Vad är bästa sättet att skydda sin dator?

Permalänk
Medlem

Vad är bästa sättet att skydda sin dator?

Hejsan alla på sweclockers!
Är ny till allt som har med datorer och internet att göra, har precis köpt mig en stationär dator och fixat internet till den.
Nu undrar jag hur man skyddar sig emot virus, spyware och andra farliga filer som kan lägga sig på datorns hårddisk?
Hade behövt tips och hjälp med detta, ser helst att sakerna är gratis, men är programmet i erat tycke värt att betala för, är jag inte främmande för det.

Det jag söker är, en bra:
Brandvägg
Antivirus program
Och ngt som tar bort spyware eller vad dom kallas.

Har windows 7 64 bit OS om det är viktigt. (Home edition)

Avslutar med att säga tack till alla som vill hjälpa till med detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johan868:

Hejsan alla på sweclockers!
Är ny till allt som har med datorer och internet att göra, har precis köpt mig en stationär dator och fixat internet till den.
Nu undrar jag hur man skyddar sig emot virus, spyware och andra farliga filer som kan lägga sig på datorns hårddisk?
Hade behövt tips och hjälp med detta, ser helst att sakerna är gratis, men är programmet i erat tycke värt att betala för, är jag inte främmande för det.

Det jag söker är, en bra:
Brandvägg
Antivirus program
Och ngt som tar bort spyware eller vad dom kallas.

Har windows 7 64 bit OS om det är viktigt. (Home edition)

Avslutar med att säga tack till alla som vill hjälpa till med detta.

Brandväggen aktiverar du i Kontrollpanel / System och säkerhet /Brandvägg

Här har du en lista på dom vanligaste och kostnadsfria spyware/antivirus.

http://www.pcadvisor.co.uk/buying-advice/security/3456902/best-free-antivirus-for-pc-or-laptop/

Lycka till.

Mvh /D

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

AVG Free
Malwarebytes
SpyBot
PeerBlock (överkurs)

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är ju att försöka undvika att smitta datorn så stäng av script och flash i webbläsarna och slå på det bara på de ställen det verkligen behövs eller än bättre är kanske att inte alls installera det i den webbläsare man använder för normal sur utan håll "multimedialäsaren" separerad.
Och undvik att ladda hem och installera "allt" och ska du ladda hem nått så gör det aldrig någonsin via banners utan bara via hemsidorna.
Se också till att alla uppdateringar är installerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man undviker sidor som blinkar och .biz, då behöver man inget extra virusskydd än det Windows erbjuder.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av johan868:

Hejsan alla på sweclockers!
Är ny till allt som har med datorer och internet att göra, har precis köpt mig en stationär dator och fixat internet till den.
Nu undrar jag hur man skyddar sig emot virus, spyware och andra farliga filer som kan lägga sig på datorns hårddisk?
Hade behövt tips och hjälp med detta, ser helst att sakerna är gratis, men är programmet i erat tycke värt att betala för, är jag inte främmande för det.

Det jag söker är, en bra:
Brandvägg
Antivirus program
Och ngt som tar bort spyware eller vad dom kallas.

Har windows 7 64 bit OS om det är viktigt. (Home edition)

Avslutar med att säga tack till alla som vill hjälpa till med detta.

Förutom ett lätt men effektivt antivirus, skulle jag rekommendera att aktivera /installera Microsofts' egna säkerhetsrutiner och features som : Software Restriction Policy (gäller om du har Windows 7 Pro. Home Premium har en nedbantad version som heter Parental Controls, men båda utgår ifrån vitlistning, dvs du kan bara köra program som du har tillåtit, t ex från Program Files), EMET 4.1 Update 1, UAC max samt använda ett restriktivt användarkonto. Secunia PSI hjälper till att uppdatera föråldrade program.

Jag är även nöjd med Windows inbyggda brandvägg som kan konfigureras att blockera utgående trafik.

Jag tror också på idén att man bör undvika använda tredjeparts-säkerhetsprogram som sätter djupa hooks i kerneln och i teorin blir en ytterligare yta för attackerare att utnyttja. Därför kör jag enbart portabla versioner av skanners, t ex HitmanPro, Emsisoft Emergency Kit som jag sporadiskt skannar systemet med.

Som webbläsare använder jag Google Chrome som har ett bra sandlådeskydd. Kombinerar detta med AdBlock (som då även blockerar malware-advertising).

Permalänk
Medlem

Bästa sättet är att inte koppla upp datorn och inte installera något
Sunt förnuft samt något bra antivirus program brukar räcka långt annars.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kör med
Microsoft Essentials
Malwarebytes
Windows brandvägg

Kommer inte ihåg när jag hade virus sist. Men håller mig ifrån suspekta sidor

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Räcker gott med sunt förnuft och den inbyggda brandväggen samt security essentials (inbyggd i win8/8.1). När du laddar ned något så testa den på virustotal.com

Adblocker i webbläsaren är ett bra sätt att slippa skumma reklam banners och skit (undantag för sajter du vill stödja)

Sedan skadar det inte att någon gång ibland köra något som Eset online men att ha ett packe tredjeparts antimalware och allt vad de heter tror jag skadar mer än det gör nytta. Risk för kompabilitetsproblem och sidoeffekter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kajlie:

Kör med
Microsoft Essentials
Malwarebytes
Windows brandvägg

Kommer inte ihåg när jag hade virus sist. Men håller mig ifrån suspekta sidor

Du befinner dig på ett forum som visar reklam just nu....
Du kan ju hoppas att reklamen är ren men folk blir smittade via seriösa siter också, busarna lyckas ibland få in smittade banners på såna ställen också via annonsnätverk så det är en myt att man själv kan undvika risker genom att bara hålla sig på seriösa sidor, man kan minska riskerna men det händer att folk får ohyra från seriösa siter också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du befinner dig på ett forum som visar reklam just nu....
Du kan ju hoppas att reklamen är ren men folk blir smittade via seriösa siter också, busarna lyckas ibland få in smittade banners på såna ställen också via annonsnätverk så det är en myt att man själv kan undvika risker genom att bara hålla sig på seriösa sidor, man kan minska riskerna men det händer att folk får ohyra från seriösa siter också.

Ser ingen reklam

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Ser ingen reklam

<ironi>tack för att du inte stödjer denna site</ironi>

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

<ironi>tack för att du inte stödjer denna site</ironi>

<Love> Stödjer på andra sätt </Love>

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluser:

<ironi>tack för att du inte stödjer denna site</ironi>

När det är en säkerhetsrisk att stödja siter så gör man inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Försiktighet och sunt förnuft. Det är det jag har kört med i alla år + nåt av det inbyggda. Klarat mig rätt bra.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Bra tips där! Hur tankar du spel från Steam utan att koppla upp datorn undrar jag? Eller följer du inte dina egna förslag?

Skrivet av vinylens:

Bästa sättet är att inte koppla upp datorn och inte installera något
Sunt förnuft samt något bra antivirus program brukar räcka långt annars.

Till TS: Som andra tipsat fungerar AVG Free bra, men se till att du väljer just Free versionen och INTE Trial versionen när du installerar programmet. Man behöver vara lite vaksam när det är dags att uppgradera också. Det är ofta att den per automatik väljer Trial versionen som bara gäller i 30 dagar istället för Free versionen.

AVG (anti-virus) går bra att kombinera med Malwarebytes (anti-malware) och CCleaner (för optimering) inte också

Visa signatur

i5-4690K@3.5GHz - Be-Quiet Dark Rock 3 - R9 290X 4GB - EVGA G2 750W - Intel 480GB - Intel 240GB - Mac OSX 10.10 & Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Kör med
Microsoft Essentials
Malwarebytes
Windows brandvägg

Kommer inte ihåg när jag hade virus sist. Men håller mig ifrån suspekta sidor

Jag kör på exakt samma kombo och har mig veterligen inte haft virusproblem på åtminstonne 5 år. Sunt förnuft räcker väldigt långt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har varken brandväggen på eller något form av virusskyd. Har aldrig haft det heller. Det värsta som har hänt är att man fått tagit bort "Bing" som startsida i princip..

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Kan säga att jag har varken brandväggen på eller något form av virusskyd. Har aldrig haft det heller. Det värsta som har hänt är att man fått tagit bort "Bing" som startsida i princip..

Men analyserar du den trafik som genereras då eller hur vet du att du inte ingår i ett botnät ? Det är inte all ohyra som är högljudd av sig idag utan mycket försöker gömma sig och bara använda din dator till nått skit som ddos vid högtidliga tillfällen eller för att komma över personlig data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men analyserar du den trafik som genereras då eller hur vet du att du inte ingår i ett botnät ? Det är inte all ohyra som är högljudd av sig idag utan mycket försöker gömma sig och bara använda din dator till nått skit som ddos vid högtidliga tillfällen eller för att komma över personlig data.

Han sa aldrig att han inte hade virus

Permalänk
Medlem

1) Antivirus-program skyddar ens dator mot sabotageprogram, vilket spionprogram inkluderas i.
2) Lär dig söka. Det finns tiotals liknande frågor om just vilket antivirus-program som är bäst. Det är därför den här tråden existerar nu för tiden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Vill inte ha något virusprogram som ligger igång hela tiden utan jag brukar då och då scanna datorn med ESET Online Scanner och Malwarebytes Anti Spyware och det har funkat för mig i flera år.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Vill inte ha något virusprogram som ligger igång hela tiden utan jag brukar då och då scanna datorn med ESET Online Scanner och Malwarebytes Anti Spyware och det har funkat för mig i flera år.

Fast just virusprogram som ligger igång hela tiden är väl det du riskerar med den metoden, dvs att inte ha ett antivirus igång. Så dags att hitta skadliga program när ens lösenord och annan information redan har tagits över av någon annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Fast just virusprogram som ligger igång hela tiden är väl det du riskerar med den metoden, dvs att inte ha ett antivirus igång. Så dags att hitta skadliga program när ens lösenord och annan information redan har tagits över av någon annan.

Hoppas du förstod att jag menade antivirusprogram och att du ville märka ord :). Ja det är så sant. Jag är uppvuxen på den tiden då virus var skadligt för datan på din dator och det sitter nog rotat i mig fortfarande. Jag har aldrig haft något på datorn som jag varit så rädd om att bli av med så därför har jag inte brytt mig så hårt om virus heller. Minns ett virus som gick runt i slutet av 90 talet som hette CIH. Viruset skrev över biosen någon viss dag i veckan. En kompis fick sin bios överskriven.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Tanka inte ner torrents eller reklam så slipper du virus.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av johan868:

Hejsan alla på sweclockers!
Är ny till allt som har med datorer och internet att göra, har precis köpt mig en stationär dator och fixat internet till den.
Nu undrar jag hur man skyddar sig emot virus, spyware och andra farliga filer som kan lägga sig på datorns hårddisk?
Hade behövt tips och hjälp med detta, ser helst att sakerna är gratis, men är programmet i erat tycke värt att betala för, är jag inte främmande för det.

Det jag söker är, en bra:
Brandvägg
Antivirus program
Och ngt som tar bort spyware eller vad dom kallas.

Har windows 7 64 bit OS om det är viktigt. (Home edition)

Avslutar med att säga tack till alla som vill hjälpa till med detta.

4 bra. Gratis!

http://download.cnet.com/AVG-AntiVirus-Free-2014/3000-2239_4-...

https://personalfirewall.comodo.com/

http://www.malwarebytes.org/

https://adblockplus.org/

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU