Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har jag blivit lurad?

Permalänk
Inaktiv

Har jag blivit lurad?

Hej,

Jag har precis genomfört ett köp med en privatperson genom Payson, självklart använde jag "paysongaranti" .

Köpet gäller 2 iphones för 7250kr som jag satte in på Paysons konto. Nu känns det väldigt dåligt då killen inte svarar i telefon då jag också sa att jag skulle ringa tillbaka när jag har betalt.

Jag läste att Paysongaranti inte skulle gett han pengarna förens jag godkänt varan osv.

Snälla säg att detta är sant, kan han på något sätt lura mig nu ? då det gäller 7250kr?

Jag vill inte ha kommentarer om hur dum jag är osv, för det lär jag få höra GANSKA mycket av morsan känner jag av

Kan jag på något sätt avbryta köpet genom payson?

Permalänk
Medlem

Klart man kan bli blåst även med payson. Bara lite svårare att bli det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Om du inte godkänt varan så ska pengarna inte ha överförts till han, nej...

Permalänk
Inaktiv

Lite mer hjälp,,,, Den kommentaren gör det hela värre :S

Men Jag skickade pengarna precis nyss, kan jag hinna avbryta på något sätt?

Permalänk
Medlem

Bara för att han inte svarar i telefon betyder det inte att han har blåst dig, han kanske gör något annat och kan inte svara. Payson brukar vara seriösa och det blir troligen inte några problem att få pengarna åter om du inte får någon vara, det är ju det tjänsten är till för.

För övrig är det inte jävligt dyrt för 2 st iPhones? kan inte kosta mycket mer att köpa dessa direkt från affären i stället vilket känns som ett betydligt mer attraktivt val.

Du skicka inte pengarna direkt till honom eller hur? du skicka dessa till Payson som håller dessa tills köpet är godkänt?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

kommer inte säga hur dum du är men tycker att du borde läsa igenom hur derass garanti funkar innan du frågar här då folk kommer hänvisa dig ditt
För att dra en snabb genomgång

Du sätter in pengar hos payson som dom håller på
payson medelar säljare om detta och han får då 5 (om inget händer under denna period så kommer pengarna tillbaka) dagar på sig att visa att han skickat varan så det finns tracking nr /kolli id osv
när du sedan fått varan så är det upp till dig att godkänna att allt är ok, om något nu skulle vara fel så är det bara att ringa payson

Permalänk
Medlem

Att du betalat in på paysonkontot är som det ska.
Jag tycker du ska avvakta lite, ta inte förgivet att han försöker lura dig bara för att han inte svarar i telefonen...

Payson-garrantin funkar ju så att du betalar in på ett payson-konto, och sedan när du fått varan och sett att allt är ok så godkänner du, och köparen får pengarna.
Säkert för båda köpare och säljare.

Du kan ju alltid ringa Paysons kundsupport imorgon...
EDIT: Typing to slow

Permalänk
Inaktiv

Verkligen skönt att höra,,, Så om de kan se att han inte ens har skickat varan till mig då är jag garanterad mina pengar tillbaka?

Men jag skrev inte på payson om varan skulle skickas eller inte , fick inte chansen att välja det valet, bara om jag skulle ta med fraktkostnad eller inte ,(men det stod han för)

Självklart ska jag ringa dem imorgon , men nu känns det för jävligt,
Aktionen gäller som sagt 2st iphones (16gb 3G)

Lite update:

Fick nyss svar ifrån honom(genom email), han skrev att han ska ner till posten och skicka iväg paketen nu. Men det känns fotfarande lite konstigt då han vägrar at svara i telefon då jag sa att jag skulle ringa tillbaka.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Allt verkar ju isf vara i sin ordning...
Läs på om hur payson fungerar, för det verkar du inte ha någon vidare koll på
Kan ju finnas massor av orsaker till att han inte svarar i telefonen...

Permalänk
Inaktiv

Tehlamah.

Har precis läst allt , tack

Känner mig säkrare nu. Antar att jag är månadens *Swec Pajas*
Nu har jag väl bidragit lite för de som inte har något att göra:S

Permalänk
Medlem

Han lär inte få pengarna förrän du fått varorna överhuvudtaget och godkänt. Så innan dess bör du vara lugn

Ang tele, när jag säljer saker är inte jag mycket för att svara i tele när någon jag inte känner ringer om det inte är planerat
Men jag brukar göra det jag lovar så det är mest därför.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Han lär inte få pengarna förrän du fått varorna överhuvudtaget och godkänt. Så innan dess bör du vara lugn

Ang tele, när jag säljer saker är inte jag mycket för att svara i tele när någon jag inte känner ringer om det inte är planerat
Men jag brukar göra det jag lovar så det är mest därför.

Problemet nu är att han svarade direkt innan jag betalade in , men nu svarar han inte.

Jag fick ett mail för 4 minuter sedan om att han precis skulle till posten och skicka iväg paketet. Skriver så fort jag har fått ett koli id

Permalänk
Medlem

Men han kanske är telefonskygg därför säljer han telefonerna?

Permalänk
Medlem

Eller så har han ingen telefon att svara i längre??? Om han har packat in dom andra i ett paket...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Folk jag gjort affärer med brukar också vara skygga på att svara i telefon, men det behöver inte betyda något. Många människor är väldigt blyga och tycker att det är jobbigt med sådana telefonsamtal.

Permalänk
Inaktiv

Ok, vill bara klargöra att han inte är blyg, då han pratade så att man själv fick säga ok nu räcker det .

Jag har ringt upp han men han svarar inte längre(precis när jag skickade in pengarna).

Han har heller inte skickat iväg paketet som han skulle göra kl 18:00.

Han vet ju själv om reglerna de har på payson osv, så hur fan har han tänkt och göra nu ?

Tror ni om jag förklarar det hela för payson imorgon , och att de kan gå med på att avbryta det hela?

Permalänk
Medlem

Dom kommer nog be dig att avvakta lite, vilket även jag tycker att du ska göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Ok, vill bara klargöra att han inte är blyg, då han pratade så att man själv fick säga ok nu räcker det .

Jag har ringt upp han men han svarar inte längre(precis när jag skickade in pengarna).

Han har heller inte skickat iväg paketet som han skulle göra kl 18:00.

Han vet ju själv om reglerna de har på payson osv, så hur fan har han tänkt och göra nu ?

Tror ni om jag förklarar det hela för payson imorgon , och att de kan gå med på att avbryta det hela?

om du som sagt läste de länker jag angav så kunde du läsa att han har 5 dagar på sig att skicka paketet, om det nu tar mer än 5 dagar så kan du kontaka payson (dock så kommer återbetalningen ske automatiskt efter tiden gått ut). Så oavsett om han nu skickat eller ej så får du finna dig i dom regler du godkännt vid användandet utav tjänsten payson

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att vänta på paketet och öppna det. Se så att det ligger två fungerande iphones där i innan du godkänner köpet på Payson.

För vad jag vet måste du godkänna köpet innan han öht får några pengar..

Frågan är ju vad som händer om du får en tegelsten i paketet och han vidhåller att han faktiskt skickat två iphones. Då blir det väl nån slags rättsprocess av det hela för att klargöra vem av er som skall ha pengarna av Payson. Då kan det ju vara bra med ett vittne, så det är kanske ingen dum idé att öppna paketet på Posten så att kassörskan ser vad som är i.

Fast jag vet inte...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Ok, vill bara klargöra att han inte är blyg, då han pratade så att man själv fick säga ok nu räcker det .

Jag har ringt upp han men han svarar inte längre(precis när jag skickade in pengarna).

Han har heller inte skickat iväg paketet som han skulle göra kl 18:00.

Han vet ju själv om reglerna de har på payson osv, så hur fan har han tänkt och göra nu ?

Tror ni om jag förklarar det hela för payson imorgon , och att de kan gå med på att avbryta det hela?

Du har betalat med payson?Då är väl det hela glasklart,du får ett paket av honom,om du inte godkänner innehållet så får han inga pengar och allt är frid och fröjd eller?
Varför är du så nervös när du redan från början försäkrat dig?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Payson är ett perfekt sätt att lura säljaren... får varan men godkänner det inte... pengarna tillbaka och man fick ju "inget".

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Payson är ett perfekt sätt att lura säljaren... får varan men godkänner det inte... pengarna tillbaka och man fick ju "inget".

Så enkelt är det inte, finns alltid ett kollinr som bevis samt att man kan plåta paketet innan man skickar och massa fler faktorer som kan spela roll.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av padwan
Det är väl bara att vänta på paketet och öppna det. Se så att det ligger två fungerande iphones där i innan du godkänner köpet på Payson.

För vad jag vet måste du godkänna köpet innan han öht får några pengar..

Frågan är ju vad som händer om du får en tegelsten i paketet och han vidhåller att han faktiskt skickat två iphones. Då blir det väl nån slags rättsprocess av det hela för att klargöra vem av er som skall ha pengarna av Payson. Då kan det ju vara bra med ett vittne, så det är kanske ingen dum idé att öppna paketet på Posten så att kassörskan ser vad som är i.

Fast jag vet inte...

Precis vad jag skulle säga, kommer inte lämna posten förens en annan har sätt mig öppna paketet.

Men nu är det så att enligt han så har han skickat paketet, men jag har inte fått något koli id. Kan det vara detta han försöker göra nu? Säga att han har skickat paketet fast än han inte gjort det?

Norbiz :

Jo men chansen är större att han lurar mig nu , och att sedan Payson bestämmer vem som har rätt osv? Han säger att han har skickat paketet fastän jag inte fått något koli id , och sedan så anklagar han mig för att ha tagit paketet osv?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
.........

Lite update:

Fick nyss svar ifrån honom(genom email), han skrev att han ska ner till posten och skicka iväg paketen nu. Men det känns fotfarande lite konstigt då han vägrar at svara i telefon då jag sa att jag skulle ringa tillbaka.

Kan säga så här det är många köp/försäljningar jag gjort där jag endast haft kontakt via mail ,jobbigt då vissa vill göra så ,men det funkar faktist. När han nu skickat varan be han skicka kollinumret sätt det som krav redan från början för då kan du spåra försändelsen.

hoppas för din skull att detta går vägen

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
Kan säga så här det är många köp/försäljningar jag gjort där jag endast haft kontakt via mail ,jobbigt då vissa vill göra så ,men det funkar faktist. När han nu skickat varan be han skicka kollinumret sätt det som krav redan från början för då kan du spåra försändelsen.

hoppas för din skull att detta går vägen

Om du läser inlägget före ditt så skulle du ha läst att han inte har skickat ett koli id till mig trots att jag har bett om det flera gånger.

Men han får väl inte säga att han har skickat paketet men glömde att skicka det som rekommenderat?(till Payson)

Tror ni att det är detta han försöker med nu?

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att du har fått kolli-id av honom via e-post eller tele nu.
Finns vissa riktlinjer som styr när man som privatpersoner säljer & köper.

Håller tummarna för dig, finns mycket konstigt folk där ute.

xpna

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja ha svar på min fråga ifrån mitt tidigare inlägg,

Tidigare inlägg :

Precis vad jag skulle säga, kommer inte lämna posten förens en annan har sätt mig öppna paketet.

Men nu är det så att enligt han så har han skickat paketet, men jag har inte fått något koli id. Kan det vara detta han försöker göra nu? Säga att han har skickat paketet fast än han inte gjort det?

Norbiz :

Jo men chansen är större att han lurar mig nu , och att sedan Payson bestämmer vem som har rätt osv? Han säger att han har skickat paketet fastän jag inte fått något koli id , och sedan så anklagar han mig för att ha tagit paketet osv?

Permalänk

följer tråden med spänning

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Avstängd

I detta fall så är det din snålhet som valt att du köper detta via blocket för detta pris. du har 2 val Ett:Lita på honom ,Två: dra dig ur

... jag hade ringt Payson o hävt köpet på en gång.

Känner man det att man inte kan lita på säljaren då ska man inte heller handla av en sån med det är mitt svar på det hela

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.