Datorn vägrar starta efter ny hårddisk. (Update: Startar om man kopplar ur ESP12 kabeln)

Permalänk
Medlem

Datorn vägrar starta efter ny hårddisk. (Update: Startar om man kopplar ur ESP12 kabeln)

Hej!
Köpte en intel premium gamer på komplett, alltså en dator i delar och byggde datorn själv för en 3 månader sedan ungefär och den har fungerat bra. Innan jag går igenom problemet vill jag först meddela att jag inte är inget megaproffs på datorer. så ni får ha överseende och det är även varför jag vänder mig till er som kan lite mer!

Nu är det så att man inte fick med någon hårddisk så jag köpte en WD red 3tb samt:

"1 st Deltaco Sata Y-Strömkabel 2x Serial ATA Hårddiskar

1 st Deltaco Serial ATA Kabel 0,5m (Raka Kontakter) (SATA)"

Kablarna passa hårddisken perfekt och jag fick in den i datorn, jag fick ta bort grafikkortet så jag fick in Sata kabeln och jag kopplade strömsladden in i en annan strömsladd som går in i nätaggregatet. Efter ungefär 30 min av slit så skulle jag se om det funka och då startade inte datorn av någon anledning. Jag testade ta ut och sätta in grafikkortet igen eftersom det var den enda komponenten jag tog bort under processen. Jag har även kopplat bort hårddisken men den startar fortfarande inte. Moderkortet lyser när jag slår på strömmen.

Jag vet inte riktigt vart problemet ligger så den enda lösningen jag ser är att ta loss allt och sätta allt på plats igen.

Innan jag gör detta skulle jag vilja höra vad ni har och säga, annars börjar jag göra det snart och återkommer.

Bifogar några bilder(har tagit ur grafikkortet så man kan se enklare):

http://i60.tinypic.com/33m5vrm.jpg

http://i61.tinypic.com/ejfsap.jpg

http://i57.tinypic.com/2h2mek2.jpg

Om ni vill ha fler bilder eller har frågor är det bara att hojta till!

Jag bjuder in alla kunniga på detta äventyr om att få igång min dator igen och är tacksam för alla svar.

Med Vänliga Hälsningar,
Jesper

Skickades från m.sweclockers.com

Rubrik förtydligad (sammanfogning av trådar)
Permalänk
Medlem

Exakt vad menar du med att den inte startar?
Folk som skrivit så har menat allt från död dator till att deras favorit program i Windows inte startar.

Permalänk

Om du testar att manuellt trycka på "PWR_SW" på moderkortet, händer det någonting då?

Knapp enligt din bild:

Permalänk
Medlem

Du säger att moderkortet lyser, vad är det som lyser? funderar på om det kan vara nån lampa som indikerar på att nånting är fel och där igenom få ut nån felkod.

Testa annars en minnes sticka i taget.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Exakt vad menar du med att den inte startar?
Folk som skrivit så har menat allt från död dator till att deras favorit program i Windows inte startar.

Inget händer när jag trycker på power-on knappen, ingenting går igång. Bara moderniteter som lyser när jag slår på nätaggregatet. Förlåt för oklarheten!

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har inte av misstag råkat slita ut Powerswitch kabeln som går mellan moderkortet och chassit?
Det går ej att se på bilderna eftersom en moderkortsströmmens kabelstrumpa täcker den ytan(den ska sitta fast på någon av pinnarna längst ner till höger på moderkortet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av antianton:

Om du testar att manuellt trycka på "PWR_SW" på moderkortet, händer det någonting då?

Knapp enligt din bild:

http://i62.tinypic.com/2q9j2tf.jpg

Då går den igång, fläktarna snurrar i några sek o CPU leden lyser röd men sen stängs det av och fortsätter på samma sätt.

Tack för hjälpen, uppskattad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Du säger att moderkortet lyser, vad är det som lyser? funderar på om det kan vara nån lampa som indikerar på att nånting är fel och där igenom få ut nån felkod.

Testa annars en minnes sticka i taget.

Tpu_led gul och pw_sw grön men när jag trycker på pw_sw knappen lyser cpu_led röd i ungefär en sekund.

Tack för hjälpen, uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du har inte av misstag råkat slita ut Powerswitch kabeln som går mellan moderkortet och chassit?
Det går ej att se på bilderna eftersom en moderkortsströmmens kabelstrumpa täcker den ytan(den ska sitta fast på någon av pinnarna längst ner till höger på moderkortet).

Haha, det hade jag gjort! Tack! Nu kan jag använda power-on knappen men som sagt startar den i några sek och sen stängs den av igen :/

Tack för hjälpen, uppskattad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Exakt vad menar du med att den inte startar?
Folk som skrivit så har menat allt från död dator till att deras favorit program i Windows inte startar.

Skrivet av antianton:

Om du testar att manuellt trycka på "PWR_SW" på moderkortet, händer det någonting då?

Knapp enligt din bild:

http://i62.tinypic.com/2q9j2tf.jpg

Skrivet av bärplockaren:

Du säger att moderkortet lyser, vad är det som lyser? funderar på om det kan vara nån lampa som indikerar på att nånting är fel och där igenom få ut nån felkod.

Testa annars en minnes sticka i taget.

Skrivet av henkiii:

Du har inte av misstag råkat slita ut Powerswitch kabeln som går mellan moderkortet och chassit?
Det går ej att se på bilderna eftersom en moderkortsströmmens kabelstrumpa täcker den ytan(den ska sitta fast på någon av pinnarna längst ner till höger på moderkortet).

Så nu kan jag trycka på power-on knappen och fläktarna går igång sen stängs dom av efter ett par sekunder, vad tror vi nu?

Det känns som vi är på rätt väg nu iallafall och är mycket tacksam för allas hjälp!

Permalänk
Skrivet av Nject:

Så nu kan jag trycka på power-on knappen och fläktarna går igång sen stängs dom av efter ett par sekunder, vad tror vi nu?

Det känns som vi är på rätt väg nu iallafall och är mycket tacksam för allas hjälp!

Testa utan RAM-Minnen. Är det samma symptom då?

Mvh

Permalänk

Då är det väl dags att sätta tillbaka grafikkortet då... (och en hårddisk).
BOOT (BIOS) diagnostiken testar ju Processorn (CPU) - Minne (DRAM) - Grafik (VGA)... m.m.
Moderkortet har LED lampor för:
PWR_LED - CPU_LED - DRAM_LED - VGA_LED och BOOT_DEVICE_LED.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av antianton:

Testa utan RAM-Minnen. Är det samma symptom då?

Mvh

Testade men det händer ingen skillnad.

Tack för hjälpen, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Då är det väl dags att sätta tillbaka grafikkortet då... (och en hårddisk).
BOOT (BIOS) diagnostiken testar ju Processorn (CPU) - Minne (DRAM) - Grafik (VGA)... m.m.
Moderkortet har LED lampor för:
PWR_LED - CPU_LED - DRAM_LED - VGA_LED och BOOT_DEVICE_LED.

Jag har stoppat in grafikkortet samt hårddisken men som sagt går bara några fläktar igång och sen stängs dom av och sen går dom igång igen och fortsätter på samma sätt :/

Tacksam för hjälpen, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Exakt vad menar du med att den inte startar?
Folk som skrivit så har menat allt från död dator till att deras favorit program i Windows inte startar.

Skrivet av antianton:

Om du testar att manuellt trycka på "PWR_SW" på moderkortet, händer det någonting då?

Knapp enligt din bild:

http://i62.tinypic.com/2q9j2tf.jpg

Skrivet av bärplockaren:

Du säger att moderkortet lyser, vad är det som lyser? funderar på om det kan vara nån lampa som indikerar på att nånting är fel och där igenom få ut nån felkod.

Testa annars en minnes sticka i taget.

Skrivet av henkiii:

Du har inte av misstag råkat slita ut Powerswitch kabeln som går mellan moderkortet och chassit?
Det går ej att se på bilderna eftersom en moderkortsströmmens kabelstrumpa täcker den ytan(den ska sitta fast på någon av pinnarna längst ner till höger på moderkortet).

Skrivet av antianton:

Testa utan RAM-Minnen. Är det samma symptom då?

Mvh

Skrivet av Waxinator:

Då är det väl dags att sätta tillbaka grafikkortet då... (och en hårddisk).
BOOT (BIOS) diagnostiken testar ju Processorn (CPU) - Minne (DRAM) - Grafik (VGA)... m.m.
Moderkortet har LED lampor för:
PWR_LED - CPU_LED - DRAM_LED - VGA_LED och BOOT_DEVICE_LED.

Hej igen!
Pluggade ur eps12v kabeln och då går datorn igång! Får dock ingen bild.
Någon som vet vad detta kan vero på?

Mvh

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte fören jag drar ut eps12v?

Hejsan!
Har byggd en dator själv, ett paket med delar från komplett närmare bestämt intel premium gamer. Den har funkat perfekt i ca 3 månader men när jag skulle sätta i en ny WD Red 3tb hårddisk så fick jag ta bort grafikkortet för att få i kablarna till hårddisken och efter jag satt tillbaka allt gick det inte att starta den. Jag hitta en kabel som hade hoppat ur så nu kan jag klicka igång datorn genom power knappen men det enda som händer är att datorns fläktar går igång i någon sekund sedan stängs av och startar och stängs av i en evig loop. Jag kopplade ur esp12v kabeln och då går datorn igång men ingen bild.

Har någon en idé om hur jag kan fixa detta eller vet vad det beror på?

Väldigt tacksam för all hjälp och alla svar!

Mvh,
Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nject:

Hejsan!
Har byggd en dator själv, ett paket med delar från komplett närmare bestämt intel premium gamer. Den har funkat perfekt i ca 3 månader men när jag skulle sätta i en ny WD Red 3tb hårddisk så fick jag ta bort grafikkortet för att få i kablarna till hårddisken och efter jag satt tillbaka allt gick det inte att starta den. Jag hitta en kabel som hade hoppat ur så nu kan jag klicka igång datorn genom power knappen men det enda som händer är att datorns fläktar går igång i någon sekund sedan stängs av och startar och stängs av i en evig loop. Jag kopplade ur esp12v kabeln och då går datorn igång men ingen bild.

Har någon en idé om hur jag kan fixa detta eller vet vad det beror på?

Väldigt tacksam för all hjälp och alla svar!

Mvh,
Jesper

Du har inte råkat blanda ihop EPS12V och PCI-E kablarna? Har du möjlighet att ta bilder och lägga upp så är det lättare att se om något ser ut att vara felkopplat eller sitter tokigt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Du har inte råkat blanda ihop EPS12V och PCI-E kablarna? Har du möjlighet att ta bilder och lägga upp så är det lättare att se om något ser ut att vara felkopplat eller sitter tokigt.

Kan lätt hända att jag blandat ihopp namnen då jag inte är något proffs
http://i60.tinypic.com/s47ubd.jpg

Här är sladden slm jag drar ut så datorn funkar

http://i57.tinypic.com/2vvwgg0.jpg

Kan posta mer bilder om så behövs!

Riktigt tacksam för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nject:

Kan lätt hända att jag blandat ihopp namnen då jag inte är något proffs
http://i60.tinypic.com/s47ubd.jpg

Här är sladden slm jag drar ut så datorn funkar

http://i57.tinypic.com/2vvwgg0.jpg

Kan posta mer bilder om så behövs!

Riktigt tacksam för din hjälp!

På bild 2 ser det ut som du kopplat in en SATA-kabel i ena halvan av SATA-Express-anslutningen (till vänster om grafikkortet på bilden). Prova att flytta den kabeln till en av de fyra SATA-portarna längre till höger i bilden, dvs inte de som sitter ihop i en enda lång låg anslutning på moderkortet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

På bild 2 ser det ut som du kopplat in en SATA-kabel i ena halvan av SATA-Express-anslutningen (till vänster om grafikkortet på bilden). Prova att flytta den kabeln till en av de fyra SATA-portarna längre till höger i bilden, dvs inte de som sitter ihop i en enda lång låg anslutning på moderkortet.

Gjorde som du sa men ingen förändring :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nject:

Gjorde som du sa men ingen förändring :/

Okej, det borde ha fungerat med kabeln där den satt men lika bra att prova iaf.

Koppla bort alla kablar och sätt tillbaka dem en i taget för att försäkra dig om att alla sitter korrekt.
Ta bort grafikkortet och prova köra med endast det inbyggda (om du har HDMI kabel/anslutning till skärmen.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Mattecoach

Vad händer om du kopplar ur hårddisken? Rörde du några andra kablar (än de som går till grafikkortet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Okej, det borde ha fungerat med kabeln där den satt men lika bra att prova iaf.

Koppla bort alla kablar och sätt tillbaka dem en i taget för att försäkra dig om att alla sitter korrekt.
Ta bort grafikkortet och prova köra med endast det inbyggda (om du har HDMI kabel/anslutning till skärmen.)

Har testat det nu men funkar fortfarande inte, både att ta ut grafikkortet och testa moderkortets samt ta ut och koppla om sladdarna.

Här är några bilder

http://postimg.org/gallery/2311xfl3s/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Vad händer om du kopplar ur hårddisken? Rörde du några andra kablar (än de som går till grafikkortet)?

Samma sak, fläktarna går igång i en sekund och sen stängs av osv :/

Nej.

Tacksam för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nject:

Hej igen!
Pluggade ur eps12v kabeln och då går datorn igång! Får dock ingen bild.
Någon som vet vad detta kan vero på?

Mvh

Menar du till grafikkortet eller moderkortet?
Testa koppla ur grafikkortet och koppla bildskärm till kontakten på moderkortet!(Lodrät kontakt)

Mvh

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Nject:

Samma sak, fläktarna går igång i en sekund och sen stängs av osv :/

Nej.

Tacksam för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Koppla ur allt ur moderkortet som inte behövs för att starta datorn. Dvs. det som ska sitta kvar är RAM, CPU (med kylning), 24- och 8-pin till moderkort. Koppla ur allt annat ur moderkortet och nätagget. T.ex. bör du också koppla ur allt som går till chassit (USB-front, knapparna på chassit osv.). Funkar det inte då så är moderkortet eller nätagget sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nject:

Har testat det nu men funkar fortfarande inte, både att ta ut grafikkortet och testa moderkortets samt ta ut och koppla om sladdarna.

Här är några bilder

http://postimg.org/gallery/2311xfl3s/

Skumt...

Lyser några lampor på moderkortet när du försöker starta upp?

Prova att stänga av den automatiska överklockningsfunktionen (en switch som heter TPU nere till höger på moderkortet, ställ den i avstängt läge istället för läge 2 som du har nu.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle du ha en förgrening till satapower ? Hur mycket prylar har du i datorn om du har slut på anslutningar från nätdelen ? Och vad är det för delar i övrigt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort+skärm+kabel).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

1. Kopplar ur allt som inte behövs för att få liv i datorn så du bara har de 4 viktigaste.
2. Fixa felet så att fläktarna snurrar normalt.

Power sw kabeln som startar datorn är det enda från chassit som behövs. Den kan egentligen också tas bort och ersättas med en skruvmejsel som du rör metall pinnarna på moderkortet. På det sättet vet du om power sw var trasig eller satt på fel ställe.

Ta loss allt. Kolla noga hållare/portar efter fel, skador, böjda pinnar i kontakter mm. Ofta ser man inget utan den börja funka trots att man inte såg eller kände nått fel efter att man tagit loss och satt tillbaka.

3. Sätt tillbaka grafikkortet och fixa så du alltid får bild.
4. Kopplar in mus, tangentbord, kringutrustning, SATA kablar, hårddiskar, Chassi fläktar mm och chansa att inga fler fel dyker upp.

Permalänk
Medlem

Moderkortsdistanser? Det ser ut att ligga farligt nära på vissa bilder.

Visa signatur

Intel i7 5820k @ 4,5GHz | ASUS X99-A | Corsair DDR4 16GB | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | EVGA SuperNOVA G2 750W

Intel i5 3570k @ 4,2GHz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair DDR3 8GB | ASUS Geforce GTX 660ti | Corsair TX650W