Permalänk

230 (systembuss) * 14.5 (multiplier) = 3,34 ghz. Min Vcore ligger på ~1,35. Verkar inte som jag kan ändra den manuellt, utan att den ändras automatiskt då jag höjer min FBS. Är det vanligt? Tror ni jag kan öka på lite mer också utan att skada CPU'n?
Processor: "AMD Athlon II X2 250, 3,0Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed"
Moderkort: "GF615M-P33"

Ursprungligen var det 200 * 15 = 3 ghz.
Notera att jag är ny på det här, så ursäkta dumma frågor.

Permalänk
Skrivet av The Scholar:

230 (systembuss) * 14.5 (multiplier) = 3,34 ghz. Min Vcore ligger på ~1,35. Verkar inte som jag kan ändra den manuellt, utan att den ändras automatiskt då jag höjer min FBS. Är det vanligt? Tror ni jag kan öka på lite mer också utan att skada CPU'n?
Processor: "AMD Athlon II X2 250, 3,0Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed"
Moderkort: "GF615M-P33"

Ursprungligen var det 200 * 15 = 3 ghz.
Notera att jag är ny på det här, så ursäkta dumma frågor.

Kan även tilläggas att jag kört Orthos i 11h, utan fel. Idle temperaturen är ~36C och ~45C, i load.

Permalänk
Medlem

Kommer med en lite udda fråga.
Jag har lekt med lite olika frekvenser på min i7 930.
När jag körde på standard BCLK 133 eller 160 drog min processor strax under 160W vid load enligt CPUID HWmonitor.
Jag kör fortfarande på standard volt inställningar och provar nu 200 BCLK men då påstår CPUID att min processor barar drar strax under 100W vid load. Just nu tuffar min processor på 3.8ghz.

Är det fel på CPUID eller finns det någon logisk förklaring?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har provat klocka min CPU lite(3525MHz) men den vill inte gå riktigt stabilt i spel.......körde prime95 i 2timmar och 23min utan problem inga error eller nåt men i spel hackar det lite.........när jag klockade ändrade jag bara fsb(235) och Vcore(1.3875V) resten på auto, ville inte sätta multipeln på ett fast värde eftersom jag vill att den idlar lågt och kallt........nu till frågan.......

Om jag skulle sätta multipeln på t.ex. 13 och fsb på 270=3510MHz skulle den fortfarande klocka ner sig vid idle eller skulle den konstant vara 3510MHz?

Och om jag nu kör 270x13 hur skulle minnena reagera på det? När jag testade 220xauto=3300MHz vid load så var minnen bara 366.7 fast original går dom i 400.......verkar som om minnena inte klarar så mycket mer än 400(800) synd att det bara finns 3 fasta frekvenser att välja på minnena.......en för låg och två på tok för höga.......skulle gärna vilja ha lite tips........eftersom man e noob på sånt här så vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga trots att jag läst guiderna.......
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur mycket vågar jag höja volten på mina minnen? just nu går dom i 833MHz men jag ökar lite till måste jag nog öka volten åxå.....enligt CPU-Z är det 1.8V just nu........hur mycket brukar minnena gå att överklocka?

Visa signatur
Permalänk

Hej! Jag vill klocka min processor, men bara ytterst lite, till och börja med. Eftersom jag är ganska ny så behöver jag lite hjälp. Jag läste det första inlägget vilket hjälpte mycket
Jag har också kollat på detta:
YouTube - Gigabyte HTPC BIOS First Look - How to Overclock Part 1
YouTube - #236 - Q&A: CPU Stepping

System
Processor INTEL PENTIUM G6950 2.8GHZ 3MB S-1156
Moderkort GIGABYTE GA-P55M-UD2 P55 S-1156 M-ATX rev1.0
Grafikkort ASUS NVIDIA 9800GT 512MB
Nätagg COUGAR POWER 550W

M.I.T inställningar:
CPU clock ratio [21X] 2.80GHz (133x21)(max satt som default)
Base Clock(BCLK) control [Disabled [133]
QPI clock ratio [Auto] [4.8GHz] [18X]
CPU Enhanced halt (C1E) [Auto]
C3/C6/C7 State Support [Auto]
CPU EIST Function [Auto]
Bi-Directional PROCHOT [Auto]
Virtulalization Tech [Enabled]
CPU Vcore [Auto] [1.05000V]

Med vilka värden kan justera försiktigt?

Lite info om processorn.
Intel® Pentium® Processor G6950 (3M Cache, 2.80 GHz) with SPEC Code(s) SLBMS
Intel Pentium Dual-Core G6950 CM80616004593AE (BX80616G6950 / BXC80616G6950)

Sen hittade jag en som hade överklockat en sådan processor.
the new Pentium G6950 - Overclock.net - Overclocking.net
Hans spec: CPU-Z Validator 3.1

Permalänk

Det var inte mycket att ställa in där inte.

CPU clock ratio [21X]
Base Clock(BCLK) control [133+]
QPI clock ratio [16-18x]
CPU Enhanced halt (C1E) [Disabled]
C3/C6/C7 State Support [Disabled]
CPU EIST Function [Disabled]
Bi-Directional PROCHOT [Disabled] Aldrig sett denna innan, bara att googla dock.
Virtulalization Tech [Disabled]
CPU Vcore [1.25V+]

Ställ in det, öka BCLK med 5 steg i början, när det inte är stabilt ökar du med 1. När det inte går högre höjer du vcore, håll dig under 1,4v eller stanna när temperaturen under load går över 80C. Genom att ändra QPI multipel ser du till att QPI link håller sig kring 3ghz (dvs 6ghz i bios).

Mät stabilitet och temp med OCCT.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Hur ser detta ut? Förlåt för de stora bilderna :S

Permalänk
Permalänk
Skrivet av PapaEcho91:

6 min är inte mkt (på tok för litet), särskilt med tanke på att OCCT har en viss tid idle i början och slutet av testet.
Totalt testade du i 1 minut, vilket är alldeles, alldeles för lite för att det ska hända så mkt.

Minst en timme för att få någon slags hum. Tips är att köra över dagen/natten när du är på jobbet eller sover eller så...

Visa signatur

The only way to stay sane in an insane world is to be mad yourself.

Permalänk
Medlem

Vad är CPU VDD för nåt?
Det enda den verkar göra är att ändra intervallet för hur man kan välja sin Vcore. Den minsta Vcore man kan välja är alltid 0,3V under VDD, Vcore=auto ligger 0,2V över VDD, och maximala Vcore ligger också på nåt konstant avstånd över VDD.

edit:
Upptäckte att Core Temps VID är lika med VDD. Vad jag förstått så är VID "originalspänningen" till en CPU. Betyder detta att en CPU bara tillåter spänningen att ändras inom ett visst intervall, och med VDD ändrar man alltså originalspänningen så att man kan välja sin spänning mer fritt?
CPU = Athlon II x4 630, moderkort = MSI 785GM-E65.

Permalänk
Medlem

Mycket bra tråd! Tackar yanagi!

Visa signatur

Intel i7 9700K @ 4900MHz LGA 1151
MSI MPG Z390 GAMING EDGE AC
CORSAIR VENGEANCE RGB PRO DDR4 2X8GB 3000MHz
MSI GAMING X RTX 2070
M.2 970 EVO 500. 860 QVO 1TB

Permalänk

WTF!?, om jag har en AMD athlon dåh?, vad ska jag ha för program för att höja klockfrekvensen då då? :S dom som dom länkar i guiden är ju bara för intel

Visa signatur

CM 334, Asus GTX 560, Phenom II 965 3,9 Ghz BE, Corsair 4x2gb 1600->1333 XMS3, Samsung 830 128 gb, 1tb WD Black/500gb Hitachi, 24 tum EW 2420.

Permalänk
Skrivet av The Big Blueberr:

WTF!?, om jag har en AMD athlon dåh?, vad ska jag ha för program för att höja klockfrekvensen då då? :S dom som dom länkar i guiden är ju bara för intel

Sry, listade ut att allt görs i BIOS -.-, lol, aja har en ny fråga iaf

Jag har kommit fram till "Ta reda på Processorns maximala hastighet" steget, men man ska ställa om massa saker där (i BIOS), jag hittade ungerfär en tredjedel avv alt som skrevs, inte det där med att ställa in PCI-E på 101 Mhz osv :(, så nu vet jag inte hur jag ska göra det (HAR KOLLA MANUALEN). Och sen om jag väl kommer fram till "Nu börjar det" steget så vet jag inte var man går in för att ändra Vcore'n och FSB :(, hhar ett MSI mobo, nån kanske vet?

Det heter MSI K9N6PGM2

Visa signatur

CM 334, Asus GTX 560, Phenom II 965 3,9 Ghz BE, Corsair 4x2gb 1600->1333 XMS3, Samsung 830 128 gb, 1tb WD Black/500gb Hitachi, 24 tum EW 2420.

Permalänk

Har numera en vattenkyld Q9400 som är klockad till 3,6Ghz.
Får en maxtemp på 62grader i intel burn test på max setting. Idle på 35grader.
Finns det några knep för att komma över denna klockning?
Kommer in i windows med 3,7Ghz men inte stabilt då datorn hänger sig efter några minuter, dock utan blåskärm.
Har all volt på auto.
Landar enligt Pc Probe II på följande värden:
Vcore: 1,36V
Nb: 1,33V
Sb: 1,50V ((känns lite högt va???))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Har numera en vattenkyld Q9400 som är klockad till 3,6Ghz.
Får en maxtemp på 62grader i intel burn test på max setting. Idle på 35grader.
Finns det några knep för att komma över denna klockning?
Kommer in i windows med 3,7Ghz men inte stabilt då datorn hänger sig efter några minuter, dock utan blåskärm.
Har all volt på auto.
Landar enligt Pc Probe II på följande värden:
Vcore: 1,36V
Nb: 1,33V
Sb: 1,50V ((känns lite högt va???))

Du har all volt på auto och är förvånad, pro.

Det var längesen jag OC'ade C2* men sätt vcore på 1.45 i BIOS och se till så dina minnen hänger med sen får du väl kolla upp vad SB och NB ska vara på stock och sen höja tills du blir stabil.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Lite skumt med den häringa brädan, minsta NbVolt är 1,30V och minsta SbVolt är 1,50V.
Se de får ligga kvar på de värdena.
Cpu Volten går dock ställa från 1,1V och uppåt.
Kör stabilt 3,6Ghz med 1,28V som droppar till 1,21.
Får skapliga temps då jag nu maxar 48grader i Linpack på max setting.

Lite tråkigt att Asus egna övervakningsprogram visar helt andra värden än RealTemp.

Permalänk

om man har funktionen unlinked mode ska man alltså inte överklocka minnena?

Permalänk
Medlem

Vilken Vcore ska man gå efter? Har ställt in lite över 1,3 i BIOS men cpu-z ger mig värdet 1.304? Vilket ger korrekt värde?

Varför är det så dåligt att klocka med vcore på auto?

Edit* En till fråga! När man höjer multiplikatorn så ska man väl inte behöva ändra volt? Tyckte ändå att min q6600 gick varmare trots samma volt när jag höjde från 8 till 9. (från 3,2 till 3,6ghz).

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag försökte clocka min processor igår, men jag lyckades inte klocka den mer än till 2,6 Ghz (1.2 i vcore). Även om jag ökade vcoren till 1.35 så ville inte datorn starta med högre fsb. Hade multiplikatorn på 8. Om jag ökade mhz på pci & pcie till 101 (från 100) så fick jag ingen bild på skärmen.

När jag klockade så körde jag unlinked mode.

4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair DHX XMS2
Asus P5N-T Deluxe nForce 780i SLI, Socket 775
Gigabyte GeForce 8800GT 512MB PCIe 2.0
Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz 1066Mhz

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

Mycket bra skrivet
Till och med jag som inte har minsta spår av kunskap inom överklockning förstod mig på detta Mycket lärorikt!

Tack ska du ha yanagi

Visa signatur

Main: Phanteks Enthoo Evolv | Asus Gryphon Z97 | i5 4670K | 8GB Corsair Vengeance LP | GTX 780 DCuII | Crucial MX-100 256 GB | Cooler Master V700
Laptop: Sony Vaio Pro 13, utan touch.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra guide! Hjälpte en hel del när jag bestämde mig för att överklocka.

Jag körde en lite latare variant. Jag satte FSB:n på min E8400 direkt till 400 (3,6 GHz) med Vcore på 1,2V (+0,05V). Sedan var det bara att stresstesta i omgångar och öka volten efter varje BSOD. Det blev stabilt vid ynka 1,23V. Rätt taktik vette gudarna, men det kändes riktigt smidigt och det tog bara ca 8 timmar med stresstesterna inräknade.

Nästa plan är att överklocka minnena så långt som nuvarande 2,1V låter mig komma, dvs antagligen inte så hemskt långt.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra guide. Även en helt och hållet nybörjare som jag förstod mig på det. Kanske var lite svårt att hänga med med multipelns funktion gentemot minnet men =p

Det där programmet Orthos.. Det stressar bara två kärnor av min quad. Går jag in på Windows Task Manager och trycker på Performace är två kärnor 100% och dom resterande två enbart på 3% som högst. Gör jag något fel eller är programmet bara till för dualcore?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Det är för två kärninga, starta två orthos och välj att köra på olika kärnor. Eller använd OCCT.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Det är för två kärninga, starta två orthos och välj att köra på olika kärnor. Eller använd OCCT.

Hittade nått som hette Prime95. Den laddar alla kärnorna 100%.

Sen kollade jag i Core Temp. Efter dryga timmen låg alla kärnorna runt 55 grader utom core2 som låg på 46.. =/ Detta kan väll inte stämma?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Avstängd

Hejsan hoppsan!

Hela min setup är i standard mode just nu. Klocken i sign är under 'turbo mode'

Update **Testar att köra han i 3,5ghz nu :). 1H i OCCT 90% mem usage***

*Tänkte se om jag kan dra upp min 1055T till 4ghz Så jag ställer lite frågor. Sitter och kollar lite info om min prolle och ser att funktionen ''turbo'' är aktivt, ska jag avaktivera det för bästa resultat?

*Sen hoppar min Vcore mellan 1,27-1,47 så fort processorn belastas. Är inte 1,47V för mycket? ***Stängde av Turbo mode och nu stannar den på 1,27***

*Min temp på prollen ligger på 27-37C@NH-D14

*Vilket program är bäst att stressa en x6 prolle? ***Hittat ett program OCCT***

Återkommer med fler frågor

//Peter

Körde ett OCCT test på en timme och den klarade hela testat i 3500mhz. Men inte i 3600mhz :(. Tror det är moderkortet som stoppar mig :'-(

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Nu är det tom så att jag vågar mig på överklockning! HÄRLIGT!

Blir till att testa sen när lillebrorsans nya dator rullar in =P

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk

What!?!

Skrivet av EldRaven:

Nu är det tom så att jag vågar mig på överklockning! HÄRLIGT!

Blir till att testa sen när lillebrorsans nya dator rullar in =P

Hahaha! Råder dig starkt till att testa på en äldre först och lär dig " The Ways of the Clocking Samurai " Före du ger dig in på dyrare system! Se till att du har koll och vet vad du gör först!

MVH
Kris aka ZANGIE

Visa signatur

"I find your lack of faith disturbing." - Darth Vader
"A quick temper will make a fool of you soon enough. " - Bruce Lee
"A goal is not always meant to be reached, it often serves simply as something to aim at. " - Bruce Lee

Permalänk
Medlem

hehe ja det kan ju vara smart! Har ju ändå lite burkar hemma som bara står å skräpar. Hans dator skulle iofs inte gå att klocka i nuläget ändå då han saknar kylning för det!

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Kan ni inte göra en guide på hur man överklockar med MSI OC Genie??

Visa signatur

Favoritcitat:
If you are first, you are first. If you are second.....
you are nothing.

Bill Shankly Liverpool Legend.