Kommer XFX R9 280 3Gb kunna göra ett bättre jobb? EDIT: Vad tycker ni om denna rigg?

Permalänk
Medlem

Men Sapphire R9 280x Toxic presterar ju ändå bättre i tester, eller hur?

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijklu:

Men Sapphire R9 280x Toxic presterar ju ändå bättre i tester, eller hur?

Bättre än vilket menar du? R9 280/GTX 960? Isf ja, det är ett snabbare kort!

280X är ju gamla HD 7970, vilket var ett toppkort som släpptes 2011 och hängde med bra i toppen fram tills 2013. Ägde ett sådant själv men köpte ett 980 för jag behövde det till CUDA accelererade program (ex. 3D programmet Blender)

Minns inte riktigt om 280 är gamla HD 7870 eller 7950, men R9 serien (förutom 285 och 290/X) om jag inte minns fel är väl de gamla korten och kretsarna med nya namn?

Så så 960 är ju mer "aktuellt" kort med en fräsch krets!

Och ang. Att spela med en AMD prolle, DET ÄR HEMSKT!!! Vilket alla kan hålla med om är att min (och alla andra FX) flaskhalsar 980 rejält! Den kanske inte gör det med ett 280 men mitt gamla 7970 blev flaskat av min AMD prolle i de flesta spel! Instabil fps hela tiden, när jag kommer hem ska jag ladda upp en bild hur CPU-usage ser ut i BF4 som FX nu ska kunna använda flera trådar! Den går som en berg och dal-bana kan jag meddela, och i varje dalgång droppar den ner till 25-30fps, medans med en intel håller sig stabil hela tiden!

Om man ska vara RIKTIGT petnoga så är inte FX-6300 en äkta 6-core, den har 3 moduler som vadera delar på sig så den "tror" sig bli en 6-core. Att köra med FPU (Floating Processing Unit, delade moduler med andra ord) skapar mer latecy mellan informationen mellan kärnorna, vilket gör AMD processorerna dåliga, medans intel använder 2/4 äkta kärnor + HyperThreading vilket gör att den får "virtuella kärnor" som funkar väldigt bra i min mening iaf!

Den riggen med g3258 skulle jag rekommendera, då du enkelt kan smälla in en beg. i7 i den när du känner för det!

Jag lovar att du ångrar dig om ett år när du inser att AMD prollen var skit! Jag tycker att det var som att slänga pengarna i sjön, då den inte ens hängde med mitt 7970

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Gör som du vill men att köpa billiga komponenter blir alltid dyrare i längden, slog till med mitt nuvarande nätagg för 3 år sedan för 1399kr på CDON och tror inte jag kommer byta ut det de närmaste 5 åren

mitt tips är att börja basic med uppgraderingsmöjligheter som t.ex. instegs intel CPU till socket 1150, Z97 bräda, 8gb 1600mhz CL9 ram, 250gb SSD med MLC minnen (TLC har de varit mycket problem med), samt så bra nätagg och chassi du kan få för pengarna, OS kan man få gratis genom dreamspark om du har en kompis på högskolan eller du kan ta en licenskod från en gammal laptop och köra den, kör själv på windows 7 licens från en gammal laptop

AMD är skit för deras chipset är nästan 10 år gammalt och har bara uppdaterats "enkelt" för att klista på lite nya funktioner.. Finns ingen framtid i socket AM3+ och de presterar som gamla core 2 duo's i singletrådad prestanda.. sen är GTX 960 ett bättre kort än R9 280 i de flesta spelen samt både R9 280/280x lider av konstiga problem, AMD grafikkort ska antingen vara R9 290/290x eller R9 270x toxic från sapphire kan jag rekommendera med, otroligt välbyggt och kvalitativt kort för en låg prislapp

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Gör som du vill men att köpa billiga komponenter blir alltid dyrare i längden, slog till med mitt nuvarande nätagg för 3 år sedan för 1399kr på CDON och tror inte jag kommer byta ut det de närmaste 5 åren

mitt tips är att börja basic med uppgraderingsmöjligheter som t.ex. instegs intel CPU till socket 1150, Z97 bräda, 8gb 1600mhz CL9 ram, 250gb SSD med MLC minnen (TLC har de varit mycket problem med), samt så bra nätagg och chassi du kan få för pengarna, OS kan man få gratis genom dreamspark om du har en kompis på högskolan eller du kan ta en licenskod från en gammal laptop och köra den, kör själv på windows 7 licens från en gammal laptop

AMD är skit för deras chipset är nästan 10 år gammalt och har bara uppdaterats "enkelt" för att klista på lite nya funktioner.. Finns ingen framtid i socket AM3+ och de presterar som gamla core 2 duo's i singletrådad prestanda.. sen är GTX 960 ett bättre kort än R9 280 i de flesta spelen samt både R9 280/280x lider av konstiga problem, AMD grafikkort ska antingen vara R9 290/290x eller R9 270x toxic från sapphire kan jag rekommendera med, otroligt välbyggt och kvalitativt kort för en låg prislapp

Jasså lider 280/280x av problem? Sluta ljug för fan.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jasså lider 280/280x av problem? Sluta ljug för fan.

7950, 7970, 7970ghz, r9 280, r9 280x har haft så brutalt många fel genom åren de funnits på marknaden och även nu när de snart fyller 4 år vilket är lång tid för en GPU så kommer de nya problem med varje drivrutin i en högre grad än några andra kort därute vilket är fascinerande på en så gammal och genomarbetad GPU.. förlåt om du missförstod men den kretsen har jag länge förlorat allt förtroende för Tahiti som en "stabil" krets samt att man får GTX 680 i den prisnivån som presterar bättre och fungerar väldigt bra

Problemen kan ju ligga i att AMD inte ställer så höga krav på sina kontraktstillverkare som lyckas göra dessa hemska budgetmodeller som t.ex. Powercolor och XFX lyckas sälja på något sätt!

GTX 960 är en nyare och effektivare krets även om den är klenare så spöar den r9 280 i 1080p i 99% av fallen med mycket mindre värmeutveckling och överklockar riktigt bra.

r9 290/290x var ett steg i rätt riktning för AMD men de måste göra något åt temperaturen som är helt galet mycket högre än nvidias kort, får hoppas att AMD's 300 serie bjuder på förbättringar på den fronten

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Okej, jag litar på er, Oliver91 och LuddeH98. jag kör på det ni föreslår, men fortfarande lite osäker på grafikkortet :P. Jag ska fundera lite längre, men strix 960 ser ju så bra ut! Tack för all hjälp!

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

7950, 7970, 7970ghz, r9 280, r9 280x har haft så brutalt många fel genom åren de funnits på marknaden och även nu när de snart fyller 4 år vilket är lång tid för en GPU så kommer de nya problem med varje drivrutin i en högre grad än några andra kort därute vilket är fascinerande på en så gammal och genomarbetad GPU.. förlåt om du missförstod men den kretsen har jag länge förlorat allt förtroende för Tahiti som en "stabil" krets samt att man får GTX 680 i den prisnivån som presterar bättre och fungerar väldigt bra

Problemen kan ju ligga i att AMD inte ställer så höga krav på sina kontraktstillverkare som lyckas göra dessa hemska budgetmodeller som t.ex. Powercolor och XFX lyckas sälja på något sätt!

GTX 960 är en nyare och effektivare krets även om den är klenare så spöar den r9 280 i 1080p i 99% av fallen med mycket mindre värmeutveckling och överklockar riktigt bra.

r9 290/290x var ett steg i rätt riktning för AMD men de måste göra något åt temperaturen som är helt galet mycket högre än nvidias kort, får hoppas att AMD's 300 serie bjuder på förbättringar på den fronten

280 är marginellt snabbare och 280x är bra mycket snabbare än 960. Kolla på SweC prestandaindex så ser du själv. Men ja vill du spara några kornor på strömmen och få sämre fps så kör 960. Du måste tänka på 285 som är buggad.

http://www.sweclockers.com/recension/20193-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av taximustafa:

Är ju inte powercolor det är fel på... Snarare Webhallen som inte testar sina demoprodukter utan säljer dem vidare. Har köpt två demokort hos dem och båda har haft samma problem som ditt.

Nej det är sant, men dom sålde ju 5 stycken av dessa i "bulk" jag gissar att alla fem var kassa. Härligt när dom garanterar att fyndvarorna ska funka som dom ska..

Permalänk

Hijklu: Vänta någon månad annars med att köpa ny GPU, snart lanserar AMD sin nya serie kort och då kommer antagligen dom gamla att sjunka ännu mera.

Edit: Beställde själv asus Gtx 960 strix från netonet nu för 1650kr. Bra pris tyckte jag, Tror det finns ännu ett i deras Fyndhörna.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni? Är det bara att slå till?

R9 280X: http://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-datorkom...

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijklu:

Hur du kollat marknaden efter beg R9 290 eller beg R9 280X?

Hur som lär du bli nöjd med ett R9 280X.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijklu:

slå till om du inte vill ha begagnat

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

r9 290/290x var ett steg i rätt riktning för AMD men de måste göra något åt temperaturen som är helt galet mycket högre än nvidias kort, får hoppas att AMD's 300 serie bjuder på förbättringar på den fronten

Detta är helt fel. Är en myt som lever kvar pga att AMDs referenskylare var kassa. Eftermarknadskorten är som vilka andra kort som helst när det kommer till temperatur och det är bara dessa man pratar om då ingen köper med referenskylaren.

Kan ta det med förbrukningen med då de hänger ihop med temperaturen och folk brukar jiddra skit om det med. När det kommer till förbrukningen så tar ett AMD 290/290X effekt som ett Nvidia 780 ti eller gtx titan och ingen klagar någonsin på effektförbrukningen på de två korten...

Sweclockers temperaturmätning, som ni ser är referenskylarna de sämsta men eftermarknads vilket är det enda som vi diskuterar här är som vilket annat kort som helst:

Dold text

Sweclockers effektmätning:

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tja, hittade en begagnad AZ97-P för 750 kr, ska köpa den ikväll!

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Detta är helt fel. Är en myt som lever kvar pga att AMDs referenskylare var kassa. Eftermarknadskorten är som vilka andra kort som helst när det kommer till temperatur och det är bara dessa man pratar om då ingen köper med referenskylaren.

Kan ta det med förbrukningen med då de hänger ihop med temperaturen och folk brukar jiddra skit om det med. När det kommer till förbrukningen så tar ett AMD 290/290X effekt som ett Nvidia 780 ti eller gtx titan och ingen klagar någonsin på effektförbrukningen på de två korten...

Sweclockers temperaturmätning, som ni ser är referenskylarna de sämsta men eftermarknads vilket är det enda som vi diskuterar här är som vilket annat kort som helst:

Sweclockers effektmätning:

Jag äger ett 290x och det är ingen myt utan fakta det går varmare än mina 2x kort från nvidia i SLI med referenskylare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag äger ett 290x och det är ingen myt utan fakta det går varmare än mina 2x kort från nvidia i SLI med referenskylare..

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad gör det om det går varmare? Kortet är ju byggt för att gå varmt? Menar du att din kylning i chassit har problem? Jag hade absolut inga problem med 290x i CF. Ljudnivå på mina Toxic kort är samma som på 980 med ref.

Sen vem fan bryr sig om ljudnivå? Alla lirar väl med lurar? Idle låter inget kort något.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Och vad gör det om det går varmare? Kortet är ju byggt för att gå varmt? Menar du att din kylning i chassit har problem? Jag hade absolut inga problem med 290x i CF. Ljudnivå på mina Toxic kort är samma som på 980 med ref.

Sen vem fan bryr sig om ljudnivå? Alla lirar väl med lurar? Idle låter inget kort något.

Jag lirar utan lurar och du har Sapphires kylare vilket är hästlängder bättre än Asus kylare har ett kraftigt modifierat define xl för max ventilation och luftflöde så knappast där problemet ligger

kortet får gärna ligga på 95'c men fläkten ska inte ligga och snurra på 70%.. har fixat egen normal fläktkurva nu iaf

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Såja, såja, håll i hästarna. Ingen internetgemäng tack

För kännedom, idag köpte jag ett begagnat (men oanvänt) Asus Z97-P, så nu är jag dedikerad till Intel. Vad tror ni om dessa? Var kan jag hitta en bra budget, 4 kärnig intel? http://www.blocket.se/stockholm/Intel_i5___i7___Socket_1366__...

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijklu:

Såja, såja, håll i hästarna. Ingen internetgemäng tack

För kännedom, idag köpte jag ett begagnat (men oanvänt) Asus Z97-P, så nu är jag dedikerad till Intel. Vad tror ni om dessa? Var kan jag hitta en bra budget, 4 kärnig intel? http://www.blocket.se/stockholm/Intel_i5___i7___Socket_1366__...

Ingen av dem passar!

Moderkortet du har är socket 1150 så skulle du sätta in en 1155 skulle du antagligen förstöra moderkort och processor!

i5 4670k och 4690k är fyrkärniga 1150 processorer som du kan överklocka och få ut mer kraft, men då måste du ha en bättre kylare!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stimpen:

Asso akta dig på detta forum. Är så många intel fanboys här.
T.ex. "spara till en bättre processor (intel)" etc. Så onödig kommentar.

Jag sitter med en AMD 760k processor och en nästan dubbelt så dyr i5-4670k. Kan säga det var att kasta pengar i sjön att köpa intelen. Har typ samma prestanda i spel på båda förutom i arma3 som har en väldigt ooptimerad spelmotor.

Så AMD funkar klockrent att spela med. Undrar annars hur deras processorer och grafikkretsar sitter i både ps4 och xboxone om de är så kassa? Ja ingen PC prestanda men de kostar 3-4000kr och man får vad man betalar för.

Jag håller med g3258 är grym och enda nackdelen är att den är tvåtrådad. Hade den varit 4trådad, upplåst och gått för under 1000kr så hade man inte köpt någon annan prolle :).
Men nu är den inte det.

Med directx12 som bättre kommer utnyttja fler trådar så blir det ännu större fördel att sitta med quad+ core än en stark singlecore dual core.

Så hade kört minst i3-4160 på intel men då är det en låst prolle och dyrare än 860k eller fx-6300.

Här är watch dogs på en g3258 @ 4,7ghz och ett klockat 970. Spelet ska gå i 60fps på det kortet. När det börjar hända saker är det nere under 20fps...
https://youtu.be/ah3H3Rcbfjo

Kolla här g3258 mot 4690. Kolla när de testar dem brevid varandra. G3258 håller schysst fps men se dropsen ner i 20 fps området. Det är det som är dual core problem i bättre trådade spel.
https://youtu.be/X6URL2IfRNI

Dold text

Varför är det dumt att föredra den tillverkaren som har bäst prestanda och är mer framtidssäker? Ja DX12 må göra fler trådar bättre, men det betyder inte att AMDs kärnor blir starkare, de är fortfarande klena i jämförelse..
Det är väl värre att alltid försvara tillverkare som satsat fel? AMD trodde fler men svagare kärnor var framtiden, och Intel trodde att några fler men starka kärnor var framtiden, och de hade ju rätt.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa AMD prollar om de var det bästa valet, men det är det inte.
Jag kan självklart inte vara sten säker på att DX12 inte är miraklet AMD väntat på men jag skulle hellre vara säker på vad jag får för prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Jag lirar utan lurar och du har Sapphires kylare vilket är hästlängder bättre än Asus kylare har ett kraftigt modifierat define xl för max ventilation och luftflöde så knappast där problemet ligger

kortet får gärna ligga på 95'c men fläkten ska inte ligga och snurra på 70%.. har fixat egen normal fläktkurva nu iaf

Inte så konstigt att du har problem med temps om du har Asus korten.. De failade ju sten hårt på just kylningen. Alla andra tillverkares kylare håller dem på rätt vettiga temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijklu:

Såja, såja, håll i hästarna. Ingen internetgemäng tack

För kännedom, idag köpte jag ett begagnat (men oanvänt) Asus Z97-P, så nu är jag dedikerad till Intel. Vad tror ni om dessa? Var kan jag hitta en bra budget, 4 kärnig intel? http://www.blocket.se/stockholm/Intel_i5___i7___Socket_1366__...

Hmm... Du skulle kört AMD där 860k är klockren budget 4kärnig.
Iaf på intelsidan om du ska ha budget och 4 trådar så är det i3 som gäller och då i3-4160 är den mest prisvärda. Men de går ej att överklocka.
Ska du överklocka ska du upp i som ngn skrev 4670k lr 4690k och du är det inte budget mer utan topprollar som kostar top dollar.

Det som är intels problem. De har ingen prolle under 1000kr med fler än 2 kärnor som går att klocka medans AMD har en drös och de funkar klockrent för ett budgetbygge.

Tänkte på en sjuk sak. För priset av en 4690k får man typ en quad core 860k prolle, moderkort och 8gig minne. Vilket är mest prisvärt och kan man vid blindtest i spel säga vilken som är 4690k o vilken som är 860k allt annat lika?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stimpen:

Hmm... Du skulle kört AMD där 860k är klockren budget 4kärnig.
Iaf på intelsidan om du ska ha budget och 4 trådar så är det i3 som gäller och då i3-4160 är den mest prisvärda. Men de går ej att överklocka.
Ska du överklocka ska du upp i som ngn skrev 4670k lr 4690k och du är det inte budget mer utan topprollar som kostar top dollar.

Det som är intels problem. De har ingen prolle under 1000kr med fler än 2 kärnor som går att klocka medans AMD har en drös och de funkar klockrent för ett budgetbygge.

Tänkte på en sjuk sak. För priset av en 4690k får man typ en quad core 860k prolle, moderkort och 8gig minne. Vilket är mest prisvärt och kan man vid blindtest i spel säga vilken som är 4690k o vilken som är 860k allt annat lika?

http://benchmarks-tests.com/reviews/processors/amd_athlon_x4_...
http://www.anandtech.com/show/7189/choosing-a-gaming-cpu-sept... Tänk på att detta är på max samt 1440p, dvs det är grafiken som flaskar. Här är en lite tydligare men jag ville ha två Metro du kan jämföra med.. http://www.anandtech.com/show/7189/choosing-a-gaming-cpu-sept...
Kom gärna tillbaka med dina tankar om AMD masterrace.. Finns en anledning till att folk föredrar Intel som sagt.
Edit: Jag håller dock med om att g3258 inte är bättre i prestanda, men argumentet för den är som sagt att man har uppgraderingsmöjligheter, dvs om du får en 2000-3000 över nån gång kan du skaffa en krallig I5 / I7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Inte så konstigt att du har problem med temps om du har Asus korten.. De failade ju sten hårt på just kylningen. Alla andra tillverkares kylare håller dem på rätt vettiga temps.

jo sneglar på vattenkylning för kortet är ett satans monster annars överklockar riktigt bra med throttlar pga av värmen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

jo sneglar på vattenkylning för kortet är ett satans monster annars överklockar riktigt bra med throttlar pga av värmen

Låter som en god idé. Jag trodde dock inte att det var så illa som för dig.. Var nog tur att jag vägrade ett sådant när jag var o fick mitt 270x utbytt igår (fick bli ett 970 trots minnes buggen..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Låter som en god idé. Jag trodde dock inte att det var så illa som för dig.. Var nog tur att jag vägrade ett sådant när jag var o fick mitt 270x utbytt igår (fick bli ett 970 trots minnes buggen..)

det throttlar aldrig i stock och håller sig hyfsat tyst och svalt med custom fläktkurva och minnet blir inte varmt som de blir på andra DCII modeller men har kollat på äkta vattenkylning och de kostar totalt runt 3000kr men har också kollat på H100 + något typ av fäste med fläkt men vet inte hur bra de lösningarna är eller helt enkelt bara köpa en arctic cooling kylare men vet inte hur bra de är heller..

dock är det ett matrix platinum och känns lite löjligt och köra det i stock när de är skapat för överklockning

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

det throttlar aldrig i stock och håller sig hyfsat tyst och svalt med custom fläktkurva och minnet blir inte varmt som de blir på andra DCII modeller men har kollat på äkta vattenkylning och de kostar totalt runt 3000kr men har också kollat på H100 + något typ av fäste med fläkt men vet inte hur bra de lösningarna är eller helt enkelt bara köpa en arctic cooling kylare men vet inte hur bra de är heller..

dock är det ett matrix platinum och känns lite löjligt och köra det i stock när de är skapat för överklockning

Jaha, det går att få det användbart alltså.
Tja, själva fläktarna är ju lite skitsamma, de är bra, det är väl själva värmeledarna som är lite felbyggda, eller rättare sagt inte gjorda för 290/x..
Ingen koll på custom kylning så jag är tyvärr inte till någon hjälp där, men det bör väl kunna gå att modda en H100 på något vänster..

Förövrigt så hade Inet endast 1 ex 280x och Asus 290/x på lager i Hötorget (kunde inte beställa hem något heller tydligen), så de nya korten är snart här!

Edit: Är det köpt hos någon vettig återförsäljare kanske du kan få Asus kort utbytta.. Jag fick ju mitt 270x utbytt utan minsta tjafs när fläkten pajade efter 1.5år, då bör ju ett fel som existerat sedan inköp inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jaha, det går att få det användbart alltså.
Tja, själva fläktarna är ju lite skitsamma, de är bra, det är väl själva värmeledarna som är lite felbyggda, eller rättare sagt inte gjorda för 290/x..
Ingen koll på custom kylning så jag är tyvärr inte till någon hjälp där, men det bör väl kunna gå att modda en H100 på något vänster..

Förövrigt så hade Inet endast 1 ex 280x och Asus 290/x på lager i Hötorget (kunde inte beställa hem något heller tydligen), så de nya korten är snart här!

Edit: Är det köpt hos någon vettig återförsäljare kanske du kan få Asus kort utbytta.. Jag fick ju mitt 270x utbytt utan minsta tjafs när fläkten pajade efter 1.5år, då bör ju ett fel som existerat sedan inköp inte vara något problem.

är inget problem för det fungerar perfekt stock men detta kort ska palla lite överklockning men börjar throttla redan vid +50 mhz på gpu'n ..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.