Nvidia kniper 76 procent av grafikkortsmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Nvidia kniper 76 procent av grafikkortsmarknaden

Det röda laget färgas blodrött när det står klart att Nvidia lyckas knipa mer än tre fjärdedelar av marknaden för fristående grafikprocessorer och samtidigt slaktas av Intels integrerade grafik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl så det har sett ut ett bra tag nu. Jag hoppas för konkurrensens skull att AMD kan komma igen med något riktigt bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Amd har ju iofs inte något superbra och konkurrera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Amd har ju iofs inte något superbra och konkurrera med.

290x är grymt för vad det kostar nu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

AMD behöver släppa sin nya serie bums! 360/360x skulle väl dyka upp nu redan i mars som jag förstod det?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Amd har ju iofs inte något superbra och konkurrera med.

Detta

På processorsidan har AMD varit efter i flera år nu. Där måste de komma med något snart. Det är do or die på deras nästa processorarkitektur. Blir den lika fail som bulldozer så tror jag att de lägger ner där.
På grafikkortssidan har det gått rätt bra förutom att deras grafikdrivrutiner var efter nvidias.
Men sen kom maxwell från nvidia och tog död på allt. Amd har absolut inget alls att erbjuda som är bättre på något sätt i pris eller kraft.
Och AMD verkar inte ha nytt kort förräns om flera månader fram....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

290x är grymt för vad det kostar nu.

Det räcker inte när konkurrenten också har det. En riktig prissänkning på 290/X skulle säkert göra att flera överväger ett köp.

Permalänk
Medlem

AMD får skärpa sig och göra riktig hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av magma86:

AMD behöver släppa sin nya serie bums! 360/360x skulle väl dyka upp nu redan i mars som jag förstod det?

Släpper de en halvkass serie nu förlorar de nog mer än om de släpper en skitbra serie i maj. Men beroende på min ekonomi ska jag nog byta upp mig lite på gpufronten till sommaren så det blir roligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Synd att det går så bra för ett verkligt skitföretag, verkligen inte vad marknaden behöver.

Permalänk
Avstängd

Bara en av anledningarna varför jag köper amd...vill inte att dom ska gå i konkurs. ..det kommer inte gangna någon

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

still...3.5GB

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

76% låter extremt mycket, typ som att AMD inte skulle sålt ett enda kort sedan GTX900 serien kom ut och det känns väldigt konstigt. Man får hoppas att AMD's nästa serie blir bra så dom kan minska ner avståndet.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spawnbadboy:

Detta

På processorsidan har AMD varit efter i flera år nu. Där måste de komma med något snart. Det är do or die på deras nästa processorarkitektur. Blir den lika fail som bulldozer så tror jag att de lägger ner där.
På grafikkortssidan har det gått rätt bra förutom att deras grafikdrivrutiner var efter nvidias.
Men sen kom maxwell från nvidia och tog död på allt. Amd har absolut inget alls att erbjuda som är bättre på något sätt i pris eller kraft.
Och AMD verkar inte ha nytt kort förräns om flera månader fram....

Drivrutinerna har inte varit efter sedan 2011 och AMD:s grafikkort är fortfarand mycket "bang for the buck" så jag vet inte riktigt vart du vill komma?

Permalänk
Medlem

300-serien lär vara AMDs sista chans på GPU-marknaden. De måste skaka om rejält med den releasen. Men med tanke på att rykten säger att det bara kommer ett nytt chip i serien och resten är rebranden 200-serie chip så tror jag inte de kommer överraska med prestanda. Deras trumfkort lär vara pris/prestanda som alltid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förvånande... Folk vill inte ha 4GB.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/9216?k=8a5eb4a9954a4...

Drivrutinerna har inte varit efter sedan 2011 och AMD:s grafikkort är fortfarand mycket "bang for the buck" så jag vet inte riktigt vart du vill komma?

Problemet är la snarare att korten är varma och energislukare, även med tredjepartskylare.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Det är AMD vi pratar om.. Folk som har höga förväntningar på 300 serien ska nog ta och tänka klart.. MEN jag hoppas ypperligt att amds 300 serie spöar 900 serien, för då släpper nvidia sin nästa serier som är bättre än amd.. och då kan det ju ta en generation eller så för amd att toppa det.

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

AMD får skärpa sig och göra riktig hårdvara och mjukvara.

omega drivrutinen är grym och r9 290/290x är riktigt bra kort för pengarna.. däremot har de inte särskilt bra processorer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte jag, de ligger ungefär lika som AMD på total GPU market share grafen vilket visar Nvidias stora svaghet, de kan inte bygga vettiga datorer själva utan deras produkter är beroende av Intel och AMD för att deras GPUer ska kunna användas. Desktop i marknaden lär bara fortsätta minska och vem vill ha Tegra?

Får se hur Nvidias siffror ser ut nästa gång. Förhoppningsvis lär all dålig PR dra ner marknadsandelarna något.

Dock tycker jag samtidigt att det är bra att Nvidia faktiskt kan sälja GPUer som de gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det gröna laget e ju bäst. Vem vill ha microstuttering liksom.

Permalänk
Medlem

AMD:s enda problem på slutet har ju inte varit prestanda utan effekt och värmeutveckling.
Tycker AMD oftast har mest prestanda för pengarna och dom sätter inte sjuka priser på deras nya kort som nVidia verkar tycka om.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Det gröna laget e ju bäst. Vem vill ha microstuttering liksom.

Vem vill ha 3,5 GB när det marknadsförs som 4 GB?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv

Välförtjänt #3,5GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Förvånande... Folk vill inte ha 4GB.

Nä, vi vill ha 3,5GB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvz0r:

Det är AMD vi pratar om.. Folk som har höga förväntningar på 300 serien ska nog ta och tänka klart.. MEN jag hoppas ypperligt att amds 300 serie spöar 900 serien, för då släpper nvidia sin nästa serier som är bättre än amd.. och då kan det ju ta en generation eller så för amd att toppa det.

Du har inte hängt med så länge va? Du kan inte mycket om du tror att det funkar på det där viset, nVidia pressar alltid ut sitt senaste kort så snart de kan, precis som AMD. Ingen sitter och håller på bättre grejer bara för att släppa det vid behov, det är fanboy-snack.

Permalänk
Medlem

För de som byter grafikkort ofta kan välja Nvidia. Men om du inte byter så ofta så är ett AMD kort ett bättre val ex HD 7 serien kommer att ha DX12 och mantle. Fresynk (ny standard för bilskärmar) finns på alla dagen grafikkort för amd men inte Nvidia. Visst Nvidia har ett eget system som inte kommer att bli någon standard=kommer att försvinna eller så måste du välja några få bildskärmar som har Nvidias system som kostar extra.

Så ska du ha det snabbaste köp AMD 295X2 (AMD har fortfarande värdens snabbaste grafikkort) eller Nvidia GTX980 Men klarar du dig med ett billigare typ GTX970 då har du ett större värde om du köper AMD. Det är aldrig roligt att byta grafikkort bara för att kortet inte stödjer en ny grafikstandard. Sedan bör du köpa grafikkort med så mycket minne som möjligt då skärmar med 4K snart blir standard.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är väll folk fortsatt nöjda med sina 970s som fortfarande är ett riktigt bra kort trots Nvidias blunder. Allt prat om "RAMgate" och #3.5Gb verkar vara mycket snack och lite verkstad. Kanske är det bara de som gapar högst som syns på forumen?

Minnet brukar vara bra men kort när det kommer till hårdvara, om Nvidia släpper en värdig uppföljare till Maxwell kommer nog detta prat att kväsas ganska snabbt.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Ska tyvärr mycket till för att AMD ska knappa in på Nvidia - även om 300-serien blir bra. Nvidia har sina användare som helt och hållet tror att Nvidia-kort är det enda alternativet, oavsett vad. Entusiaster kanske byter mellan lagen beroende på hur bra korten är men de utgör bara en liten andel av alla korten som säljs. Många tror fortfarande att AMD har problem med sina drivrutiner och lever i dåtiden. Det AMD saknar är vettig marknadsföring, vilket jag inte har sett på hur många år. Det är det som fungerar på "vanliga" människor.

Permalänk
Medlem

Minnet är kort, för några år sedan var 7970 kung på tronen medan gröna laget hade energislukande och kokheta grafikkort. Allt går i cykler.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz