Muskampen 2025: Segraren korad!

Intel Lynnfield – Core i5 750 och i7 870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Hur många AMD processorer är 140W? man behöver inte 965:an utan 940 och 955 funkar lika bra och för den delen är inte Phenom II speciellt varma (under 40 grader med rätt kylare)

ALLA processorer är under 40 grader med rätt kylare.

Permalänk

Någon som har koll på ONFI som utlovades tidigare i år? Skulle komma på P57 korten, men eftersom de är cancelled var det prat om att de skulle komma på P55. Bl.a. Gigabyte hade väl faktiskt prototyper med ONFI ute i April eller så, men inte nu mer?!

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Svaret är ja, om man tycker följande:
Gillar varma 140W Cpuer. (Om man inte orkar vänta på 95 wattarna.)
Behöva ha god ventilation i lådorna.
Gillar svårigheter i klockning mot 4ghz eller högre.
Tvingas ha högre klockfrekvens för att få samma prestanda som en lägre klockad core2 quad. Exvis q9550 eller liknande.

Var ett himla tjafs.

Varma processorer? Kan tala om att i7 är överlägset varmare. AMD's TDP är dessutom något helt annat jämfört med Intel's. 140w AMD-TDP är snarare 105w absolut max. Min processor har t.ex 125w TDP. Med processorn i fulload så drar hela datorn exakt 154w från väggen. Då är moderkort, grafikkort, 4st hårddiskar och effektförlusten på nätagget inräknat. Den är dessutom överklockad.

Svårigheter i överklockning? Dom är klockvänliga i högsta grad, speciellt med bättre kylning där dom leder överlägset.

Frekvens är en faktor av många. En P4'a på 20Ghz med rätt pris och inte överdriven energikonsumption hade inte varit fel, så ta inte upp frekvensen som en nackdel. Hög frekvens är inte direkt samma sak som hög energikonsumption.

Phenom II är ett bättre val än den föråldrande LGA775 plattformen. Core i5/i7 är det som gäller om man ska köpa Intel.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Phenom II är ett bättre val än den föråldrande LGA775 plattformen. Core i5/i7 är det som gäller om man ska köpa Intel.

Instämmer. Men så gör vi väl alla.

Det är helt meningslöst att köpa en ny 775-rigg, AM3 är ett betydligt bättre val eftersom 775 är end-of-the-road.

MEN alla de som redan har en 775-rigg har ingen speciell anledning att byta till AM3, eftersom det i nuläget fortfarande går att nå högre prestanda på 775 än på AM3. AM3 behöver mogna lite till för att vinna över 775-användarna.

Har man en äldre rigg är AM3 ett mycket bra val.

För 775-användare som ändå vill uppgradera är det i5/i7 som gäller, noterbart är dock att det inte är någon stor skillnad i prestanda mot exempelvis en klockad Q9550 samt att Q9550 är mer energisnål än Bloomfield tom nästan på samma nivå som Lynnfield trots att det finns en Nordbrygga att försörja också. Minns att det är exakt samma tillverkningsgeneration.
För de med en C2D är Lynnfield/Bloomfield ändå värdiga uppgraderingar eftersom det är 4 kärnor, men för C2Q-användare är det klart mer logiskt att invänta Sandy Bridge eftersom det är först då det händer större grejor med prestandan.

För C2Q-användare är det grafikkort/SSD/HD-skärmar som gäller i uppgraderingsväg i väntan på Sandy Bridge, inte AM3.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
ALLA processorer är under 40 grader med rätt kylare.

Hahaha, det är klart, den blir ju lite varmare om den sitter bak och fram eller om en AMD använder en Intel 1366 fläkt/kylare som inte passar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är helt meningslöst att köpa en ny 775-rigg, AM3 är ett betydligt bättre val eftersom 775 är end-of-the-road.

Jag kan just nu komma på minst ett fall där det fortfarande är rimligt att köpa en ny 775-rigg:

Budget mATX VMware ESXi server.

Det är rent självmord att ta något annat än ICH7/8/9/10-krestar för att få dem inbyggda SATA-portarna på moderkortet att fungera.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Jag kan just nu komma på minst ett fall där det fortfarande är rimligt att köpa en ny 775-rigg:

Budget mATX VMware ESXi server.

Det är rent självmord att ta något annat än ICH7/8/9/10-krestar för att få dem inbyggda SATA-portarna på moderkortet att fungera.

Sen kan man ju rent allmänt gilla 775 för att det är så sjukt stabilt, det var som en annan värld jämfört med Athlon XP/64/X2 som jag var van vid. Det enda som får mina 775-riggar att krascha är antingen våldsam överklock, men då kan det lika gärna vara nätaggen som ger upp, eller väldigt väldigt buggig mjukvara som kan krascha vad-som-helst.

Jag har fyra 775-riggar som bara går och går:

wow-burk: P35-DS3R/E5200/2GB/500GB/G80
workstation/spelburk: EP35-DS4/Q9450/4GB/0.8TB/RV770
Linux-burk/server: GA-G33M-S2/E8400/4GB/640GB/G94B1
htpc: P5KPL-VM/E5200/2GB/320GB/RV710

sen har jag en C2D laptop också:
T7300/2GB/160GB/G84M

Alla är snabba, tysta och problemfria så det känns extremt onödigt att uppgradera någon av dem. Det enda just nu skulle som sagt vara RV870 och SSD till workstation-burken.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

Mina AMD har bara kraschat när det kommit in filer som gör systemet ostabilt (så är det nog i det flesta fallen när man bytt hårdvara), annars har alla mina AMD jag har/haft varit prima. Jag fick använda DriverCleaner för att få mitt system stabilt nyligen när jag satte tillbaka X-Fi kortet då det inbyggda inte höll måttet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Mina AMD kändes aldrig lika stabila som Intel-riggarna, troligen beror det inte så mycket på AMD i sig som att moderkorten blivit mycket bättre men faktum kvarstår.

Det är möjligt att moderna AMD-moderkort är lika mycket bättre, men samtidigt är det onekligen så att tillverkarna lägger mer resurser på sina Intel-mackor eftersom de får många gånger fler returer om de börjar falera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

the squonk

Och tillägga är att det är högst subjektiva åsikter om stabilitet du snackar om. Att en AMD maskin i regel skulle ha varit mer instabil är bara rent påhitt. Då kanske man ska börja fundera på om man ska bygga sina egna datorer eller inte. Tomshardware påvisade motsatsen när en AMD Athlon64 X2 maskin stog på med 100% belastning mot en Pentium Extreme Edition maskin likaså, men där AMD maskinen gick och gick, medans Intel-maskinen byttes moderkort, minnen, kylare, nätagg. Tror dom bytte moderkort 5 gånger. Core2 kryllar med erratas och är mindre beprövad än gamla K7 som K8/K10 i grunden är, med mindre mikroarkitektiska modifieringar. AMD har alltid haft nVidia chipset's till hands som har fungerat mycket bra, förutom något hög energikonsumption och i vissa fall även höga temperaturer, men presterat och fungerat väldigt bra. AMD's egna chipsets är också väldigt lyckade och bland dom mest effektiva idag.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Citat:

Varma processorer? Kan tala om att i7 är överlägset varmare.

Fel nr 1.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3619&p=8

Intel Core I7 975 220w totalsystem power consumtion
AMD Phenom II X4 965 BE 223W totalsystem power consumtion

AMD cpun drar mer än samtliga I7 i sortimentet i både idle och full load.

Citat:

Svårigheter i överklockning? Dom är klockvänliga i högsta grad, speciellt med bättre kylning där dom leder överlägset.

Fel nr 2.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3574&p=9

3,73 med stock cooler samt max 4,13 ghz med I7. Hur får du det till överägset när AMD verkar stanna vid 4 ghz?

Citat:

Har man redan bräda med s775 är uppgradering billigaste och givna valet till ex.vis q9550.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Fel 1

Varmare = Temperatur

TDP = Högsta belastnigen i Watt

Strömförbrukning = Watt

Och jo i7 är en väldigt varm processor , du kan under full belastning av hela processorn ligga på 70 grader och även över ,

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
TDP = Högsta belastnigen i Watt

Källa?

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Den som söker skall finna....

Thermal Design Power (TDP) (ung. Termisk avledningseffekt) representerar den maximala värmeeffekt ett kylsystem i exempelvis en dator behöver avleda för att hålla datorkomponenten på en temperatur som inte överstiger komponentens maximala driftstemperatur. Till exempel kan en processor i en dator ha ett TDP-värde på 60 watt. Då måste fläns och fläkt på processorn tillsammans kunna leda bort 60 watt värmeeffekt för att processorn inte ska bli överhettad.

I praktiken är de flesta kylsystem inte byggda för att kontinuerligt kunna kyla ner den maximala värmeeffekten, eftersom normal drift inte utvecklar maximalt med värme och tröghet i kylsystemet kan jämna ut tillfälliga spikar i värmeutvecklingen.

Det finns också olika definitioner på hur man mäter exempelvis en processors TDP-värde [1]. Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla. Det gör att AMDs värden ligger något över Intels värden.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk

Hehe, det var det jag var ute efter - att ETK-TIS påstående vad felaktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fel nr 1.

Intel Core I7 975 220w totalsystem power consumtion
AMD Phenom II X4 965 BE 223W totalsystem power consumtion

AMD cpun drar mer än samtliga I7 i sortimentet i både idle och full load.

Bristande kunskaper märker jag. Du har fortfarande fel, och dessutom i två skilda aspekter.

1. Strömförbrukning och värmeutveckling är inte samma sak. Som sagt, Nehalem eller i7 utvecklar mest värme vilket är allmänt känt. Anledningen är AMD's SOI tillverkningsprocess.

2. Du jämför hela datorn mot varandra när duskussionen handlar om hur mycket processorerna drar. Det blir pannkaka av dina mätmetoder. Det finns datablad att ladda ned också som djupt ingående förklarar vad TDP är och dess exakta specifikationer. Intel anger sin TDP lägre än vad AMD gör, medans AMD anger teoretiskt max vad processorn skulle kunna dra. AMD's motsvarighet till Intel att mäta av ett typiskt värde är ACP.

Citat:

Fel nr 2.

3,73 med stock cooler samt max 4,13 ghz med I7. Hur får du det till överägset när AMD verkar stanna vid 4 ghz?

Jag vet inte om du stressar eller om du helt enkelt inte förstår det man skriver, men som sagt så skrev jag:

Citat:

Dom är klockvänliga i högsta grad, speciellt med bättre kylning där dom leder överlägset.

* Det står inte att dom överklockar bäst med en typisk kylning, utan att dom överklockar i högsta laget om du vet definitionen på det.

* Det står precis efter att med bättre kylning så leder dom överlägset, dvs om du hänger på t.ex kompressorkylning. Dom har nått över 7Ghz med Phenom II, medans i7 nyligen nått ~6Ghz. Dom har även testat Intel's 32nm i9 och den når som mest ~6.3Ghz. Sen sitter inte alla med mer avancerad kylning, men dom överklockar fortfarande bra med luftkylning.

[QUOTE]Har man redan bräda med s775 är uppgradering billigaste och givna valet till ex.vis q9550. [/QUOTE]

Ingen som påstått något annat, och säger sig självt. Givetvis handlar det om dom som är ute efter ett nytt system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Källa?

Gällande TDP så säger jag google

Citat:

Hehe, det var det jag var ute efter - att ETK-TIS påstående vad felaktigt.

Han är inte helt ute och cyklar. AMD anger sin TDP i 100%, dvs när alla transistorer i processorn är aktiva, vilket endast är möjligt i ett lab hos processortillverkaren. Eftersom all energi som går in i en processor blir värme så hänger det samman. Intel gör inte samma sak, utan anger ett typiskt värde i TDP, vilket blir en lägre siffra. AMD har ACP som sitt typiska värde.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Gällande TDP så säger jag google

Han är inte helt ute och cyklar.

Jag är fullt medveten om vad TDP är och att han inte var helt ute på isen, men det är generally fel att rakt av säga "TDP = Högsta belastnigen i Watt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är fullt medveten om vad TDP är och att han inte var helt ute på isen, men det är generally fel att rakt av säga "TDP = Högsta belastnigen i Watt".

Ena stunden kan man skriva förenklat , och bli påhoppad , andra stunden har man inte helt fel, av samma postare !. händer bara på Swe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Bristande kunskaper märker jag. Du har fortfarande fel, och dessutom i två skilda aspekter.

1. Strömförbrukning och värmeutveckling är inte samma sak. Som sagt, Nehalem eller i7 utvecklar mest värme vilket är allmänt känt. Anledningen är AMD's SOI tillverkningsprocess.

2. Du jämför hela datorn mot varandra när duskussionen handlar om hur mycket processorerna drar. Det blir pannkaka av dina mätmetoder. Det finns datablad att ladda ned också som djupt ingående förklarar vad TDP är och dess exakta specifikationer. Intel anger sin TDP lägre än vad AMD gör, medans AMD anger teoretiskt max vad processorn skulle kunna dra. AMD's motsvarighet till Intel att mäta av ett typiskt värde är ACP.

Jag vet inte om du stressar eller om du helt enkelt inte förstår det man skriver, men som sagt så skrev jag:

* Det står inte att dom överklockar bäst med en typisk kylning, utan att dom överklockar i högsta laget om du vet definitionen på det.

* Det står precis efter att med bättre kylning så leder dom överlägset, dvs om du hänger på t.ex kompressorkylning. Dom har nått över 7Ghz med Phenom II, medans i7 nyligen nått ~6Ghz. Dom har även testat Intel's 32nm i9 och den når som mest ~6.3Ghz. Sen sitter inte alla med mer avancerad kylning, men dom överklockar fortfarande bra med luftkylning.

1. Fortfarande drog AMD systemen mer WATT enligt anandtech som du förövrigt brukar hänvisa pigg att hänvisa till. Det innebär att värmeutvecklingen är större i AMD:s toppmodell. Jag hänvisade till källa och det gjorde inte du. Ju mer Watt sytemet drar= ju mer värme gäller. Allting blir värme i slutändan eller tror du AMD trollar bort värmen?

2. Det är ingenjörssamples av AMD som kommer upp i 7ghz med kompressorkylning. AMD som hade tävlingen och hade "handplockat" exemplaren. Och det använder du som argument?
http://hothardware.com/Articles/AMD-Phenom-II-Hardcore-Overcl...

Jag tycker inte man kan jämföra dem med affärsköpta intel, alltså hade jag rätt där också. Du pratar om äpplen och jag päron. Luftkylning är det som gemene man använder här mestadels.

Citat:

Processor Highest Overclock (Stock Voltage) Highest Overclock (Overvolted) % Increase over stock
AMD Phenom II X4 955 3.8GHz 3.9GHz 22%
Intel Core i7 975 3.73GHz 4.13GHz 24%

Maxklock för AMD--> 3,9 ghz och core I7 4,13.
Bristande kunskaper eller vill du inte acceptera fakta?
Jag kan tänka mig en AM3 cpu när de 95wattare har kommit. Inte annars.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd

hejsan jag har just köpt en I5 750 och tempen på den på stock va ska den ligga på samt va ligger orginal vore på min temp i 3,3ghz på max 86 grader dock har jag inte ställt om i bios och antar att den ligger o kör på auto

edit ämdra den från auto till 1,2volt nu skänk tempen nu har den efter cxa 3 timmar legat som mest på 3 grader i 3,3ghz och turbo på

edit2: sen i övrigt jag trodde seriös att denna skulle va kallare en i7an men den är i samma temps men utan hypertrathing så inget värt köp om man vill ha en sval dator

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Temp och TDP hänger inte riktigt ihop , går i920 svalare än AMD 965 ? .

Sen får man kika på vad systemet inhåller innan man kan säga att A har högre förbrukning , än B

2 chew* välkänd OC kille av AMD , har alltid kommit högre med affärs exemplar ( alltså dom du och jag handlar ) så att handplockade ES exemplar är inte bättre.

Sen är det trevligt att du jämnför en AMD för 2ooo kr och en Intel för nästan 10 000

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Sådär en st 860 och ett Asus P7P55D Deluxe på inkommande Någon som har ett bra tipps på oc vänliga 1600Mhz minnen btw?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Sådär en st 860 och ett Asus P7P55D Deluxe på inkommande Någon som har ett bra tipps på oc vänliga 1600Mhz minnen btw?

Ska du klocka så verkar ju Dominator vara ett populärt val. Såg att Dustin Home hade kampanj på dem med CL8 nu. 1150, bra pris.
http://www.dustinhome.se/pd_5010331604.aspx

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]1. Fortfarande drog AMD systemen mer WATT enligt anandtech som du förövrigt brukar hänvisa pigg att hänvisa till. Det innebär att värmeutvecklingen är större i AMD:s toppmodell. Jag hänvisade till källa och det gjorde inte du. Ju mer Watt sytemet drar= ju mer värme gäller. Allting blir värme i slutändan eller tror du AMD trollar bort värmen?

[/b]

Som sagt, i7 är den processor som går [color="red"]VARMAST[/color] idag. Det är inget du kan ändra på med dina löjliga argument som inte ens stämmer. Du hänvisar till en källa (ja anandtech är en bra källa) som styrker ditt påstående som inte ens hör hemma i diskussionen, dvs hur mycket ett HELT SYSTEM drar. Du baserar ett helt systems effektförbrukning och använder det som argument för att AMD processorerna skulle gå varmare än i7 processorerna, trots att jag flera gånger nu skrivit att det inte fungerar att jämföra så. Fortfarande lika fel.

Citat:

2. Det är ingenjörssamples av AMD som kommer upp i 7ghz med kompressorkylning. AMD som hade tävlingen och hade "handplockat" exemplaren. Och det använder du som argument?
http://hothardware.com/Articles/AMD-Phenom-II-Hardcore-Overcl...

Jag tycker inte man kan jämföra dem med affärsköpta intel, alltså hade jag rätt där också. Du pratar om äpplen och jag päron. Luftkylning är det som gemene man använder här mestadels.

Maxklock för AMD--> 3,9 ghz och core I7 4,13.
Bristande kunskaper eller vill du inte acceptera fakta?
Jag kan tänka mig en AM3 cpu när de 95wattare har kommit. Inte annars.

Det är väldigt noga handplockade processorer från Intel också som är uppe på topplistan. Dessutom har flera Phenom II processorer som inte varit handplockade varit uppe i långt över 6Ghz för längesedan. Eftersom du skriver kompressorkylning så har du förmodligen missat alla dessa gånger dom har slagit rekord, då dom kör med LN2 till både AMD och Intel när dom ska nå respektives högsta frekvens. Du har återigen helt fel.

Med luftkylning skrev jag FORTFARANDE INTE att Phenom II överklockade bäst. Är det svårt att förstå svensk text? Svårt med definitionen på dom ord jag skrivit? Du jämför ett test med 1 exemplar vilket inte heller är speciellt givande. Då är en överklockningsdatabas mycket bättre där man kan se många olika exemplar av samma processor.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Ska du klocka så verkar ju Dominator vara ett populärt val. Såg att Dustin Home hade kampanj på dem med CL8 nu. 1150, bra pris.
http://www.dustinhome.se/pd_5010331604.aspx

ser riktigt bra ut tackar

Edit// Hittade dessa nu med http://www.dustinhome.se/pd_5010331603.aspx också cl8 samt stöd för intel xmp, om det nu är något att ha någon som vet? Verka dock ha bra mycket klenare kylning :S

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt, i7 är den processor som går [color="red"]VARMAST[/color] idag. Det är inget du kan ändra på med dina löjliga argument som inte ens stämmer. Du hänvisar till en källa (ja anandtech är en bra källa) som styrker ditt påstående som inte ens hör hemma i diskussionen, dvs hur mycket ett HELT SYSTEM drar. Du baserar ett helt systems effektförbrukning och använder det som argument för att AMD processorerna skulle gå varmare än i7 processorerna, trots att jag flera gånger nu skrivit att det inte fungerar att jämföra så. Fortfarande lika fel.

Det är väldigt noga handplockade processorer från Intel också som är uppe på topplistan. Dessutom har flera Phenom II processorer som inte varit handplockade varit uppe i långt över 6Ghz för längesedan. Eftersom du skriver kompressorkylning så har du förmodligen missat alla dessa gånger dom har slagit rekord, då dom kör med LN2 till både AMD och Intel när dom ska nå respektives högsta frekvens. Du har återigen helt fel.

Med luftkylning skrev jag FORTFARANDE INTE att Phenom II överklockade bäst. Är det svårt att förstå svensk text? Svårt med definitionen på dom ord jag skrivit? Du jämför ett test med 1 exemplar vilket inte heller är speciellt givande. Då är en överklockningsdatabas mycket bättre där man kan se många olika exemplar av samma processor. [/B]

Om nu AMD systemet är jämfört enligt länken med I7 systemet och AMD systemet drar mer watt (vid full load), så innebär det [color="red"]ALLTID [/color]och åter [color="red"]ALLTID [/color]att AMD systemet genererar mer värme.

Allting blir till värme i slutändan, varför så svårt att förstå detta?
Du har återigen helt fel, dessutom har du ingen källa för dina såkallade påståenden att AMD lyckats "trolla" bort värme av de extra WATT som AMD systemet genererar. Lycka till med källan där!

Visst är en överklockningsdatabas bättre att jämföra med, men nu var det du som använde argumentet med att AMD klockade bäst. Och jag sade att CoreI7 klockade bättre på luft.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt, i7 är den processor som går [color="red"]VARMAST[/color] idag. Det är inget du kan ändra på med dina löjliga argument som inte ens stämmer. [/B]

Jag har ingenting med den här diskussionen att göra, men vilka argument han kommer med är iaf bättre än dina, som verkar vara att skriva med stora bokstäver i fet röd stil.
Där snackar vi om löjliga argument...

Permalänk
Medlem
Citat:

[B] Om nu AMD systemet är jämfört enligt länken med I7 systemet och AMD systemet drar mer watt (vid full load), så innebär det [color="red"]ALLTID [/color]och åter [color="red"]ALLTID [/color]att AMD systemet genererar mer värme.

Du har återigen helt fel, dessutom har du ingen källa för dina såkallade påståenden att AMD lyckats "trolla" bort värme av de extra WATT som AMD systemet genererar. Lycka till med källan där!

[/b]

Ja lycka till själv med en teori en fysiker skrattar åt.

Tror du AMD och Intel har samma tillverkningsprocess? Tror du dom har samma densitet på sina transistorer och samma typ av transistorer? Du pratar om spillvärme, och mycket riktigt blir all ström som en dator förbrukar spillvärme. Vi har temperatur, och värmeutveckling i watt. i7 når högst temperatur, vilket jag hävdat hela tiden. En liten jämförelse för att bräcka din teori är att ta en processor utav samma arkitektur där man har en 65nm modell och en 45nm modell med samma TDP och TDPspec. 45nm modellen kommer att nå en högre temperatur då densiteten ökas förutsatt att man inte modifierat läckaget eller transistortyp i den mindre tillverkningsprocessen. Du som är så glad i TDP, så anger Intel en typisk siffra vad processorn kan dra under normalt användande och inte dess teoretiska max värde som AMD gör. i7 processorerna (förutom dom nya 8xx/P55 modellerna) har en TDP på 130w enligt Intel. Dess maxvärde ligger på ~150w.

Jag skrev mycket klart och tydligt också att det inte går att jämföra ett helt system mot ett annat för att bedömma en processors temperatur, och även dess värmeutveckling i watt. Olika uppsättningar av plattformar drar olika mycket effekt.

[QUOTE]Visst är en överklockningsdatabas bättre att jämföra med, men nu var det du som använde argumentet med att AMD klockade bäst. Och jag sade att CoreI7 klockade bättre på luft. [/QUOTE]

Det är ingen annan som sagt något annat. För säkert 3'e eller 4'e gången så skrev jag att Phenom II överklockar bland dom bästa med luftkylning, och inte bäst, medans jag skrev att med mer avancerad kylning som t.ex kompressorkylning så har Phenom II stor potential.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag har ingenting med den här diskussionen att göra, men vilka argument han kommer med är iaf bättre än dina, som verkar vara att skriva med stora bokstäver i fet röd stil.
Där snackar vi om löjliga argument...

Anledningen till röd text i fet stil är att man upprepade gånger skriver något som han vänder på. Han har själv nu använt röd text, är hans argument mycket sämre då? Har skrivit mer ingående argument nu som du kan läsa ovan. På vilket sätt skulle hans argument vara bättre när dom är missvisande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om nu AMD systemet är jämfört enligt länken med I7 systemet och AMD systemet drar mer watt (vid full load), så innebär det [color="red"]ALLTID [/color]och åter [color="red"]ALLTID [/color]att AMD systemet genererar mer värme.

Citat:

Jag skrev mycket klart och tydligt också att det inte går att jämföra ett helt system mot ett annat för att bedömma en processors temperatur, och även dess värmeutveckling i watt. Olika uppsättningar av plattformar drar olika mycket effekt.

Test efter test visar att bland quad-cores så har vi att:

1. Vanliga Phenom II-system drar som helhet mer ström än Core i7-system under belastning (Socket 1366; vilket i sin tur drar mer än Core i7/i5 på Socket 1156).

2. Vanliga Phonem II-system har ett mycket sämre "Prestanda/Watt" än Bloomfield-system, förutom för spel. Lynnfield och speciellt Core i5 750 är ännu bättre för spel, troligen p.g.a. av den mycket agressiva turbo mode. Core 2-systemen slår dock alla dessa tidigare nämnda system på fingrarna.

3. Phenom II-orna har en mycket lägre kärn-temperatur än Core i7-orna.

Eftersom det är mycket svårt att isolera enbart processorn så låter jag det vara osagt om Phenom II-orna drar mer, eller mindre, ström än Core i7-orna.

Men även om Phenom II-orna drar mer ström än Core i7-orna så har vi, precis som det tidigare nämndes, att temperaturen endast påverkas av värmeutvecklingen och är inte ekvivalent med den. Tillverkningsmetod, kretslayout, kretsyta och design av värmespridaren ovanpå är alla faktorer som också avgör vad den slutliga temperaturen för kärnorna är (för att inte nämna hur man nu mäter denna temperatur).

Phenom II-orna (enbart processorn) genererar kanske mer värme än Core i7-orna, men kan samtidigt vara bättre på att transportera bort den. Varken Phenom II-orna eller Core i7-orna gör att kylflänsen når samma temperatur som kärn-temperaturen.

Citat:

Det är ingen annan som sagt något annat. För säkert 3'e eller 4'e gången så skrev jag att Phenom II överklockar bland dom bästa med luftkylning, och inte bäst, medans jag skrev att med mer avancerad kylning som t.ex kompressorkylning så har Phenom II stor potential.

Jag tycker att detta är en ganska lustig kommentar.

Självklart överklockar Phenom II-orna "bland dem bästa med luftkylning" eftersom det idag bara finns tre eller fyra intressanta val. På samma sätt skulle man kunna påstå att Phenom II-orna överklockar "bland dem sämsta med luftkylning" eller att även Core i7-orna "har stor potential med mer avancerad kylning".

Det finns inga tvivel om att Phenom II-orna är ruskigt mycket bättre för extremöverklockning, men på samma sätt skulle jag vilja påstå att det inte heller finns några tvivel om att för 24/7-stabilitet med luft och utan några större besvär så är det Bloomfield som gäller.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Fel nr 1.

Den grafen verkar inte ha många rätt han kanske var på lyran när han gjorde testet

en del sajter har fasligt svårt och nämna om de satt på cool & quiet (för amd) eller rättare sagt låtit bli och göra det när de testar processorer