Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Danmark goes totalitär.

http://www.kvp.se/nyheter/1.840829/overvakade
http://swartz.typepad.com/texplorer/2007/09/vi-srjer-danmar.h...

Citat:

Kvällsposten
Danskarna är numera ett övervakat folk.
På lördagen sjösattes regeringens antiterrorpaket.
Därmed loggas alla privata telefonsamtal, sms och internettrafik åt säkerhetspolisen.

Vill du inte hamna i den danska säkerhetspolisens register? Mejla inte till Danmark. Skicka inga sms dit. Och ring inte heller.
För på lördagen gick storebror in i Danmark. Med start vid midnatt registreras allt privat användande av telefoner och internet. Informationen kan sedan granskas av den danska säkerhetspolisen PET.
Antiterrorpaket

Det hela är en del av den danska regeringens antiterrorpaket som har sin bakgrund i ett EU-direktiv från den 15 mars 2006.
Genom direktivet förband sig medlemsländerna att införa lagstiftning som tvingar teleoperatörer att spara information om sina kunders trafik.
I direktivet står även att "det är nödvändigt att se till att brottsbekämpande myndigheter får tillgång till lagrade uppgifter".
15 000 uppgifter per person

Danmark är det första EU-landet som drar i gång ett sådant gigantiskt lagringssystem.
Enligt den danska tidningen Berlingske Tidende kommer omkring 15 000 uppgifter lagras varje år – per person.
Det som ska lagras rör både fast telefoni, mobiltelefoner, IP-telefoni och internetanvändning.
För telefonsamtal loggas automatiskt numret som ringer, numret som rings upp och hur länge samtalen pågår. Gäller det mobilsamtal loggas även telefonens id-nummer (IMEI) samt vilka mobilmaster som används.
Även sms-trafik loggas.
För e-post lagras avsändarens och mottagarens adresser och datorernas IP-nummer. Och när danskarna surfar på internet kommer i fortsättningen såväl deras val av hemsidor som datorns id-nummer (MAC-adress) att registreras.
Uppgifterna kommer att sparas i ett år.

Det här är mycket allvarligt, vi pratar om ett land med 5½ miljoner invånare, granne med Sverige, som sammarbetar med Svenska polisen. Onekligen så kommer vi i Sverige att påverkas åt fel håll av detta.

Skulle detta system införas i Sverige skulle detta innebära att varje SMS du kommer att skriva, information om varje telefonsamtal du gör, information om varje email du skickar, information om varje hemsida du någonsin kommer besöka med mera kommer att ges och lagras direkt till staten och din ISP, och via ohederliga statstjänstemän/ISP-ansvariga att säljas vidare till exempelvis kriminella.
Inte "det kanske kommer", utan "det kommer". Det är omöjligt att hålla så pass mycket data (vi pratar om verkligt enorma mängder data) hemligt för alla utom "snälla människor som bara vill gott".

Påverka människor! Sprid länkarna/övrig information om detta till vänner och bekanta. Det som gör att det går bakåt i många avseenden även här i Sverige gällandes detta är att för få vet vad det är som egentligen händer.

Hur anser ni att vi bör sprida information kring detta ämne till fler personer? Hur får man fler personer att aktivt gå emot dessa förslag när de kommer upp i Sverige? Gärna ur ett icke-politiskt perspektiv också, att påverka människor genom "vanlig partipolitik" kan skrämma bort en hel del människor.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Gillar du islamister och terrorister, eller?

Jag gillar Danmark.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Gillar du islamister och terrorister, eller?

Jag gillar Danmark.

antiterrorpaket kommer med största sannolikhet att användas mot internetpirater, alltså vanligt folk, därför är det viktigt att detta uppdagdas, eller har du köpt alla mp3or, videos o spel du har på din dator?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Gillar du islamister och terrorister, eller?

Jag gillar Danmark.

Inga terrorister stoppas med hjälp av detta. I princip alla grovt kriminella som arbetar på internet anonymiserar och krypterar givetvis all sin data, varvid det enbart är de som inte begår grova brott (eller då i huvudsak de som inte begår något brott värt att nämnas alls) som "blir spande på".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Gillar du islamister och terrorister, eller?

gillar du intrång i din personliga integritet och polisstater?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias

Jag gillar Danmark.

Tja, jag antar att nån måste göra det.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Nu är det väl ändå så att det måste föreligga misstanke om brott, för att uppgifterna överhuvudtaget skall komma på fråga att granskas. 99,9...% av uppgifterna kommer aldrig någonsin att läsas.
Om man inte har någonting att dölja så har man ingenting emot uppgiftslagring/bevakning/m.m.
Så med andra ord har du troligtvis något att dölja... kanske du har en sexuell läggning, som ingen känner till, som du får utlopp för på internet, eller så är du rädd att det skall komma fram, att du bedrar din flickvän eller liknande. Men så länge som det inte är grov kriminell verksamhet som du bedriver där i din lilla datorhörna, så kommer ingen myndighet någonsin att ta del av vad du gör med ditt liv.

flancen §7

Jag fattar inte varför folk är så jävla rädda, för att någon föröker bekämpa de allt grövre brott som samhället måste stå ut med, dag efter dag.
Är det inte bättre att myndigheterna får lite mer befogenheter att bekämpa brott med.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Nu är det väl ändå så att det måste föreligga misstanke om brott, för att uppgifterna överhuvudtaget skall komma på fråga att granskas. 99,9...% av uppgifterna kommer aldrig någonsin att läsas.
Om man inte har någonting att dölja så har man ingenting emot uppgiftslagring/bevakning/m.m.
Så med andra ord har du troligtvis något att dölja... kanske du har en sexuell läggning, som ingen känner till, som du får utlopp för på internet, eller så är du rädd att det skall komma fram, att du bedrar din flickvän eller liknande. Men så länge som det inte är grov kriminell verksamhet som du bedriver där i din lilla datorhörna, så kommer ingen myndighet någonsin att ta del av vad du gör med ditt liv.

flancen §7

Jag fattar inte varför folk är så jävla rädda, för att någon föröker bekämpa de allt grövre brott som samhället måste stå ut med, dag efter dag.
Är det inte bättre att myndigheterna får lite mer befogenheter att bekämpa brott med.

anledningen till att jag nämnde det jag nämnde är att det pågår, ingen kan säga sig helt 100% oskyldig till det, och detta systemet kommer att utnyttjas till att jaga dom inte al-qaida, som sagts tidigare, alla terrorister o gangsters krypterar sin kommunikation ska ni se;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Homofobiskt trams

Vad har det med detta att göra?
Du får gärna vara homofob, men du får ju gärna visa det i någon annan tråd.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Gillar du islamister och terrorister, eller?

Jag gillar Danmark.

För terrorister som planerar livsfarliga dåd lär ju verkligen använda okrypterat sms och internet

Nej detta är snarare att Danmark använder "power of nightmares" för att övervaka sin befolkning.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
För terrorister som planerar livsfarliga dåd lär ju verkligen använda okrypterat sms och internet

Nej detta är snarare att Danmark använder "power of nightmares" för att övervaka sin befolkning.

jupp, hotet från terrorism får stater att dra åt hängsnaran på sin egen befolkning

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Det är för jävligt. Och strunt samma om det inte används idag. Vem vet? Utveckligen fortsätter ju om den inte stoppas, och den kommer garanterat att leda till ett aktivt rotande i människors liv.

Och som sagt, att detta skulle leda till ett fångande av terrorister är bara löjligt. Chansen att Pelle 10 år som laddar ner en mp3:a på sin pappas dator eller Hilda, 75 år som ringer till sin dotter blir granskade är otroligt mycket större. Om de bara ska ta fast terrorister och grova brottslingar... varför övervakas då de 99% av folket som inte har något med det att göra?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Det är för jävligt. Och strunt samma om det inte används idag. Vem vet? Utveckligen fortsätter ju om den inte stoppas, och den kommer garanterat att leda till ett aktivt rotande i människors liv.

Och som sagt, att detta skulle leda till ett fångande av terrorister är bara löjligt. Chansen att Pelle 10 år som laddar ner en mp3:a på sin pappas dator eller Hilda, 75 år som ringer till sin dotter blir granskade är otroligt mycket större. Om de bara ska ta fast terrorister och grova brottslingar... varför övervakas då de 99% av folket som inte har något med det att göra?

jupp, helt rätt:(

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
[B]
Om man inte har någonting att dölja så har man ingenting emot uppgiftslagring/bevakning/m.m.
Så med andra ord har du troligtvis något att dölja... kanske du har en sexuell läggning, som ingen känner till, som du får utlopp för på internet, eller så är du rädd att det skall komma fram, att du bedrar din flickvän eller liknande. Men så länge som det inte är grov kriminell verksamhet som du bedriver där i din lilla datorhörna, så kommer ingen myndighet någonsin att ta del av vad du gör med ditt liv.

Den som har en blå avatar gillar bajs. Alltså gillar du sannolikt bajs.

Eller......

... Så kan man sluta tillskriva folk saker genom att använda falska dikotomier.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

kan vi diskutera ämnet nu kanske?:)

kommer systemet missbrukar för pirat jakt?

kommer usama fångas p ga att danmark läser 14 åringars mail?
kommer nån terrorist fångas?

kommer någon grovt kriminell åka dit över huvud taget?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Sötast

Re: Danmark goes totalitär.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
http://www.kvp.se/nyheter/1.840829/overvakade
http://swartz.typepad.com/texplorer/2007/09/vi-srjer-danmar.h...

Det här är mycket allvarligt, vi pratar om ett land med 5½ invånare,

Då krävs iaf inte så stor databas då

Halvan.... är det en nyfödd?

Permalänk

Se det positivt, våra politiker kommer få se hur det fungerade i danmark innan de fattar beslut om Sverige.

Annars tycker jag de flesta är rädda, vissa för terrorister, andra för kriminella på myndigheter och den sista gruppen för att detta skall påverka deras kriminella handlingar.
De som inte är rädda är de som inte bryr sig.

Jag tycker för övrigt tullverket är mycket mer kränkande mot integriteten, där de snokar i ens fysiska saker som en importerar. -Det finns en massa roligt jag skulle beställa om jag garanterat slapp dem, nu så kan de öppna paket och håna mina köp och sprida information om vad jag har köpt på internet.
Hur roligt tror ni det är om det kommer fram att jag t.ex. brukar köpa uppblåsbara geter?

Så jag ser inte att information om vem jag har ringt till är så kränkande, likaså vilka jag har mailat till etc. Om däremot samtalet och emailet blir sparat så är det mer kränkande. (dessutom förbaskat dyrt och slöseri på skattepengar)
*edit* Jag är ej för att införa samma som danmark, utan bara att det är bra att någon är så dum så de ställer upp och är försökskanin.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vad har det med detta att göra?
Du får gärna vara homofob, men du får ju gärna visa det i någon annan tråd.

Ööh. Och när skrev jag att du var homosexuell?
Eller att jag har något emot homosexuella?

Det enda jag gjorde var att dra upp några (vanlig förekommande) exempel. jag påstod aldrig något! Visst, jag erkänner att det var lite otydligt formulerat. Men om du hade läst det noga så hade du nog förstått själva andemeningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Den som har en blå avatar gillar bajs. Alltså gillar du sannolikt bajs.

Eller......

... Så kan man sluta tillskriva folk saker genom att använda falska dikotomier.

Samma gäller här... jag skrev troligtvis. Eftersom att jag själv inte har en aning om han har något att dölja. Men det är så som jag uppfattar det, att om man har något att dölja så är man självklart skeptisk till alla former av övervakning. Själv har jag flera hemligheter (som alla andra, detta kan ni inte förneka) men känner ingen rädsla alls för att någon myndighet skall börja gräva i just mitt liv. Eftersom jag inte sysselsätter mig med någon form av kriminella handlingar, så har jag ju ingen direkt anledning att vara rädd att de skall övervaka just mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
...

Jag tycker för övrigt tullverket är mycket mer kränkande mot integriteten, där de snokar i ens fysiska saker som en importerar. -Det finns en massa roligt jag skulle beställa om jag garanterat slapp dem, nu så kan de öppna paket och håna mina köp och sprida information om vad jag har köpt på internet.
Hur roligt tror ni det är om det kommer fram att jag har brukar köpa uppblåsbara geter?

Och vad tror du detta beror på? Inte kan det väl bero på att knark och vapen, m.m. smugglas in, maskerade till alla möjliga försändelser? Nej det är nog bara hittepå.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
antiterrorpaket kommer med största sannolikhet att användas mot internetpirater, alltså vanligt folk, därför är det viktigt att detta uppdagdas, eller har du köpt alla mp3or, videos o spel du har på din dator?

Jaså det kommer det att göra? Men huga... ack, ack, stackars oss vanligt folk!

Näe, liksom de flesta andra har jag i stort sett inte köpt ett jota av all musik, film och spel som jag har lagrat på min dator. Men av någon anledning är jag inte ett dugg oroad över risken att någon ISP eller myndighet kommer att missbruka terror-/övervakningslagar för att scanna igenom alla mina downloads. Den dagen den sorgen, typ.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Nu är det väl ändå så att det måste föreligga misstanke om brott, för att uppgifterna överhuvudtaget skall komma på fråga att granskas. 99,9...% av uppgifterna kommer aldrig någonsin att läsas.
Om man inte har någonting att dölja så har man ingenting emot uppgiftslagring/bevakning/m.m.
Så med andra ord har du troligtvis något att dölja... kanske du har en sexuell läggning, som ingen känner till, som du får utlopp för på internet, eller så är du rädd att det skall komma fram, att du bedrar din flickvän eller liknande. Men så länge som det inte är grov kriminell verksamhet som du bedriver där i din lilla datorhörna, så kommer ingen myndighet någonsin att ta del av vad du gör med ditt liv.

flancen §7

Jag fattar inte varför folk är så jävla rädda, för att någon föröker bekämpa de allt grövre brott som samhället måste stå ut med, dag efter dag.
Är det inte bättre att myndigheterna får lite mer befogenheter att bekämpa brott med.

För det första: Lever du ditt liv till 100% lagligt? gör du aldrig en endaste liten olaglig grej? Aldrig en nedskräpning, aldrig gått mot röd gubbe, aldrig piratkopierat, aldrig tömt blåsan i en buske i stan?

Du säger att du inte har nånting att dölja, men det är den farligaste inställning man kan ha. Genom att bygga ett system där invånarna övervakas i allt de gör ger man fritt spelrum åt de som kan och vill missbruka den informationen. Du har inget att dölja säger du, men vad händer om lagarna ändras så att dina åsikter och livsstil blir olagliga? Då finns redan en apparat för att totalt övervaka ditt liv som helt plötsligt måste döljas. Dessutom är saker loggade sen flera år tillbaka och en illasinnad regim kan lätt rensa ut sina motståndare. Du kanske inte tror att det kommer att hända, men det har hänt förr och kommer att hända igen. Titta bakåt i historien så finns hur många exempel som helst på vad som händer när fel personer får makten. Det har skett via demokratiska val till och med. Det finns inget som säger att vi alltid kommer att ha kvar vår yttrandefrihet och åsiktsfrihet och det finns inget som säger att vi kommer att ha demokratin kvar i all evighet.

Man säger att det handlar om att bekämpa terrorism, vilket är skitsnack. Det handlar om total övervakning av vanliga medborgare. Terrorister och kriminella är smartare än att berätta öppet om sina planer på internet, de kommer att skydda sig och blockeras en väg väljer de en annan, säkrare väg helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
För det första: Lever du ditt liv till 100% lagligt? gör du aldrig en endaste liten olaglig grej? Aldrig en nedskräpning, aldrig gått mot röd gubbe, aldrig piratkopierat, aldrig tömt blåsan i en buske i stan?

Du säger att du inte har nånting att dölja, men det är den farligaste inställning man kan ha. Genom att bygga ett system där invånarna övervakas i allt de gör ger man fritt spelrum åt de som kan och vill missbruka den informationen. Du har inget att dölja säger du, men vad händer om lagarna ändras så att dina åsikter och livsstil blir olagliga? Då finns redan en apparat för att totalt övervaka ditt liv som helt plötsligt måste döljas. Dessutom är saker loggade sen flera år tillbaka och en illasinnad regim kan lätt rensa ut sina motståndare. Du kanske inte tror att det kommer att hända, men det har hänt förr och kommer att hända igen. Titta bakåt i historien så finns hur många exempel som helst på vad som händer när fel personer får makten. Det har skett via demokratiska val till och med. Det finns inget som säger att vi alltid kommer att ha kvar vår yttrandefrihet och åsiktsfrihet och det finns inget som säger att vi kommer att ha demokratin kvar i all evighet.

Man säger att det handlar om att bekämpa terrorism, vilket är skitsnack. Det handlar om total övervakning av vanliga medborgare. Terrorister och kriminella är smartare än att berätta öppet om sina planer på internet, de kommer att skydda sig och blockeras en väg väljer de en annan, säkrare väg helt enkelt.

Så du tror allvarligt att detta kommer att användas mot personer som går mot röd gubbe eller som skräpar ner?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Gillar du islamister och terrorister, eller?

Jag gillar Danmark.

Jag trodde att du skulle hålla lite högre nivå än att svart-vit argumentation. Förövrigt förutser jag att ljusskygga element i Danmark kommer att ansöka till kurser i talteori i tämlig stor skara.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så du tror allvarligt att detta kommer att användas mot personer som går mot röd gubbe eller som skräpar ner?

Vilka kommer det att användas mot, tror du?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Jaså det kommer det att göra? Men huga... ack, ack, stackars oss vanligt folk!

Näe, liksom de flesta andra har jag i stort sett inte köpt ett jota av all musik, film och spel som jag har lagrat på min dator. Men av någon anledning är jag inte ett dugg oroad över risken att någon ISP eller myndighet kommer att missbruka terror-/övervakningslagar för att scanna igenom alla mina downloads. Den dagen den sorgen, typ.

du glömmer antipiratbyrån, tror du inte pontén kommer utnyttja detta system? dom kommer nog lobba fram en mindre paragraf som ger dom rätten att rota i det systemet ska du se;)

är inte detta första gången danmark drabbas av någoting negativt INNAN sverige får det?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Detta är inte Antiterror, det är bara Terror

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Vilka kommer det att användas mot, tror du?

En vild gissning är ju att det används mot stor organiserad brottslighet som är svårt att nå med "vanliga medel" pedofiler samt ekonomisk brottslighet i stor skala, jag förstår att det är många där ute som tycker de är unika små snöflingor som tror sig vara jagade av polisen för att de råkat tappa ett tuggummi, tyvärr tror jag nog polisen har viktigare brottslingar att fånga än så. På sin höjd kan de nog föräras med en gäspning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
En vild gissning är ju att det används mot stor organiserad brottslighet som är svårt att nå med "vanliga medel" pedofiler samt ekonomisk brottslighet i stor skala, jag förstår att det är många där ute som tycker de är unika små snöflingor som tror sig vara jagade av polisen för att de råkat tappa ett tuggummi, tyvärr tror jag nog polisen har viktigare brottslingar att fånga än så. På sin höjd kan de nog föräras med en gäspning.

Och du tror då inte som jag, och andra i tråden, att dessa grupper känner till och använder diverse krypteringsmetoder och anonymiseringsnätverk?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Alla sådana här register skapas med ett gott syfte - bekämpa brott, skydda de oskyldiga, bekämpa terror. Naturligtvis - allt för mänsklighetens bästa!

Vad tror ni nazityskland gjorde med sina hålkortsmaskiner IBM så vänligt gav till dom? Använde dom för statens bästa och medborgarnas skydd såklart - dvs de registrerade judar så att de kunde skicka dom till koncentrationslägrena lite mera koordinerat.

Sådana här register kan användas i vändpunkter i samhället när subversiva samhällsfientliga element (det som är på modet att hata just då) ska tillintetgöras. Vad är det som säger att du inte tillhör den kategorin när samhället brakar ihop nästa gång?

Kollektivism är alltid av ondo - register kan användas till kollektiva ändamål - därför är de också av ondo.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så du tror allvarligt att detta kommer att användas mot personer som går mot röd gubbe eller som skräpar ner?

Inte just detta, men se på storbritannien där man monterar upp övervakningskameror överallt på stan. Det är ett steg närmare mot att kontrollera varenda steg vi tar. Ta inte just nedskräpningen så bokstavligt. Det var inte så jag menade och det tror jag du förstår också, det går inte att kontrollera genom att lagra internettrafik. Grejen är att man börjar övervaka alla medborgare utan misstanke. Det öppnar upp för åsiktsregistreringar och kartläggning över personer. Sånt kan missbrukas och det kommer att missbrukas. Det är ju inget som kommer att ske över en natt, utan med små steg i taget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
En vild gissning är ju att det används mot stor organiserad brottslighet som är svårt att nå med "vanliga medel" pedofiler samt ekonomisk brottslighet i stor skala, jag förstår att det är många där ute som tycker de är unika små snöflingor som tror sig vara jagade av polisen för att de råkat tappa ett tuggummi, tyvärr tror jag nog polisen har viktigare brottslingar att fånga än så. På sin höjd kan de nog föräras med en gäspning.

De grupperna har vett nog att skydda sig. Att övervaka allas internettrafik och telefonsamtal stoppar inte en pedofil från att begå övergrepp och sen sprida filmer via krypterade anslutningar på nätet. Det kommer inte att stoppa organiserad brottslighet heller. Den har funnits i alla tider, den har motarbetats i alla tider men finns ändå kvar. De som vet att de måste arbeta i det fördolda kommer att hitta sätt att kommunicera som inte snappas upp av den här övervakningen. De enda som påverkas är vanliga svenssons som "inte har nåt att dölja".

Permalänk
Medlem

Låt oss göra ett litet tankeexperiment. Nytt scenario:

Nu har regeringen bestämt att obligatorisk videoövervakning ska införas i samtliga hushåll i Sverige. Alla rum ska förses med en videokamera som filmar dygnet runt. Informationen kan sedan granskas av den svenska säkerhetspolisen SÄPO. Filmerna sparas i ett år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Nu är det väl ändå så att det måste föreligga misstanke om brott, för att uppgifterna överhuvudtaget skall komma på fråga att granskas. 99,9...% av uppgifterna kommer aldrig någonsin att läsas.
Om man inte har någonting att dölja så har man ingenting emot uppgiftslagring/bevakning/m.m.

Står du fortfarande för det du skrev ovan?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Rent-mjöl-i-påsen-argumentet dyker upp igen. Vad man än tycker om övervakning så är argumentet skit. Det utgår ifrån att det är fel att ha något att dölja. Alla har något att dölja. Du kanske tycker att staten nog inte är intresserad av dina små hemligheter, men det kan du inte vara säker på. Du bestämmer inte vad som är intressant för staten. Det enda du kan göra är att lita blint på att ingen missbrukar den makt som läggs i deras händer. Vi vet ju alla hur bra det brukar gå då. En del makthavare kan inte ens hantera ett simpelt kreditkort utan att missbruka det.

Kom inte och säg att vi är paranoida. Vad är väl ni om inte paranoida? Ni som ser terrorister med bombbälten överallt. Hur kan ni förvänta er att vi ska lita på staten och makthavarnas goda intentioner, när ni inte ens litar på era grannar och vill att staten ska spionera på alla i tron om att det ska skydda er?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com