GTX 780 antal skärmar? Stabilitet och prestanda?

Permalänk
Medlem

GTX 780 antal skärmar? Stabilitet och prestanda?

Tillåter ett 780 4 st skärmar totalt nu, med och utan SLI?
2 st 780 kan väl köra max 8 skärmar totalt då? Men enbart 4 när dom kör sli?
Mina två 580 som jag har kan bara köra 2 skärmar med SLI på och kräver ett extra kort för min tredje skärm som då helt saknar prestanda.... är det "fixat" nu? Tack för svar.

Vilket tror ni blir stabilast mellan 780 i SLI och kommande 9xxx kortet?
Prestandan borde väl bli likvärdig och det blir väl ingen sensation med amds nya kort?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Tillåter ett 780 4 st skärmar totalt nu, med och utan SLI?
2 st 780 kan väl köra max 8 skärmar totalt då? Men enbart 4 när dom kör sli?
Mina två 580 som jag har kan bara köra 2 skärmar med SLI på och kräver ett extra kort för min tredje skärm som då helt saknar prestanda.... är det "fixat" nu? Tack för svar.

Vilket tror ni blir stabilast mellan 780 i SLI och kommande 9xxx kortet?
Prestandan borde väl bli likvärdig och det blir väl ingen sensation med amds nya kort?

Jag kör två skärmar. Den andra är endast för dokumenthantering, nyhetsläsning och övervakning (vänd 90'). Spelar alltså bara på en skärm med SLI enabled alltid. Har kopplat dom via DVI, båda två. Har testat att köra den andra skärmen från det andra kortet utan framgång.
Vill du köra så många skärmar som möjligt eller tre? Jag är nästan säker på att jag skulle kunna köra en tredje skärm från ett kort via DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jag kör två skärmar. Den andra är endast för dokumenthantering, nyhetsläsning och övervakning (vänd 90'). Spelar alltså bara på en skärm med SLI enabled alltid. Har kopplat dom via DVI, båda två. Har testat att köra den andra skärmen från det andra kortet utan framgång.
Vill du köra så många skärmar som möjligt eller tre? Jag är nästan säker på att jag skulle kunna köra en tredje skärm från ett kort via DP.

Just nu har jag 3. Däremot är det inte så stabilt då det tvingar mig till 3 grafikkort för att kunna ha både sli samt 3 skärmar.
Det går att ha 3 skärmar på 2 st 580 i sli, men enbart om man kör surround, vilket inte är skrivbordsvänligt.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexei:

Tillåter ett 780 4 st skärmar totalt nu, med och utan SLI?
2 st 780 kan väl köra max 8 skärmar totalt då? Men enbart 4 när dom kör sli?

SLI har några störande begränsningar när det gäller flera skärmar:

SLI på, Surround av: 2 skärmar.
SLI på, Surround på: 4 skärmar (varav 3 i Surround).

För min del innebär det att jag måste stänga av SLI när jag spelat färdigt, för att få ett vettigt skrivbord på mina tre skärmar.
...och Nvidia-kontrollpanelen är rätt kinkig när det gäller att ändra just dom inställningarna, och vill att man ska stänga vissa program för att det ska gå att applicera inställningarna...vilket kan vara riktigt irriterande.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

SLI har några störande begränsningar när det gäller flera skärmar:

SLI på, Surround av: 2 skärmar.
SLI på, Surround på: 4 skärmar (3 i Surround).

Ah tack, hoppet dog där, läste på deras sida att ett 780 stödjer 4 skärmar, men då syftar dom på surround samt sli... eller bara ett kort och 4 skärmar, detta nämns såklart inte på deras hemsida, får tyvärr bli te att vänta på AMD för mig isf
Surround är hopplöst för desktopläge, iaf då jag testade 2 år sedan.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexei:

Ah tack, hoppet dog där, läste på deras sida att ett 780 stödjer 4 skärmar, men då syftar dom på surround samt sli... eller bara ett kort och 4 skärmar, detta nämns såklart inte på deras hemsida, får tyvärr bli te att vänta på AMD för mig isf
Surround är hopplöst för desktopläge, iaf då jag testade 2 år sedan.

La till lite i mitt inlägg efter du citerade o började skriva...läs det med

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

La till lite i mitt inlägg efter du citerade o började skriva...läs det med

Tack, det var precis det jag fick göra för 2 år sedan med, sen skaffade jag ett grafikkort för 200 kr.... det var värt var enda krona, kanske du bör se över för att slippa det där, om du ni inte kör surround (vilket jag inte gör).

Känner mig lite dum då jag faktiskt aldrig frågat någon om AMD kort i crossfire har samma problem som nvidia, nån som vet? Dom tar ju upp mot 6 skärmar ens utan eyefinity, men xfire kanske sätter begränsningar där med?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexei:

Tack, det var precis det jag fick göra för 2 år sedan med, sen skaffade jag ett grafikkort för 200 kr.... det var värt var enda krona, kanske du bör se över för att slippa det där, om du ni inte kör surround (vilket jag inte gör).

Känner mig lite dum då jag faktiskt aldrig frågat någon om AMD kort i crossfire har samma problem som nvidia, nån som vet? Dom tar ju upp mot 6 skärmar ens utan eyefinity, men xfire kanske sätter begränsningar där med?

Går ju att köra med processorns grafikkort till tredje skärmen, om man nu bara vill få tre skärmar med sli påslaget. Anledningen till att jag kör med Titans i SLI är dock för surround-gaming.

Vet inte hur det är med crossfire, har bara kört tre skärmar på ett ensamt AMD-kort, och då var det bara att växla skrivbordsläge med win+p för att slå på och av Eyefinity. Det var iofs nästan lika störande det, eftersom alla fönsterpositioner nollställs, så att säga. Dock smidigare än proceduren med Nvidia-kort.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

SLI har några störande begränsningar när det gäller flera skärmar:

SLI på, Surround av: 2 skärmar.
SLI på, Surround på: 4 skärmar (varav 3 i Surround).

För min del innebär det att jag måste stänga av SLI när jag spelat färdigt, för att få ett vettigt skrivbord på mina tre skärmar.
...och Nvidia-kontrollpanelen är rätt kinkig när det gäller att ändra just dom inställningarna, och vill att man ska stänga vissa program för att det ska gå att applicera inställningarna...vilket kan vara riktigt irriterande.

Så pass. Där ser man. Lärde jag mig något nytt.
Det där med att stänga vissa program har jag oxå märkt, exempelvis Logitechs mjukvara till G-mössen, som visserligen inte är absolut nödvändig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Går ju att köra med processorns grafikkort till tredje skärmen, om man nu bara vill få tre skärmar med sli påslaget. Anledningen till att jag kör med Titans i SLI är dock för surround-gaming.

Vet inte hur det är med crossfire, har bara kört tre skärmar på ett ensamt AMD-kort, och då var det bara att växla skrivbordsläge med win+p för att slå på och av Eyefinity. Det var iofs nästan lika störande det, eftersom alla fönsterpositioner nollställs, så att säga. Dock smidigare än proceduren med Nvidia-kort.

Ah, men vissa har ju bara ett "pro" kort som saknar grafikport tror jag
Iofs när jag köpte kortet så var det bara de allra billigaste korten som hade stöd för intels grafik.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Kör du 600 serien och uppåt så kan du köra 4 skärmar på ett grafikkort, utan surround. Kör du SLI så bör du kunna dubbla detta, inget jag testat och kan backa upp men avaktiverar du SLI så bör du ju kunna köra 8 skärmar.

TL: DR ja du kan köra 4 skärmar på ett 780, utan surround.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexei:

Ah, men vissa har ju bara ett "pro" kort som saknar grafikport tror jag
Iofs när jag köpte kortet så var det bara de allra billigaste korten som hade stöd för intels grafik.

Gäller det moderkortet i din signatur så är det för att ditt chipset inte stöder det, man behöver antingen ett kort med H67 chipset, som är det billigare från den serien, eller det nyare och bättre chipsetet - Z68.

Alla de nyare för ivy bridge och haswell har stöd för intels grafik.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]