett par till salu.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Lägga vad?

Skickades från m.sweclockers.com

"Tangentbords-hipsters!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thesoxie:

"Tangentbords-hipsters!"

Vad är det som lagts?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Vad är det som lagts?

Skickades från m.sweclockers.com

Ett påstående.

Permalänk
Medlem

Jag fick tag i ett genom en köpes-annons här på swec.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.