Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

Funkar SSD bra ihop med vista 64bit?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni som konspirerar om varför Komplett har tagit bort varan från hemsidan: dom har helt enkelt tagit bort den p.g.a. att tillgången på diskarna är obefintlig och vill inte ha en massa ordrar hängande som inte kan levereras.
T.ex. Alina har gjort samma sak. Jag beställde g2:an i butik på Alina en dag efter att säljstoppet kom(typiskt!) och dagen efter detta lade de upp disken på webbplatsen för att senare ta bort den som vara. Jag har pratat med personalen i helgen och det verkar som om distrubutören inte kommer att kunna tjäna några kunder förens tidigast i slutet av september.

Kom ihåg att ju fler ej levererade produkter till kund desto fler missnöjda kunder. Kunder som kopplar missnöjet till butiken även om det inte är deras fel.

Jag fortsätter konspirera ända tills dess att jag får ett mail eller telefonsamtal från Komplett om varför det är som det är. Ska man behöva söka sig till nörd-forum för att få reda på hur det ligger till? Ok, man kan ju ringa till Komplett också. vad ska jag annars pyssla med tills jag får min disk?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Funkar SSD bra ihop med vista 64bit?

Ja, självklart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Jag fortsätter konspirera ända tills dess att jag får ett mail eller telefonsamtal från Komplett om varför det är som det är. Ska man behöva söka sig till nörd-forum för att få reda på hur det ligger till? Ok, man kan ju ringa till Komplett också. vad ska jag annars pyssla med tills jag får min disk?

Men ring Komplett då? Vad är problemet. Precis detta har tidigare diskuterats i denna tråd, förmodligen så har ingen i forumet mer information än vad Komplett själva har så det är bara att ringa in.

Permalänk
Medlem

Min poäng var att det är roligare att sitta på forum och konspirera än att verkligen ta reda på fakta.

Ursäkta att min ironi inte lös igenom.

Jag förstår så klart att det inte är Kompletts fel att jag inte fått min disk. Har dessutom lagt flera beställningar från olika butiker så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Intel har lite problem med att leverera denna disk men så fort vi har fått mer information kommer det gå ut ett mail till dig med beräknat leveransdatum.

Med vänliga hälsningar
Agnes, Kundservice

Detta var vad Kompletts kundservice skickade till mig idag efter att jag frågat de om de hade fått något leveransbesked från Intel.

Permalänk
Medlem

På Komplett...

"Kingston SSDNow M Series 2,5" 80GB
SATA2, (Intel X25-M SATA Solid-State Drive), 250/70MB read and write speed"
2295:-

Jämför dom med en Intel eller vadå?

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
På Komplett...

"Kingston SSDNow M Series 2,5" 80GB
SATA2, (Intel X25-M SATA Solid-State Drive), 250/70MB read and write speed"
2295:-

Jämför dom med en Intel eller vadå?

Den är identisk med Intel's G1 hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Den är identisk med Intel's G1 hårddisk.

Nej, du får andra klistermärken.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Läs anandtechs nya artikel så ser du att M225 är ett helt klart vettigt val!

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631

Synd att inte M225 nämns på ett enda ställe i den artikeln

Annars gick den igenom alla andra SSD på marknaden grundligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Synd att inte M225 nämns på ett enda ställe i den artikeln

Annars gick den igenom alla andra SSD på marknaden grundligt.

m225 är samma som vertex å alla andra barefoot baserade diskar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Har fått känslan av att Intel generellt sätt är bäst, dock skiljer det sig knappt nåt mellan en vertex, intel och andra likvärdiga diskar, det man märker störst skillnad på är övergången från vanlig HDD till SSD, personligen valde jag Intel då jag har mer förtroende för dom samt att dom verkar en hel del snabbare på programuppstart samt lite annat om man går efter sweclockers test, dock tror jag inte nån märker nån större skillnad.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Har fått känslan av att Intel generellt sätt är bäst, dock skiljer det sig knappt nåt mellan en vertex, intel och andra likvärdiga diskar, det man märker störst skillnad på är övergången från vanlig HDD till SSD, personligen valde jag Intel då jag har mer förtroende för dom samt att dom verkar en hel del snabbare på programuppstart samt lite annat om man går efter sweclockers test, dock tror jag inte nån märker nån större skillnad.

Exakt, det blir snabbare oavsett vad man tar. Vissa diskar kan lida lite dock, speciellt billigare diskar.

Permalänk
Medlem

Hittade det här testet, de har räknat ut hur många procent av användningen som är vad vid hemma applikationer. Kingston M är ju intel X25-m

http://www.tweaktown.com/reviews/2846/crucial_m225_256gb_soli...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
m225 är samma som vertex å alla andra barefoot baserade diskar.

Vad menar du med "samma"? Identisk hårdvara och bara klistermärkena som skiljer? Jag hävdar motsatsen.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=850&p=9

Men visst, även om prestandasiffrorna är lika så påverkar saker som garantitid och pris ett tests slutbetyg, och där ligger M225 rätt bra till.

Permalänk
Medlem

Är lite förvirrad, alla skriver M225 är bättre, en del skriver att vertex är samma hdd som M225, sweclockers gör Intel till nån klar vinnare i sitt test http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6190&page=12 har jag missat nåt? Inte för att jag bryr mig om att det har kommit en ny snabbare disk då jag är skitnöjd med min, men polarn ska köpa en snart och jag måste rekomendera han te en SSD, svårt att välja mellan Intel och M225.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Är lite förvirrad, alla skriver M225 är bättre, en del skriver att vertex är samma hdd som M225, sweclockers gör Intel till nån klar vinnare i sitt test http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6190&page=12 har jag missat nåt? Inte för att jag bryr mig om att det har kommit en ny snabbare disk då jag är skitnöjd med min, men polarn ska köpa en snart och jag måste rekomendera han te en SSD, svårt att välja mellan Intel och M225.

Klarar du dig med 64 mb, köp M225'an och spara en slant, men behöver du 80GB, köp Intel!

Permalänk

Enligt denna http://www.sweclockers.com/recension/?id=6190
så ska ju X25-m vara riktigt grym, såg att misco hade dom i lager
http://www.misco.se/?sku=797773

Permalänk

Är det där G2? Har inte samma artikelnummer som på dustinhome.se iaf.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Är det där G2? Har inte samma artikelnummer som på dustinhome.se iaf.

Om inte Misco ljuger i infon så ser det ut att vara en G2. 34Nm är nytt i och med G2'modellen och "SSDSA2MH080G2R5" får mig att utläsa en SSD SATA2 M-klass 80GB och revision 5. Jag kan mycket väl ha fel, men det är vad jag förstår utifrån artikelnr.

Jag blev sugen på en till.

Permalänk

Vad jag kan förstå så handlar det om förpackningen.

Misco SSDSA2MH080G2R5 = retail (snygg förpackning)

Dustin SSDSA2MH080G2C1 = Bulkförpacking (brun kartong)

Om jag nu fattar allt rätt :O, och det skall vara G2 34nm

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=40&threadi...

Permalänk
Medlem

En fråga till er som har X25 G2-diskarna, är de silver eller svarta? Tycker det är lite olika utseende på dem på olika butikers webshoppar men har inte sett att man skulle kunna välja färg på något sätt...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
En fråga till er som har X25 G2-diskarna, är de silver eller svarta? Tycker det är lite olika utseende på dem på olika butikers webshoppar men har inte sett att man skulle kunna välja färg på något sätt...

G1 är svart, G2 är silver. Det är nog så enkelt som att vissa butiker har valt att återanvända bilden från G1n och vissa har uppdaterat bilden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Är lite förvirrad, alla skriver M225 är bättre, en del skriver att vertex är samma hdd som M225, sweclockers gör Intel till nån klar vinnare i sitt test http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6190&page=12 har jag missat nåt? Inte för att jag bryr mig om att det har kommit en ny snabbare disk då jag är skitnöjd med min, men polarn ska köpa en snart och jag måste rekomendera han te en SSD, svårt att välja mellan Intel och M225.

Ja du, Intel presterar ju lite bättre, sen är det en prisfråga med. Testet jag länkade till visar ju att till "workstation" arbete drar man mer nytta av en M225. Sen är ju frågan hur korrekt det är

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Misco hade 5st 80Gb G2 kvar nyss så jag snodde 2 av dom... således 3st kvar i lager... och jag fick bekräftat att det var G2 retail...

Borde dyka upp imorgon... tjoho !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av firefreak
Misco hade 5st 80Gb G2 kvar nyss så jag snodde 2 av dom... således 3st kvar i lager... och jag fick bekräftat att det var G2 retail...

Borde dyka upp imorgon... tjoho !

Beställde själv 1 ifrån Misco, avbeställde min ifrån komplett, fett nice!!!!!

Permalänk
Medlem

Jag slog också till på en 1 från misco. Direkt efter jag köpt så stod det att det var slut i lager. Men det står att den är plockad i orderbekräftelsen....men man vet aldrig...

Permalänk
Hedersmedlem

Aja. där hade man kommit ifrån att få vänta då :/ la en beställning igår hos inet. stod då 13 dagar.
Idag står det 23 dagar. Kör dom med "fcfs" i deras lagersystem eller har leveranser bara skjutits frmaåt?

Ni som nu fått hem era diskar. ungefär hur många dagar fick ni vänta från beställning till att hämta ut dem ?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nafgel
Jag slog också till på en 1 från misco. Direkt efter jag köpt så stod det att det var slut i lager. Men det står att den är plockad i orderbekräftelsen....men man vet aldrig...

När la du din beställning? La min vid 16.00, efter jag 30min senare fick bokningsbekräftelse stod det ej i lager. Står även plockad i min bokningsbekräftelse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
När la du din beställning? La min vid 16.00, efter jag 30min senare fick bokningsbekräftelse stod det ej i lager. Står även plockad i min bokningsbekräftelse

16:15, så du borde ha större chans att få en. :).

Permalänk
Medlem

Jag ber till gudarna, hoppas de skickar en, står att jag fick min orderspecifikation vid 14.12 enligt email, men den skiten går ju fel, frågan är hur mycket?

edit: 2 timmar verkar det som, så min orderspecifikation kom 16.12, inte 16.00 alltså. Jag hoppas!