Intel Lynnfield – Core i5 750 och i7 870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Tack för att du visade denna eftersom Sweclockers slarvigt och felaktigt i slutet av recensionen skriver att i7 920 är utgående.

Enligt vissa källor är den faktiskt utgående på samma sätt som 940 redan har försvunnit.

Vilket egentligen verkar rätt logiskt med tanke på att dagens 860 är likvärdig en 920 i det mesta - Intel vill givetvis inte konkurera med sig själva och det skulle inte förvåna mig om allt under i7 965 försvinner från 1366 platformen. Behöver man mer prestanda än en 870 är det ju just 965'an som är nästa "steg".

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

emigrating12 - 1156 kan väl inte ha Tri-channel? Eller helt upp till CPU?
Eller fan jag måste sova, men jag fråger endån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Core i7 860 - 2700:-
Moderkort - 1400:-
Minne 4Gb - 1000:-

Summa - 5100:-

Core i7 920 - 2400:-
Moderkort - 1700:-
Minne 6Gb - 1300:-

Summa - 5400:-

Så här ser det ut idag (ca priser) båda har HT men den äldre i7an är fortfarande dyrare, ser ingen anledning varför man ska köpa denna idag? Sen går det ju ett rykte att Intel endast kommer släppa högprestanda processorer till socket 1366 så jag förstår inte varför man köper en i7 920 idag som man inte kan uppgradera i framtiden om man nu inte vill slänga 10000kr på en processor?

Håller med fullständigt!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd

1156 vs 1366

För mig blir det avgörande 6 minnesplatser. Jag tror knappast att tri-channel ger någon prestandavinst, öht verkar minnenas prestanda i förhållande till pris helt skevt, man kan få några procent mer i prstanda om man dubblar kostnaden för internminnet. Däremot kan man med mer minne få dramatiska prestandavinster mha slopad swapfil, temp på ramdisk etc. Möjligheten att uppgradera till 24 istället för 16GB är för mig avgörande.

Hade helst sett en ny energisnål processor för 1366 plattforrmen också men som det ser ut kommer i7 920 vara low-end för 1366 minst ett år till.

AMD vs Intel
Phenom verkar ju grym på allt utom spel enligt dessa tester, tvärtom vad alla AMD-fanboys brukar säga. Jag väljer Intel pga chipsetet som helhet, mer mainstream=mer support och fler valmöjligheter. Men tycker att AMD hänger med bra och förstår inte uttalanden som att AMD borde ge upp etc.

AMD visade vägen under flera år när de presterade bättre per klocka än intel, något som blivit extremt viktigt eftersom high-end fastnat kring 3,2 GHz de senaste fem åren. Tack AMD fanboys för att ni finns, utan er hade jag haft ett nätagg på 4kW.

Tack för testet, hoppas alla siffror är rätt, vissa verkar ju tro mer på sina egna filosofier om bandbredd, multitrådning etc än praktiska prestandatester. Bara ett fel har jag hittat, gällande i7 920's livslängd om ni inte vet något som fortfarande är under embargo dvs.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Enligt vissa källor är den faktiskt utgående på samma sätt som 940 redan har försvunnit.

Vilket egentligen verkar rätt logiskt med tanke på att dagens 860 är likvärdig en 920 i det mesta - Intel vill givetvis inte konkurera med sig själva och det skulle inte förvåna mig om allt under i7 965 försvinner från 1366 platformen. Behöver man mer prestanda än en 870 är det ju just 965'an som är nästa "steg".

Men roadmappen från Intel? Hur förklaras denna?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Tror nog hellre att det är du som har fel. Intel Pro NIC är klart överlägsna Realtek (och det mesta andra).

Fel i vad då? Det är, mig veterligen, ingenting som hindrar andra producenter (eller t.o.m. Intel själva) att stoppa fler PCIe kontrollers på moderkorten och arbeta med dem den "vanliga" vägen iställetför att pipe'a allt genom den integrerade x16 kontroller'n på CPU'n. Det verkar som om endel tillverkare redan har gjort detta då de faktiskt erbjuder mer bandbredd än vad Intel's whitepapers säger ska vara möjligt?! Oavsett så ställde jag en fråga om detta i min ursprungliga post och kan pga det inte ha "fel".

Jaså du "tror hellre" jag det klart, verkar vara ett Intel fan boy, imho. Realtek är ett företag som tillverkar kretsar. Dom utvecklar hela tiden så det är inte konstigt att dom ibland hamnar på samma nivå med hårvaran och mjukvara. När du skriver "helt klart överlägsna" jag då hämtar man en nypa salt. Ingen som vet om PCI-E kommer ändras verkar inte bli vanligt dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Jaså du "tror hellre" jag det klart, verkar vara ett Intel fan boy, imho. Realtek är ett företag som tillverkar kretsar. Dom utvecklar hela tiden så det är inte konstigt att dom ibland hamnar på samma nivå med hårvaran och mjukvara. När du skriver "helt klart överlägsna" jag då hämtar man en nypa salt.

Intels NICs på konsument-nivå är faktiskt överlägsna de som är tillverkade av Realtek. Priset för Intels NICs är också extremt konkurrenskraftigt.

På enterprise-nivå är det aningen annorlunda. Realtek uppvisar då ett annat prestanda-mönster än Intels äldre NICs och vinner i vissa kategorier (små versus stora paket? eller vad det throughput versus latency? kommer inte riktigt ihåg resultatet från mätningarna som gjordes).

Men detta är numera återigen ändrat till Intels favör, när Intel inte alltför länge sedan släppte sina nyare krestar (för PCI-E korten).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

LOL.... fjantig mhz fikuserad test !
Med program och spel som för det mesta bara använder en eller två kärnor, det är ju under förändring på alla aplikationer i stort sett så situationen är annorlunda bara ett år från nu !
Sen tror ju jag att man behöver ingen I 965 för att bräcka eller stega upp från i870 för jag kör långt utöver de gränserna i ett år redan på luft och vatten i mina byggen. på vatten kan jag köra 4,2 i 24/7 och på vatten 4,6, men kör 4,2 på vatten för att spara livstid på processorn om nån köper den en dag och vill använda den kanske 4-5 år till !
Jag skulle vilja se prestandatest med en i870 m mot i920 ordentligt överklockade !
Min w3520 (i920 d0) med samma clock (tex 4,2ghz om 870:an kan klocka så långt), för Jag kör inte hastigheten på en eller två kärnor utan på alla fyra med HT.
Desutom är det ju logiskt att en processor som bara klockar upp en eller två kärnor håller bättre temp och strömförbrukning och det är ju skitbra.
Och så vill jag se ett test med tri sli med dx11 kort på ett mobo som stödjer true x16 X3 från x58 plattformen och det värsta som finns att tillgå från p55 i tri sli .
Men jag är ju som jag är.... prestanda framför allt ;-p Jag gillar att ha mycket fri rumd omkring mig så jag slipper armbåga mig fram i bandbredsbegränsat territorium.... Och nu är ju x58 entusiastplatorm och jag är entusiast

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Bra test. Men som sagt jag skulle vilja se mer överklockning =/ hoppas det kommer senare!

EDIT: enligt anandtech så är fortfarande C2D sjukt bra. Att intel inte gör i5 x2?

TDP 190W, nice...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Men roadmappen från Intel? Hur förklaras denna?

Nej, det vette tusan Det står ju att den kan ändras, vilket kan förklara det - samtidigt kan det vara felaktiga rykten som nu säger att 920 är på väg att fasas ut. Dock är det ett flertal tester som idag faktiskt beskrev 920 som en utgången model.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Jaså du "tror hellre" jag det klart, verkar vara ett Intel fan boy, imho. Realtek är ett företag som tillverkar kretsar. Dom utvecklar hela tiden så det är inte konstigt att dom ibland hamnar på samma nivå med hårvaran och mjukvara. När du skriver "helt klart överlägsna" jag då hämtar man en nypa salt. Ingen som vet om PCI-E kommer ändras verkar inte bli vanligt dock.

Ok, jag vet att det är du som har fel. Efter att ha jobbat i branchen i 20 år borde jag ha en bra koll på vilka NICs som är och inte är bra. Visst har Intel även haft mindre bra NICs på marknaden, men över det hela är det dem som har regerat med tanke på performance både till desktop och server marknaden.

Detta är, givetvis, till dels på grund av drivrutiner (som Intel inte alltid har varit bra med) men också pga hårdvaran i sig. Att det ibland går upp och ned prestandamässigt mellan producenter är inget konstigt, men när Intel gång på gång tar "kronan" tycker jag ett påstående som att Intel är "helt klart överlägsna" passar bra.

Men, skit samma. Du missade helt klart mitt poäng med min tidigare post om NICs - det jag efterfrågade var varför de flesta (alla?) moderkorten som släppts idag använder sig av Realtek NICs när det redan finns 1GbE internt på P55 chipsettet.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Läs mitt inlägg ovan...

Lägg ner, om du tycker att Sweclockers skall skriva exakt som anandtech förstår jag inte varför du läser testet här öht. Stanna på Anandtech om de har slutsatser som du gillar bättre. Om man inte är öppen för information utan bara vill ha bekräftelser av det man själv anser är sanningen så lär man sig ingenting.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Hardocp bechar alla cpu i samma frekvens.
http://hardocp.com/article/2009/09/07/intel_lynnfield_core_i5...

Hehe kul avslutning :

Once you overclock that Core i5-750 and fire up that latest game, you are going to have so much CPU power that it is almost a given that you just made your system video card limited. If you are first and foremost a gamer and an overclocker, the Core i5-750 makes every other solution look like wasted money.

Bra artikel,intressant att läsa testerna!

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Lägg ner, om du tycker att Sweclockers skall skriva exakt som anandtech förstår jag inte varför du läser testet här öht. Stanna på Anandtech om de har slutsatser som du gillar bättre. Om man inte är öppen för information utan bara vill ha bekräftelser av det man själv anser är sanningen så lär man sig ingenting.

Vad jag tycker spelar inte speciellt stor roll eftersom processorerna presterar som dom gör oavsett, därför tycker jag skillnaderna som uppstår mellan SweClockers test och Anandtech's test är konstigt. Om du har några invändningar så tycker jag att du ska visa vad som inte stämmer med det som jag skrev och inte sitta där och spekulera i vad andra tror eller tänker. Uppenbarligen har du ingen speciellt öppen syn eller erfarenhet utav hur systemen presterar med tanke på hur du uttalar dig. Du är inte den första som tror att allt går att bedömma subjektivt och baserar på vad någon tycker, precis som att det vore en smak eller färg man diskuterar om.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Hardocp bechar alla cpu i samma frekvens.
http://hardocp.com/article/2009/09/07/intel_lynnfield_core_i5...

Ännu mer lol i 3,2 ghz testar man inte bandbredden rejält utan får hastighet så man ser om latencyn på minnena maxas, hastigheten på minnena säger inte mycket om processorns prestanda..... ett riktigt övercklock åtminstone over 4 ghz där man pressar bandbredden vore riktigt roligt .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Enligt vissa källor är den faktiskt utgående på samma sätt som 940 redan har försvunnit.

Vilket egentligen verkar rätt logiskt med tanke på att dagens 860 är likvärdig en 920 i det mesta - Intel vill givetvis inte konkurera med sig själva och det skulle inte förvåna mig om allt under i7 965 försvinner från 1366 platformen. Behöver man mer prestanda än en 870 är det ju just 965'an som är nästa "steg".

Fast 965'an har ju också försvunnit, det är ju 975'orna som är kungarna nu!

Visa signatur

Balle

Permalänk

Jag tycker faktiskt inte att dagens priser motiverar ett köp av i5, fortfarande med runda slängar 4500kr med ett hyffsat moderkort (läs. Gigabyte GA-P55-UD3) och 4GB internminne. En hyffsad Phenom II-rigg kan du få för halva priset och prestandaskillnadenär då i spel nästintill försumbar.

Däremot tror jag att priserna kommer sjunka snabbt på både i5 och i7 1336.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Men, skit samma. Du missade helt klart mitt poäng med min tidigare post om NICs - det jag efterfrågade var varför de flesta (alla?) moderkorten som släppts idag använder sig av Realtek NICs när det redan finns 1GbE internt på P55 chipsettet.

Har inte detta redan besvarats i tråden?

Svaret på frågan är som vanligt enkel, väldigt enkel. Ja, Intel är bra, men de är också hmm kanske inte snikna men gillar att få betalt för saker.

Visserligen sitter Nicen redan i chipsettet som moderkortstillverkarna har köpt in, MEN för att de skall få använda det måste de betala YTTERLIGARE en licensavgift till Intel. Denna avgift är ganska hög, såpass hög att moderkortstillverkarna tjänar mycket pengar på att tom använda _dubbla_ Realtek Nics intället för en enda Intel. Så Intel Nicen får sitta obrukad i chipsettet.

Nvidia har för övrigt gjort på liknande sätt med SLi, det har funnits kapabla chipset utöver Nvidia länge men antingen har licensen varit för dyr eller innehållit klausuler om att man måste köpa 1st NF200 pcie-brygga(dyr, varm) ihop med licensen. Eller också har de helt enkelt spärrat SLi i drivrutinerna.

Det man som avslutning kan undra är, om det är en ren kostnadsfråga, varför används då inte Intel Nicen i flaggskeppsmodellerna av moderkorten. De är ju löjligt dyra ändå. Svaret är kanske att Intel inte öppnar upp sin licens i hur små kvantiteter som helst.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du är inte den första som tror att allt går att bedömma subjektivt och baserar på vad någon tycker, precis som att det vore en smak eller färg man diskuterar om.

Så länge man specificerar vilka system det är man testar och vilka test man genomför kan det väl inte vara fel att presentera de resultat man får? Vad skulle alternativet vara? Att upprepa försöken/fixa till siffrorna/offra lamm tills man får precis samma som anandtech?

Permalänk
Medlem

Ett test med lite andra program än vad man ser på de flesta testsajter som nästan testar samma.
Turboboost är inte påslagen heller
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=intel_lynn...

Permalänk
Medlem
Citat:

När det gäller Lynnfield ser siffrorna betydligt bättre ut. Den nya processorn klarar till och med av att vara effektivare än Core 2 Quad Q9550 trots att den sistnämnda modellen både har lägre klockfrekvens (i fallet Core i7 870) och saknar inbyggd nordbrygga. Intel har med andra ord arbetat med att få ned strömförbrukningen och lyckats med den uppgiften.

Klockfrekvensskillnaden köper jag, men jag har svårt att se varför systemet skulle kräva mindre effekt mätt vid väggen bara för att processorn har/inte har en inbyggd nordbrygga.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Trodde faktisk Lynnfield skulle vara bättre än vad den är.

Oklockade ser ju i5 750 och i7 860 klart intressanta ut, medan i7 870 är överprisad så det skriker.
Och priset för i5 750 gör ju den till en intressant spelrigg.

Fast tar man med klock potensialen så ser bilden lite annorlunda ut. i7 920 spöar ju tom den dubbelt så dyra i7 870 i många tester. Det trodde jag inte.

Det här var ju inte riktigt den slutsats man väntade :

"That said, once overclocked, the i7-920 still proved king of the hill thanks to its superlative memory bandwidth."

"Either way, our advice is to go out and buy a Core i7-920 before Intel realises its mistake and discontinues it.

(OK, slutsatsen blir kanske lite annorlunda om man tar med kostnaderna för att uppgradera sin 1366'a om några år. Men ändå)

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2009/09/08/intel-core-i...

Permalänk
Medlem

Känns som att socket 1366 är bra mycket bättre än 1156 som har irriterande begränsningar på pcie delen samt mer minne till folket!

Eftersom endel är personligt investerade i sina produkter (tycks det då som) så kan jag tillägga att jag inte har någondera och funderar på att uppgradera datorn först i vinter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ford Prefect
Klockfrekvensskillnaden köper jag, men jag har svårt att se varför systemet skulle kräva mindre effekt mätt vid väggen bara för att processorn har/inte har en inbyggd nordbrygga.

Core i7 870 (inklusive Nordbrygga) ~95Watt
Core 2 Quad Q9550 ~95watt + nordbrygga på hur många watt?

inte riktigt rätt, men det går att räkna ungefärligt så på TDP. Sen finns ju Q9550s som har TDP på 65 watt för 150kr mer nuförtiden. men jag tror inte dom räkna med den.

Permalänk
Medlem

Mycket gediget test och bra skrivit som vanligt!

Vill bara göra er uppmärksamma på att under speltestet kan man läsa:

Citat:

Hyperthreading-lösa Core i7 750 har svårt att hänga med och faller närmare AMD Phenom II 965 och Core 2 Quad Q9550.

Det jag undrar över är "i7 750", låter inte rätt i mina öron... :S

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Sticker i5 750 ut mycket på grund av att det inte är hyper threading? Måste testa det själv. Rätt mäktigt att den tar både 870 och 920 utan problem ibland.

Men så sant, finns ingen anledning att köra på i7 920 just nu om man inte då ska köra flera kort eller vill ha ett biffigare moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Såg intressant ut med 2st 4870X2 annars så var det inte så stor skillnader. Tänkte så man slipper uppgradera moderkort/minne/cpu till vintern nu, ska slänga in ett 5870 eller kanske ett 5870X2 beroende på hur dom presterar.

Jepp, och eftersom 5870 kommer prestera likvärdigt med 4870x2 (troligen, vi lär få veta det mycket snart) så lönar det sig helt klart med X58 om man kör 5870cf eller nvidias motsvarande i sli.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Känns som om min i7 920 inte blev så tokig ändå.

i5 - 750 känns lite för avskalad. Det som talar för den är priset.
i7 - 860 ligger väldigt nära i7 - 920 i pris. Lite hugget som stucket. Finns både för och nackdelar.
i7 - 870 på tok för dyr. Känns som en prisjustering skulle behövas. Endast 200kr billigare än i7 - 940.

Skulle jag byta system idag så skulle jag ha svårt att välja mellan i7 -860 och i7 920

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

i7 920 är fortfarande mycket bra köp, inget som ändrar på det med dessa nya modeller. De som köper idag har dock lite mer att välja på. Dessutom har man fördelen att kunna gå upp till 6GB med 3x2GB. Kollade lite på 4GB moduler och utbudet där är extremt litet (en Kingston typ). Så med Lynnfield måste man antagligen fylla alla slots med 2GB moduler för att få mer än 4GB.

Permalänk
Medlem

hallå, nu e moppen såld för 3300 spänn.. ska man verkligen skaffa i5 eller ska man vänta? och isf, vilket moderkort och minne????

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A