Permalänk
Medlem

Stationär dator för WoW

Hej!
Jag och min fru letar efter en andra dator att ha bara för att vi tillsammans ska kunna spela WoW. Vår ekonomi är ganska krasslig så priset för själva datorn får helst inte överskrida 5000kr(ju mindre desto bättre, även om det betyder något nerskalad grafik).

Permalänk
Medlem

Då får ni lära er att bygga datorn själv. Går det bra? Det vore även bra om ni kunde fixa operativsystem själv.

5000 kronor för en speldator är inte mycket, tyvärr. Att köpa begagnat vore bäst men jag antar att det är för mycket begärt.

Iaf, svara på mina två frågor.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

som treant säger så blir det inte mycket ny speldator för 5000kr om man inte bygger själv. total kostnad för montering samt de pengarna som försvinner ner i högre priser skulle bli ungefär 1500kr i er prisklass, det är väldigt mycket pengar när man har en budget på 500kr.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat är också mitt absoluta råd.

Något i stil med

1155 moderkort; 5-700kr
I5 2500K ~700kr
8gb ddr3 ram ~500kr
Vettigt nätagg ~500kr
Chassi, finns ett gäng budget för upp till en femhundring.
Hdd, en 500gb för 250-300kr beg alt 500 ny.
Grafikkort typ gtx 680 alt ett 7970(/280x) för 1000kr.
Ev. CPU kylare, t.ex. Hyper 212 för ~300kr ny.

Detta är inte orimliga priser, har själv både köpt och sålt för dessa summor de senaste halvåret. Bör räcka gott till wow på medium/high. detta förutsatt att ni kan bygga burken själva (relativt simpelt) och har tillgång till Windows installation.

Har själv hittills bara goda erfarenheter av beg. Marknaden

Mvh,
Wille.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En tight budget, men borde gå att fixa en dator som i alla fall klarar av WoW på låga inställningar.
Fördel om ni är studerande, så ni kan få gratis Windows via MSDNAA eller vad de nu kallar det nu för tiden. Utöver detta är det nog mer eller mindre ett krav att ni har skärm, mus, tangentbord och högtalare/lurar sedan innan. Annars är det nog rätt kört tyvärr. Har ni något gammalt nätaggregat, någon gammal hårddisk eller vad som helst egentligen så är det också en bra start.

Personligen har jag för närvarande för dig koll på systemkraven då jag inte kört WoW på väldigt länge. Och jag har inte heller så bra koll på senaste hårdvaran i prissegmentet.
Men jag önskar er all lycka 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Då får ni lära er att bygga datorn själv. Går det bra? Det vore även bra om ni kunde fixa operativsystem själv.

5000 kronor för en speldator är inte mycket, tyvärr. Att köpa begagnat vore bäst men jag antar att det är för mycket begärt.

Iaf, svara på mina två frågor.

Hur svårt är det att bygga själv? Operativsystem ska nog gå att lösa vid sidan av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnomvid:

Hur svårt är det att bygga själv? Operativsystem ska nog gå att lösa vid sidan av.

Det är rätt simpelt. Det mesta passar bara på ett ställe, sen finns det en massa bra guider på t.ex youtube. Sök på "Linus pc build guide" så hittar du ett gäng informativa videor om hur man ska bete sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite snabbt klickande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7665921/2015-02-01

Kan ju såklart tweakas ytterligare.

Men en dator med i3, 8gb minne och ett GTX 750 kommer att klara WoW galant (och även andra spel).
Och inte heller behöver man pruta speciellt mycket på inställningarna för att det skall flyta på.
Och är det så att det -enbart- är just WoW som gäller så kan man ju byta hårddisken mot en billig SSD, vilket ger en betydligt bättre upplevelse.
Som OS så finns ju W10 som gratisalternativ ett tag framöver (ett år ?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lite snabbt klickande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7665838/2015-02-01http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7665838/2015-02-01

Kan ju såklart tweakas ytterligare.

Men en dator med i3, 8gb minne och ett GTX 750 kommer att klara WoW galant (och även andra spel).
Och inte heller behöver man pruta speciellt mycket på inställningarna för att det skall flyta på.
Och är det så att det -enbart- är just WoW som gäller så kan man ju byta hårddisken mot en billig SSD, vilket ger en betydligt bättre upplevelse.
Som OS så finns ju W10 som gratisalternativ ett tag framöver (ett år ?).

tänk på att du har en lga1155-processor till ett lga1150-moderkort nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tänk på att du har en lga1155-processor till ett lga1150-moderkort nu

Fixat, slarvigt av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnomvid:

Hur svårt är det att bygga själv? Operativsystem ska nog gå att lösa vid sidan av.

Som tidigare nämnts finns det bra guider man kan följa. Tar man det lugnt, försiktigt och börjar i rätt ände så löser det sig. De flesta komponenter kan bara monteras på ett visst sätt, känner man att man måste vålda så har man antagligen fel komponent på fel plats så att säga.
Men det finns några pointers som kan vara bra att tänka på.

Glöm inte att skruva fast de små distanserna i moderkortsplåten.
Ta det försiktigt med CPUn så att inga pinnar böjs. Gå efter den gamla snickardevisen "mät två gånger, såga en gång" för gör man fel med CPUn på första försöket kan det vara kört.
Tryck dit minnesstickorna ordentligt, här kan man få ta i en liten aning, så de klickar fast.

Det är väl de tre sakerna som folk verkar ha mest problem med. Och stöter ni på patrull, fråga någon som kan. Ta bilder, visa på forumet och fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S