Sixense Stem med Striker VR skapar vapenrekyl i virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Sixense Stem med Striker VR skapar vapenrekyl i virtuell verklighet

Sensorsystemet Stem i kombination med en karbinliknande handkontroll ska ge framtidens VR-spel en ny dimension, inte minst tack vare elektronisk rekyl.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

ArmA 3 tack.

Permalänk
Hjälpsam

The awesomeness in thisone is great!

Duck Hunt 2.0! hade gärna testat den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Varför alltid skjutvapen? Finns så mycket annat man kan ha VR till än krig. Jag gillar ArmA och liknande spel men tycker det är tråkigt att de flesta VR prylar handlar om vapen...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

GIEF! NOW! Måste ha! Kommer dock nog kosta hur mycket som helst och med halvtaskig support av spel.

Permalänk
Skrivet av CynXen:

Varför alltid skjutvapen? Finns så mycket annat man kan ha VR till än krig. Jag gillar ArmA och liknande spel men tycker det är tråkigt att de flesta VR prylar handlar om vapen...

Finns en relativt stor community med Oculus och Novint Falcon som är moddad med en fleshlight för att skapa en sex simulator. Orkar inte länka, bara att googla så hittar du =P

Permalänk
Medlem

Haha fyf*n så fult! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Varför alltid skjutvapen? Finns så mycket annat man kan ha VR till än krig. Jag gillar ArmA och liknande spel men tycker det är tråkigt att de flesta VR prylar handlar om vapen...

men gnäll lite till tack... Vadå "varför alltid skjutvapen?", tror du att det är ett enda företag som tillverkar "tillbehör" till Rift eller? och att dem endast kommer syssla med krigsspel? Låt utvecklingen ha sin gång, det kommer komma tillbehör till allt och lite till. Ska man se det på det sättet så är ju racingsimulatorer långt före i utvecklingen än krigssimulatorer.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Varför alltid skjutvapen? Finns så mycket annat man kan ha VR till än krig. Jag gillar ArmA och liknande spel men tycker det är tråkigt att de flesta VR prylar handlar om vapen...

Så har det alltid varit. Kom på en ny pryl och du kan ge dig fan på att någon är där och svetsar dit en kanon tids nog.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

hmm ett msåte för mig ju xD

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Jag nöjer mig med Occulus när den är färdigt faktiskt. För vilket projektarbete det är om man ska få till mycket av de här VR-grejerna vi fått se filmer av de senaste åren.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av CynXen:

Varför alltid skjutvapen? Finns så mycket annat man kan ha VR till än krig. Jag gillar ArmA och liknande spel men tycker det är tråkigt att de flesta VR prylar handlar om vapen...

För det är tyvärr det som säljer idag...
Kan ju användas till simulering av tex fiske, matlagning, operationer mm... Men jag ser gärna att det används i skjut spel också

Tycker det är en väldigt imponerande teknik, hoppas bara att det kommer att bli något vettigt av det

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Finns oculus rift ute på marknaden?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Nu saknas det bara att det klarar av att ge samma rekyl som en .50 cal. Efter det kanske några p12 slutar bete sig som att de klarar av att hantera sådana vapen pga att de har spelat BF.

Troligen så blir det en omvänd effekt.

De flesta vuxna skulle troligen skada sig ganska allvarligt om de försökte hantera ett sådant vapen utan att ha någon med som visar hur man ska hantera det.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

men gnäll lite till tack... Vadå "varför alltid skjutvapen?", tror du att det är ett enda företag som tillverkar "tillbehör" till Rift eller? och att dem endast kommer syssla med krigsspel? Låt utvecklingen ha sin gång, det kommer komma tillbehör till allt och lite till. Ska man se det på det sättet så är ju racingsimulatorer långt före i utvecklingen än krigssimulatorer.

Gnäll och gnäll, det var bara en fråga. Swec har haft några inslag om vr och dess tillbehör och många av dem har demonstrerat vapen och rekyl/träff simulering. Jag gillar tekniken det är inte det. Tycker bara det är lite tråkigt att just krig är det folk verkar mest sugna på att få uppleva verklighetstroget.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Nu saknas det bara att det klarar av att ge samma rekyl som en .50 cal. Efter det kanske några p12 slutar bete sig som att de klarar av att hantera sådana vapen pga att de har spelat BF.

Troligen så blir det en omvänd effekt.

De flesta vuxna skulle troligen skada sig ganska allvarligt om de försökte hantera ett sådant vapen utan att ha någon med som visar hur man ska hantera det.

Mvh
Mattias

Får mig att tänka tillbaka till CS 1.6 när p12or skröt att de var mer förberedda att använda skjutvapen och hantera rekyl. Så det är inte så mycket som har förändrats på just det de senaste 12 åren. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Gnäll och gnäll, det var bara en fråga. Swec har haft några inslag om vr och dess tillbehör och många av dem har demonstrerat vapen och rekyl/träff simulering. Jag gillar tekniken det är inte det. Tycker bara det är lite tråkigt att just krig är det folk verkar mest sugna på att få uppleva verklighetstroget.

Vad skulle du hellre se än krig då? Racingsimulatorer och flyg är ju relativt välutvecklade.

Visa signatur

Listen to the mission listen Miss as I do work

Asus Rampage IV Formula | i7-3820 | Asus R9 290-DC2OC | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 Pro 250GB | Steelseries Rival | Corsair K70 Cherry Red | ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Som Logitech's force feedback möss, back in the days.

http://www.dansdata.com/ifeel.htm

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Varför alltid skjutvapen? Finns så mycket annat man kan ha VR till än krig. Jag gillar ArmA och liknande spel men tycker det är tråkigt att de flesta VR prylar handlar om vapen...

Ehumm hur många första persons 3d spel är det som inte går ut på att hålla i ett vapen å springa runt å panga??
Som så många har på pekat så finns det ju undantag men om man ska utveckla ett nytt tillbehör så finns det en viss poäng att göra det till den största marknaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Varför alltid skjutvapen? Finns så mycket annat man kan ha VR till än krig. Jag gillar ArmA och liknande spel men tycker det är tråkigt att de flesta VR prylar handlar om vapen...

Jag vet inte om de är en förklaring... Men många saker kan man göra på riktigt. Skjutvapen däremot... De är farliga saker. Eller visst, man kan köra paintball... Men hur som helst så går bör man inte gå runt och skjuta på riktigt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd

Är människor på allvar så fullt pantade att dem tror att detta simulerar en vapenrekyl? Det finns inte en chans i världen att den kan generera den energi som genereras när man avfyrar ett riktigt vapen. Jag har skjutit med vapen innan och vet mycket väl vad jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Nu saknas det bara att det klarar av att ge samma rekyl som en .50 cal. Efter det kanske några p12 slutar bete sig som att de klarar av att hantera sådana vapen pga att de har spelat BF.

Troligen så blir det en omvänd effekt.

De flesta vuxna skulle troligen skada sig ganska allvarligt om de försökte hantera ett sådant vapen utan att ha någon med som visar hur man ska hantera det.

Mvh
Mattias

Vore jobbigt att tillverka en sån prototyp och driva det med el i alla fall Sen kanske det blir lite väl mjäkigt att bygga komponenter i vanlig plast då, med tanke på krafterna involverade. 95 N·m är inte att leka med!

Jag tycker personligen att man kan få ganska bra rekyl med kolsyredriven blowback, men jag har aldrig riktigt varit mycket för eldrivna motsvarigheter. Den preferensen kommer då från airsoft/luftgevär såklart.

Fast, om man tänker att all energi går till att faktiskt driva rekylen och få den kraftfull + realistiskt så kanske det går. Helt klart inte till .50 BMG nivåer, men kanske vettigt nog för ett att mer realistiskt härma en k-pist eller liknande? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1mm3:

Är människor på allvar så fullt pantade att dem tror att detta simulerar en vapenrekyl? Det finns inte en chans i världen att den kan generera den energi som genereras när man avfyrar ett riktigt vapen. Jag har skjutit med vapen innan och vet mycket väl vad jag pratar om.

Det beror helt på vilka vapen du pratar om. Kollar du till exempel på en AK5a eller annat valfri automatkarbin som använder 5.56 nato. Så har den inte speciellt mycket rekyl. Och det är inga större problem att få till samma rörelse energi som den.

Börjar du prata på 7.62 automatkarbiner så som G3 eller den svenska varianten AK4 så blir det lite värre, men fortfarande genomförbart.

Börjar man prata om studsare och liknande så är det mycket värre! En 30.06 (Väldigt vanlig jakt kaliber för älgjakt) avger väldigt mycket mer rekyl. Om inte jag missminner mig helt så har en 180grain kula med utgångshastighet på 820m/s ungefär 3ggr så mycket rörelseenergi än vad en 5.56 nato har.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av ansik:

Vad skulle du hellre se än krig då? Racingsimulatorer och flyg är ju relativt välutvecklade.

Ja de ligger något längre fram i utveckling än FPS. dock för det är lättare eftersom man har en fixerad position när man flyger eller kör bil. Men för konsumentmarknaden är det fortfarande svårt att efterlikna G-krafter, det skulle jag hellre se. Jag gillar att de utvecklar för FPS med, men tycker det blivigt lite mycket av det på senare tid.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1mm3:

Är människor på allvar så fullt pantade att dem tror att detta simulerar en vapenrekyl? Det finns inte en chans i världen att den kan generera den energi som genereras när man avfyrar ett riktigt vapen. Jag har skjutit med vapen innan och vet mycket väl vad jag pratar om.

Om man tar i riktigt rejält med ett vägguttag och drar typ... 2000w (det följer såklart med vettiga saker för att göra det här..! ) så får man något som är kraftfullt nog att vara smärtsamt, men definitivt inte realistiskt. Det kommer såklart inte kännas likadant som ett riktigt vapen, då man tänker på hur snabbt allt går då kulan och gasen lämnar pipan. Kicken från en explosion kommer aldrig kunna härmas vettigt, förutom med trycksatta gasutsläpp; och inte ens då får man samma effekt

Kicken som känns då gasen trycker tillbaka något, jämfört med kicken som känns då något mekaniskt rör sig bakåt och slår en tillbaka är väldigt olika. Det är till viss del därför jag alltid har ogillat elektrisk blowback, eftersom det verkligen KÄNNS så annorlunda otroligt annorlunda, och på något sätt fake.. En annan dealbreaker har också varit ljudet som det genererar. Ett litet hissigt WRRR-PISCHUU istället för ett mer realistiskt "pang" (samt vad för ljud manteln nu gör då den rör sig bakåt).

Något roligt kanske man göras om man tänker att man använder magneter för att skjuta tillbaka en vikt hårt mot kolven. Man hade kanske kunnat gasdämpa detta, och få till något vettigt som är relativt "ljudlöst" och ändå kraftfullt. Bara dom inte använder fjädrar och elmotorer så känns det ju som en step up! Om dom faktiskt gör en vettig blowback som inte genererar irriterande ljud samt som faktiskt fördelar blowbacken jämnt så kan det vara något väldigt roligt att leka med Det blir i alla fall intressant att se om det är mer ett budgetalternativ eller om dom tar fram något som faktiskt känns premium.

Permalänk
Medlem

Borde det inte kännas konstigt att när man har bössan mot axel( IRL) och ögonen ser bössan vid höften (VR)? Hmm, undrar hur de skall lösa det? Eller blir det hipfire för hela slanten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Gnäll och gnäll, det var bara en fråga. Swec har haft några inslag om vr och dess tillbehör och många av dem har demonstrerat vapen och rekyl/träff simulering. Jag gillar tekniken det är inte det. Tycker bara det är lite tråkigt att just krig är det folk verkar mest sugna på att få uppleva verklighetstroget.

Det är krigsspel av olika slag som säljer bäst, det är kul helt enkelt

Permalänk
Medlem

Varför hålla på och larva sig med rekyl. Man behöver ju inte lära sig att skjuta längre, google glass skjuter åt dig!
https://www.youtube.com/watch?v=YLHcdr3Y0uk

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Vad blir nästa sak? när man blir träffad så får man skitont? Jag hatar allt vad detta virtuella skräpet heter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Vad blir nästa sak? när man blir träffad så får man skitont? Jag hatar allt vad detta virtuella skräpet heter

Tror jag redan finns, hade hört talas om det för typ 12 år sedan, så jag tror det finns men det var ju mer en test grej har jag för mig. Tror inte direkt det fanns en stor marknad för den då det skulle göra djävligt ont.