Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Steam sätter likhetstecken mellan Dollar och Euro. Alla priser upp nästan 40%

Permalänk
Medlem

Steam sätter likhetstecken mellan Dollar och Euro. Alla priser upp nästan 40%

Vad är det här för jävla påhitt? Sätter mig o kollar om man ska köpa nått nytt spel dom har satt $=€ nu o då är det lååååångt ifrån lönsamt att handla från steam längre. Jag tänker inte köpa ett enda spel till från Steam iaf. Det betyder GTA IV kostar nu 556kr med dagens kurs. Hade dollarn behållits så hade det kostat 398kr. Det ger nästan 40% höjning.
Radars tar 374kr inkl frakt....
Har jag fel på inställningarna?

Permalänk
Medlem

Såg det precis jag med. Fy fan vad skumt. Så kan dom väl inte hålla på. Undrar om det har något att göra med att EA har börjat sälja sin skit där?

Edit: Det här är ju för fan så illa. Läs den här tråden http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=770231

Jag har lämnat en petition till EU commisionen som det skrivs om i den tråden. Det här är bara helt fel. Hoppas alla gör det.

Permalänk
Medlem

för oss svenskar är det väl ingen större skillnad ändå eftersom momsen är nu inräknad. skulle aldrig köpa nånting där ändå, även om de låg på samma nivå som butikspriserna. (kanske om det var halva butikspriset för ett multiplayerspel för runt hundralappen)

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

ja hört d som är gratis smakar bäst ^^

Visa signatur

5820k 4.6ghz (1.26v) // 980TI // 16GB DDR4 // 500 SSD SAMSUNG // CHASSI FD R5 // 850 W CORSAIR RMX

Permalänk
Hedersmedlem

Steam begår självmord....kul

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Det är väl meningen att alla ska handla för samma pris. Varför skulle en bit kod vara dyrare i europa än i usa. Ren bullshit. Det är sån här skit som uppmanar till piratkopiering.

Jag hade aldrig betalat butikspris för ett spel jag varken får cd eller box till. Det är meningen att det ska vara billigt.

Som GiGurra sa. Självmord.

Permalänk
Medlem

Dom har skrivit på sitt forum att de försöker lösa problemet.. dock kan man tänka sig att dom "inte lyckas" förräns lagom efter jul..

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Avstängd

$team

Läs min sign

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Så går det när man låter svenska folket rösta "nää nu var jag elak"

Lite surt i dessa dagar att man sitter på svenska kronan,, speciellt när man reser mycket =(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindlles
Så går det när man låter svenska folket rösta "nää nu var jag elak"

Lite surt i dessa dagar att man sitter på svenska kronan,, speciellt när man reser mycket =(

Jo tyvärr, svenska kronan är värt skit.. men folk envisas att ha det värdelösa valutan in i det sista.
Många som inbildar sig att kronan är helsvenskt med, typ gamlingar och nasse-wannabe... typ dom som röstar.
Fast kronan är från tyskland från första början.
Undrar om man ska söka politiskt asyl i någon EMU land

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Då detta med Euro är nytt, så blir det nog bättre efter ett tag.

men om jag köper i en butik i Sverige, kan jag inte trycka in Cd-nyckeln i steam för att få tillgång till spelet vart jag än är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRizKo84
Dom har skrivit på sitt forum att de försöker lösa problemet.. dock kan man tänka sig att dom "inte lyckas" förräns lagom efter jul..

Ord på det va!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Många som inbildar sig att kronan är helsvenskt med, typ gamlingar och nasse-wannabe... typ dom som röstar.

Trevligt med fördomar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Fast kronan är från tyskland från första början.

Que? Vad jag vet så skaffade Sverige kronan med danskarna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Re: Steam sätter likhetstecken mellan Dollar och Euro. Alla priser upp nästan 40%

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Det betyder GTA IV kostar nu 556kr med dagens kurs. Hade dollarn behållits så hade det kostat 398kr. Det ger nästan 40% höjning.
Radars tar 374kr inkl frakt....
Har jag fel på inställningarna?

När jag köpte GTA IV då det lanserades, kostade det över 550kr o då hade de med dollar'n.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Då detta med Euro är nytt, så blir det nog bättre efter ett tag.

men om jag köper i en butik i Sverige, kan jag inte trycka in Cd-nyckeln i steam för att få tillgång till spelet vart jag än är?

Det beror på vilket spel du köper, är det ett spel från VALVe så kan du skriva in nycklen i Steam utan problem, men andra spel fungerar inte.

Visa signatur

After a year in therapy, my psychiatrist said to me, 'Maybe life isn't for everyone.'

Permalänk
Medlem

Inga fler spel som jag köper därifrån nu i allafall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
När jag köpte GTA IV då det lanserades, kostade det över 550kr o då hade de med dollar'n.

Ja(?!) vad hade du då fått betala om du fått betala samma summa i Euro?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindlles
Så går det när man låter svenska folket rösta "nää nu var jag elak" Lite surt i dessa dagar att man sitter på svenska kronan,, speciellt när man reser mycket =(

Spelar ingen roll...en holländare får ju betala bra mkt mer för ett spel när han få punga upp € istället för $.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av finical
ja hört d som är gratis smakar bäst ^^

Finns dom som vill göra rätt för sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Ja(?!) vad hade du då fått betala om du fått betala samma summa i Euro?

558kr före VAT (vilket är kanske 10-30kr mer). Men som sagt, Valve håller på o arbetar med att dra ner priserna avsevärt på spel de inte har gjort.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tbz
Det beror på vilket spel du köper, är det ett spel från VALVe så kan du skriva in nycklen i Steam utan problem, men andra spel fungerar inte.

Jaha ok, Jag har köpt alla valve spel så de visste jag om.

Men tråkigt att inte de andra spelen funkar så.

Permalänk
Medlem

Jo nu läggs inte VAT på på priset märkte jag, så priserna för var egentligen 25% dyrare, nu bidde det såhär och så illa är det inte faktiskt. 15% prisökning på en del saker bara.

Ser förtfarande fördelen med skivfri plattform, men jag håller med helt och hållet på "dra åt helvete steam!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jo tyvärr, svenska kronan är värt skit.. men folk envisas att ha det värdelösa valutan in i det sista.
Många som inbildar sig att kronan är helsvenskt med, typ gamlingar och nasse-wannabe... typ dom som röstar.
Fast kronan är från tyskland från första början.
Undrar om man ska söka politiskt asyl i någon EMU land

Det var ju ypperligt när vi behöll kronan. Sen dess har den ju nästan enbart gått upp förutom nu det sista. vi kunde gått över till Euro nu innan dippen:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

har vi bara lite tur så löser nog steam detta så fort dom kommit igång med nya systemet som det är tänkt.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

Det är förstås att förkastligt att priserna går upp men jag slutar inte handla via Steam bara för det. Smakar det så kostar det.

Steam är fenomenalt bra koncept. Alla mina spel som jag köpt via Steam funkar "out of the box", de är alltid uppdaterade och jag slipper att hålla reda på massa skivor.

De allra flestas inlägg i denna tråd bekräftar bara fördomen om att det är inte tillgängligheten som är anledningen till piratkopiering utan snarare priset.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning till att ett spel där du inte får hålla i boxen och skivan ska kosta lika mycket som i butik. Det är inga mellanhänder. Orsaken till att man köper online är för att det är billigare.

Permalänk
Medlem

Japp det är riktigt fult gjort, förstår inte hur det kan vara så dyrt som sagt utan skiva manual etc.. dom börjar bli lite väl stora va och kan sätta vilka priser dom vill tror dom.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är även synd att det kan skilja så mycket till steams nackdel när ett nytt spel släpps.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jaja, man får väl börja skicka pengar till folk i USA så de kan gifta spelen åt en, då slipper man dessutom momsen.

Btw så är det holiday sale på Steam nu, 10-90% rabatt på allt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
dom börjar bli lite väl stora va och kan sätta vilka priser dom vill tror dom.

Ja, speaking of... Vilken konkurrens på den digitala spelköpsmarknaden har egentligen Steam? Finns det något annat alternativ som kan tillhandahålla samma tjänster?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Ja, speaking of... Vilken konkurrens på den digitala spelköpsmarknaden har egentligen Steam? Finns det något annat alternativ som kan tillhandahålla samma tjänster?

Det finns flera olika siter där man kan köpa och ladda ner spel men ingenting som kan jämföras med Steam.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Det finns flera olika siter där man kan köpa och ladda ner spel men ingenting som kan jämföras med Steam.

Exakt, dem andra är inga plattformar för en onlinespelhandel så att säga, finns ingen konkurrent till steam.

Men jag ser faktiskt positivt att spelpriser drivs upp lite , för det ger dem mer svängrum när dem utvecklar spel etc, HalfLife 3 etc ^^