Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ganska ny i Lol, varför är detta en regel?

Permalänk
Medlem

Ganska ny i Lol, varför är detta en regel?

Vad är skillnaden på att vara top och bot? Jag gillar att köra Braum, tål mycket och hjälper en massa och dör knappt.

Men väljer jag bot blir dom arga, förstår inte varför riktigt. Kör där för att spela ihop med en kompis. Så vi säger bot direkt i chatten för att spela ihop.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Det är väl longlane vs shortlane skulle jag tro. De olika lanesen har olika push på tower. En carry brukar vilja köra shortlane för lättare farm.

Har aldrig spelat lol så jag gissar

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Ingen aning, börja lira lol för ett bra tagsen nu men sket i det då inte en människa var trevlig spelade man bra så var man en lucker noob man och spelade man dåligt för man en noob.

Gick tillbaka till dota själv.

Anledning till att självutnämnda lagkaptener säger att man skall gå till ett visst ställe är för dom inte bekväma att vara någon annan stans!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Vet inte varför de skulle bli arga för att du kör Braum botlane, då det är en support som man faktiskt kör där tillsammans med en ad-carry.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Det är en osagd regel att det ska vara en support (t.ex braum) och en Carry (Ashe, vayne, jinx, sivir, lucian, etc...) bot. Varför de blir arga för att du vill gå bot dock, det vet jag inte.
Det är dock viktigt att du säger vilken lane du vill gå till innan du väljer en champion. Har du glömt att säga till kan jag förstå att folk blir arga.
Men tänk på att communityt är allmänt uselt i LoL. Vad du än gör så är det någon som blir arg på dig, så det bästa är att ignorera dem.

Permalänk
Medlem

Gör som alla andra i lol. Välj era champs, instalocka och sen skriver ni att ni reportar dom om de försöker få er att gå någon annanstans.

Nej men ärligt talat, man brukar som standard ha en AD top, en jungel, en AP mid, en support och en ADC bot. Om du vill gå Braum och din polare ADC så går ni bot. Klagar de så hota med att reporta dom, särskilt om ni sa bot först.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Man går två stycken i bot lane på grund av att draken finns där, det är bra objective och efter en gank av er junglare (räcker med att ni får en opponent låg så de måste åka hem) kan man ofta gå upp och ta draken, som i guld motsvarar några kills till ditt lag.

Och som standard brukar det vara en ADC och en Support, men Braum är en support och "ska" därför gå där i princip. Men sålänge det inte är ranked tycker man ska få testa olika combos och liknande, skit i vad de andra säger eller försök hitta flera att spela med. I ranked är det bra att hålla metat, men självklart får man köra vad man vill sålänge det är någonting som faktiskt funkar. Jag har sett det mesta..

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vad är skillnaden på att vara top och bot? Jag gillar att köra Braum, tål mycket och hjälper en massa och dör knappt.

Men väljer jag bot blir dom arga, förstår inte varför riktigt. Kör där för att spela ihop med en kompis. Så vi säger bot direkt i chatten för att spela ihop.

Tack för svar.

Braum och en AD carry (Marksman) ska köra botlane, du ska inte ta minions men det ska din AD carry. (osagd regel men är så det är)

Skrivet av LudvigLindell:

Det är väl longlane vs shortlane skulle jag tro. De olika lanesen har olika push på tower. En carry brukar vilja köra shortlane för lättare farm.

Har aldrig spelat lol så jag gissar

Nej, så funkar det inte i LoL men vad jag vet är det så i dota2 och hon. (båda sidorna pushar lika och mid är lite kortare)

Skrivet av LPG:

Gör som alla andra i lol. Välj era champs, instalocka och sen skriver ni att ni reportar dom om de försöker få er att gå någon annanstans.

Nej men ärligt talat, man brukar som standard ha en AD top, en jungel, en AP mid, en support och en ADC bot. Om du vill gå Braum och din polare ADC så går ni bot. Klagar de så hota med att reporta dom, särskilt om ni sa bot först.

Kör dem Normal Blind pick (standard) så är det först till att säga och picka som gäller, instalocka brukar aldrig vara en bra ide dock.
AD top kan lika gärna vara tank elr ap men resten stämmer. Hota inte med att reporta för då kommer dem verkligen reporta dig vad du än gjort även om du är snäll och trevlig.

Jag tycker du ska spela braum med din vän på botlane så länge ni inte förstör för någon annan (någon annan redan pickat botlane etc).
Beror ju helt på vilken level och hur dem du spelar med är seriösa eller inte så kan du även gå braum top men det är inte meta (meta är standard(standarden kan ändras med tiden)).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SwedenVirre:

Anledning till att självutnämnda lagkaptener säger att man skall gå till ett visst ställe är för dom inte bekväma att vara någon annan stans!

Nej, det är det inte, vissa roller har olika positioner på kartan.... Det är helt logiskt när man tänker till.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Nej, det är det inte, vissa roller har olika positioner på kartan.... Det är helt logiskt när man tänker till.

men där finns 2 lanes? eller har jag missat något? som sagt spelar inte LoL mer än det jag testat eller så många av den typen, det enda är dota

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

LoL haha lol Spela det riktiga spelet Dota istället

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

LoL haha lol Spela det riktiga spelet Dota istället

Alla människor tycker olika..
Dota är inte bättre än LoL för att du tycker de..
OT snackar ju om communityn overall.. inte om själva spelet..
Dota har minst sagt lika usel community

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

men där finns 2 lanes? eller har jag missat något? som sagt spelar inte LoL mer än det jag testat eller så många av den typen, det enda är dota

Dem ser likadana ut men det är inte så METAn fungerar (standarden för hur man spelar just nu). Så jämnför inte med något annat MOBA om du inte spelat det. Jag spelar lol men har även lirat 30+ timmar DOTA 2 så jag vet iaf lite om dota men jämnfört med mina 3000 timmar på lol så är det inte mycket.

Skrivet av SimpanDirr:

LoL haha lol Spela det riktiga spelet Dota istället

Varför spela det riktiga dota för när LoL, HoN, DOTA 2, STRIFE mm finns som är imo bättre än WC3's dota?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SwedenVirre:

men där finns 2 lanes? eller har jag missat något? som sagt spelar inte LoL mer än det jag testat eller så många av den typen, det enda är dota

I DotA finns det tre lanes som alla är olika, och därav klarar sig olika hjältar olika bra i varje lane. Även om LoL ser lite annorlunda ut så gissar jag att det är samma där, och att det är därför vissa blir sura när de tycker att man går fel lane med en viss hjälte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vad DunderKlumpen säger. Om du inte vet hur du ska spela din hjälte så bra som möjligt så kolla guides om den hjälten du vill spela

Permalänk
Avstängd
Skrivet av downup:

Vad är skillnaden på att vara top och bot? Jag gillar att köra Braum, tål mycket och hjälper en massa och dör knappt.

Men väljer jag bot blir dom arga, förstår inte varför riktigt. Kör där för att spela ihop med en kompis. Så vi säger bot direkt i chatten för att spela ihop.

Tack för svar.

tror dom blir arga om ni skriver bot lane/premade osv direkt, då man går efter pick order, alltså den som är först får först välja osv.
Men jag vet inte om ni kör på normal eller ranked, själv kör jag ranked.

Finns alltid någon som bara kan köra bot/top osv, men för att kunna hjälpa laget så bör man kunna spela minst 3 lanes/jungle.

Så respektera att du/ni inte alltid kan köra på samma lane, bara roligare att testa något nytt, eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

LoL haha lol Spela det riktiga spelet Dota istället

och vad tillför det där? hjälp TS istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

I DotA finns det tre lanes som alla är olika, och därav klarar sig olika hjältar olika bra i varje lane. Även om LoL ser lite annorlunda ut så gissar jag att det är samma där, och att det är därför vissa blir sura när de tycker att man går fel lane med en viss hjälte.

Prata inte om LoL om du inte spelat så är du snäll då du vilseleder folk. toplane och botlane är exakt likadana, dem är mirrored. Mid är lite kortare precis som på dota 2 tex. Man kan spela vilken hero var som helst egentligen men vissa är bättre på olika saker, vilken lane man går spelar inte superstor roll förutom att man enligt riots summoners code (REGLER) ska försöka följa METAn vilket blir som jag skrev till Svanberg här under. Man måste dock inte följa METAn men endast om alla i laget går med på det och du inte förstör för andra.

Skrivet av JSvanberg:

tror dom blir arga om ni skriver bot lane/premade osv direkt, då man går efter pick order, alltså den som är först får först välja osv.
Men jag vet inte om ni kör på normal eller ranked, själv kör jag ranked.

Finns alltid någon som bara kan köra bot/top osv, men för att kunna hjälpa laget så bör man kunna spela minst 3 lanes/jungle.

Så respektera att du/ni inte alltid kan köra på samma lane, bara roligare att testa något nytt, eller?

Pick order är endast i ranked eller draft.
Blind pick är det den som skriver först som "ska" ha rollen.

1 top, 1 mid, 1 jungle, 1 adc + 1 support bot är meta och har varit så länge.
Han verkar inte spelat mycket och är troligtvis inte ens level 30.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Prata inte om LoL om du inte spelat så är du snäll då du vilseleder folk. toplane och botlane är exakt likadana, dem är mirrored. Mid är lite kortare precis som på dota 2 tex. Man kan spela vilken hero var som helst egentligen men vissa är bättre på olika saker, vilken lane man går spelar inte superstor roll förutom att man enligt riots summoners code (REGLER) ska försöka följa METAn vilket blir som jag skrev till Svanberg här under. Man måste dock inte följa METAn men endast om alla i laget går med på det och du inte förstör för andra.

Om du läser igen, utan att bli upprörd, så ser du att jag skrev precis det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Om du läser igen, utan att bli upprörd, så ser du att jag skrev precis det.

Förlåt om jag lät sur, tänkte mest på TS. Du påpekade att dota har 3 olika lanes, korrekt men du sade också att du gissade att det är likadant i lol (är lätt att tro om man inte spelat spelet eller har 100% koll). Vilket det inte är. Ha en bra kväll och hoppas du inte tog illa upp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tycker communityn (EU West) är helt ok i LoL om man kör ranked och åtminstone lämnat bronze league (bottenträsket), mycket bättre än vad jag upplevde den i HoN iaf, där var den katastrof.
Dem som håller benhårt på pick order kan ju inte gilla att vinna, bättre att anpassa sig så att folk får dem roller de helst vill ha i största möjliga utsträckning.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

Spelar både dota2 och lol.

Finns rötägg i båda spelen, jag avskyr dock dota communityn och har alltid haft fler rage där än i lol.

Gällande lol.
Ja det finns top,bot,mid,jungle där bot går duo och top är solo laner.
Detta följs i säkert 99% av alla games även uppåt diamond1-challenger.
Laneswaps görs för att få safe farm på sin adc, och är mest i progames, dock mer förr när drag o turret var garbage.

Pickorder > call order i ranked.
Om man spelar ranked och säger att man är duoqueue bot så låter dom allra flesta en köra det också, typ 1/10 games vi inte fick duo bot när vi köat botlane.

I normal bryr sig ingen och alla pickar vad dom vill, vi kör normals för o busa runder och pickar random skit även vid 2-3 pers köande, ingen bryr sig där. Det är till för o leka runt.

Ragers finns dock överallt, men har aldrig haft större problem med det i lol i gold-high plat.

Har spelat upp lite kompisars bronze konto för skojs skull och där är det en helt annan värld. När man spelade på bronze V 800elo ish så var det rage,flame,hot i varje game. Rätt kul ärligt talat

Samma gäller dota, förutom att flame,rage,hot inte minskar i samma takt när du klättrar i elo.

Hon var också fruktansvärt gällande flame osv, fast Hon hade RAAAAAAA, vilket är bästa championen ever i något spel period. Saknar min raaaaaaaaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kör där för att spela ihop med en kompis. Så vi säger bot direkt i chatten för att spela ihop.

Tack för svar.

Det är för att du spelar med en kompis och tror att ni kan bestämma vart ni vill spela någonstans, särskilt om det är rankade matcher. Sedan så har många väldigt dåliga erfarenheter med att kompisar som "paxar" botlane.

Sedan så är "call order" bara ett påhitt av fjortisar som kom in i spelet, för att göra omedelbara låsningar av karaktärer på något sätt acceptabelt vilket det aldrig riktigt var. Det var aldrig en regel eller accepterad men av någon anledning så blev det bara så.