AMD:s drivrutiner talar för att Radeon R9 370 bygger på tre år gamla Pitcairn

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet när 360X släpps och om kortet baseras på GCN 1.3 arkitekturen samt har stöd för DirectX 12 och FreeSync?

Permalänk
Medlem

3 år gammalt kort? Då hoppas jag att priserna kommer att bli därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

härligt att du förlitar dig på rykten och antaganden för affirmera dina köp, fortsätt med det, men kan du bespara oss dit resonemang, alternativt blogga om det?

Haha så ska dom tas! Men jag tycker faktiskt att han ska fortsätta skämma ut sig. Han verkar bada i pengar och allt som inte fungerar som han vill är skit.

OnT: Den som lever får se. Båda AMD och NVIDIA vet att om dom bara byter namn och skruvar upp frekvenser så kommer det att komma ut.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Jag säger som Aleshi, det här kan inte stämma.

Om vi antar att 390X och 390 blir nya kretsar, och att 380X och 380 är rebrandade 290X/290, ja då står plötsligt nuvarande 280X, 280, 285 och 270X och bråkar om platsen som det nya 370X.

På sin höjd kommer 270X bli rebrandat som 360X, vilket ger plats för 280X/280 att bli 370X/370, och att 285(Tonga) skrotas helt, vilket i ärlighetens namn inte känns helt orimligt.

Men sen så var det ju den här nyheten som kom för någon vecka sedan, där 370(?) skulle ha samma prestanda som nuvarande 280, men betydligt mindre TDP. Så antingen så var den nyheten byggd på ett rykte som var helt fel, eller så är denna här nyheten helt fel. I skrivande stund tvivlar jag lite mer på dagens nyhet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är väl inte helt fel ifall dom kan klämma ur mer prestanda ur äldre kretsar oavsett..

Detta är nog vanligare än man tror ibland tillverkarna oavsett märke.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man "tvingas" in i High-end segmentet om man vill ha något nytt, förutom nytt namn då. Så jag skulle gå på en nitlott om jag ville "uppgradera" från 290 - 370.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tråkigt att man "tvingas" in i High-end segmentet om man vill ha något nytt, förutom nytt namn då. Så jag skulle gå på en nitlott om jag ville "uppgradera" från 290 - 370.

Oavsett om de tillverkar kretsar från grunden eller inte så går du på en nitlott om du gör den uppgraderingen. Är 370 ett nytt kort eller gammalt spelar ingen roll ifall specifikationerna blir så gott som identiska. Men som sagt, hela ryktet är orimligt av flera skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tråkigt att man "tvingas" in i High-end segmentet om man vill ha något nytt, förutom nytt namn då. Så jag skulle gå på en nitlott om jag ville "uppgradera" från 290 - 370.

Ja, fast det gör du ju alltid om du hoppar ned så många steg mellan 2 gen😉 t.ex 7970->r9 270 eller 780-> hypotetiskt 950

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det här kan vara början till slutet för AMD som grafikkortstillverkare.

nvidia gör inte mkt heller. gtx 960 slår ju knappt gtx 760 och om ingen försöker få upp prestandan i det segmentet så är det ingen mening att släppa ett nytt kort för att det kostar onödiga pengar att utveckla.

Jag skulle vilja säga att både nvidia och amd inte verkar komma ha så mkt att ge i det prissegmentet tyvärr

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Detta är ju bra för de som sitter på gamla grafikkort baserade på samma krets. Då hålls det liv i drivrutinstödet ett tag till framöver. Gör det också värt att kolla på begagnatmarknaden istället för att köpa nytt. Kan det vara värt att köpa sig ett begagnat HD7870 idag eller finns det prisvärdare alternativ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Rebranding är alltid trist och man undrar varför?

Sett till tidigare släpp från båda sidorna så brukar alltid de lägre korten vara rebrands. Förhoppningsvis så är 380/380X helt nya kort och inte Hawaii rebrands.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

En GCN-krets på 28nm utvecklad 2014 blir ganska lik en GCN-krets på 28nm utvecklad 2011.

Precis, grafikenkorten (både från AMD och NVIDIA) har varit och stampat på 28nm rätt länge nu, så dom lägre segmenten där korten ska ha en relativt låg TDP så kan dom inte öka prestandan nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För att det kostar väldigt mycket pengar. De gamla kretsarna fyller upp segmenten bra dessutom. Att lägga många miljoner på att utveckla en krets som nästan blir identisk med en äldre krets bortsett från någon mindre funktion är inte ekonomiskt försvarbart. Släpper man inte en ny arkitektur eller tillverkar på en ny tillverkningsprocess så blir skillnaderna mellan kretsarna väldigt små. En GCN-krets på 28nm utvecklad 2014 blir ganska lik en GCN-krets på 28nm utvecklad 2011.

Men som sagt, ska inte ta detta om rebrand som en sanning, det är en siffra i en drivrutin som kan antyda rebrand. Inget mer. Passar inte logiskt att 270X skulle bli 370X heller, det får inte plats i namnschemat.

Men varför ens rebranda dom? Varför inte sälja dom enligt det gamla namnet och när det blir tillräckligt billigt att tillverka midkort med den nya generationen så gör man det.

Min poäng är att det finns för många grafikkort på marknaden. Det räcker med att släppa 1-3 kort inom varje segment och generation. Istället för att rebranda och låtsas som att man har fler grafikkort än man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

När jag köpte mitt R9 270X blev man lite förvånad att det fattades funktionalitet tack vare en äldre GCN kärna. Jag har svårt att tro att detta stämmer som många andra är inne på och definitivt efter nyheten som kom för ett tag sen där man fick känslan av att det skulle vara helt nya kort. Det känns svårt att tänka sig att AMD skulle köra om vissa kort igen ännu en gång i en ny serie faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

En ninja moderator tog bort mitt tidigare inlägg utan att posta att denna varit här pga mitt inlägg mot en flamebaitare
Uppskattar moderatorer mycket men snälla skriv att du varit här. Jag blir förvirrad när jag inte hittar mitt tidigare inlägg tack.

OnT
Jag skulle inte tro detta ryckte för mycket. Men även om det är sant att dom rebrandar kortet 2 gånger så hoppas jag det är någon prestanda skillnad att tala om för annars så köper jag hellre ett 270x som lär bli billigare när dessa släpps. Tror mest det är drivrutinen som spökar.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

nvidia gör inte mkt heller. gtx 960 slår ju knappt gtx 760 och om ingen försöker få upp prestandan i det segmentet så är det ingen mening att släppa ett nytt kort för att det kostar onödiga pengar att utveckla.

Jag skulle vilja säga att både nvidia och amd inte verkar komma ha så mkt att ge i det prissegmentet tyvärr

Finns inga pengar för bolagen att tjäna i dessa prisnivåerna.
Det kan ju ha att göra med mängden gamla maskiner och mängden begagnade, fullt fungerande kort som finns. Varför betala 2000kr för ett nytt 960/"360", när ett gammalt 770/7970 ger mer prestanda, och kan köpas för strax över 1000kr begagnade. Enda nackdelen är ju så klart strömnivån, men om du måste överklocka som tusan för att ens nå närmare samma prestanda så är det lite... fel.

Aldrig förr (vad jag vet) har du kunna köpa begagnade delar som är 3-5år gamla och ändå få enormt bra spelprestanda i 1080p. Tänk en 2600k med 770/7970 och 8GB RAM, räcker ju och blir över för typ nästan alla spel idag. (Tänk nu inte Sweclockers 1440p 144Hz, utan medel svensons konsol standard).
Marknaden där nere är helt koko... milt sagt.

Sen går du ut och ska handla en ny dator för "samma peng" och inser att du får skit. Så det lönar sig inte för AMD/Nvidia att utveckla kort för den nivån, då de enda som egentligen köper det är OEM och folk som inte vet bättre, och de kan du sälja gammalt skrot till, med nytt namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

nvidia gör inte mkt heller. gtx 960 slår ju knappt gtx 760 och om ingen försöker få upp prestandan i det segmentet så är det ingen mening att släppa ett nytt kort för att det kostar onödiga pengar att utveckla.

Jag skulle vilja säga att både nvidia och amd inte verkar komma ha så mkt att ge i det prissegmentet tyvärr

Ja men 960 har i alla fall fullt stöd för DX12 och inte en 3 år gammal GPU.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tror säkert att deras process kommer att använda HDL vilket minskar ytan ca !/4 och även gör den effektivare. GCN har fullr stöd för dx12, se xbox1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja men 960 har i alla fall fullt stöd för DX12 och inte en 3 år gammal GPU.

Och fördelen med DX12 är bla mindre CPU last så att GPUn kan jobba bättre.
Vilken del av detta 960 kort kan jobba bättre i DX12 vs DX11 på en vettig CPU?
Kortet lär ha varit flaskhalsen i 98%+ av fallen, OC eller ej.

Förstår att "viljan för ny teknik finns", men det ska vara användbart också. Inte som Nvidia skröt om up till 1536MB shared VRAM (dvs systemram).

Sen om jag förstår det rätt så kommer alla DX11 kort (kanske är det DX11.2) att med drivrutiner få mycket stöd för DX12, men de kanske inte blir 100% optimerade för det heller. Detta kan man säga om 960/970/980 och 390 också... ingen av dem är DX12 optimerade, för det krävs ett färdigt DX12 innan du kan optimera för det.

Permalänk
Medlem

270x=370 med rätt prislapp vore det inte fel? Sen kanske 285 blir =370x på <2000kr blir den ju sjukt konkurrenskraftig.

Permalänk

För att uttrycka det fyndigt så ger "rödalaget" femårig planekonomi ett nytt ansikte.

EDIT: och för att titta nyktert på det så hamnar en forumspekulation från en annan sida på Sweclockers första sida under "senaste".

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

När jag läste ryktet så var det ett stort NEEJ!

Men sen detta:

Skrivet av dahippo:

Tror säkert att deras process kommer att använda HDL vilket minskar ytan ca !/4 och även gör den effektivare. GCN har fullr stöd för dx12, se xbox1.

...och detta:

Skrivet av Almtom:

270x=370 med rätt prislapp vore det inte fel? Sen kanske 285 blir =370x på <2000kr blir den ju sjukt konkurrenskraftig.

370X för ca 1700kr så är allt förlåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

270x=370 med rätt prislapp vore det inte fel? Sen kanske 285 blir =370x på <2000kr blir den ju sjukt konkurrenskraftig.

Fast då hamnar man ju i ett läge där 4 kort (290x, 290, 280x, 280) bråkar om 2 "lediga platser" (380x och 380).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Knappast. Det här är inget som gemene man har koll på. Entusiaster som ligger på den kunskapsnivån att de kan såna här detaljer är inte en överdrivet stor del av marknaden.

Samtidigt är det nog inte helt ovanligt att "gemene man" lyssnar på entusiasten i bekantskapskretsen när det är dags för köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej, jag tänkte att eftersom 390X baseras på en ny revision av CGN så hade det blivit nya kretsar.

Stämmer säkert men det är osjysst mot kunden Vet att nVidia också gör så men Swecare har ju klagat på det länge

Inga officiella uppgifter finns om att det ska vara någon direkt ny revision av GCN. Finns inte mycket information om att det skulle vara något direkt nytt i beräkningsenheterna. Och varför är det oschysst?

Skrivet av Mirialia:

Men varför ens rebranda dom? Varför inte sälja dom enligt det gamla namnet och när det blir tillräckligt billigt att tillverka midkort med den nya generationen så gör man det.

Min poäng är att det finns för många grafikkort på marknaden. Det räcker med att släppa 1-3 kort inom varje segment och generation. Istället för att rebranda och låtsas som att man har fler grafikkort än man har.

Få har koll på vad som är snabbast när man jämför mellan serier. Därför får kort som ska vara med under en serie till ett namn och en plats i den serien så att man kan jämföra lite. Man kan lättare gissa sig till vad man kan förvänta sig av ett 270X jämför med ett 280 än vad man kan med 7870 och 280.
Sedan är det ju för att kompensera att dumma kunder bara köper nya serien även om det inte spelar någon roll. När man ska köpa nytt så tittar folk på senaste serien, även om det finns precis lika bra kort i serien innan. De ska inte förlora kunder på att släppa en ny serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inga officiella uppgifter finns om att det ska vara någon direkt ny revision av GCN. Finns inte mycket information om att det skulle vara något direkt nytt i beräkningsenheterna. Och varför är det oschysst?

Nu minns jag inte exakt men hade för mig att 1.3 var den nya revisionen?
Osjysst eftersom man säljer samma sak i en ny förpackning utan att kunden vet om det (om han själv inte läser på)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu minns jag inte exakt men hade för mig att 1.3 var den nya revisionen?
Osjysst eftersom man säljer samma sak i en ny förpackning utan att kunden vet om det (om han själv inte läser på)

Nej, senaste revisionen heter GCN, varken mer eller mindre. Om den har något revisionsnummer eller om det finns några skillnader över huvud taget vet endast AMD. 1.3 är något som vanliga människor som du och jag på forum och på nyhetssidor har valt att kalla det, finns ingen information om att det ska vara några märkvärdiga skillnader alls, om det ens är skillnader i själva GCN-arkitekturen.

Och nej, det är bara oschysst om det innebär att de får något annat än de för väntat sig (som nVidia gör med helt olika kort med samma namn).

Om AMD hade utvecklat ett kort helt från grunden som skulle matcha 7870 i prestanda inför 200-serien så skulle det för slutkund inte skilja sig mycket alls från det som blev 270X. Så varför är det oschysst? Kunden får en i stort sett nästan exakt lika bra produkt ändå, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Få har koll på vad som är snabbast när man jämför mellan serier. Därför får kort som ska vara med under en serie till ett namn och en plats i den serien så att man kan jämföra lite. Man kan lättare gissa sig till vad man kan förvänta sig av ett 270X jämför med ett 280 än vad man kan med 7870 och 280.
Sedan är det ju för att kompensera att dumma kunder bara köper nya serien även om det inte spelar någon roll. När man ska köpa nytt så tittar folk på senaste serien, även om det finns precis lika bra kort i serien innan. De ska inte förlora kunder på att släppa en ny serie.

Hur stämmer den logiken med 285X dock?
De skulle ju inte ha "5", sa de. Sen när de väl har det, så är 280X snabbare än 285X?

Sen har vi kära OEM också, som kräver ny serie varje år. Därför har vi 8xxx hos AMD och 8xx hos Nvidia, som allt är rebrandat. Sitter ett sådant i min laptop... 8970m, som är myyyycket bättre än ett 7970m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Oavsett om de tillverkar kretsar från grunden eller inte så går du på en nitlott om du gör den uppgraderingen. Är 370 ett nytt kort eller gammalt spelar ingen roll ifall specifikationerna blir så gott som identiska. Men som sagt, hela ryktet är orimligt av flera skäl.

Ja jo, men för mig är det ingen fara, eftersom jag hänger med i svängarna. Men dom som inte är lika insatta. Som bara tänker: Detta kort (A) har lägre siffra, den är sämre, än detta kort (B) som är nyare.
Vist dom har för länge sen schabblat bort sitt namnschema. R9 2xx är andra generationen enligt dom.

Råkar ut för det titt som tätt när jag ska ge köpråd för datorer/datorkomponenter, och man dessutom måste förenkla informationen.

* Högre siffra betyder OFTA nyare generation.
Fråga: vilken av dessa två ska jag köpa
Svar: köp den (produkt A).
Fråga: Varför? Prudukt (B) har ju högre siffra.
Svar: Jo men produkt (B) är gammal men omdöpt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

nvidia gör inte mkt heller. gtx 960 slår ju knappt gtx 760 och om ingen försöker få upp prestandan i det segmentet så är det ingen mening att släppa ett nytt kort för att det kostar onödiga pengar att utveckla.

Jag skulle vilja säga att både nvidia och amd inte verkar komma ha så mkt att ge i det prissegmentet tyvärr

Och det vet du för du har ägt båda korten?

960 slår ju 760 varje dag.... kolla tempsen. skulle aldrig betala 2000 för 760. men 960 är värd varenda krona

när du köper bilar så är väl toppfarten DET ENDA som du tittar på