Nvidia premiärvisar Geforce GTX Titan X

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Det roligaste är amd gör precis tvärt om, stor minnets-bus.

Men Nvidia satsar ju på att klocka minnena högt i stället. Vist bus hastighet är inte allt, går ju lagra på minnet för texturer som kommer längre fram (men vilka sen är frågan ).

Men det som märks mest är att smal bus orkar inte höga upplösningar med höga FPS.

Nvidia likt Intel satsar på starka trådar istället för antal trådar.
Båda har sina för och nackdelar och det är just därför AMDkorten brukar användas för att knäcka koder.
Fast DoublePrecision är inte at leka med och att köpa ett Titan bara för spel vet vi redan är ett överprisat val.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Nvidia likt Intel satsar på starka trådar istället för antal trådar.
Båda har sina för och nackdelar och det är just därför AMDkorten brukar användas för att knäcka koder.
Fast DoublePrecision är inte at leka med och att köpa ett Titan bara för spel vet vi redan är ett överprisat val.

I detta fall så är Amd/Nvidia likvärdiga sett till prestanda, men AMD vinner mark så fort det kommer högre upplösning. Den nackdelen jag ser är att det blir något högre strömförbrukning med snabbare bus. Men vet inte hur det hör ihop med få starka trådar, grafikkort jobbar inte som en cpu.

Om man ska dra en intel jämförelse så gör Nvidia snarare som pentium 4 och satsar på hög klock framför flera kärnor:) Känns som gräsen är nåd nu med 8Ghz på GDDR 5 (för att komma högt behövs bättre kretsar och det resulterar i att fler defekta kretsar måste antingen slängas eller ha i billigare modeller).

Förstår att titan inte är för alla

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vilka härmapor de är Tar min idé rakt upp och ner hehe

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

För lite med vilken upplösning tänker du då? Om man lirar på 3st 4K-skärmar så är det säkert i underkant, men annars kan jag inte tänka mig det.

Redan förra året kom det flera spel som var uppe och nosade på 6GB på 3 vanliga skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

MS-röj skämt draget [check]
Tvelander skämt draget [check]
Crysis skämt draget [check]
Det nya men förmodligen odödliga minnesskämtet draget [check]

Dessa trådarna är som Kalle Ankas jul.

Sweclockers diskussionsnivå har tyvärr gått ner något enormt i kvalitet de senaste åren. Nu är forumet mest fyllt av fanboyism och värdelösa skämt och memes.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Enda som har släppts till allmänheten och det idag, om jag förstår rätt är att det har 12GB VRAM och har åtta miljarder transistorer vs. t.e.x. 980's 5.2 miljarder. Ingenting om de övriga specifikationerna finns släppta utan de kommer släppas 17 mars. Kan du inte avslöja mer detaljer om du verkligen sitter på dem?

(c:a)

NVIDIA GeForce GTX Titan X
GPU Architecture: Maxwell
GPU Name: GM200
Die Size: 561mm2
Process: 28nm
CUDA Cores: 3072
Transistors: 8,000 million
Texture Units: 256
Raster Devices: 96
Clock Speed: 1000MHz
Boost Clock: 1200MHz
VRAM: 12GB GDDR5
Memory Bus: 384-bit
Memory Clock: 7.0 GHz
Memory Bandwidth: 336 GB/s
Floating-point performance: 7 TFlops
TDP: 250w
Power Connectors: 8+6 pin
Price: $1349 MSRP

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

3x 2560x1440 / 1600 120Hz / 144Hz <3

Går det åt mer Vram med högre frekv. eller är det bara nåt du tog med iallafall?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jaså den ska heta Gtx titan X nu och inte gtx titan 2 ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Jaså den ska heta Gtx titan X nu och inte gtx titan 2 ?

Kallats Titan X även i rykteskarusellen under ett tag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

I detta fall så är Amd/Nvidia likvärdiga sett till prestanda, men AMD vinner mark så fort det kommer högre upplösning. Den nackdelen jag ser är att det blir något högre strömförbrukning med snabbare bus. Men vet inte hur det hör ihop med få starka trådar, grafikkort jobbar inte som en cpu.

Om man ska dra en intel jämförelse så gör Nvidia snarare som pentium 4 och satsar på hög klock framför flera kärnor:) Känns som gräsen är nåd nu med 8Ghz på GDDR 5 (för att komma högt behövs bättre kretsar och det resulterar i att fler defekta kretsar måste antingen slängas eller ha i billigare modeller).

Förstår att titan inte är för alla

Strömförbrukning är nice, men prestanda är anlendingen till att uppgradera grafikkort.
Nu sitter jag ifs inte så ofta i 4K eller 8K då endast ett fåtalspel och endast ett av spelen jag kör går i 8K på denna datorn.
Men jag vet hur pass AMD smiskar Nvidia på dessa upplösningar och det är just pga AMDs val av hög bandbredd till VRAM så gör att Nvidia tappar.
Men eftersom korten presterar olika i olika miljöer gör det ändå lite bättre eftersom om de vore exakt samma, så vore det inte intressant.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Hoppas Swec får lägga vantarna på kortet när det väl ser dagens ljus, även om 0,1% av alla här på sajten kommer köpa det så är det alltid kul att se vad "monstren" presterar Har dock aldrig riktigt förstått mig på Titan-kortens benämning, förutom kanske första kortet som var bra för gaming så har Z marknadsförts som ett gamingkort, men kostar alldeles för mycket och är mest lämpat för professionellt bruk?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nu är det mycket diskussion om huruvida 12GB är i överkant eller inte. Då vill jag upprepa att Titan-serien är till för spel OCH beräkningar (GPGPU). För beräkningsproblem och high-end rendering med feta texturer är det ingen match att fylla 12GB. Skulle lätt kunna fylla det tiodubbla, beroende på problem. Men då är det mycket data att cruncha för en enstaka GPU, då är det bättre att låta 10 GPUer med 12 GB vardera räkna på samma problem, om det går att parallelisera på det sättet. Ett beräkningsproblem går ofta att på så sätt splitta upp datan, till skillnad från spel och 3d-rendering där man måste spegla all data till alla GPUer.

För ett beräkningskort är 12-24GB en bra mängd, vill jag hävda. En GPU för kvalitetsrenderingar till film/4k/HD material skulle lätt kunna ha mångdubbelt, då man måste få plats med alla texturer i minnet samtidigt (precis som i spel). Som exempel kan vi ta en textur 8k x 8k, vilken tar upp ca 0.5GB minne om man sparar den med 16-bitars precision per kanal. Och det är bara en enda textur! För exempelvis en CG-karaktär är det sedan många texturer för olika kroppsdelar, samt multipla texturer för olika materialegenskaper (diffuse, specular, displacement, etc etc..)

12GB är inte mycket, det är där det börjar bli intressant

(och innan någon nämner Tesla.. Nej, Tesla har inte ensamrätt på beräkningar!! En singel GPU Tesla är i regel inte snabbare än en singel GPU Titan, inte ens i double precision. Däremot finns det annan funktionalitet som underlättar beräkningar i kluster, etc.)

Permalänk
Medlem

Kul att drömma sig bort lite men för min del kommer jag nog kika lite närmre på 980Ti när den dagen kommer, om inte AMD bjuder upp till dans med Fijikorten kanske. Lite snyggt att skuggorna föll i form av ett X på bilden också med kortet i mitten, "X marks the spot" så att säga.

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiip:

Nej det hade det inte. Däremot så hade Nvidias marginaler på det kortet minskats.

Ju billigare något är att tillverka, ju billigare kan företaget prissätta det. Hade Nvidias marginaler minskat hade de höjt priset.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkt:

Kul att drömma sig bort lite men för min del kommer jag nog kika lite närmre på 980Ti när den dagen kommer, om inte AMD bjuder upp till dans med Fijikorten kanske. Lite snyggt att skuggorna föll i form av ett X på bilden också med kortet i mitten, "X marks the spot" så att säga.

Tror inte det är så säkert att det kommer ett 980ti eller motsvarande. Att titan x först och främst presenteras som ett kort för gaming, i alla fall så här långt, är väl en liten hint. Ska hur som helst bli intressant att se hur mycket över 10.000;- kortet kommer hamna på..hoppas på närmare 10k än 15k..
Kan bli svårt (men angenämt) val mellan 980 SLI eller ett ensamt titan x annars.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Tror inte det är så säkert att det kommer ett 980ti eller motsvarande. Att titan x först och främst presenteras som ett kort för gaming, i alla fall så här långt, är väl en liten hint.

Gjorde dom inte samma sak med titan Z?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Gjorde dom inte samma sak med titan Z?

Jo så är det väl, den som lever får se..;)

Permalänk
Medlem

Det hackade rätt bra eller är det min dator som inte kan spela youtube ordentligt?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

När tror ni titan x kommer vara tillgängligt i svenska butiker? Kommer presenteras officiellt på GTC , 17-20 mars. De som kan sin nvidia historia - kommer man kunna köpa det i svenska butiker i april?

Permalänk
Medlem

Kan vi kanske redan nu börja ana att detta inte är något för oss vanliga PC-entusiaster?
Supersnabb GPU med "begränsad" minnesbuss?
Kommer att kosta.
Och, vad tror ni händer 1h efter lansering?
Jo AMD släpper 395x2; "dubbelt så mycket minne till hälften av priset"...
(kan inte svära på sloganen, men ni förstår vad jag menar)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan vi kanske redan nu börja ana att detta inte är något för oss vanliga PC-entusiaster?
Supersnabb GPU med "begränsad" minnesbuss?
Kommer att kosta.
Och, vad tror ni händer 1h efter lansering?
Jo AMD släpper 395x2; "dubbelt så mycket minne till hälften av priset"...
(kan inte svära på sloganen, men ni förstår vad jag menar)

va, 24gb VRAM? nej nu drömmer du nog och vad skulle de i så fall användas till, suck.. det mesta talar för att det blir 4GB Vram i amd's kontring...billigare? Självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det hackade rätt bra eller är det min dator som inte kan spela youtube ordentligt?

Hade samma problem.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan vi kanske redan nu börja ana att detta inte är något för oss vanliga PC-entusiaster?
Supersnabb GPU med "begränsad" minnesbuss?
Kommer att kosta.
Och, vad tror ni händer 1h efter lansering?
Jo AMD släpper 395x2; "dubbelt så mycket minne till hälften av priset"...
(kan inte svära på sloganen, men ni förstår vad jag menar)

Fast dubbelt så mycket på en dubbelmacka blir ändå lika mycket.. eller hur tänkte du nu.. menar du 48GB 395x2 för 24GB användbart ??
Ivartfall inte speciellt troligt, men drömma kan man ju alltid.

Permalänk

Och jag som precis lyckats övertyga mig själv om att 3,5GB Vram skulle räcka denna generation. Nu känns det inte alls lika lockande längre

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Och jag som precis lyckats övertyga mig själv om att 3,5GB Vram skulle räcka denna generation. Nu känns det inte alls lika lockande längre

Nu finns det ju iofs inget kort med 3,5GB Vram 4GB kommer förmodligen räcka under året (med något undantag), såvida du inte använder flera skärmar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Nu finns det ju iofs inget kort med 3,5GB Vram 4GB kommer förmodligen räcka under året (med något undantag), såvida du inte använder flera skärmar.

Nope, men det finns kort som i praktiken enbart har 3,5 av sina 4 GB användbara till spel. Vilket är lite av syftet med ett spelkort.

Byter jag upp mig från mina nuvarande 2GB så blir det mitt första grafikkortesbyte på jag vet inte hur länge där jag inte dubblar mängden (spelbart) minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Hänger inte med riktigt, "flera skärmar/hög upplösning så är det befogat med ett titan x" "för att de flesta sitter på 1080p så är det ett onödigt kort" "om man sitter med högre upplösning så förstår man själv vad som behövs" makes no sense to me.

Om du är en av den lilla skaran människor som faktiskt sitter på högre än en 1920x1080-skärm alternativt kör fler skärmar (både 1920x1080 och 2560x1440) så inser du (förhoppningsvis) själv att 4 GB inte räcker väldigt långt med så många pixlar. Då är det befogat att köpa ett Titan X p.g.a. både råstyrkan och grafikminnet. Men eftersom en stor majoritet av alla som spelar spel högst sitter på en 1920x1080-skärm är Titan X ett onödigt grafikkort att köpa för dem (kan vara här du missförstod mig..). Jag tycker dock fortfarande att kortet är onödigt dyrt att köpa för att spela p.g.a. de finesser som jag antar Titan X kommer få som inte används för spel som dubbelprecisionsprestandan de tidigare Titan har haft. Därför skulle jag, om jag satt på flera skärmar, vänta tills nVidia släpper ett avskalat Titan à la 980 Ti som då förhoppningsvis har minst 6 GB VRAM.

Skrivet av Ase:

Varför skulle 390x bli billigare större krets (enligt rykten) Nya minnestekniken svindyr (&4GB Bara) har vart prat om blandat minnesteknik på AMD korten också men finns inte mycket fakta ute ,mest rykten.Sen vore det ju trevligt om dom kunde visa upp det också. Men ser fram mot när fakta dyker upp & tester finns tillgängliga kan bli ett trevligt år detta.

Eftersom ett Titan har en hel del icke spelrelaterade finesser som t.ex. dubbelprecisionsprestanda samt att nVidia ofta har högre prispunkt för toppklassprodukterna. Dessutom kan du jämföra 780 Ti och Titan Black-priserna som båda är fulla GK110 medan 780 Ti har fått just dessa finesser bortplockade och marknadsförs mer som ett grafikkort för spel. Ett Titan Black kostar runt 9.000kr medan ett 780 Ti kostar 4.000 - 5.500kr. Precis därför tror jag att 390X blir billigare än ett Titan X även om 390X nu troligen kommer köra med staplade minnen och är en lite större krets.

Permalänk

ja detta var ett jävla snyggt kort få se vad röda laget kontrar med

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Men eftersom en stor majoritet av alla som spelar spel högst sitter på en 1920x1080-skärm är Titan X ett onödigt grafikkort att köpa för dem

Det finns ju DSR också. Kanske inte samma sak som äkta 4k, men i många lägen ett stort kliv från ren 1080p.

Hade använt det hela tiden om jag bara haft en GPU som orkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det finns ju DSR också. Kanske inte samma sak som äkta 4k, men i många lägen ett stort kliv från ren 1080p.

Hade använt det hela tiden om jag bara haft en GPU som orkade.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo visst, men frågan är hur många som faktiskt använder det. Har aldrig testat VSR, AMD:s variant, själv.

Skrivet av Alpha77:

DSR ?? Antar att du menar UHD/2160p.

DSR, Dynamic Super Resolution, är, likt AMD:s variant VSR, Virtual Super Resolution, en form av kantutjämning där du får ett spel att renderas i högre upplösning än vad din skärm klarar av att visa, för att sedan skala ned spelet till din skärms upplösning, t.ex. rendera i UHD och skala till 1920x1080. Det är liksom en "brute force"-variant på AA eftersom det kräver lika mycket GPU-styrka som om du skulle spela spelet i UHD.