Permalänk
Medlem

Det är inte konstigt att tråden kan få hur många inlägg som helst, när samma länkar och citat, samt X antal svar/kommentarer ständigt ploppar upp, bara för att folk inte orkar kolla om det redan finns med i tråden eller inte...

Innan man gör ett inlägg borde man i anständighetens namn göra en sökning i forumet och se om det redan har avhandlats eller inte!

På större, mer "seriösa", t ex www.itproffs.se är detta ett absolut krav på medlemmarna, och dessa blir varnade och till slut ev utestängda för poänglösa inlägg.

Visa signatur

Dual core Opteron, ATI silent graphics, dual Maxtor 250GB server drives

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
dito, perfekt storlek/vikt, undrar hur det blir med batteritiden? Och det kanske viktigaste: den har väl usb-portar?

Tycker också den verkar vara en perfekt resepartner. Batteriet skall ligga på runt 3h (!) och den har troligen USB ("share photos of your travel" http://event.asus.com/eeepc/ - bildspelet visar datorn med en kamera ansluten). Talas om att den släpps nu i augusti. Klart värt pengarna!

EDIT: På en av bilderna ser man tydligt 2 USB-portar (yeeesss)!

Sen igen, men 4,5 h? Inte sett något om...

Sorry, lite off-topic, men det är nästan 1000 kr det handlar om

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk

kan vi sluta snacka om eee pc i den här tråden? nedan finns en länk till notebookreview där som har en preview och en massa ny info om eee pc. skapa en ny tråd om ni vill diskutera eee pc och låt oss hålla oss till medison i den här tråden.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=140708&highl...

Permalänk
Hedersmedlem

Att ni är så tröga det är helt otroligt. Hur många inlägg behövs för att ni ska fatta att det är en SCAM.

Konversation mellan X och Fabriken som Medison köper sina skal från

X says (09:40):
medison
X says (09:40):
they are taking advance payment for a 150$ Clevo notebook
X says (09:40):
150!!
X says (09:40):
impossible right
X says (09:41):
otherwise, I want to buy that notebook too
Y- factory says (10:00):
u mean
Y- factory says (10:00):
you pay $150 only for a laptop????
Xskickat 2007-07-30 10:05:
Y- factory says (10:05):
thanks
Y- factory says (10:05):
it s kind of weird...
X- factory says (10:05):
no idea about medison honestly
Y skickat 2007-07-30 10:08:
X- factory says (10:07):
$150 is very very impossible!!!

Z- factory says (10:10):
they got one pcs sample from our customer and not paid

Ni som tror att detta är på riktigt kan få mitt kontonummer då jag behöver en ny Porsche.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

7" skärm kanske låter liten men duger mer än väl för mig

Mig med. Jag använder tom min Smartphone med 2"-skärm och 320x240 till en hel del praktiska saker. 7" och riktigt operativsystem+anslutningsmöjligher framstår som överdådig lyx i jämförelse.

edit. nån moderator som orkar klippa ut epc-inläggen och lägga dem i en ny tråd?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrAmS
Tycker också den verkar vara en perfekt resepartner. Batteriet skall ligga på runt 3h (!) och den har troligen USB ("share photos of your travel" http://event.asus.com/eeepc/ - bildspelet visar datorn med en kamera ansluten). Talas om att den släpps nu i augusti. Klart värt pengarna!

EDIT: På en av bilderna ser man tydligt 2 USB-portar (yeeesss)!

Sen igen, men 4,5 h? Inte sett något om...

Sorry, lite off-topic, men det är nästan 1000 kr det handlar om

Men 4gig hårddisk, hur ska man klara sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men 4gig hårddisk, hur ska man klara sig?

USB, USB, USB.....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaderud
Läs och gråt själv...

Nej det är inget företag ibörjan av tråden som beställt då dom aldrig sålde till företag som dom tänkte från början att dom skulle göra...Dom s¨lde inte heller till privatpersoner..Dom började sälja för ca 1 vecka sen..

Enligt den här artikeln som är daterad 2007-03-27 (http://www.idg.se/2.1085/1.100914) har de visst sålt datorer tidigare.

"Vi har tidigare sålt datorer med komponenter från kinesiska leverantörer men bygger nu en egen tillverkningsfabrik i Brasilien. Vi har redan en fabrik för montering där, säger Robert Klanjac."

Hemsidan som användes då var www.medison.se:
"På Medison.se uppger företaget att det ska sälja två miljoner bärbara datorer."

Dessutom låter det som om de redan då hade sålt ett antal datorer:
"Frågor kring hur många datorer som sålts, var de ska börja säljas i Sverige och hur många enheter som fabriken kan producera per månad hänger ännu i luften."

Bara så ni vet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
USB, USB, USB.....

Ju men har jag datorn så är den bärbar och man ska inte bära runt extern hårddisk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b-george
Ju men har jag datorn så är den bärbar och man ska inte bära runt extern hårddisk.

Behöver kanske inte så mycket utrymme på resande fot heller. Annars är 2,5" externa äkligt små med och kräver ingen extra strömkälla.

Permalänk
Medlem

Borde inte en sammanställning av det som kommit fram läggas in på första inlägget av tråden, så kanske man slipper en och annan upprepning?

Eller en länk till bloggen som startades.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Att ni är så tröga det är helt otroligt. Hur många inlägg behövs för att ni ska fatta att det är en SCAM.

Konversation mellan X och Fabriken som Medison köper sina skal från

X says (09:40):
medison
X says (09:40):
they are taking advance payment for a 150$ Clevo notebook
X says (09:40):
150!!
X says (09:40):
impossible right
X says (09:41):
otherwise, I want to buy that notebook too
Y- factory says (10:00):
u mean
Y- factory says (10:00):
you pay $150 only for a laptop????
Xskickat 2007-07-30 10:05:
Y- factory says (10:05):
thanks
Y- factory says (10:05):
it s kind of weird...
X- factory says (10:05):
no idea about medison honestly
Y skickat 2007-07-30 10:08:
X- factory says (10:07):
$150 is very very impossible!!!

Z- factory says (10:10):
they got one pcs sample from our customer and not paid

Ni som tror att detta är på riktigt kan få mitt kontonummer då jag behöver en ny Porsche.

Jag har läst denna tråd sedan den startade, och har själv konstaterat från början att "If it sounds too good to be true ... it probably is".
Mycket utav det som tagits fram av forumets deltagare ger klart och tydligt väldigt negativa signaler, och jag skulle också avråda från att beställa.

Men din text, det är ju bara att gå över gränsen. Din första post tog du bort, med andra namn i loggen, och sen har du själv skrivit ihop den där loggen. Den är ju inte ens konsekvent. Jag tror inte det minsta på att du chattat med en Clevo-anställd i Messenger.
Det vore mer trovärdigt om du inte blandat ihop svenska och engelska i loggen, och att "Y- factory" helt plötsligt blir "X- factory".

Pinsamt!

Du gör bara bort dig själv. Är du äldre än 13 år blir jag förvånad.

Permalänk
Medlem

Valdi's Weblog

July 28, 2007
I have a request to those individuals who are digging for addresses, phone numbers and other information to relatives of the 5 members of Medison. In several communities people are told by these individuals to go and seek for these addresses or make the phone calls to innocent people who don't know more than anyone else outside Medison. They just happen to be relatives and have nothing to do with the company, nor can they hurry up a shipment of a laptop to our costumers. So please, let our relatives in peace.

Visa signatur

Vem sa att man är bäst bara för att man kan allt??

Nokia N82

Permalänk

Asus Eee Pc värkar mycket mer intressant än medison..
skulle vara bra om någon här kunnde skapa en tråd inom denna laptopen

Den ska vara ute i marknaden under 3dje kvartalet agusti or september!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att citera dagens krönika av Carl Erland Andersson i GP (som har iofs inte med Medison att göra, men det känns som "Helge" kan lätt bytas mot vilken annan person som helst):

"Sunt Förnuft enda skyddet
(...)
Men manipulativa personer, av större eller mindre farlighetsgrad, kommer alltid att finnas; karismatiska figurer med eller utan psykopatprofil, bedragare, sol-och-vårare. Enda värnet mot dem är förnuft, ett visst slags nykterhet, att inte låta lura sig. Nu efteråt inses det tydligen också i Knutby vad Helge Fossmo var. Lite för sent.
Hjältar är oftast ihåliga, och charlataner skapas inte av sig själva, utan tvärtom av andra, så att säga sin "publik".
(...)
Man kan naturligtvis upphetsat grubbla över "gåtan" Helge Fossmo. Men jag tror inte det finns någon gåta. Dock finns det människor som låter sig lura sig och det är problemet - gåtan."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrkad
Jag har läst denna tråd sedan den startade, och har själv konstaterat från början att "If it sounds too good to be true ... it probably is".
Mycket utav det som tagits fram av forumets deltagare ger klart och tydligt väldigt negativa signaler, och jag skulle också avråda från att beställa.

Men din text, det är ju bara att gå över gränsen. Din första post tog du bort, med andra namn i loggen, och sen har du själv skrivit ihop den där loggen. Den är ju inte ens konsekvent. Jag tror inte det minsta på att du chattat med en Clevo-anställd i Messenger.
Det vore mer trovärdigt om du inte blandat ihop svenska och engelska i loggen, och att "Y- factory" helt plötsligt blir "X- factory".

Pinsamt!

Du gör bara bort dig själv. Är du äldre än 13 år blir jag förvånad.

Om du jobbade i branschen så kanske du skulle förstå värdet av att skydda sina kontakter. Men efterssom du tydligen inte upskattar att man hjälper sina medmänniskor i det här landet så skulle jag gärna tipsa dig om att köpa en dator för 1000:-, eller så sätter du in degen på mitt konto.

Testa att ringa tillverkaren så får du se.

Du behöver inte tro på det men fråga någon moderator så får du höra om min trovärdighet

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl

Du behöver inte tro på det men fråga någon moderator så får du höra om min trovärdighet

Just nu ligger den på 0

När det gäller din "chatt" iaf

Visa signatur

When it seems too good to be true, it probably is.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrkad
Jag har läst denna tråd sedan den startade, och har själv konstaterat från början att "If it sounds too good to be true ... it probably is".
Mycket utav det som tagits fram av forumets deltagare ger klart och tydligt väldigt negativa signaler, och jag skulle också avråda från att beställa.

Men din text, det är ju bara att gå över gränsen. Din första post tog du bort, med andra namn i loggen, och sen har du själv skrivit ihop den där loggen. Den är ju inte ens konsekvent. Jag tror inte det minsta på att du chattat med en Clevo-anställd i Messenger.
Det vore mer trovärdigt om du inte blandat ihop svenska och engelska i loggen, och att "Y- factory" helt plötsligt blir "X- factory".

Pinsamt!

Du gör bara bort dig själv. Är du äldre än 13 år blir jag förvånad.

Försök att undvika personliga påhopp. Forumet ska vara en trevlig plats där man diskuterar sansat. Du har naturligtvis rätt till att ifrågasätta om dahl (eller någon annan medlem) är trovärdig eller inte (även om jag vet att han är att betrakta som trovärdig i sådana här sammanhang), men i så fall får du göra det lugnt och sakligt.

Jag ska övervaka den här tråden i fortsättningen för att se hur debatten utvecklar sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Försök att undvika personliga påhopp. Forumet ska vara en trevlig plats där man diskuterar sansat. Du har naturligtvis rätt till att ifrågasätta om dahl (eller någon annan medlem) är trovärdig eller inte (även om jag vet att han är att betrakta som trovärdig i sådana här sammanhang), men i så fall får du göra det lugnt och sakligt.

Jag ska övervaka den här tråden i fortsättningen för att se hur debatten utvecklar sig.

Bra..för den här tråden börjar likna ett gammalt gistet äktenskap

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja klargöra hur 2Co fungerar. Jag har läst och tror mig förstå både deras community svar till oroliga Madison köpare och deras faq.

När dom får en ny försäljare (Madison) så gör dom en grundlig uppföljning första rundan. Detta inbär att ringa upp kunder. Det blir inte tydligare än så. Eftersom man betalar ut pengar till försäljarna veckovis så kan man ju anta att första runda är första veckan leveranser sker.

Om allt går fint första rundan så kickar något slags förtroende system in där man enbart går på försäljarens ivägskickning av ordrar. Tex att försäljaren rapporterar order+kollinr+trackingnummer så anses det vara verifierat.

Det största skyddet när man är i det här läget är att dom håller inne en viss summa från föregående vecka, det framgår inte hur stor men att den skalar och blir större ju mer omsättningen är. Om den används för att löpande fixa fel, återtagna ordrar och dylik eller är en självrisk mot något försäkringsbolag vet jag inte. Men något av dom verkar troligt.

Det finns också mekanismer för att hissa rödflaggan och börja undersöka en försäljare lite nogranare. Som tex kraftigt ökad orderingång, eller att folk hör av sig och klagar.

Det finns som sagt lite potential här för bedrägeri, men det är kraftigt begränsat. Först och främst handlar det om att vinna 2Cos förtroende, sen att inte öka orderingången för mycket för snabbt. Och sen tajma rätt vecka när det är dags att sticka med pengarna. Det blir ju dock inte mer än veckans omsättning plus innestående pengar från föregående vecka, minus vad nu 2Co inte tänker betala ut förens veckan efter.

Man kan ju tänka sig efter allt holaballo att det kommer ta lite längre tid för Madison att vinna 2Cos förtroende än en vanlig random försäljare.

Jag har säkert missat en eller två detaljer och ser fram emot att få dom rättade.

Med vänliga

Permalänk

Enligt

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=32033

Kommer presskonferens hållas onsdag

Permalänk
Medlem

Asus 3e PC tråd uppe! För att undvika att gå off-topic mer! Tackar

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

Jag är 99% säker på att de måste ha köpt massor av laptops för ett tag sen, försökt att sälja dem för 3000kr men misslyckades helt, försökt sälja dem sedan i Brasilien, misslyckades där med, och nu så måste de bli av med dem och säljer för det otroliga priset $150 USD, ett par hundra personer får dem, och resten bara får pengarna tillbaka. Så det blir på sätt och vis fortfarande en stor bluff, därför att de meddelar inte folk detta och bara drar nytta av allt publicitet, vi kommer heller aldrig att veta hur många det är som får datorerna överhuvudtaget, kommer bara se några bilder på en eller annan som har fått den.

Det är det ända självklara, som jag ser det, de har ju haft affärer med dessa laptops innan som tydligt misslyckats.

Om någon annan har flera teorier så hade det varit intressant att höra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tabb
Jag är 99% säker på att de måste ha köpt massor av laptops för ett tag sen, försökt att sälja dem för 3000kr men misslyckades helt, försökt sälja dem sedan i Brasilien, misslyckades där med, och nu så måste de bli av med dem och säljer för det otroliga priset $150 USD, ett par hundra personer får dem, och resten bara får pengarna tillbaka. /.../

Men det förklarar ju inte varför de väntar med att skicka dem isåfall.

Visa signatur

Wir kennen nur ein Ziel, das die gesamte Politik unserer Partei durchdringt: alles zu tun für das Wohl des Menschen, für das Glück des Volkes, für die Interessen der Arbeiterklasse und aller Werktätigen. Das ist der Sinn des Sozialismus. Dafür arbeiten und kämpfen wir.

Permalänk

Dom har förövrigt ändrat Terms of use och privacy policy till:

LEGAL INFORMATION

We are reviewing our legal information and will update this page as soon as possible.

Vad tänkte dom från början när dom kopierade texten direkt ifrån apple?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vonAnka
Senaste roliga grej från Medison... Alla de gamla bilderna på laptops (Som Valdi försäkrat att han haft tillstånd att använda) är borta. Då hade man kanske kunnat tro att de skulle ersättas med riktiga bilder av Medison Celebrity (ok, nu var jag ironisk), men icke. Istället möter oss nu lika lågupplösta och intetsägande bilder som tidigare, men dessa är sannolikt inte från Clevo. Så alla detektiver, varifrån är dessa bilder snodda?

Bilden är utbytt mot en annan bild på samma dator!!!!

Ladda ned den och kolla kameran på bildskärmens ovansida.

Vad säger man...VÄRLDSKLASS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontuskrusing
Dom har förövrigt ändrat Terms of use och privacy policy till:

LEGAL INFORMATION

We are reviewing our legal information and will update this page as soon as possible.

Vad tänkte dom från början när dom kopierade texten direkt ifrån apple?

Precis som alla andra som kopierar den från olika bolag...Varför uppfinna hjulet 2 ggr som några sagt...

Visa signatur

Vem sa att man är bäst bara för att man kan allt??

Nokia N82

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat bloggen men lite ny info och så nu så den är uppdaterad, så man slipper dubbelpostningar med samma gamla info.

Permalänk
Medlem

De nya bilderna på datorn är i alla fall tagna med en Canon Digital IXUS 60 (25/7 22:03)

Inte sådär väldigt professionellt, men men.. ingen som förväntar sig något annat i det här läget.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på att höra vad The Nisse och Co skulle göra om detta trots allt inte visar sig vara en bluff. Ja jag vet det finns en miljard tecken men ändå.