Varning för Antec Smartpower 2.0 450Watt!!!

Permalänk
Medlem

Varning för Antec Smartpower 2.0 450Watt!!!

Hej på er.

Inhandlade ett Antec Sonata II chassi med medföljande Antec Smartpower 2.0 nätaggregat på 450watt. Det visade sig att nätagget var trasigt så jag fick byta det mot ett annat Smartpower 2.0 nätagg och det visade sig också vara trasigt. Dessutom luktade agget bränd elektronik. Fick till sist byta ut nätaggregatet mot ett Hiper Type-R på 480watt och det fungerar alldeles utmärkt.

Ni som funderar på att skaffa ett Antec Sonata II chassi ha i åtanke att nätagget som följer med är enligt min mening värdelöst. Själva chassit är dock mycket bra. Tur var att det brända nätagget inte tog sönder övriga komponenter i datorn.

Visa signatur

Dator: Apple iMac 27-inch, Mid 2011 | Intel Core i5 2.7GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6770M 512 MB | 1 TB HD + 2.5 TB extHD | Mac OS X Lion 10.7.2
Mobil: iPhone 4 8 GB
MP3-spelare/Hörlurar: Cowon J3 32 GB + 16 GB microSDHC | Cowon D2 4 GB + 32 GB SDHC | Sansa Clip 2 GB | Sennheiser IE8 | Shure SE530 | Audio Technica ATH-M50 | AKG K 242 HD

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte kända kompatibilitetsproblem mellan agget i Sonata 2an och ASRock S939 Dual?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mitt antec smartpower 450w agg har precis brunnit, jag kan nog fixa ett nytt på garantin som dröjer säkert en månad, eller köpa ett annat märke? tips i så fall?

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

Verkar som att många personers Antec agg brinner nu, inklusive mitt, som brann för några månader sedan.

Antec borde ta sig i kragen!

Visa signatur

---

Permalänk

Har ett Antec Smartpower 2.0 450w det funkar utmärkt verkar som att antec nätagg har lite varierande kvalité vilket är synd...

Permalänk
Medlem

nått fel på mitt med, antec såklart

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

MItt har fungerat i två år nu. Dock har jag det som följer med Sonata 1

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

mitt antec funkar utmärkt gått i snart 2 år....

antec = kvalitet (enligt mig)

Visa signatur

det man inte ser det lider man inte av , för det mesta :P

Permalänk
Medlem

ett nytt agg är på väg till min sonata 2 pga att mitt smart power också brände.

Permalänk
Medlem

Själv kör man ett Q-Tec som har hållit i ett år.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Verkar som att många personers Antec agg brinner nu, inklusive mitt, som brann för några månader sedan.

Antec borde ta sig i kragen!

Stämmer detta är det isf inte första gången.

När första omgången TruePower kom var det en hel del som hade fel och brann upp (bokstavligen med blixt och rök). Jag fick reklamera ett några stycken, speciellt av 430W-modellen. De är för övrigt dem enda agg som gått sönder för mig, men jag bytte till andra märken efter den upplevelsen.

Följde man forumen då verkade det relativt utbrett, men hur illa det var/är är förstås enbart gissningar. Antec tillverkar ju stora mängder nätaggregat och har gjort så under lång tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Behöver ju bara vara 1/1000 som är defekt för att det ska märkas rätt snabbt på nätet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Behöver ju bara vara 1/1000 som är defekt för att det ska märkas rätt snabbt på nätet...

Mm, och direkt när minsta fel inträffar så skapas trådar i stil med: "HjäääÄäälp!!!!1111 Varning för <insert brand name here>!1111>
No offence :):):)

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Mitt Antec sonata 1 nätagg har funkat i 1.5 år nu. Kan ju vara så att det är problem med dom nya 1.0 aggen?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
Mm, och direkt när minsta fel inträffar så skapas trådar i stil med: "HjäääÄäälp!!!!1111 Varning för <insert brand name here>!1111>
No offence :):):)

Ja det är väl någon/några av de som får en defekt som skriver här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Ja det är väl någon/några av de som får en defekt som skriver här

Ja, det är ju inte ofta det startas trådar i stil med: "Wee vilket underbart härligt agg".
Det är när något är dåligt/går sönder som trådar skapas.

Visa signatur

-\n-

Permalänk

Tycker inte att det verkar som "många personers agg brinner just nu". Killen som startade tråden pajade två agg mha sitt Asrock-mobo pga inkompabilitet. Hade han provat fjorton agg hade han pajat allihop. Inte mycket till trend liksom...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en kompis som köpte ny dator för ett tag sen.
Sonata 2 och agget var DOA om jag inte minns fel (kanske startade en gång och dog sen). Moderortet kom från Abit.
Och enligt mig finns det lite för många "1/1000-trådar" gällande just agget till Sonata 2:an och jag tror inte att det är rena slumpen...

Permalänk
Medlem

Off topic...

...men mitt gammla nexus 400w har gått i 3 år nu

Permalänk

Smartpower verkar inte ha varit allt för bra, men däremot mitt 350w Antec trueblue börjar närma sig 3 år i servern snart. Tror de ska få smaka på en peltier framöver.
Men visst de är klart att de bara är enstaka som får defekta nätagg och de är ju inte ovanligt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag har också ett Smartpower 450w. Det fungerar utmärkt och har gjort det sen någon gång under förra året.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är knepigt med nätagg, många tillverkare har väldigt varierande kvalitet. Jag har tom ett Chieftec agg på 350W som har funkat i snart 4år, trots att många har haft stora problem med just det märket. Det är ju väldigt lågbudget...

Permalänk
Medlem

ja vet att det är något skumt med mitt antec 480watt. eftersom det e bara min dator andras och mina delar beter sig underligt....skulle gjort som brorsan o tjackat ett 300watt noname för 400spänn

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

jävla dustin! Jag skickar in mitt smart power2 på reklamation och nöjd som fan så har mitt nya agg kommit idag, springer upp till posten och hämtar ut det. Sliter upp det och ser vad i helvete, ett chieftec agg har dom skickat istället! jävla pajasgubbar där på dustin, jag mennar dom aggen är inte ens likvärdiga..

Permalänk
Medlem

Även mitt antec sonata (första sonatan då på 380W) agg brann upp nyligen, så jag köpte ett begagnat noname 300W skitagg som fungerar lika bra

Visa signatur

Intel P4 3Ghz - 1Gb DDR400 Dualchannel - Asus GF6800GT 128Mb- Seagate 160Gb - LG 12x DL DVD-RW - Acer AL1714 17" TFT @ 14ms

Permalänk

Ett år och 2 dagar höll mitt antec agg(sonata 1) i, detta i vintras. Kör nu på ett Sonata 2 agg (truepower?) och det funkar finemang ganska tyst.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muraren
jävla dustin! Jag skickar in mitt smart power2 på reklamation och nöjd som fan så har mitt nya agg kommit idag, springer upp till posten och hämtar ut det. Sliter upp det och ser vad i helvete, ett chieftec agg har dom skickat istället! jävla pajasgubbar där på dustin, jag mennar dom aggen är inte ens likvärdiga..

Det skall du inte vara sur för.. Om det är samma watt på Chieftec powern så kan det mycket väl vara samma power. Antec´s power görs av Sirtec och HEC samt en som jag inte har identifierat och Sirtec är Chieftecs power tillverkare också.

Permalänk
Medlem

Hur kan ett nätagg vara inkompatibelt med ett moderkort?

Permalänk
Medlem

hehe.. Mitt antec truepower 550w, som var ungefär ett år gammalt, fick för sig att det skulle börja ge skumma spänningar 12v och mobo.. Så nu sitter jag med hårddisk som snart dör och moderkort där saker redan har dött. Det integrerade nätverket fungerar exempelvis inte

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB