Vilken webbläsare kör ni på svagare dartorer

Permalänk
Avstängd

Vilken webbläsare kör ni på svagare dartorer

Själv tyckte jag Firefox drog ner Xfce som körs i Virtualbox 512 Mb tilldelad Ram men Midori gjorde susen. Den har bara några få tillägg men man får offra för att det ska gå smidigt och i mitt tycke en mycket kompetent webbläsare.

Vad kör ni för webbläsare på svagare maskiner?

Permalänk

Chromium, Firefox och Chrome på gamla laptops med Lubuntu

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Rekordmedlem

Det är sällan webbläsaren i sig som spökar utan flash och annan ohyra på sidorna, stäng av det så brukar det fungera bra på äldre maskiner.
Har faktiskt en gamling bredvid mig just nu, en P3m 850Mhz med 256Mbyte ram, den går med lite god vilja att gå in på Aftonbladet med via FF.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör chromium på min netbook . Firefox blev väldigt segt med sidor med mycket javascript.
Annars kan du testa webbläsaren Dillo http://www.dillo.org/ testade den på en dator med 16MB ram en gång .

Permalänk
Medlem

Firefox. Mitt system använder bara mellan 500-700 MB RAM med Spotify, urxvt, Firefox, Steam och Conky igång.

EDIT: På laptopen som är väldigt klen så används bara 300-500 MB RAM med Firefox, Conky och urxvt igång.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör firefox eller ingenting alls.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Annars kan du testa webbläsaren Dillo http://www.dillo.org/ testade den på en dator med 16MB ram en gång .

Och datorn sprängdes inte?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Och datorn sprängdes inte?

Nix om jag kommer ihåg rätt så funkade det ganska bra

Permalänk
Medlem

Jag kör chromium. Provade Midori för några år sedan och tyckte att vissa sidor krånglade. Men allt utvecklas ju så det kanske är dags att testa Midori igen. Jag kör knappt med några tillägg ändå så för den delen spelar det ingen roll men jag vill att sidorna jag besöker ska fungera och då är chansen större om man har någon av de mer välkända webbläsarna.

Permalänk
Entusiast

Mozilla Firefox, Google Chrome, Chromium är extremt resurskrävande webbläsare. Undvik om man är rädd om sina resurser.
Webbläsaren Midori är något jag använder på relativt resusrsfattiga system: http://midori-browser.org/
Den stödjer HTML 5 och CSS 3, vilket få resurssnåla webbläsare annars gör.

På mycket resursfattiga system är det Dillo som gäller.

För extremt resursfattiga system, är det terminal-webbläsarna links, lynx, w3m eller elinks som gäller. Min favorit är elinks.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag tycker FFX fungerar rätt dåligt på krävande system. På t.ex. klenare windows-plattor tycker jag IE i appläge fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Keeper of Traditions

Jag läste (för länge sedan nu) att Firefox skulle dra mindre energi än Chrome, så på laptop:en är det ff som gäller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Som lite kuriosa om webbläsarna kan sägas att firefox kör allting i en process (arbete pågår AFAIK att gå ifrån detta) medans Chrom/e/ium kör med att varje flik är en subprocess. Det senare kan kosta mer resurser men samtidigt är varje flik individuell, dvs hänger sig en flik hänger sig just en flik, inte hela webbläsaren som med Firefox.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Lynx! var perfekt, tack!