Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kommer denna kombo fungera. 3xTHOR samt ATI Radeon 6870.

Permalänk
Medlem

Kommer denna kombo fungera. 3xTHOR samt ATI Radeon 6870.

Funderar på att köpa 3st THOR IPS skärmar nu när de endast kostar 999kr styck.

Kommer jag kunna driva de tre med ett ATI Radeon 6870? samt i5 2500K upp till 5Ghz
Vad för extra kablar/kontakter kommer behövas? Kommer jag kunna spela starcraft 2, cs:go bf3?
Samt om jag ska uppgradera i framtiden vad för kort ska jag köpa för max 2000kr?

Något övrigt jag bör tänka på? aldrig haft fler skärmar än 2 tidigare.

Någon som skulle kunna ge lite input hur dessa skärmar fungerar? Just nu har jag en gammal 22" LG som kostade 900kr för 3år sedan så allt är väll bättre än den.
Men finns det några andra man ska kolla på? BenQ skärmarna? Vill inte lägga allt för mycket på skärmarna.

mvh

Zaxor

EDIT: Vilka är bäst mellan THOR och BenQ 24" LED GL2460? De IPS skärmar jag har kikat på i butik har jag tyckt om väldigt mycket.

EDIT2: Kollar lite på vad för grafikkort de finns. Borde ett 660Ti fungera eller behövs större tex 670/770? Eller borde jag köpa ett till 6870?

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem

Kör två displayport och en dvi. Jag kan garantera att det fungerar.

Skärmarna vet jag inget om.

Grafikkortet du vill ha behöver mycket minne om du ska spela på alla tre skärmar. Annars duger ett 760 som är löjligt prisvärt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kör två displayport och en dvi. Jag kan garantera att det fungerar.

Skärmarna vet jag inget om.

Grafikkortet du vill ha behöver mycket minne om du ska spela på alla tre skärmar. Annars duger ett 760 som är löjligt prisvärt.

Köper jag en sån här då? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=586934
Vet du om mitt kort kommer orka med tre skärmar?

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Köper jag en sån här då? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=586934
Vet du om mitt kort kommer orka med tre skärmar?

Du behöver inga adaptrar eller något. Kör bara displayport till två av skärmarna och dvi till den tredje.
Och kortet orkar väl någorlunda. Det marknadsfördes ju ändå som "the shit" när man hade många skärmar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du behöver inga adaptrar eller något. Kör bara displayport till två av skärmarna och dvi till den tredje.
Och kortet orkar väl någorlunda. Det marknadsfördes ju ändå som "the shit" när man hade många skärmar.

Men jag behöver ändå få displayport till DVI? Och då behöver jag väl tex den jag länkade tidigare. Eller får man med kablar så man kan koppla direkt till displayport nuförtiden? Inte köpt skärm på länge.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Men jag behöver ändå få displayport till DVI? Och då behöver jag väl tex den jag länkade tidigare. Eller får man med kablar så man kan koppla direkt till displayport nuförtiden? Inte köpt skärm på länge.

Nej, thorgrunkan har displayport. För det är väl den här? http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_p23t-6_thor_edition_ips_...
Du behöver bara två displayportsladdar och en dvisladd för att det ska funka.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, thorgrunkan har displayport. För det är väl den här? http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_p23t-6_thor_edition_ips_...
Du behöver bara två displayportsladdar och en dvisladd för att det ska funka.

De stämmer. Vad bra! Då slipper jag köpa adapter i onödan. Visste inte att skärmar hade displayport kontakt.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

De stämmer. Vad bra! Då slipper jag köpa adapter i onödan. Visste inte att skärmar hade displayport kontakt.

Och jag visste inte att den här dealen fanns på CDON. Herrejävlar. Nu blev jag otroligt sugen på att köpa den här skärmen.
Någon som vet hur "bra" den är? Typ färgåtergivning, ghosting, responstid, betraktningsvinklar, allt det där.

EDIT: Jag köpte en. Hoppas den lever upp till mina förväntningar och att det inte märks någon skillnad mellan 24" och 23".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Och jag visste inte att den här dealen fanns på CDON. Herrejävlar. Nu blev jag otroligt sugen på att köpa den här skärmen.
Någon som vet hur "bra" den är? Typ färgåtergivning, ghosting, responstid, betraktningsvinklar, allt det där.

EDIT: Jag köpte en. Hoppas den lever upp till mina förväntningar och att det inte märks någon skillnad mellan 24" och 23".

Jag beställer nog 3st ikväll då jag inte vet när rean tar slut eller hur många de har.

Vad jag har läst så ska skärmen vara riktigt bra. Som en IPS skärm värd cirka 2000kr.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Och jag visste inte att den här dealen fanns på CDON. Herrejävlar. Nu blev jag otroligt sugen på att köpa den här skärmen.
Någon som vet hur "bra" den är? Typ färgåtergivning, ghosting, responstid, betraktningsvinklar, allt det där.

EDIT: Jag köpte en. Hoppas den lever upp till mina förväntningar och att det inte märks någon skillnad mellan 24" och 23".

En kompis till mig har en sån och kan bara säga att den är jättebra.
Den är IPS men glänser inte som min iMac.
Det blir nog en för mig med till nästa bygge(bäst att köpa lite i förväg när erbjudandet finns ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Jag beställer nog 3st ikväll då jag inte vet när rean tar slut eller hur många de har.

Vad jag har läst så ska skärmen vara riktigt bra. Som en IPS skärm värd cirka 2000kr.

Härligt! Jag visste att den inte var värt 2700 men att köpa för halva priset är ändå skitgôtt. Perfekt för den som vill ha "lite bättre" men ändå inte har lust att kasta hela sin plånbok till skärmförsäljaren.

Skrivet av tgadler:

En kompis till mig har en sån och kan bara säga att den är jättebra.
Den är IPS men glänser inte som min iMac.
Det blir nog en för mig med till nästa bygge(bäst att köpa lite i förväg när erbjudandet finns ).

Wunderbaum! Då jag har suttit med TN i 3 år nu kommer jag säkert bli nöjd. Allt är bättre än skräpet jag har nu.

Någon som vet om USB-huben är driven av skärmen eller av datorn? Av skärmen hade ju varit helt underbart men jag tyckte mig läsa någonstans att det inte var så. Men det kan ha varit en annan skärm.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Fan att jag inte har mer plats på datorbordet, hade utan tvekan köpt 3 st skärmar..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Kommer denna kabel att fungera till skärmen?
http://cdon.se/hemelektronik/displayport_till_displayport-kab...

EDIT: Vad är bäst 2st DVI och en displayport eller 2 displayport och 1st DVI

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem

2 displayport och en DVI är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

2 displayport och en DVI är bäst.

Fungerar den kabeln jag länkade till?

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Fungerar den kabeln jag länkade till?

Japp, så länge du har vanliga displayport på ditt grafikkort. Det kan även vara mini displayport där så kolla upp det.

Skrivet av Überklass:

Fan att jag inte har mer plats på datorbordet, hade utan tvekan köpt 3 st skärmar..

Jag hade gärna också köpt tre stycken men det hade blivit jobbigt att behöva tredubbla prestandan i datorn för att spela i eyefinity.
Jag håller mig till en skärm i några år till och behåller några kronor för mig själv.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Shiiit vad sugen jag blev på eyefinity nu....
Undrar hur det är med skärmkanterna dock, de ser ju inte supertunna ut direkt, men det kanske inte är något man stör sig på?
Fan, 3000 kr för 3 fina skärmar, riktigt lockande

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Självklart så tänkte jag vänta tills idag och beställa och så har priset gått upp till 1500kr istället..

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Självklart så tänkte jag vänta tills idag och beställa och så har priset gått upp till 1500kr istället..

Attans otur där, själv fick jag beställt 2 i torsdags, så missade fri frakt på dem, men fortfarande bra pris. CDON har kanske sålt ut tilllräckligt många från sitt lager nu så de får ordning på sin siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaXoR:

Självklart så tänkte jag vänta tills idag och beställa och så har priset gått upp till 1500kr istället..

Samma här, riktigt surt när man tittade i morse :/

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fråga om grafikkort för eyfinity 3x Fujitsu P23T-6 Thor Ed.

Tjena, ninjar tråden med en relaterad fråga.

Som TS så har jag 3x Fujitsu P23T-6 Thor Ed. (de 2 för 999:- kommer imorgon).

Jag har idag följande hårdvara:
i5 Haswell 4670K
ASUS Gryphon mATX z87
16 gig RAM
1 x Gigabyte 7950

För att köra dessa skärmar i vettig upplösning med minimum High settings behöver jag 2x 7950 eller är det bättre att satsa på ett dyrare singelkort och då kunna få bättre grafiska inställningar?

Exempel på spel jag spelar:
War thunder
Battlefield
Path of exile
Grim dawn
Deus ex
Starcraft 2

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk

Jag har köpt två utav dessa skärmar, och för mig laggar det med mitt gtx 680.. känns märkligt. Någon som vet hur man kan lösa det?

Har även 8gb ram och ivy bridge processor.

Kan tillägga att när jag drog ut ena kabeln till datorn så fungerade det klockrent, sen när jag körde en 1080 film på ena skärmen så började det lagga.

Permalänk
Medlem

Nu när det inte blev dessa vilka ska man då köpa? Vill försöka komma undan ganska billigt. Helst runt 1000-1300kr/st

Kan den här vara något?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780754

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ZaXoR:

Nu när det inte blev dessa vilka ska man då köpa? Vill försöka komma undan ganska billigt. Helst runt 1000-1300kr/st

Kan den här vara något?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780754

Skulle hellre köpt thor skärmarna då de har VesaFästen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle hellre köpt thor skärmarna då de har VesaFästen.

Det spelar mindre roll vilka fästen den har. Vill ha så bra kvalité på bilden som möjligt för pengarna

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ZaXoR:

Det spelar mindre roll vilka fästen den har. Vill ha så bra kvalité på bilden som möjligt för pengarna

Det trodde jag med innan jag skaffade mig en vettig skärm.
Skärmar som sitter i fel höjd och vinkel är hemska.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det trodde jag med innan jag skaffade mig en vettig skärm.
Skärmar som sitter i fel höjd och vinkel är hemska.

indeed. Jag slog till på komplett när de sålde ut sina 3x skärm hållare för 200kr Bästa klippet på länge från komplett.

Vesa75 & Vesa100 som håller 3 skärmar och skruvas enkelt in på bordet. Wunderbart.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Commander:

indeed. Jag slog till på komplett när de sålde ut sina 3x skärm hållare för 200kr Bästa klippet på länge från komplett.

Vesa75 & Vesa100 som håller 3 skärmar och skruvas enkelt in på bordet. Wunderbart.

Jo men de var ju officiellt bara till 22" eller mindre.
Jag har 2st 24" och ska ha en tredje 24". Då kostar det inga 400kr utan snarare 4000kr för ett stativ

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo men de var ju officiellt bara till 22" eller mindre.
Jag har 2st 24" och ska ha en tredje 24". Då kostar det inga 400kr utan snarare 4000kr för ett stativ

Jag har funderat mer och mer på att se om man inte själv kan bygga sådana stativ, så att man kan lyxa till det med custom finesser.

Kan ju noll om svets och sådant men det får man betala någon som kan

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ARL650:

Jag har funderat mer och mer på att se om man inte själv kan bygga sådana stativ, så att man kan lyxa till det med custom finesser.

Kan ju noll om svets och sådant men det får man betala någon som kan

Jo det är klart att det inte är allt för svårt men att hålla på med vinkelslip och svetts. Tråkigt och skitigt och ett helvete om man svetsar fel

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin