Guide: Hur man integrerar språk till Windows 7 DVD:n

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Guide: Hur man integrerar språk till Windows 7 DVD:n

Hur man integrerar ett eller flera språkpaket till Windows 7 & skapar ny isofil redo för bränning.

[color="red"]Läs först[/color]
1. Se först till att "Windows Automated Installation Kit for Windows 7" är installerat. Ladda ner här.
2. Flytta "Install.wim" & "Boot.wim" till roten på hårddisken (för att korta ner sökvägen, valfritt).
Kom ihåg att flytta tillbaka dem både till x:\dvd\sources\.
3. Skapa en monteringsfolder för monteringen av "Install.wim" och "Boot.wim".
4. Skapa en temporär mapp före winre.wim (valfritt, Om du väljer att behandla winre.wim (grönt)).

5. Kopiera "WinPE_Langpacks" från isofilen för "Windows Automated Installation Kit for Windows 7" (valfritt).
6. X:\ skall ersättas med din sökväg, där du har placerat nödvändiga filer och mappar.
7. ark skall ersättas med antingen amd64 eller x86, beroende på installationsskivans arkitektur!.
8. MUI är t.ex en-us , sv-se , zh-tw osv och nödvändigt för språkbehandling.

9. Kör "Deployment Tools Command Prompt" som administratör (högerklick > kör som administratör)
och kör kommandona nedan:

Fontsupport

Detta ger dig asiatisk fontsupport så du kan t.ex välja asiatiskt språk för installation. Winpe-fontsupport" filerna återfinns i x86 / 32Bit: C:\Program Files\Windows AIK\Tools\PETools\x86\WinPE_FPs Eller amd64 / 64Bit: C:\Program Files\Windows AIK\Tools\PETools\amd64\WinPE_FPs Tillgängliga asiatiska språk: winpe-fontsupport-ja-jp.cab Japanska winpe-fontsupport-ko-kr.cab Koreanska winpe-fontsupport-zh-cn.cab Kinesiska Förenklad winpe-fontsupport-zh-hk.cab Kinesiska Traditionell Hongkong winpe-fontsupport-zh-tw.cab Kinesiska Traditionell Taiwan

0. Återställning
Notera: Integrerar du japanskt språk skall du använda filerna med "ja-jp" på slutet, t.ex "winpe-scripting_ja-jp.cab" osv.
Att behandla winre.wim ger bara det språk du vill vid återställningskonsolen..

*Detta kopierar "winre.wim" till valfri tempmapp på datorn och avmonterar. Dism /Mount-Wim /WimFile:x:\install.wim /index:1 /MountDir:x:\mount copy x:\mount\windows\system32\recovery\winre.wim "x:\winre" Dism /Unmount-Wim /MountDir:x:\winre /discard *Detta "behandlar" winre.wim med det språk du vill och som finns. Dism /Mount-Wim /WimFile:winre\winre.wim /index:1 /MountDir:x:\mount Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:sökväg till winpe-fontsupport.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\lp.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-setup_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-setup-client_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-scripting_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-srt_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-wds-tools_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-wmi_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /Gen-LangINI /distribution:x:\mount Dism /Unmount-Wim /MountDir:x:\mount /commit

Nu är detta steg klart.
-------------------------

[B]1. Windows[/B]
I detta steg kommer vi att integrera språkpaket till de olika versionerna (Home Basic, Professional etc).
Här integreras bara språkpaket till windows (efter installationen).
Detta steg är ju såklart ett minsta måste.

Dism /Mount-Wim /WimFile:x:\install.wim /index:nummer /MountDir:x:\mount copy x:\winre.wim x:\mount\Windows\System32\Recovery Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:x:\lp.cab Dism /image:x:\mount /Gen-LangINI /Distribution:x:\dvd Dism /Unmount-Wim /MountDir:x:\mount /commit

Notera: Avmontera varje version innan du börjar integrera paketen på nästa version.
Nu är behandling av Install.wim klar.
------------------------------------------

2. Installation
Här kommer vi integrera språkpaket till själva installationen för Windows 7.
Inte ett måste men det kan va bra att kunna ändra språk vid installation.

Steg 1 Bild 1. Tryck "enter" mellan varje steg och kommando.
Notera: Integrerar du engelskt språk skall du använda filerna med "en-us" på slutet, t.ex "winpe-scripting_en-us.cab" osv.

*Detta steg är inte nödvändigt, utan är bara vara till för den fula konsollen. Dism /Mount-Wim /WimFile:x:\boot.wim /index:1 /MountDir:x:\mount Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\lp.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-scripting_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-srt_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-wds-tools_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-wmi_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /Gen-LangINI /distribution:x:\mount Dism /Unmount-Wim /MountDir:x:\mount /commit

Steg 2 Bild 1 Bild 2 Bild 3

Notera: Detta steg är ett måste om ni vill ha flera språk vid installation Dism /Mount-Wim /WimFile:x:\boot.wim /index:2 /MountDir:x:\mount Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:x:\ark\WinPE_FP\winpe-fontsupport.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\lp.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-setup_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-setup-client_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-scripting_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-srt_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-wds-tools_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\winpe-wmi_sv-se.cab Dism /image:x:\mount /Gen-LangINI /distribution:x:\mount Dism /Unmount-Wim /MountDir:x:\mount /commit

Nu är behandlingen av Boot.wim klar.
-------------------------------------------

3. Kopiera EULA
Detta kommer kopiera avtalen (EULA) för ditt/dina språk!
Notera att uppackningen kommer ta en del tid
Skapa en mapp som heter ELP eller valfritt men kom ihåg att byta ELP mot ditt isf

x:\ELP expand "x:\lp.cab" -f:* "x:\ELP" xcopy "x:\ELP\setup\sources\mui\*" "x:\dvd\sources\mui\" /cherkyi xcopy "x:\ELP\sources\license\mui\*" "x:\dvd\sources\license\mui\" /cherkyi Dism /Mount-Wim /WimFile:x:\boot.wim /index:2 /MountDir:x:\mount xcopy "x:\ELP\setup\sources\mui\*" "x:\mount\sources\mui\" /cherkyi xcopy "x:\ELP\sources\license\mui\*" "x:\mount\sources\license\mui\" /cherkyi copy "x:\dvd\sources\Lang.ini" "x:\mount\sources\Lang.ini" Dism /Unmount-Wim /MountDir:x:\mount /commit

Nu är kopiering av EULA klar.
---------------------------------

4. Komprimera Install.wim och Boot.wim
För att Windows ska ta mindre plats så kan man komprimera dessa avbildningar.
Det ska vi göra nu som näst sista steg.

Återigen ha "Deployment Tools Command Prompt" öppet och körd som Admin.
Följande skriver vi detta:

Tillexempel: Imagex /export /compress maximum "X:\Install.wim" 3 "X:\Komprimerad_Install.wim" "Windows 7 Home Premium 32Bit"

När ni är klara flyttar ni tillbaka dessa filer och ger dem rätt namn igen.
Kom ihåg att 32Bit har 5 index och 64Bit har 4index.

Index
Install.wim: Se fråga "Fråga: Hur vet jag vilken version som har vilket Index ?"

Boot.wim
1. Microsoft Windows PE (x86)
2. Microsoft Windows Setup (x86)
5. Ultimate

5. Skapa ny .iso fil
Här kommer vi skapa en ny .iso fil med språkpaketet/n integrerat.

oscdimg.exe -b<sökväg till etfsboot.com> -u2 -h -m -l<ISO etikett> <sökväg till dvd> <sökväg för .iso> Exempel: oscdimg.exe -be:\7lp\dvd\boot\etfsboot.com -u2 -h -m -l7LP e:\7lp\dvd e:\7LP.iso

4. Nu är det klart, din nya isofil med flera språk är nu klar och jag avslutar med bilder:

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur man integrerar språkpaket på windows 7 DVD'n

Information och bakgrund!

Guiden i sig postades för att visa hur man kan integrera språk till windows och på så sätt "ändra" språk för
andra versioner än Ultimate och Enterprise, eftersom man normalt inte kan göra det i andra versioner, detta görs då i början av installationen.

Sen började jag knåpa ihop denna batchfil (7Integrator) och jag har bara fortsatt att köra på och "utveckla"
filen, jag vet att det finns ett par andra verktyg som är 100 gånger bättre än min fil men jag gjorde denna
i ett mer privat syfte och inte direkt för att dela med mig till alla på internet.

Börja med att ladda ner 7IV6x.rar till valfri mapp och packa upp den. Du kommer nu ha följande:

  • 7Integrator V6.x.cmd - Huvudskriptet

  • 7601 Patch.rar - Patcha uxtheme för att installera egna visuella teman/stilar

  • 7IV6_ReadMe.pdf - Snabbguide och ändringslogg

Kör skriptet som administratör genom att högerklicka på det, det första du ser nu är versioninfo, lite noteringar, kontaktinfo
samt att den frågar först om sökväg till Windows Automated Installation Kit (WAIK) ochsökväg till arbetsmappen som alla mappar
kommer skapas i och även där vi kommer ha alla våra filer.

Om du vill kan du redigera skriptet för att spara sökvägar, leta upp

  • "Set /p waik=WAIK:" Ändra till "set waik=<sökväg>" Exempelvis: C:\Program Files\WAIK

  • "set /p work=Work:" Ändra till "set work=<sökväg>" Exempelvis: F:\7I_v6

Nu kommer alla mappar skapas, allt är barnsligt enkelt att förstå så kopiera/flytta över det ni
vill till dess rätta mappar och kör på.

Men nu över till listan över de olika val som finns:

Vad 7Integrator är kapabel till:
Det kan ses lite olika ut beroende på vilken meny man är i.

Huvudval: 1. Windows Användarspråk. För Windows 2. Windows WinRE. För återställningsmiljö som körs från hårddisk och installationsmedium 3. Uppdateringar 4. Drivrutiner 5. Produktnyckel 6. Internationella inställningar 7. OEM Information 8. Visuellt anpassad 9. Allt ovan Övriga val: 20. Information. Information om installationsmedium 21. Borttagning. Ta bort vissa funktioner 22. Imagex. Komprimera och/eller skapa AIO 23. Städa monteringsmapp. Rensar och tömmer mapp 24. Skapa startbar ISO / USB 25. Byta sökväg för WAIK och arbetsmapp

Vilka versioner är möjliga:

Generella val: 1. Enskild version 2. Setup / Installation För Windows 7, Server 2008 R2 3. Alla versioner av Windows 7 32Bit (Inte starter) 4. Alla versioner av Windows 7 64Bit 5. Alla versioner av Windows Server 2008 R2

1. Enskild version
Har möjlighet att integrera språkpaket, uppdateringar samt mycket annat till vilken version
du vill, vare sig det är 7 Starter eller 7 Enterprise.
Här får du först välja mapp, index och arkitektur, därefter kommer versionen att monteras.
När det är klart presenteras de val du kan göra.

2. Installation/Återställningsmiljö
Här ges man valet att modifiera både installation för Windows samt återställningsmiljön.
Man anget arbetsmapp (e.x 7dvd_x86) och sedan index (1, 2) Indexet monteras och valen presenteras.

3, 4, : Windows 7 32Bit + 64Bit, Server 2008 R2
Dess tre har samma val istortsett, det som skiljer är att Server 2008 R2 inte
har valet att kopiera bilder, gadgets, teman osv.

I övrigt är det samma val för alla:

  • Användarspråk

  • Winre, återställningsmiljlö

  • Uppdateringar

  • Drivrutiner

  • Produktnyckel

  • Internationella inställningar

  • OEM Information

  • Visuellt anpassad

  • Alla ovan

20: Information
Här kan information som nationella inställningar, drivrutiner, paket, språk samt tillgängliga versioner tas fram.

21: Borttagning
Borttagning av paket, features, drivrutiner och windowsljud är möjligt.

22: Imagex
Importera, exportera, ta bort och skapa flertal olika "All In One's" med detta val.
Perfekt om det saknas nåt på din nästa skiva eller om du vill bli av med versioner du aldrig använder.

23: Städa monteringsmapp
Om nåt har gått fel, som att du t.ex stängt skriptet så kanske du inte kommer kunna modifiera innehåll igen förräns monteringsmappen rensas med detta val.

24: Skapa startbar ISO / USB
Välj först mapp t.ex 7dvd_x86, välj sedan iso eller usb. Skriv in etikett för isofilen och tryck enter så skapas den.
Vill du kopiera till ett usbminne kom ihåg detta:

  • Att ha en sticka på minst 4GB

  • Att den automatiskt kommer formateras innan kopieringen börjar så flytta allt du vill ha kvar på den

  • Att den får etiketten "7I_Setup"

25: Byt sökväg för WAIK och arbetsmapp
Om du valt fel sökväg till nåt av dessa kan du enkelt byta, den tar dig bara till första delen där du skriver in allt korrekt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Länkar

*Ta gärna en titt på mina andra guider: *http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/917387-... *http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/917056-... *http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/972670-... - Kan vara intressant om ni inte orkar ominstallera hela tiden :p *Skript Version 6: Nedladdningslänk *PDF För första posten: Integrering av språkpaket

FAQ Frequently Asked Questions

Fråga: Vart kan jag ladda ner andra språkpaket ?
Svar: Språkpaketen kan laddas ner via windows update: Start > alla program > Windows Update > Valfria uppdateringar
eller!
Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > Windows Update.
Annars finns direktlänkar här För 32Bit & För 64Bit och på andra sidor.

Fråga: Hur kan jag byta språk i de olika versionerna ?
Svar: Normalt kan man inte byta språk i andra versioner än 7 Ultimate och det gör man såhär: Start > kontrollpanelen > Klocka, språk och nationella inställningar > Byt visningsspråk. Där finns en rullista som heter "Välj språk" med språken som är installerade.

Fråga: Kan jag integrera andra paket förutom dessa språkpaket ?
Svar: Jadå, det går bra att integrera andra paket, kör samma kommandon igen men byt ut sökvägen till de andra paketen så är det klart.
Man kan även göra mycket mer med DISM. Länk: Mer info om DISM

Fråga: Hur bränner jag den nya isofilen som jag skapat ?
Svar: Du bränner den antingen med windows egna program för att bränna såna typer av filer.
Annars finns IMGBurn, PowerISO och även CDBurnerXP. Kom ihåg att bränna isofilen med låg hastighet!.

Fråga: Om jag inte vill bränna isofilen eller om jag kanske har en dator utan dvd enhet, vad gör jag då ?
Svar: Då kan du t.ex använda microsofts egna verktyg för att skapa ett startbart usbminne.
Programmet heter Windows 7 USB/DVD Tool som både låter dig både bränna till dvd samt kopiera till usbminnet.
Ladda ner här. Du kan använd andra valfria program om du vill det.

Fråga: Om jag nu vill testa isofilen innan jag bränner den på dvd, hur gör jag då ?
Svar: Det går utmärkt. Ladda bara ner Sun Virtualbox och installera det, följ sedan instruktioner för att skapa en
virtuell hårddisk och påbörja sen installationen som vanligt.

Fråga: Hur vet jag vilken version som har vilket Index ?
Svar: Det beror lite på vilken arkitektur skivan har:

Är det 32bit skiva (x86) är det: 1. Starter 2. Home Basic 3. Home Premium 4. Professional 5. Ultimate 6. Enterprise (OM man valt att integrera den själv) Och för 64Bit (amd64) är det: 1. Home Basic 2. Home Premium 3. Professional 4. Ultimate 5. Enterprise (OM man valt att integrera den själv) Är det en såkallad AIO (All In One) är normalt det 1-9 som gäller. Om man inte har enterprise också då är det 1-11.

Notera: Enterprise finns inte med på isofilen eller skivorna normalt sett utan man måste själv integrera den och skapa ny iso mha koden från steg 3 från denna guide. Du kan ladda ner Windows 7 Enterprise här: Ladda ner 90 Dagars testverion.

Fråga: Ungefär hur lång tid tar det hela att genomföra ?
Svar: För mig att genomföra hela processen, alltså från att starta kommandoprompten tills isofilen var skapad, ca 60 minuter. Notera att det tar olika lång tid på olika datorer och konfigurationer och även vad man väljer att göra!.

Fråga: Språkpaketen är .exe men jag måste ha en fil som heter lp.cab, hur gör jag nu ?!
Svar: Det är mycket enkelt, du laddar ner verktyget (exe2cab)här.
Programmet låter dig konvertera *.exe filer till lp.cab.

Fråga: Hur kan jag extrahera mina drivrutiner från datorn enklast ?
Svar: Enkelt, bara använda detta program till exempel: Driver Magician Lite

Fråga: Vad är checksummorna för skriptet?:
Svar: Checksummorna är följande;

7Integrator V6: Lösenord: Swi7SI Fil: 7IV62.rar Fil: 7I_V6.rar CRC-32: 9e2c3fa3 MD5: 89a310065fe529f365ed378acb80d06b SHA-1: 0ea720c85a73e1a265bfad17f1d413852403b035 Notera att "7Integrator" är lösenordsskyddad Som vanligt får ni absolut inte redigera skriptet och/eller ladda upp det på andra sidor och/eller ta "credits" för det.

Fråga: När jag kopierar EULA avtalen, verkar det som att jag får "access denied", varför det ?:
Svar: Vet inte riktigt men det verkar som att dessa filer redan finns.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Väldigt bra guide, och har sett några frågor om just språk i Windows 7.

Permalänk
Medlem

bra guide!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Lösenord v.2.4

Hmm, går ej att packa upp, kräver ett lösenord?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cladav:

Hmm, går ej att packa upp, kräver ett lösenord?

Ja det är klart.

Lösenordet ser du även i samma ruta..

Edit: 1414 visningar

Permalänk
Medlem

Tack, super!

Måste prova när man får tid över.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fark:

Tack, super!

Måste prova när man får tid över.

NP!
Återkom jättegärna med feedback när du är klar och tips på ändringar, såklart inget måste men vore sjysst.
Trodde den här tråden var utdöd men tydligen inte

Edit
Uppdatering 10 Oktober 19:50

Hittade lite fel i guiden som nu är rättade, tur att jag tog en titt

Permalänk
Medlem

Ursäkta att man är lite korkad...
Men jag skulle vilja ändra språk och bränna en ny skiva. Kan jag göra detta med 7Intergrator? eller måste jag köra alla kommandona som du skrivit i början av tråden? Allt verkar lite luddigt för min del, känner mig som en idiot just nu.

I readme:n till 7Integrator står inget om språk, bara program/drivrutiner etc.
Om jag BARA vill ändra språk kan jag ignorera alla andra steg i readme?

Och om man bara kan med command-grejen så hajjar jag inte den riktigt (sökvägar etc, mata in kommandon kan vilken idiot som helst, inkluderat mig).

Hoppas nån som fattar vill vara snäll och svara!

//Klirre

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av klirre:

Ursäkta att man är lite korkad...
Men jag skulle vilja ändra språk och bränna en ny skiva. Kan jag göra detta med 7Intergrator? eller måste jag köra alla kommandona som du skrivit i början av tråden? Allt verkar lite luddigt för min del, känner mig som en idiot just nu.

I readme:n till 7Integrator står inget om språk, bara program/drivrutiner etc.
Om jag BARA vill ändra språk kan jag ignorera alla andra steg i readme?

Och om man bara kan med command-grejen så hajjar jag inte den riktigt (sökvägar etc, mata in kommandon kan vilken idiot som helst, inkluderat mig).

Hoppas nån som fattar vill vara snäll och svara!

//Klirre

Om du bara vill ändra språk så välj bara Language: Windows och alternativt Language: Setup, skapa sen en ny iso och bränn så är det klart.
Jag ska snygga till min read me fil, jag lovar;).

Kommandona ovan i min första post är bara om du känner att du vill göra det manuellt medans skriptet förenklar allt för dig.

F.ö ser jag lite fel så jag släpper en Version 3.7 snart!!

Edit: Du börjar med att köra skriptet, mata in sökvägar till windows automated installation kit (c:\program files\windows aik är default), sen din arbetsmapp t.ex d:\7integrator eller vad du nu vill.
Där kommer sen alla undermappar skapas.

Du ville integrera språk så ladda ner språkpaket och placera dem i "LP" mappen. Kom ihåg att konvertera exefilen till cab, verktyg finns i sammap mapp på skydrive som du laddar ner skriptet.

Sen matar du in arkitektur för både ditt OS och din skiva (antingen x86 eller amd64).
Sen väljer du först Language: Windows, sen vilken version osv.

Hoppas allt förklaras någorlunda bra men som sagt ska jag skriva om Read Me filen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om du bara vill ändra språk så välj bara Language: Windows och alternativt Language: Setup, skapa sen en ny iso och bränn så är det klart.
Jag ska snygga till min read me fil, jag lovar;).

Kommandona ovan i min första post är bara om du känner att du vill göra det manuellt medans skriptet förenklar allt för dig.

F.ö ser jag lite fel så jag släpper en Version 3.7 snart!!

Tack! Precis vad jag behövde

Kan klassa mig själv som datornörd, men är inte född på 70-talet så jag är inte särskilt hemma i knappa kommando-världen:P

Gillar skarpt folk som har tid och ork att förenkla saker och ting för andra:)

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av klirre:

Tack! Precis vad jag behövde

Kan klassa mig själv som datornörd, men är inte född på 70-talet så jag är inte särskilt hemma i knappa kommando-världen:P

Gillar skarpt folk som har tid och ork att förenkla saker och ting för andra:)

Hehe inte jag heller riktigt, tog mig ett tag att göra skriptet

Väljer du Language: Windows så får du ju såklart bara spårket för windows och den version du väljer så välj rätt:)..

Är du osäker kan du ta t.ex "all 32bit" eller liknande, då gör den om alla 32Bit versioner. Alltså 2 (Home Basic) till 5 (Ultimate).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 15 Februari 14:48

Iochmed den mindre uppdateringen för WAIK kommer ni behöva göra om lite.

Har ni den nya uppdateringen blir sökvägen följande för att lägga till fler språk för installationen (Även winre): Dism /image:x:\mount /add-package /packagepath:WinPE_Langpack\ark\sv-se\lp_sv-se.cab

De nya filerna (I sina egna mappar då) verka återfinnas här: C:\Program Files\Windows AIK\Tools\PETools\x86 , amd64\WinPE_FPs. Ni får kopiera dem till WinPE_Langpack foldern. Normalt återfinns dem på ISOfilen för WAIK men dessa är då för Win 7 RTM SP0 (Alltså inget service pack) medans dessa ändringar är för nya SP1.

Eftersom V4 släpps "rätt snart" iom releasen av SP1 så kommer V3.9 vara den sista versionen för Windows 7 SP0, möjligen om jag lägger till nåt och ändrar div. allvarliga fel men inte mer än så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 21 December 2011

Uppdatering för Version 5:

Citat:

NEW; Began working on a new called version V5!!

Changes:
Changed; Folderstructure, new folders to place your installdvds in
Changed; Specific Update/driverfolders for SVR08R2
Changed; Moved Options removal, info, create iso/usb, imagex to Main menu
Changed; Text while deleting ei.cfg has changed
Changed; Some "graphical" changes for the user
Changed; International settings
Changed; Imagex, Able to import, delete, export (regular & setup) from any source

Added:
Added; Option to choose index, version and source to modify as a new menu
- Menu to choose single edition, Windows 7, server 2008 R2 or Setup
Added; Create ISO/USB, Enter source before creating or copying
Added; Option to go back to main menu after each possible procedure
Added; Main Option menu, option to go back and change paths for waik & work along with setup architecture
Added; Language, Option to add two language packs at once on all options
Added; Asked wether to go to imagex and compress Windows Image file (Install.wim) after each step (Not for Single edition)

Removed:
Removed; Language: Windows + Setup
Removed; Server 08R2, Custom Visual
Removed; Imagex, Unnecessary options

Fixed:
Fixed; Some more spelling errors
Fixed; "Lots" of bugs

Info:
Info; W7 Localepacks not applicable to Core editions of server 2008 R2
Info; WinRE is not modified in "All above" options

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 18 Februari 12:45

Ok blev lite senare än "nästa vecka" heeh men här är 5.2 iaf.

Citat:

Fixed:
Fixed; 64Bit Visual, Wrong indexes
Fixed; 64Bit Interntional, wrong indexes
Fixed; Boot, Seems it copied SP0 files from setup & sources, now fixed
Fixed; Server Language, Choosing "Imagex & Compress" would cause it to close

Added:
Added; Boot, Takes ownership and rights over ELP\<language> folder
Added; ISO, Option to create an ISO in EFI mode. Allow Windows to install on GPT partitions (3TB+) ONLY FOR 64BIT ISO!!

Removed:
Removed; Imagex, Pause "Press any key to continue" after exporting Server 2008 R2
Removed; Main, Removed "Enter architecture for DVD" as it was unnecessary, moved to necessary options

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Uppdatering 18 Februari 12:45

Ok blev lite senare än "nästa vecka" heeh men här är 5.2 iaf.

Kan man göra detta efter man har installerat Windows 7? Jag behöver ändra mitt språk på windows 7 professional. Vet du hur man gör det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av abbt:

Kan man göra detta efter man har installerat Windows 7? Jag behöver ändra mitt språk på windows 7 professional. Vet du hur man gör det?

Nej inte än, funderar på att lägga till sånt i nästa version:)

Använd "Dism /onluine /add-package" och sen skulle man göra lite till i kommandotolken, googla på "Windows 7 byt språk Professional"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej inte än, funderar på att lägga till sånt i nästa version:)

Använd "Dism /onluine /add-package" och sen skulle man göra lite till i kommandotolken, googla på "Windows 7 byt språk Professional"

Japp har provat. Men jag får inte sv-SE i regedit finns bara en-Us där :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fick det heller inte, skapa det själv eller låt bli och starta om för att se om det funkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fick det heller inte, skapa det själv eller låt bli och starta om för att se om det funkat.

Jag förtstår inte riktigt. Ska ja skapa en egen sv-SE mapp? Vad ska ligga i den isf?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av abbt:

Jag förtstår inte riktigt. Ska ja skapa en egen sv-SE mapp? Vad ska ligga i den isf?

Nej du ska inte skapa en mapp.. Bara starta om datorn så ska det la funka, ta bort en-us från registret som i beskrivning.
"bcdedit /set {current} locale sv-SE" ska köras i administrativ kommandotolk. Likadant med bcdboot.

Permalänk

Försöker att få Taligenkänning att sparka igång på mitt W7 HP

Hej, jag sitter här nu 2013 och försöker att få igång taligenkänning på mitt Windows 7 Home Premium.

Varför jag vill ha igång den är för att jag vill komma åt Microsofts SAPI eller Speech Application Programming Interface, som används av bla. DWVAC som är ett program där du kan skapa röststyrda macron/macros där jag för tillfället får felmeddelandet, "SAPI failed to initialize."

Min fråga lyder härmed; är denna guiden fortfarande gångbar nu 2013 och tror du att ett genomförande av ovanstående kommer att hjälpa mig? Eller finns det en helt annan väg att ta för att uppnå samma resultat dig veterligen?

Jag tackar vänligen för svar och jag hoppas inte detta bara är en omskrivning av tidigare frågor som har besvarats av mig ovetande, åtskilliga gånger förr.

Ha en bra dag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av curry_house:

Hej, jag sitter här nu 2013 och försöker att få igång taligenkänning på mitt Windows 7 Home Premium.

Varför jag vill ha igång den är för att jag vill komma åt Microsofts SAPI eller Speech Application Programming Interface, som används av bla. DWVAC som är ett program där du kan skapa röststyrda macron/macros där jag för tillfället får felmeddelandet, "SAPI failed to initialize."

Min fråga lyder härmed; är denna guiden fortfarande gångbar nu 2013 och tror du att ett genomförande av ovanstående kommer att hjälpa mig? Eller finns det en helt annan väg att ta för att uppnå samma resultat dig veterligen?

Jag tackar vänligen för svar och jag hoppas inte detta bara är en omskrivning av tidigare frågor som har besvarats av mig ovetande, åtskilliga gånger förr.

Ha en bra dag.

Att denna lever..:)

Tror tyvär inte att jag kan hjälpa dig med frågan dock.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ett par år senare är skriptet uppdaterat till version 6.2. En del ändringar är gjorda och "mycket" korrigerat sen V5.3.

I vanlig ordning finns all info i post #2.

Edit: Ser nu att är ett litet fel iaf... Man behöver inte kopiera filer från WAIK-mappen till "Arbetsmapp\LP\WinPE"

7Integrator V6.2 Release Feb 28- 2015 Added Added; Info about adding product key, the keys already present will ease the setup abit, removing one step Added; Info about integrating boot drivers, folder must be present in Main "Drivers" and separate folder Added; Info features, Changed logfile, names and now listing index n stuff from Boot.wim Changed / Fixed Changed; Overall, Many pause commands were removed. Make sure to read everything in Read Me file. Changed; Overall, all "Locale" were changed to "MUI" Changed; Boot language, "Access denied" error removed, switched to Robocopy Changed; All options, localizing WinRE. Now theres no need for copying files from Windows AIK folder Changed; Some visuals, text changes Changed; Now it asks for architecture when adding languages to boot.wim Changed; Moved around some options in main menu Changed; OEM Info. Removed old way and OEM info, new project is relased by The Guardian @ MDL Changed; Info, added option changing source Changed; Any setup. Asks for index and then give options. Finally to save Changed; Boot compress. Didnt ask for architecture, coudnt name the two indexes properly Changed; Boot Setup. Asks for architecture in Boot Main Menu. Entering arch at language or compress options isnt necessary makin it abit faster Changed; Single, WinRE was broken Changed; Single visual, "Save changes" option didnt work Changed; Single, fixed logging of international settings Changed; Single Win, Drivers. Fixed an option not going back to the same option Changed; Single Win, OEM, went back to main menu instead of menu for Single edition Changed; Single Win/All, Product keys. Shows what the mounted index is Changed; Single Win, Intl setting. Fixed an option not going back to the same option Note: Server options are almost unchanged, mainly Windows 7 is changed!