Dags att kryptera HDDn...

Permalänk

Dags att kryptera HDDn...

Nu när IPRED och FRA snart blir verklighet så har jag börjat fundera på att ha mina hårddiskar krypterade,det kan ju kännas skönt om dom kommer och knackar på dörren...

Så jag vill veta vad det finns för alterntiv, bitlocker som följer med till Vista är det bra ? läste någonstanns att det var någon som lyckats hacka det...

Vad finns det för alterntiv ?

Och vad blir det för eventuella bieffekter av krypteringen, kommer datorns prestanda påverkas t.e.x ?

Nu vet jag inte exact vad FRAs superdator kluster ska användas till, men det jag vet är att det är en av de kraftfullaste i världen.. ska man knäcka en kryptering med en sådan dator...så behöver man en väldigt stark kryptering antar jag...som sagt jag har ingen aning om hur bra krypteringsalgoritmerna är idag..och hur säkra dom är...

Permalänk
Medlem

www.truecrypt.org

Open-source och cross platform. Kryptering som inte är open-source litar jag inte på alls (MICROS~1 t.ex. med sina NSA-keys går bort direkt).

Prestanda påverkar mycket lite så länge du har en skapligt ny burk.

Att försöka bryta en modern 256-bit kryptering med brute-force är inte praktiskt genomförbart tidsmässigt, ens med en superdator.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Truecrypt helt klart, dock lite jobbigt att köra med "containers" så se till att kryptera hela hårddisken, gärna systemdisken...

Permalänk

Kryptering av disk

Testa PGP Desktop...
Väldigt kraftfullt system som erbjuder full disk kryptering, krypterade virtuella diskar, krypterade komprimerade filer, kryptering av epost m.m.

http://www.pgp.com

Visa signatur

Server: E6850, 4x1GB DDR2 6400 Corsair XMS2 CM2X1024 Pro, 4TB HWRaid5 + 6TB SWRaid5 Samsung F1 S-ATA, Windows 2008 Std 64-Bit
Hemma: Intel Q9550, 1x150 VelociRaptor, Windows 7 Retail Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Passar på att låna tråden; går det att kryptera disken medans där finns data sparat? Eller måste den vara ren och sen krypterar den allt som läggs in på disken?
Vilket föredrar man?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Passar på att låna tråden; går det att kryptera disken medans där finns data sparat? Eller måste den vara ren och sen krypterar den allt som läggs in på disken?
Vilket föredrar man?

TrueCrypt har jag inte testat... men både PGP och Vistans BitLocker sköter kryptering av disk i bakgrunden med all data på plats.

Självklart så går ju krypteringen betydligt snabbare om disken är tom och inte arbetas på under tiden.

Visa signatur

Server: E6850, 4x1GB DDR2 6400 Corsair XMS2 CM2X1024 Pro, 4TB HWRaid5 + 6TB SWRaid5 Samsung F1 S-ATA, Windows 2008 Std 64-Bit
Hemma: Intel Q9550, 1x150 VelociRaptor, Windows 7 Retail Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Kan inte någon lägga upp en guide eller liknande hur man krypterar sin data ? blev sugen själv nu

Permalänk
Medlem

Här är en guide för Ubuntu iaf (vilket gäller för mig): (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=149561)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

En liten fundering. Diskkryptering försvårar arbetet när man har fysisk access till maskinen i fråga.

FRA handlar väl främst om signalspaning (kommunikationsspaning) och då avlyssnar man nätverkstrafik (då spelar krypterad disk mindre roll).

Det som också varit tal om vad gäller musik & filmindustrin så är det trafiken de främst spanar på och de kan inte göra husransakan (få fysisk access till datorn) utan Polisen, vilket de vill undvika pga långa handläggningstider.

Rätta mig om jag har fel, men det känns mer aktuellt att kryptera trafiken. Tyvärr är det betydligt besvärligare och snor mer prestanda.

Men är det hårddiskkryptering som är aktuellt så läs om TrueCrypt eller PGP och testa på en hårddisk/dator som inte är kritisk först.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Inaktiv

Har dom inte rätt att kräva att du "öppna" krypteringen i vilket fall som helst om dom nu kommer o hälsar på? Har läst om detta någonstans men har ingen källa eller aning...

Visst kan man helt enkelt skita i det men lär få andra konsekvenser

Permalänk
Medlem

Aresz jag är inte riktigt säker på det, men vad kan du göra när du råkat "glömma" lösenordet

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk

Ni menar att man som misstänkt är tvungen att hjälpa till att samla bevis till åklagarn.. lol skulle INTE tro det.

Den stora frågan är dock om man kan bli fälld bara på en skärmdump av ens share. Jämför med att bli dömd för en påse som det står KOKAIN skivet på men som innehåller t.ex. talk.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimpen
En liten fundering. Diskkryptering försvårar arbetet när man har fysisk access till maskinen i fråga.

FRA handlar väl främst om signalspaning (kommunikationsspaning) och då avlyssnar man nätverkstrafik (då spelar krypterad disk mindre roll).

Det som också varit tal om vad gäller musik & filmindustrin så är det trafiken de främst spanar på och de kan inte göra husransakan (få fysisk access till datorn) utan Polisen, vilket de vill undvika pga långa handläggningstider.

Rätta mig om jag har fel, men det känns mer aktuellt att kryptera trafiken. Tyvärr är det betydligt besvärligare och snor mer prestanda.

Men är det hårddiskkryptering som är aktuellt så läs om TrueCrypt eller PGP och testa på en hårddisk/dator som inte är kritisk först.

Musik och filmindustrin kan visst göra husrannsakan, en så kallad intrångsundersökning och då tar dom hjälp av kronofogde. Det var ju det dom gjorde i Bahnhof-härvan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
Har dom inte rätt att kräva att du "öppna" krypteringen i vilket fall som helst om dom nu kommer o hälsar på? Har läst om detta någonstans men har ingen källa eller aning...

Visst kan man helt enkelt skita i det men lär få andra konsekvenser

Idag kan dom inte kräva att du ska ge upp lösenord men snart så, i England är det fängelsestraff på att itne ge upp lösenord i vissa fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Idag kan dom inte kräva att du ska ge upp lösenord men snart så, i England är det fängelsestraff på att itne ge upp lösenord i vissa fall.

Truecrypt löser dock detta ändå: http://www.truecrypt.org/docs/?s=plausible-deniability
I kort så kan man ha dolda partitioner (och dolda operativsystem) inuti en annan, och det är vääldigt svårt (jag tänker inte säga omöjligt) att visa att de finns överhuvudtaget.

Med andra ord kan du ha en partition med inte-så-hemlig data, men kanske lite småkänsliga saker, och en partition med saker som du VILL hålla hemliga. När de kräver dig på lösenordet så ger du det som ger tillgång till den förstnämnda, och de kan inte bevisa att det finns en till med hemligare saker.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nu vet vi ju inte vad du har på diskarna som inte tål offentlighetens ljus men tro inte FRA orkar/bryr sig sålänge det inte handlar om info som hotar rikets säkerhet eller liknande material typ internationell sk. terrorism.

Om FRA vill se innehållet på dina diskar fixar dom det oavsett kryptering eller inte.

Permalänk
Medlem

Alltså även om du krypterar din hårdisk så har FRA:s superdator redan registrerar vad som har kommit in i den, inte för att just FRA skulle bry sig i det (Hoppas jag värkligen att dom inte gör iaf).

IPRED lagen där i mot kan det vara bra att ha kryptering mot, där handlar det ju om Musik/Filmbolagen som har rätten att få dina personuppgifter om dom misstänker dig för fildelning. Så om all data är krypterad blir det svårt att få bevis på en husrannsakan.

Men OM dom nu skulle komma och knacka på din dörr tror jag du bara behövde säga att det inte var du som fildelade, så var det i Danmark iaf och borde fungera här i Sverige också.

Så länge dom inte täppt igen "kryp hålen" i lagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oped
Alltså även om du krypterar din hårdisk så har FRA:s superdator redan registrerar vad som har kommit in i den, inte för att just FRA skulle bry sig i det (Hoppas jag värkligen att dom inte gör iaf).

IPRED lagen där i mot kan det vara bra att ha kryptering mot, där handlar det ju om Musik/Filmbolagen som har rätten att få dina personuppgifter om dom misstänker dig för fildelning. Så om all data är krypterad blir det svårt att få bevis på en husrannsakan.

Men OM dom nu skulle komma och knacka på din dörr tror jag du bara behövde säga att det inte var du som fildelade, så var det i Danmark iaf och borde fungera här i Sverige också.

Så länge dom inte täppt igen "kryp hålen" i lagen.

Nej FRA bryr sig förhoppningsvis inte det allra minsta om du piratkopierar, visst film och musik industrins lobbying har fått piratkopiering att verkar värre än misshandel (ok kanske inte men ni förstår vad jag menar) men de har knappast kommit så långt så de fått det verkar som något som riskerar rikets säkerhet vilket är något som FRA bryr sig om.

Angående IPRED och att "dom", vilka i detta fallet får antas vara representanter för musik/film-industrin/APB, skulle komma och knacka på så är det bara att be dem fara å flyga för de har ingen som helst rätt att bli insläppta, det är bara polisen som kan göra husrannsakan vilket heller inte är något som är aktuellt av flera anledningar.

För det första måste fängelse vara ett möjligt påföljd av det misstänkta brottet och de få piratkopieringsfall vi haft i Sverige har inte dömts till fängelse. För det andra så kommer "IPRED-fall" om jag inte misstar mig vara civilrättsliga fall för vilka man varken kan få böter eller fängelse utan det är "bara" skadestånd som kan utdömas.

Så i praktiken har jag ganska svårt att se hur de ska få tag på särskilt mycket bevis det enda de kommer att ha är ip-adresser de har fått tag på från trackers/dc-hubbar osv. Och detta måste då först anses vara tillräckligt av rätten för att de ska få rätt att veta som som hade det ip:t under den tiden och även senare hålla i deras civilrättsliga mål.

Angående vilket program som ska användas vid kryptering instämmer jag med de som har rekommenderat Truecrypt jag har använt det en hel del och är riktigt nöjd med det. Nu har jag inte haft något direkt hemligt att gömma utan det är mest för att testa hur det fungerar och för att det är lite roligt att ha lite data som är "omöjligt" att komma åt för andra.

Edit.
APB snubbarna kommer tydligen få större befogenheter än polisen och kommer att få göra intrångsundersökning med hjälp av kronofogden som i princip är samma sak som husrannsakan.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

De flesta krypteringssystem är plausible deniability.
Dvs man kan inte ens bevisa ATT det finns något där.
Alla mina hårddiskar är förövrigt helt blanka och innehåller ingenting.
Kryptering? Vad hette det sa du?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
De flesta krypteringssystem är plausible deniability.
Dvs man kan inte ens bevisa ATT det finns något där.
Alla mina hårddiskar är förövrigt helt blanka och innehåller ingenting.
Kryptering? Vad hette det sa du?

Hur gör du då? Länk till det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Om FRA vill se innehållet på dina diskar fixar dom det oavsett kryptering eller inte.

Va? Hur hade du tänkt dig att FRA ska knäcka en korrekt implementation av AES? Med fantasins kraft eller?

Citat:

Åtgärden innebär att rättighetsinnehavaren kan begära att det görs en undersökning för att säkra bevis hos någon som på goda grunder misstänks ha gjort intrång i en immateriell rättighet. Det är alltid domstol som fattar beslut om att intrångsundersökning ska få göras.

http://www.kronofogden.se/infotext/intrangsundersokning.4.509...

Så ja... det är inte bara Polisen som får göra intrång i hemmet och knycka allt som är intressant i undersökningssyfte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Hur gör du då? Länk till det!

Nu hänger jag inte med vad du menar. Steganografisk kryptering 101...
T.ex. Truecrypt.
"It is impossible to identify a TrueCrypt volume. Until decrypted, a TrueCrypt volume appears to consist of nothing more than random data (it does not contain any kind of "signature"). Therefore, it is impossible to prove that a file, a partition or a device is a TrueCrypt volume or that it has been encrypted."

Steganografi vad det jag menade (?)... dvs om disken består av myrornas krig så kan jag knappast bli tvingad att uppge lösen - för disken är ju inte krypterad och kan inte bevisas ha krypterats.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Truecrypt, helt fantastiskt bra.
Mycket kraftfult, men endå enkelt och smidigt att använda.

Du kan även "fake:a" operativsystem...att du ex startar ett oskyldigt OS som standard...men det riktiga är dolt och omöjligt att se att det ens existerar.

Två stora tummar upp för Truecrypt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Och hur mycket segar kryptering ner? Tänkte pröva först med extern hdd, sen när jag känner mig säker på den stationära

Har läst lite om det där med kryptera os, skulle man kunna ex kunna köra ett öppet ubuntu och windows krypterat under det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Och hur mycket segar kryptering ner? Tänkte pröva först med extern hdd, sen när jag känner mig säker på den stationära

Med en skapligt modern dator märks det inte. Har t.o.m provat med min gamla P4...märks inte. Drog igång lite spel etc även på den...inga problem.

Citat:

Har läst lite om det där med kryptera os, skulle man kunna ex kunna köra ett öppet ubuntu och windows krypterat under det?

Går alldeles utmärkt. Ubuntu kan ex ligga på första partitionen och windows (krypterat) på andra.
Andra partitionen är då "myrornas krig" tills du bootar med rätt lösenord.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Med en skapligt modern dator märks det inte. Har t.o.m provat med min gamla P4...märks inte. Drog igång lite spel etc även på den...inga problem.

Går alldeles utmärkt. Ubuntu kan ex ligga på första partitionen och windows (krypterat) på andra.
Andra partitionen är då "myrornas krig" tills du bootar med rätt lösenord.

Men lägger inte Truecrypt till någon boothanterare/loader som är i klartext? Isåfall kommer en forensiker se den och se det öppna Ubuntu och sedan se en till synes helt orörd partion. När han sen kikar på Ubuntuinstallationen ser han att den knappt används och då vet han ju att det ligger en hund begraven nånstans.

Förvisso hjälper inte det honom något sålänge man inte ger upp lösenordet men...

Edit: "Pre-boot authentication is handled by the TrueCrypt Boot Loader, which resides in the first track of the boot drive"
Redan där är man ju avslöjad att man har något krypterat på disken.

Permalänk
Medlem

Man kan lägga bootloadern på en cd eller usb om man inte vill ha den på hårddisken. Då finns ingen bootloader i mbr heller.
Självklart är även hårdiskar eller delar av diskar som är tomma aningen misstänksamma också. Man kan alltid misstänka vad som helst.

För den som är mycket paranoid, finns möjligheten att installera "hidden os", dvs två windows...en vanlig krypterad och en dold version. Detta för att förklara varför man har en truecrypt bootloader.
Det finns massor varianter, beroende på vilken nivå av förnekelse man kräver. Misstänksamhet kan man dock aldrig bli av med.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ingen expert men beviskraven är lägra i civilrättsliga mål än brottsmål, och om du vägrar ge ut krypteringsnyckeln till din hårddisk så kan det ju mycket väl tolkas som om att du faktiskt har materialet på din hårddisk och du blir dömd ändå. Varför skulle du annars vägra att lämna ut krypterings nyckeln.

Enda sättet att vara säker är att vänta nått år på att dom första domarna fallit och det finns prejudikat från HD.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Inaktiv

Men ger inte IPRED möjlighet för företagen att med sina egna bevis få en domstol att kräva kronofogden att beslagta din dator?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2157331.svd

"Och i jakten på datorn, finns enligt upphovsrättslagarna möjligheten för en upphovrättsinnehavare, till exempel ett skiv- eller filmbolag, att med hjälp av kronofogden genomföra en intrångsundersökning."

"Att Ipred-lagens bestämmelser därmed ger upphovsrättsinnehavarna större befogenheter än vad polisen har, eftersom polisen bara får göra husrannsakningar om det finns fängelse i straffskalan, menar Rickardsson är medvetet nedtystat i debatten.
– Det som polisen inte får, får IFPI och Antipiratbyrån göra. Jag undrar om politikerna vet vad de egentligen röstar igenom här. "

edit: Vad hände med EU förresten? Utskottet för mänskliga rättigheter röstade ju enhälligt emot både FRA och IPRED? Eller skiter man helt enkelt i det?

Permalänk
Medlem

Och om man skulle vilja göra om proceduren, är det bara att formatera över som vanligt om det skulle skita sig?