Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

En fantastiskt bra guide!
Tack för att du tog dig tid att skriva den!

Visa signatur

Intel Core 2 Q9550 @ 3.78Ghz, Thermalright TRUE Black 120mm + Nexus 120mm | Gigabyte GA45-UD3 | 4gb Corsair XMS2 1066 5-5-5-15 | XFX Radeon HD 5770 | XION 630W | Antec P183

Permalänk
Medlem

uppdatera url till coretemp

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Edit: Vilken core temp (intel q6600) skall man hålla sig under. Har stock kylare atm

Har nu 61-63 stock frekvens

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av billss
Nu börjar det hända saker jag inte riktigt förstår hur det kan bli så. Håller på att överklocka min dator lite. Har en Intel E8400 processor och PC8500 minnen. Jag kör XP 64-bit borde kanske nämnas också.

När jag klockar den 1:1 med FSB på 500 och multipel på 8 som ger rent 4GHz på processorn så visar Cpu z korrekta uppgifter medans Everest Ultimate, Orhtos och Windows egna System propeties 4,5 GHz. Kan det bero på att min klockning är ostabil? Eller är det Windows som inte hanterar det på rätt sätt.

Det är ju bara att lita på BIOS, finns ju inget annat. Men jag vill ha reda på hur de andra programmen kan visa fel. Samma sak händer om jag ställer in FSB på 533 och multipel på 7. Då får jag 3,7 i cpu z men resten visar 4,78GHz. Everest tycker då att min FSB ligger på 681 eller vad det nu blir. Det hela verkar väldigt mysko.

Jag kan ju kolla om klockningen är stabil eller inte. Men spelar ingen roll om jag ställer in helt normal klockning går bara Orthos i ett par minut sen stannar den och tycker att det är error. Hjälp behöver jag iaf.

Tror det är så att CPU-Z läser av din FSB och den multipel du använder medans de andra programmen räknar med din FSB och den högsta multipel processorn stödjer. Kan ha fel, inte direkt nån expert, men matematiken stämmer då iaf.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på detta med att överklocka minnena. Man ska alltså höja FSB och samtidigt ha kvar minnena på 1:1 i minnesdividern så jag inte missförstår nu?

Permalänk
Medlem

i min BIOS står det På ramdividerna typ 1:1 . 00, 1:2 . 00 (800:800), fattar inte vilken ska man ta?? asså på första för att se hur mycket prosessorn klarar

och jag har också ett neo p43 moderkort, och jag vet inte hur man ställer in Vcore i BIOS, för att det står auto och man kan inte ända på dom, snälla hjälp, MVH

Visa signatur

SLI Nvidia gtx275 l EVGA nForce 780i SLI FTW l 4 x Corsair 800 mhz l Corsair Hx750w l Q6600 - 3.2 ghz l Windows 7 64bit SP1 l Kylning: HAF932, V10 cooler master.

Permalänk
Medlem

På mitt moderkort så är det spärrat så jag max kan höja volten på min CPU till 1.3v. Kan jag med någon programvara höja den mer?

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det mellan en Intel och en AMD?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Kan man följa denna tråd även om man har en AMD-processor?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Ska nog testa lite lätt överklockng på min phenom II ( aldrig klockat innan ) Men undrar hur vet man att den ät "stabil"

Visa signatur

jag må va dum, men jag är iaf inte snygg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Engvall
Ska nog testa lite lätt överklockng på min phenom II ( aldrig klockat innan ) Men undrar hur vet man att den ät "stabil"

jag är ingen expert men jag märker det ganska tydligt. datorn kan tex vara väldigt seg och ryckig. Benchmarks brukar "sluta svara" så var det för mig iaf
kanske någon som kan ge en bättre beskrivning

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Engvall
Ska nog testa lite lätt överklockng på min phenom II ( aldrig klockat innan ) Men undrar hur vet man att den ät "stabil"

Jag kör prime95 och om den räknar fel nånstans så är den inte stabil.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Stort tack till er som skrivit detta ! Hjälpte mig massor .

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Way to go! Nu tror jag nastan att jag kan allt

Visa signatur

Gaming Rigg
| Intel Core 2 Quad Q9550 @ 2,8 GHz | 4GB DDR2 Corsair DHX XMS2 | Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775 | Corsair HX 620W 80+ | XFX Radeon HD4850 512MB | 1280GB WD SATA II | Noctua NH-U12P |

Permalänk
Medlem

"If you don't mind shortening your CPU's lifespan at an accelerated pace, then sticking to stock voltages is your best bet."
http://techgage.com/article/overclocking_intels_core_i5-750_i...

Ökar livslängden om man ökar voltantalet?
Nice FAQ btw, väldigt hjälpsam.

Permalänk
Medlem

Hallå. Har haft min E8400 klockad till 3,8 ghz i snart två veckor utan några problem. Det har hänt flera gånger att när man ska starta om eller stänga av så får jag bluescreen. Inte annars. Jag fick det förut igen och då hade datorn stått på i 4 dygn utan problem. Har även kört i orthos i 10 timmar utan något problem.

Edit: Nu fick jag Bluescreen när jag satt och surfade bara, prövade sänka volten lite och ska köra orthos i flera timmar nu !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

kan nån säga vad imc voltage är?

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

WOW! jag har letat som fan, och här fanns det! nu är frågan om man vågar "Klocka" ;D

Permalänk

Frågor!

Ska få "träna" på att överklocka en bärbar dator... xD
Mina frågor är då, kommer den få härdsmälta? Hur mycket bör jag överklocka? Är det farligt att överklocka bärbara datorer pga dålig kylning ?
Sen gör man samma sak som med en vanlig överklockning?

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vilket bios den har med, jag har sett hur många låser alla sånna funktioner och då lämnar kvar en ev. möjlightet att använda mjukvarar för att ändra FSB osv, men bara om man vet exakt vilket moderkort man har i.

Grafikkort med eget mine bör däremot vara lätta tat överklocka, de är just grafikkort, och blir nåt för varmt kommer burken lägga av bara så jag tror inet det är nån fara.

Men visst har bärbara enormt mycket mer problem med värmen.

Permalänk
Medlem

Bra jobb

Men CoreTemp funkar inte med en Intel Pentuim 4 CPU.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

tack så mycket!

Permalänk

Riktigt bra skriven:)
En fråga bara, vad är överklockning? xD kanske är hel trög som inte fattar det efter ha läst detta, men vill ändå ha svar tack:) Är det att processorn går snabbare, alltså att datorn "tänker" snabbare och allting går fortare helt enkelt?
Tack!

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Okej en liten pinsam fråga, men here it goes: Vilket test ska man köra i orthos, finns olika att köra och jag har alltid kört small FFTs. Är det rätt?:P

EDIT: Det konstiga med testet är att den tempraturerna går bara upp 6-7 grader från idle till full load efter ett par timmar?

Permalänk
Medlem

Tack för en riktigt bra guide. Jag som nybörjare kommer ha mycket nytta av den.

En fråga bara...

Det där om att man måste köra Orthos efter varje höjning. Måste man verkligen göra det? Och sedan låta den stå och köra i flera timmar innan man gör nästa höjning? Det låter riktigt jobbigt och avskräcker mig ifrån att ens orka mig på att klocka. Med andra ord, att klocka tar alltså flera dagar? Och sedan när man nått sin maxkapacitet så ska man ytterligare låta programmet stå och köra i en eller ett par dygn. Är det verkligen på det viset?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlapZ
Tack för en riktigt bra guide. Jag som nybörjare kommer ha mycket nytta av den.

En fråga bara...

Det där om att man måste köra Orthos efter varje höjning. Måste man verkligen göra det? Och sedan låta den stå och köra i flera timmar innan man gör nästa höjning? Det låter riktigt jobbigt och avskräcker mig ifrån att ens orka mig på att klocka. Med andra ord, att klocka tar alltså flera dagar? Och sedan när man nått sin maxkapacitet så ska man ytterligare låta programmet stå och köra i en eller ett par dygn. Är det verkligen på det viset?

Nja det måste man väl inte. Jag slängde upp min från orginal till 4,0 ghz direkt, gick inte så bra så höjde vcore mm lite. När det väl gick fortsatte jag höja fsb/vcore(provade köra orthos ca: 1h) tills jag var nöjd och systemet gick stabilt. Tog väl cirkus 5 timmar, sen körde jag orthos 24h+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Nja det måste man väl inte. Jag slängde upp min från orginal till 4,0 ghz direkt, gick inte så bra så höjde vcore mm lite. När det väl gick fortsatte jag höja fsb/vcore(provade köra orthos ca: 1h) tills jag var nöjd och systemet gick stabilt. Tog väl cirkus 5 timmar, sen körde jag orthos 24h+.

Ah, ok... låter som att man kan orka ge sig på det då.

Permalänk
Medlem

Någon som har en bra guide eller liknande för s1156 hur man ska klocka? Gärna någon mer djupgående på inställningarna. Så man förstår vad alla inställningar är till för, och vilka inställningar man ska låta stå på auto om man ska klocka högt. Jag kör ju nu låg klock och har i princip allt utom vcore på auto.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

om någon har en för e8400 skulle jag vara tacksam

Men skrev faktiskt i denna tråden av den anledningen att TAT inte funkar på min dator, efter installation så kan jag inte starta det, har windows 7 64 bit om det har med saken att göra, finns det något liknande program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xawiahn
om någon har en för e8400 skulle jag vara tacksam

Men skrev faktiskt i denna tråden av den anledningen att TAT inte funkar på min dator, efter installation så kan jag inte starta det, har windows 7 64 bit om det har med saken att göra, finns det något liknande program?

Beror på om du ska ha ut maxload på processorn, kör OCCT då och CPU grejen där så får bra load på den.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Hur tar jag reda på vad vcore, dvs volten på processorn är i stock settings.. det står i faq:en att man ska höja 0,5v i taget, men jag vet inte vad den är inställd på från början. Tänkte att jag ska testa att överklocka lite försiktigt.

En till fråga, klarar mitt moderkort av 1033mhz minnen? Det står i manualen att det tar 800mhz, men har flashat om till nyaste bios och det är ju fortfarande dd2. Det skulle spara lite värme eftersom man kan köra på lite lägre volt men högre frekvens.

min burk innehåller:

moderkort: asus striker extreme
processor: intel core 2 duo E8400 3,0Ghz
Kylning: Scythe ninja 3
minnen: 4Gb pc6400 800Mhz
grafikkort: XFX geforce 260 gtx 896Mb
Hdd: Seagate baracuda 1,5Tb sata-II
Nätagg: Cougar 700W

Mvh / P