Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Razer listar världens mest spelade PC-spel

Permalänk
Medlem

Listan i artikeln är inte helt olik statistiken från Raptr som har ett liknande sätt att samla in data oberoende av speltjänster. Ranking är så vitt jag vet baserad på antal speltimmar per spel.

Lista Mars 2015:

Källa:
http://caas.raptr.com/most-played-pc-games-march-2015-heroes-of-the-storm-on-the-rise/

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Inget Starcraft 2 i Asien?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte väl att WoW kan väl inte vara så utdött ännu? SC2 är nog poppis fortfarande i asien oxå så.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Steam har ju bara koll på spel som spelas i just Steam. League of Legends, Diablo, WoW, Hearthstone och Minecraft hade inte funnits med i listan om de bara tittade på Steam.

Jo förstås, men DOTA 2 vs CS GO stämmer uppenbarligen inte, så frågan är hur bra det andra stämmer. Rätt oseriös undersökning imo.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Ja, i artikeln står det. Inte i rubriken.

Varning för aftonbladet-rubriker på denna nyheten.

Rubriken är till för att locka folk att läsa artikeln. Detta verkar ju fungera för att både du och jag är här? Att rubriken skulle hålla AB klass håller jag absolut inte med om. På Aftonbladet hade det stått något i stil med "Dessa speltitlar spelar hela världens befolkning" eller "Superlistan över mest spelade spel. Denna lista FÅR du inte missa". Alltså superlativ i mångfald. Tycker att SweC rubrik på denna artikel är ganska bra, för om man varit tvungen att skriva exakt vad artikeln handlade om i rubriken så hade den blivit fem rader lång och då hade du ändå inte kunnat se hela.

Ex. "Razer listar världens mest spelade PC-Spel Men bara om spelarna har razers drivrutiner installerade så ta denna lista med en hel nypa salt."

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

...Ex. "Razer listar världens mest spelade PC-Spel Men bara om spelarna har razers drivrutiner installerade så ta denna lista med en hel nypa salt."

Eller "Razer läcker vilka speltitlar som är populärast hos sina kunder"

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Jag vill veta mest spelade någonsin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Varför spelar så många League of Legends? Jag har provat själv och provat att kolla på streams men det är ju så tråkigt.

Håller med dig om att det kan vara tråkigt... Tills man har spelat ett tag, kommit upp i lvl 30 och börjat spela rankat mer seriöst. Då jävlar blir det kul!
4000+ games spelade.

Listan känns dock inte helt trovärdig, skulle gissat att DOTA 2 ligger före CS:GO (Iallafall låg) och WOW före skyrim.
Hade varit bättre ifall amd eller nvidia gjorde listan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anon@tor:

Jag vill veta mest spelade någonsin!

Jag skulle gissa på Tetris. Det är i alla fall det mest sålda spelet med bred marginal och det har funnits ute i över 30 år. 2010 hade Tetris sålts i 170 miljoner exemplar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Frågan är ju varför så många spelar DOTA 2? Blev ju i princip samma spel som föregångaren med samma brister.

PÅgrund av att spelet är så invecklat och att den minsta lilla balance patch kan ändra helt hur spelet spelas då det finns så många möjligheter att göra, jämnförelse med LOL. Där du har mindre saker att göra vilket betyder att spelet har inte lika stark replay value. Sen är det inte ett bevis på att DOTA är ett otroligt bra spel då spelet håller fortfarande idag utan att dom ändrar hur core mechanics funkar? Vet du vilket rabalder det skulle bli om dota 2 var annorlunda jämnfört med dota1. Det skulle ej funka och spelet skulle ej ha samma popularitet. Så det enda det visar att dota 2 är så högt är att spelet har så mycket att erbjuda och att en liten balans patch ändrar spelet så otroligt mycket då det ger en sjuk ändring även om det kan vara en jätte liten ändring. Exempelvis med den patchen som kommer komma snart det kommer ingen ny hjälpte men det kommer komma nya items ett par och jag kan redan se sjuk stor ändring i metat redan där. Sen kommer det nya balances till hjältarnavilket kommer ändra saker ännu mer. Bara pågrund av att spelet har så mycket små detaljer som LOL ej har så kan den minsta lilla ändringen ändra saker så otroligt mycket mot det bättre oftast " då icefrog är otroligt försiktig med sina balance patches, dom sitter i månader på en patch för att få till balance perfekt så den ej förstör något mer än vad senaste patchen gjorde."

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen aning om att league of legends var så populärt och jag har aldrig ens testat det ^^

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Intressant att så många som kommenterat helt missat att statistiken kommer från Razer's Cortex mjukvara som vad jag förstår ska vara ett system som liknar Steam på många sätt.

Finns det någon här som testat systemet och kan dela med sig av sina tycken och tankar om det?

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subzero299:

Varför spelar så många League of Legends? Jag har provat själv och provat att kolla på streams men det är ju så tråkigt.

Dagens barn är uppväxta med lätta spel så majoriteten klarar inte av att köra mer avancerade spel än LoL/WoW etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Rubriken är till för att locka folk att läsa artikeln. Detta verkar ju fungera för att både du och jag är här? Att rubriken skulle hålla AB klass håller jag absolut inte med om. På Aftonbladet hade det stått något i stil med "Dessa speltitlar spelar hela världens befolkning" eller "Superlistan över mest spelade spel. Denna lista FÅR du inte missa". Alltså superlativ i mångfald. Tycker att SweC rubrik på denna artikel är ganska bra, för om man varit tvungen att skriva exakt vad artikeln handlade om i rubriken så hade den blivit fem rader lång och då hade du ändå inte kunnat se hela.

Ex. "Razer listar världens mest spelade PC-Spel Men bara om spelarna har razers drivrutiner installerade så ta denna lista med en hel nypa salt."

Vad är fel med "Razer listar populäraste PC-spelen baserat på cortex."?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Tråkig lista. Vill se fler spel som erbjuder annat än oändlig tidsförströelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

Som andra säger så är detta alltså statistiken för vilka spel Monster-Keps-Tommy och hans vänner spelar. Det är en särskild grupp som har cortex installerat och rullandes.

måste köpa en monsterkeps

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

PÅgrund av att spelet är så invecklat och att den minsta lilla balance patch kan ändra helt hur spelet spelas då det finns så många möjligheter att göra, jämnförelse med LOL. Där du har mindre saker att göra vilket betyder att spelet har inte lika stark replay value. Sen är det inte ett bevis på att DOTA är ett otroligt bra spel då spelet håller fortfarande idag utan att dom ändrar hur core mechanics funkar? Vet du vilket rabalder det skulle bli om dota 2 var annorlunda jämnfört med dota1. Det skulle ej funka och spelet skulle ej ha samma popularitet. Så det enda det visar att dota 2 är så högt är att spelet har så mycket att erbjuda och att en liten balans patch ändrar spelet så otroligt mycket då det ger en sjuk ändring även om det kan vara en jätte liten ändring. Exempelvis med den patchen som kommer komma snart det kommer ingen ny hjälpte men det kommer komma nya items ett par och jag kan redan se sjuk stor ändring i metat redan där. Sen kommer det nya balances till hjältarnavilket kommer ändra saker ännu mer. Bara pågrund av att spelet har så mycket små detaljer som LOL ej har så kan den minsta lilla ändringen ändra saker så otroligt mycket mot det bättre oftast " då icefrog är otroligt försiktig med sina balance patches, dom sitter i månader på en patch för att få till balance perfekt så den ej förstör något mer än vad senaste patchen gjorde."

Tänker mer på sådana saker som begränsade Dota 1 pga spelmotorn, inte själva spelupplägget.
Som t.ex att mages/casters blir svaga late pga att det inte går att köpa items som ökar skadan.
Dom har kvar strength, agility, intelligence med mera.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ja, i artikeln står det. Inte i rubriken.

Varning för aftonbladet-rubriker på denna nyheten.

"Razer listar världens mest spelade PC-spel". Redan där borde man förstå att man måste läsa igenom artikeln för att kunna läsa ut resultatet och dess innebörd. Brukar själv klaga på Aftonbladet-rubriker men tycker inte denna kvalificerar sig dit.

Permalänk
Skrivet av niklas2222:

LOL är ju bra spel.

Bra spel, dock precis som alla andra populära moba-spel så är communityn pinsamt omogen. Häromdagen så har det varit ett kontroversiellt drama kring en e-sportsjournalist som blivit särbehandlad mot Reddits egna regler. Synd att ett forum som Reddit ska agera mot sina egna riktlinjer.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Bra eller dåligt spel så spelar inte era åsikter nån roll på rankingen så förstår inte varför ni ska repetera samma argument som tagits upp 5000 gånger innan. Vem försöker ni övertyga egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Tänker mer på sådana saker som begränsade Dota 1 pga spelmotorn, inte själva spelupplägget.
Som t.ex att mages/casters blir svaga late pga att det inte går att köpa items som ökar skadan.
Dom har kvar strength, agility, intelligence med mera.

Det finns många mages/casters som är starka late game. Dock så är dom flesta casters ej carries. Utan deras roll är att vara support. Ungefär som att dom flesta str är tanks/incitiators.

Exempel på mages/casters som är bra lategame.

Enigma
Necrophos
Warlock
Tinker
Queen of pain
Death prohpet
Silencer
Ogre Magi
Batrider
Rubick
Invoker
Disruptor
Outworld devourer
skywrath mage.
Timbersaw

Sen beror på vad du menar med "bra" är? Menar även femte rollen som är hard support har stor impact i slutet av spelet, alla hjältar hjälper till så att dom andra kan göra vad dom ska. Allt Spelet har en helt annan slags teamplay jämnförelse med lol.

Edit: Btw det finns items du kan köpa som ökar din skada.

Viel if discord, drar ner deras magic resistance.
Dagon sure det är en static damage men den gör 800 och jag tycker den räknas in.
Aghanim
eatheral blade.

och nu kommer även fler items som hjälper till med den biten.
Allt har med att göra teamplay istället för att köpa ett item som ökar bara din egna skada. Så skaffar man istället items som gör aoe skada och ger minus atk speed i en aoe runt dig liknande mer teamplay som gynnar hela ditt lag och ej bara dig.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fatty:

Det finns många mages/casters som är starka late game. Dock så är dom flesta casters ej carries. Utan deras roll är att vara support. Ungefär som att dom flesta str är tanks/incitiators.

Exempel på mages/casters som är bra lategame.

Enigma
Necrophos
Warlock
Tinker
Queen of pain
Death prohpet
Silencer
Ogre Magi
Batrider
Rubick
Invoker
Disruptor
Outworld devourer
skywrath mage.
Timbersaw

Sen beror på vad du menar med "bra" är? Menar även femte rollen som är hard support har stor impact i slutet av spelet, alla hjältar hjälper till så att dom andra kan göra vad dom ska. Allt Spelet har en helt annan slags teamplay jämnförelse med lol.

Edit: Btw det finns items du kan köpa som ökar din skada.

Viel if discord, drar ner deras magic resistance.
Dagon sure det är en static damage men den gör 800 och jag tycker den räknas in.
Aghanim
eatheral blade.

och nu kommer även fler items som hjälper till med den biten.
Allt har med att göra teamplay istället för att köpa ett item som ökar bara din egna skada. Så skaffar man istället items som gör aoe skada och ger minus atk speed i en aoe runt dig liknande mer teamplay som gynnar hela ditt lag och ej bara dig.

Exakt håller med till fullo här.
Spelat över 11k Dota 1 games och 3-4k Dota 2 games och folk får sluta föröska göra Dota 2 till Lol eller HoN det ska vara så likt dota 1 som möjligt så är det bara det är så vi vill ha spelet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag skulle gissa på Tetris. Det är i alla fall det mest sålda spelet med bred marginal och det har funnits ute i över 30 år. 2010 hade Tetris sålts i 170 miljoner exemplar.

Tack så mycket, ja det låter mycket mera logiskt och ett mycket bättre spel också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anon@tor:

Tack så mycket, ja det låter mycket mera logiskt och ett mycket bättre spel också.

Ska noteras att det är svårt att avgöra vilket som är mest spelade. Kan ju lova att de som spelar Minecraft lägger betydligt mer tid på spelet än standard tetrisspselare. Men frågan är om 34 miljoner exemplar Minecraft (plus 30 miljoner mobila också men det lär vara rätt stort överlapp) väger upp mot 30 år av Tetrisspelande. Tyvärr är det mer eller mindre omöjligt att veta säkert.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Tänker mer på sådana saker som begränsade Dota 1 pga spelmotorn, inte själva spelupplägget.
Som t.ex att mages/casters blir svaga late pga att det inte går att köpa items som ökar skadan.
Dom har kvar strength, agility, intelligence med mera.

Du menar att du vill ha det som i WoW eftersom det spelet var för svårt innan alla klasser hade permanent stun och healing?

Klart det är ett problem att folk måste lära sig spelet när olika hjältar i dota är unika men jag tycker det gör spelet mer intressant också:)

Permalänk
Medlem

Jasså, nuuu förstår jag varför Razer vill installera sin mjukvara överallt. Inte för att ens inställningar ska följa med, utan för att ens vanor ska följa med tillbaka till dem.

Lite ironiskt att jag faktiskt löddade om ena knappen (den lilla microbrytaren) till min ena Razer mus igår. Och när man pluggar in den igen så vill så klart den installera mjukvaran igen. Så jag tänkte... varför vill den det?
(Garantin har gått ut, och höger knappen var kass efter måånga år, men jag hade reserv microbrytare hemma. Så de fungerar bra igen...)

Permalänk
Medlem

Trodde inte Team Fortress 2 var så populärt fortfarande, där ser man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Exakt håller med till fullo här.
Spelat över 11k Dota 1 games och 3-4k Dota 2 games och folk får sluta föröska göra Dota 2 till Lol eller HoN det ska vara så likt dota 1 som möjligt så är det bara det är så vi vill ha spelet.

har spelat dota sen tidigt 2004. har även testat hon spelade det mycket innan det kom ut ur beta. Sen spelade jag även lol lite för några vänner vägrade spela hon och jag avskydde det spelet. Sen när dota 2 kom ut har jag bara spelat dota 2 typ. Testat dom andra lite men ingen känns lika balanserad. Btw läst senaste patchen? den kommer ändra så sjukt mycket.

Permalänk

Dota 1 är fortfarande otroligt stort i Kina men det beror mycket på att de fattiga områdena har datorer som inte klarar mer, LoL kommer nog komma ikapp där.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fatty:

har spelat dota sen tidigt 2004. har även testat hon spelade det mycket innan det kom ut ur beta. Sen spelade jag även lol lite för några vänner vägrade spela hon och jag avskydde det spelet. Sen när dota 2 kom ut har jag bara spelat dota 2 typ. Testat dom andra lite men ingen känns lika balanserad. Btw läst senaste patchen? den kommer ändra så sjukt mycket.

Ja läst den för 5 min sen och fy fan vad dom ändrar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240