Kommer XFX R9 280 3Gb kunna göra ett bättre jobb? EDIT: Vad tycker ni om denna rigg?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

är inget problem för det fungerar perfekt stock men detta kort ska palla lite överklockning men börjar throttla redan vid +50 mhz på gpu'n ..

Ahh.. Otur att det inte var lite problem på stock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ahh.. Otur att det inte var lite problem på stock..

jag vill inte byta ut det för det kostade mindre än GTX 970 och presterar bättre i 1440p..

betalade under 3000kr för det på inet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

jag vill inte byta ut det för det kostade mindre än GTX 970 och presterar bättre i 1440p..

betalade under 3000kr för det på inet.

Ooookej.. trodde du ville byta ut det Du behöver ju inte byta till 970 dock.. Jag fick lägga mellanskillnad från 270x till 970 på 1500 vilket jag tyckte var rätt ok. Ditt kort har nog gått upp lite i pris också liksom mitt sedan inköp så du hade t ex kunnat lagt mellanskillnaden till 980.
270x vid inköp = 1700. 270x idag = 2100. Fattar inte varför de tänker så men det var ett trevligt byte ansåg jag.

Permalänk

Var lite rädd i början att du skulle köra på AMD processorer men skönt att du köpte en Intel bräda

Jag tycker du ska börja med en G3258 AE processor som du äveb kan överklocka väldigt bra. Sen när det är dags för uppgradering så är det bara fritt fram med alla de senaste I5/I7

Edit: kolla in det här klippet.. AMD's prestanda processor mot den billiga Intel processorn för 649kr.

http://youtu.be/KEEuXQf29Z4

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ooookej.. trodde du ville byta ut det Du behöver ju inte byta till 970 dock.. Jag fick lägga mellanskillnad från 270x till 970 på 1500 vilket jag tyckte var rätt ok. Ditt kort har nog gått upp lite i pris också liksom mitt sedan inköp så du hade t ex kunnat lagt mellanskillnaden till 980.
270x vid inköp = 1700. 270x idag = 2100. Fattar inte varför de tänker så men det var ett trevligt byte ansåg jag.

skulle aldrig i hela mitt liv köpa ett GTX 970 som lider av minnesbuggen vilket kommer leda till seriösa problem inom en väldigt snar framtid, tror faktiskt folk kommer börja uppleva problem nu redan med GTA V..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

skulle aldrig i hela mitt liv köpa ett GTX 970 som lider av minnesbuggen vilket kommer leda till seriösa problem inom en väldigt snar framtid, tror faktiskt folk kommer börja uppleva problem nu redan med GTA V..

Blabla, minnesbugg hit minnesbugg dit, den har 3.5gb och det fick duga för min del. Hellre 0.5gb mindre vram än ett som potentiellt kan överhettas och troligen få kort livslängd pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Blabla, minnesbugg hit minnesbugg dit, den har 3.5gb och det fick duga för min del. Hellre 0.5gb mindre vram än ett som potentiellt kan överhettas och troligen få kort livslängd pga det.

problemet är att den har 4GB men när den når över 3,3gb får du galna fps drops och du tappar allt flyt i spelet du spelar och kommer garanterat bli irriterad av spelupplevelsen men går ju att lösa genom att bara köra 1080p skärm och sänka inställningarna och sänka texturerna när de börjar hända.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

problemet är att den har 4GB men när den når över 3,3gb får du galna fps drops och du tappar allt flyt i spelet du spelar och kommer garanterat bli irriterad av spelupplevelsen men går ju att lösa genom att bara köra 1080p skärm och sänka inställningarna och sänka texturerna när de börjar hända.

Blir ju det problemet hur som om man har för lite VRAM.. Innan uppgraderingen så droppade jag till 0fps och nu är det som minimum 30 i Skyrim, med 400mods, eller 85gb om du föredrar storlek..

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Var lite rädd i början att du skulle köra på AMD processorer men skönt att du köpte en Intel bräda

Jag tycker du ska börja med en G3258 AE processor som du äveb kan överklocka väldigt bra. Sen när det är dags för uppgradering så är det bara fritt fram med alla de senaste I5/I7

Edit: kolla in det här klippet.. AMD's prestanda processor mot den billiga Intel processorn för 649kr.

http://youtu.be/KEEuXQf29Z4

http://youtu.be/KEEuXQf29Z4

Wille93 och Oliver91, det är en jätteintressant disskusion ni för, men skulle ni kunna ta den i en egen tråd?

Sen till Juniorjesper, detta tycker jag är mycket mer imponerande om man tittar på G3258: https://www.youtube.com/watch?v=z4pwKrvfKBs
Den är en bäst!

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hijklu:

Wille93 och Oliver91, det är en jätteintressant disskusion ni för, men skulle ni kunna ta den i en egen tråd?

Ursäkta, var inte meningen att störa, tror dock den diskussionen är över nu, så det behöver du inte oroa dig för
Men har du bestämt dig för något nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ursäkta, var inte meningen att störa, tror dock den diskussionen är över nu, så det behöver du inte oroa dig för
Men har du bestämt dig för något nu?

Tja, jag köpte ju en begagnad Z97-p, vilket kanske var lite hastat.... :/ Men iaf, det är ett bra moderkort som kommer räcka framöver. Men jag blev lite besviken när jag kom på att jag var tvungen att köra på Intel, eftersom det är så dyrt.... (Men bäst ofc ) Så just nu så ser min build ut såhär. (Moderkortet är som sagt inhandlat och går inte att ändra på. Och jag orkar seriöst inte lägga ner så mycket pengar.... Folk tycker hela tiden att jag ska köpa bättre och bättre saker... )

Moderkort: Z97-P 750 kr (Kan har två GPUs )
Processor: Pentium G3258 AE 649 kr eller i5 4460 för 1890 kr (VARFÖR HAR DE INGEN QUAD CORE FÖR 1200 typ?!?)
Grafikkort: Asus R9 280x 1990 kr
Chassi: Cooler Master 500 449 kr
Hårddisk: WD 1Tb Blue 649 kr
Nätagg: Cooler Master 600w 599 kr (3 års garanti)
Minne: HyperX Fury 8gb (2x4gb) 749 kr
OS: Windows 8 549 kr
= 5 735 exkl prolle.

G3258 = 6 384 kr

i5 4460 = 7 625 kr

Jag känner mig så korkad som köpte Z97-P så hastigt. Erbjudandet var så bra! Skulle väntat och kanske tagit AMD. Nu rusar kostnaden iväg med Intel-processorer....

Jag vet att folk kommer säga: Köp ett bättre chassi, köp ett bättre nätagg! Men jag orkar inte lägga mer pengar. Detta är en BUDGETRIGG, då är chassi, nätagg osv av lite lägre kvalité. Dessutom har både nätagg och chassi fått mycket bra omdömme (Liksom FX-6300 BE (R.i.p)).

Jag vet inte hur det är, men kan det vara så att G3258 flaskhalsar R9 280X:an, eller är jag bara paranoid?

Dessutom, passar Asus R9 280X till Z97-P?

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hijklu:

Tja, jag köpte ju en begagnad Z97-p, vilket kanske var lite hastat.... :/ Men iaf, det är ett bra moderkort som kommer räcka framöver. Men jag blev lite besviken när jag kom på att jag var tvungen att köra på Intel, eftersom det är så dyrt.... (Men bäst ofc ) Så just nu så ser min build ut såhär. (Moderkortet är som sagt inhandlat och går inte att ändra på. Och jag orkar seriöst inte lägga ner så mycket pengar.... Folk tycker hela tiden att jag ska köpa bättre och bättre saker... )

Moderkort: Z97-P 750 kr (Kan har två GPUs )
Processor: Pentium G3258 AE 649 kr eller i5 4460 för 1890 kr (VARFÖR HAR DE INGEN QUAD CORE FÖR 1200 typ?!?)
Grafikkort: Asus R9 280x 1990 kr
Chassi: Cooler Master 500 449 kr
Hårddisk: WD 1Tb Blue 649 kr
Nätagg: Cooler Master 600w 599 kr (3 års garanti)
Minne: HyperX Fury 8gb (2x4gb) 749 kr
OS: Windows 8 549 kr
= 5 735 exkl prolle.

G3258 = 6 384 kr

i5 4460 = 7 625 kr

Jag känner mig så korkad som köpte Z97-P så hastigt. Erbjudandet var så bra! Skulle väntat och kanske tagit AMD. Nu rusar kostnaden iväg med Intel-processorer....

Jag vet att folk kommer säga: Köp ett bättre chassi, köp ett bättre nätagg! Men jag orkar inte lägga mer pengar. Detta är en BUDGETRIGG, då är chassi, nätagg osv av lite lägre kvalité. Dessutom har både nätagg och chassi fått mycket bra omdömme (Liksom FX-6300 BE (R.i.p)).

Jag vet inte hur det är, men kan det vara så att G3258 flaskhalsar R9 280X:an, eller är jag bara paranoid?

Dessutom, passar Asus R9 280X till Z97-P?

280X funkar bra till alla processorer. Beror mer på vilken processor som orkar driva den. Köper du en i5 är det ni problems.

Jag kör på en FX-8350 och det funkar också helt okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hijklu:

Tja, jag köpte ju en begagnad Z97-p, vilket kanske var lite hastat.... :/ Men iaf, det är ett bra moderkort som kommer räcka framöver. Men jag blev lite besviken när jag kom på att jag var tvungen att köra på Intel, eftersom det är så dyrt.... (Men bäst ofc ) Så just nu så ser min build ut såhär. (Moderkortet är som sagt inhandlat och går inte att ändra på. Och jag orkar seriöst inte lägga ner så mycket pengar.... Folk tycker hela tiden att jag ska köpa bättre och bättre saker... )

Moderkort: Z97-P 750 kr (Kan har två GPUs )
Processor: Pentium G3258 AE 649 kr eller i5 4460 för 1890 kr (VARFÖR HAR DE INGEN QUAD CORE FÖR 1200 typ?!?)
Grafikkort: Asus R9 280x 1990 kr
Chassi: Cooler Master 500 449 kr
Hårddisk: WD 1Tb Blue 649 kr
Nätagg: Cooler Master 600w 599 kr (3 års garanti)
Minne: HyperX Fury 8gb (2x4gb) 749 kr
OS: Windows 8 549 kr
= 5 735 exkl prolle.

G3258 = 6 384 kr

i5 4460 = 7 625 kr

Jag känner mig så korkad som köpte Z97-P så hastigt. Erbjudandet var så bra! Skulle väntat och kanske tagit AMD. Nu rusar kostnaden iväg med Intel-processorer....

Jag vet att folk kommer säga: Köp ett bättre chassi, köp ett bättre nätagg! Men jag orkar inte lägga mer pengar. Detta är en BUDGETRIGG, då är chassi, nätagg osv av lite lägre kvalité. Dessutom har både nätagg och chassi fått mycket bra omdömme (Liksom FX-6300 BE (R.i.p)).

Jag vet inte hur det är, men kan det vara så att G3258 flaskhalsar R9 280X:an, eller är jag bara paranoid?

Dessutom, passar Asus R9 280X till Z97-P?

Dold text

Hihi, du verkar ha skoj hör jag

g3258 var rekommenderad för att den är billig och kan överklockas så att den presterar rätt bra.

Intel var som sagt för att du har möjligheten att uppgradera din processor senare utan att byta moderkort och ramminne.

Jag är nog en av dem som anser att du kan fundera på ett annat nätagg, men det duger nog finfint.

Något som jag däremot inte tycker att du ska strunta i är en SSD då det är oerhört skönt att ha sådan, det ger inte direkt någon vinst i spel men väldigt skönt att ha hur som. Det låter kanske inte så viktigt och om du inte stör dig på vanliga hårddiskarnas snabbhet kanske du ska undvika detta.. Jag står knappt ut med vanlig hårddisk sedan bytet nämligen

Omdöme hit omdöme dit, många som ger omdömen vet inte riktigt vad de ska titta på, t ex är max fps nästan irrelevant då det är hur pass mycket det dippar som gör mest skada för upplevelsen.

Men men, det är upp till dig, båda alternativen skulle jag känt mig rätt nöjd med. Det som du kan göra är väl möjligen att vänta på AMDs nya grafikkortsserie som kommer ut rätt snart. Var på Inet igår och de hade endast 1 280x och några Asus 290/x (Asus korten har keff kylning så ingen vill ha dem), de kunde heller inte beställa hem nytt så de nya är nog här vilken dag som helst skulle jag tro.

Edit: Kanske att den flaskar i spel som är duktiga på att nyttja flera trådar, t ex witcher 3 som skrivs vilja ha minimum en i5

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa en i3 4160 för 1200 kr? Den är ju någon slags gyllene mittväg mellan i5 och Pentium. Kommer i3:an komma hantera nya spel, typ the division/the witcher 3?

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt minnerna som länkades i fyndtråden från Netonnet. 2*4gb för 599:-

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi - XFX ProSeries 750W - MSI Z87 MPOWER - 4770K -Cooler Master Hyper 212 Evo - G.Skill Ares 16GB - Gigabyte GTX 760 Windforce 3x - Crucial M500 240GB
Lurrig; Pro-Ject Head Box ll - NuForce uDAC 2 - AKG K601

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hijklu:

Är det värt att köpa en i3 4160 för 1200 kr? Den är ju någon slags gyllene mittväg mellan i5 och Pentium. Kommer i3:an komma hantera nya spel, typ the division/the witcher 3?

i3 kommer troligen vara bättre i spel som använder flera trådar, jag är dock osäker då det är lite småknepigt att hitta någon bra jämförelse mellan dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

i3 kommer troligen vara bättre i spel som använder flera trådar, jag är dock osäker då det är lite småknepigt att hitta någon bra jämförelse mellan dessa.

Så du föredrar denna framför Pentium G3258 AE?

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hijklu:

Så du föredrar denna framför Pentium G3258 AE?

Riktigt svårt att säga.. Tittade på Witcher 3 rekommendationerna och det lutar åt att ju fler trådar desto bättre.. men som du själv sett på benchmarks så presterar en klockad G3258 väldigt bra, även i spel som kan hantera fler trådar.. Nää, det är ett knepigt val helt enkelt.
Personligen hade jag kört på G3258 och sedan sparat undan några slantar för en i5/i7, ifall den nu inte duger och annars helt enkelt för att det kommer vara en trevlig investering om ett, två år hur som. Om den inte duger för Witcher 3 känns det dock väldigt segt att sitta där och vänta på att pengarna rullar in.. Men ähh, du får nog gå på magkänsla skulle jag tro, för jag kan verkligen inte avgöra vad som är bäst för dig. Mycket av denna anledning som folk rekommenderar att slå på stort direkt då man inte riktigt kan veta vad framtidens spel kräver.
Edit: här har du lite tester där du kan se hur den presterar i t ex bf4 och thief: http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690... (detta är en oklockad så det känns ju inte som att den bör ha allt för mycket problem)
Edit2: Om du nu inte kan tänka dig begagnat eller kan hitta något sätt att spara in på, som nedan skriver. Dvs om dessa två är de ända alternativen så är g3258 mitt val.

Permalänk
Medlem

Jag hade gått för en i5. Kan du spara på övriga prylar?
Hur viktigt är chassit? Jag tänker på utseende då? Jag hade köpt billigast möjligt där. Webhallen några på sin fyndavdelning för ~300:-
Billigare pris på minnerna jag länkade.
Kan du tänka dig beggat grafikkort?
Jag hade köpt mig ett beggat grafikkort iaf, där kan du spara stora slantar. Finns ett nvidia 680 på blocket som begär 1200:-, Jag hade erbjudit 1000:-

På dessa tre prylar så gissar jag att priset blir kapat med en 1000-1300:- som kan läggas på i5 kanske.

blocket annons: http://www.blocket.se/stockholm/3d_Skarm_Grafikkort_och_Tillb...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi - XFX ProSeries 750W - MSI Z87 MPOWER - 4770K -Cooler Master Hyper 212 Evo - G.Skill Ares 16GB - Gigabyte GTX 760 Windforce 3x - Crucial M500 240GB
Lurrig; Pro-Ject Head Box ll - NuForce uDAC 2 - AKG K601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijklu:

Är det värt att köpa en i3 4160 för 1200 kr? Den är ju någon slags gyllene mittväg mellan i5 och Pentium. Kommer i3:an komma hantera nya spel, typ the division/the witcher 3?

ja den har hyperthreading så det är "4" kärnor och den är bra mycket snabbare än AMD's processorer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojosoda:

Jag hade gått för en i5. Kan du spara på övriga prylar?
Hur viktigt är chassit? Jag tänker på utseende då? Jag hade köpt billigast möjligt där. Webhallen några på sin fyndavdelning för ~300:-
Billigare pris på minnerna jag länkade.
Kan du tänka dig beggat grafikkort?
Jag hade köpt mig ett beggat grafikkort iaf, där kan du spara stora slantar. Finns ett nvidia 680 på blocket som begär 1200:-, Jag hade erbjudit 1000:-

På dessa tre prylar så gissar jag att priset blir kapat med en 1000-1300:- som kan läggas på i5 kanske.

blocket annons: http://www.blocket.se/stockholm/3d_Skarm_Grafikkort_och_Tillb...

Nja, känns sådär med begagnat grafikkort. Kan definitivt tänka mig att köpa på fyndlådan men från återförsäljare. Man vill ju ha garanti och veta att det fungerar.

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hijklu:

Är det värt att köpa en i3 4160 för 1200 kr? Den är ju någon slags gyllene mittväg mellan i5 och Pentium. Kommer i3:an komma hantera nya spel, typ the division/the witcher 3?

Ja, det tycker jag.

Hittade tyvärr ingen I3 4160 i listan.
http://www.anandtech.com/bench/product/1197?vs=1265

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Hijklu:

Är det värt att köpa en i3 4160 för 1200 kr? Den är ju någon slags gyllene mittväg mellan i5 och Pentium. Kommer i3:an komma hantera nya spel, typ the division/the witcher 3?

Tänk på att du inte kan överklocka den dock.

Hade jag haft dåligt med pengar hade jag tagit G3258 sen uppdaterat till I5 4670/90k eller I7 istället för att köpa en processor som är mitt i mellan

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av juniorjesper:

Tänk på att du inte kan överklocka den dock.

Hade jag haft dåligt med pengar hade jag tagit G3258 sen uppdaterat till I5 4670/90k eller I7 istället för att köpa en processor som är mitt i mellan

Det känns som att många vill att TS skall köpa en fyrkärnig Intel trots att det ligger utanför hans budget..
Rådet blir i stället att vänta och spara ett tag till eller köpa ett Intel moderkort med en billig 2 kärnig CPU och uppgradera senare.

Jag hävdar fortfarande att det bästa som ligger inom TS budget är Uppgraderingspaket AMD - FX-6300; 2595kr.
Med ett sådant paket kan han spela nästa alla befintliga och kommande spel utan problem, tänk på att de flesta nya mer krävande spelen stödjer fyra kärnor, det är till och med ett krav i vissa fall.

http://www.dragonage.com/en_US/news/pc-systems-requirements-r...

Att rekommendera en tvåkärnig CPU i dag, tycker jag är att göra frågeställaren en otjänst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Det känns som att många vill att TS skall köpa en fyrkärnig Intel trots att det ligger utanför hans budget..
Rådet blir i stället att vänta och spara ett tag till eller köpa ett Intel moderkort med en billig 2 kärnig CPU och uppgradera senare.

Jag hävdar fortfarande att det bästa som ligger inom TS budget är Uppgraderingspaket AMD - FX-6300; 2595kr.
Med ett sådant paket kan han spela nästa alla befintliga och kommande spel utan problem, tänk på att de flesta nya mer krävande spelen stödjer fyra kärnor, det är till och med ett krav i vissa fall.

http://www.dragonage.com/en_US/news/pc-systems-requirements-r...

Att rekommendera en tvåkärnig CPU i dag, tycker jag är att göra frågeställaren en otjänst.

Ännu värre att rekommendera en AMD

T.ex han kan inte uppgradera utan att behöva byta till Intel bräda och processor och så vet ju vi alla hur AMD presterar..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijklu:

Är det värt att köpa en i3 4160 för 1200 kr? Den är ju någon slags gyllene mittväg mellan i5 och Pentium. Kommer i3:an komma hantera nya spel, typ the division/the witcher 3?

I5:an är det bästa valet, men har du helt enkelt inte råd eller möjlighet att skaffa fram de extra hundralapparna så kör på en i3:a. Du lär bli nöjd med tanke på att du hade tänkt och köpa en fx6300 från början.

I3:an kommer ge en stabilare bilduppdatering än pentium i spel som trivs bäst med fler än 2 kärnor.
Med andra ord mer framtidssäkert eftersom fler och fler spel kräver fler antal kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det känns som att många vill att TS skall köpa en fyrkärnig Intel trots att det ligger utanför hans budget..
Rådet blir i stället att vänta och spara ett tag till eller köpa ett Intel moderkort med en billig 2 kärnig CPU och uppgradera senare.

Jag hävdar fortfarande att det bästa som ligger inom TS budget är Uppgraderingspaket AMD - FX-6300; 2595kr.
Med ett sådant paket kan han spela nästa alla befintliga och kommande spel utan problem, tänk på att de flesta nya mer krävande spelen stödjer fyra kärnor, det är till och med ett krav i vissa fall.

http://www.dragonage.com/en_US/news/pc-systems-requirements-r...

Att rekommendera en tvåkärnig CPU i dag, tycker jag är att göra frågeställaren en otjänst.

Att rekommendera en FX6300 CPU i dag när TS har köpt ett 1150 moderkort, tycker jag är att göra frågeställaren en otjänst.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elektron:

Att rekommendera en FX6300 CPU i dag när TS har köpt ett 1150 moderkort, tycker jag är att göra frågeställaren en otjänst.

Missade att han redan köpt ett Intel moderkort.
Då anser jag I3 vara ett betydligt bättre val än Pentium.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijklu:

Tja, jag köpte ju en begagnad Z97-p, vilket kanske var lite hastat.... :/ Men iaf, det är ett bra moderkort som kommer räcka framöver. Men jag blev lite besviken när jag kom på att jag var tvungen att köra på Intel, eftersom det är så dyrt.... (Men bäst ofc ) Så just nu så ser min build ut såhär. (Moderkortet är som sagt inhandlat och går inte att ändra på. Och jag orkar seriöst inte lägga ner så mycket pengar.... Folk tycker hela tiden att jag ska köpa bättre och bättre saker... )

Moderkort: Z97-P 750 kr (Kan har två GPUs )
Processor: Pentium G3258 AE 649 kr eller i5 4460 för 1890 kr (VARFÖR HAR DE INGEN QUAD CORE FÖR 1200 typ?!?)
Grafikkort: Asus R9 280x 1990 kr
Chassi: Cooler Master 500 449 kr
Hårddisk: WD 1Tb Blue 649 kr
Nätagg: Cooler Master 600w 599 kr (3 års garanti)
Minne: HyperX Fury 8gb (2x4gb) 749 kr
OS: Windows 8 549 kr
= 5 735 exkl prolle.

G3258 = 6 384 kr

i5 4460 = 7 625 kr

Jag känner mig så korkad som köpte Z97-P så hastigt. Erbjudandet var så bra! Skulle väntat och kanske tagit AMD. Nu rusar kostnaden iväg med Intel-processorer....

Jag vet att folk kommer säga: Köp ett bättre chassi, köp ett bättre nätagg! Men jag orkar inte lägga mer pengar. Detta är en BUDGETRIGG, då är chassi, nätagg osv av lite lägre kvalité. Dessutom har både nätagg och chassi fått mycket bra omdömme (Liksom FX-6300 BE (R.i.p)).

Jag vet inte hur det är, men kan det vara så att G3258 flaskhalsar R9 280X:an, eller är jag bara paranoid?

Dessutom, passar Asus R9 280X till Z97-P?

http://cdon.se/hemelektronik/98-ddr3-dimm1333-corsair-classic...
8gb för 557kr, kan ju pressa budgeten lite.

Sen kan du försöka fynda vissa av delarna när de kör drive och reor, är rätt vanligt med reor över helgerna, håll utkik i fyndtråden på sweclockers.
Jag har köpt många av mina delar på det sättet, chassie, ramminnen med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

http://cdon.se/hemelektronik/98-ddr3-dimm1333-corsair-classic...
8gb för 557kr, kan ju pressa budgeten lite.

Sen kan du försöka fynda vissa av delarna när de kör drive och reor, är rätt vanligt med reor över helgerna, håll utkik i fyndtråden på sweclockers.
Jag har köpt många av mina delar på det sättet, chassie, ramminnen med mera.

Tycker att dessa är ett betydligt bättre köp då för 599:-.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless