Hjälp med val av skärm för främst Photoshopanvändning + spel

Permalänk

Hjälp med val av skärm för främst Photoshopanvändning + spel

Jag hade bestämt mig för Eizo Foris FS2333 23", men efter att ha läst mer om diverse skärmar, recensioner, tester etc. så känner jag mig numera rätt borttappad när det gäller vilken skärm jag bör satsa på.

Skärmen ska användas som huvudskärm till digitalt målande i Photoshop, fotoredigering i Lightroom, vardagssurf och spel (ej FPS-spel). Priset bör ligga någonstans mellan 2500kr - 3000kr, beroende på ifall en skärmkalibrator behövs eller ej.

Det jag främst är ute efter är:

  • Bra färger/färgåtergivning

  • IPS

  • sRGB

  • Inte för långsam (den jag har ligger på 6 ms responstid vilket är helt okej)

  • 22"-24" - behöver inte större

  • Helst 1920x1080 60Hz

Jag ställer mig rätt skeptisk till Dells skärmar i detta prissegment, då kvalitén verkar variera väldigt mycket från skärm till skärm om jag förstått saken rätt.

Så, detta med skärmkalibrator. Jag undrar ifall jag verkligen behöver en då bilderna jag gör främst är för min egen skull och ämnade att ses på nätet, inte skrivas ut/tryckas?

Om någon vänlig själ kan hjälpa mig och föreslå vilken skärm/skärmar som kan vara av intresse, så skulle det uppskattas väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 590PL igår och tycker bilden är helt underbar. Ljusstark till tusen. Lätt o överklocka till 72Hz
Slog till på den efter jag läst denna recension där det mesta om den står och de även tar upp 390 också.

http://wecravegamestoo.com/forums/mo...overclock.html

Min första LCD skärm har kört med 19" samtron(CRT) sen 2004 så jag har inget att jämföra med men helt klart värt 1499:- på Inet.

Visa signatur

Intel 4790K@4.4Ghz l Asus Z97-A l 2x8GB DDR31600 l Noctua NH-U14s l Sapphire 390 Nitro 8 GB l Define R5 l Crosair RM1000x l Samsung SSD 840 EVO 240GB l XL-740K mus l

Permalänk
Bildexpert 📺

Mätutrustning behöver man för att veta att skärmen är rätt eller åtminstone någotsånär rätt och pålitlig. Även om det bara är "dina" bilder så kommer du förr eller senare att byta skärm eller skaffa ytterligare skärmar. Ifall du du väljer en skärm som är helt åt väggarna fel kommer du ha ägnat år och dagar till att färgsätta bilder som bara ser ut som du tänkt på just den skärmen men ingen annanstans. Ingen vidare strategi. Har du en skärm som följer färgstandard vet du vad som fungerar och inte samt att du tränar färgseendet på helt annat sätt.

Svårigheten med att pekat ut en skärm som passar är att det inte går att läsa sig till någon spec vilka som följer sRGB. Det står kanske sRGB i specen men i praktiken är det inte så utan det måste testas och mätas. I den prisklassen finns det också rätt mycket där ute som aldrig kommer att testas.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra de är, men Asus har en del skärmar i den prisklassen som ska vara kallibrerade och ha typ 99% sRGB (eller nån annan standard...)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Bildexpert 📺

Fast "99% av sRGB" är bara en specifikation. Specifikationer säger ingenting om hur skärmen presterar i praktiken. Och "kalibrerad" betyder heller ingenting. Typexemplet är Dell som skickar med mätrapport över sina "fabrikskalibrerade" skärmar där man snabbt kan konstatera att även Dells egen rapport beskriver att skärmen inte följer någon färgstandard öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast "99% av sRGB" är bara en specifikation. Specifikationer säger ingenting om hur skärmen presterar i praktiken. Och "kalibrerad" betyder heller ingenting. Typexemplet är Dell som skickar med mätrapport över sina "fabrikskalibrerade" skärmar där man snabbt kan konstatera att även Dells egen rapport beskriver att skärmen inte följer någon färgstandard öht.

Dock brukar dells fabrikskalibrering va någorlunda ok enligt de tester jag sett på TFT-central. men helt klart måste man kalibrera själv om man är lite mer seriös med foto/bildredigering. Är väl investerade pengar att köpa en enkel kalibrator. Kör själv en Pantone Huey Pro, och den är helt ok för de pengarna jag gav för den. Har man flera skärmar bredvid varande är det ett måste i princip. Finns inget som är så irriterande som när bilden är olika mellan skärmarna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

En fabrikskalibrering som är lite okey är inte vad jag klassar som kalibrering i ordets rätta bemärkelse. Nivån på felen hos Dells "kalibrering" är som att köpa en linjal som är specad till 30 cm och få en som är 28,5 cm.

Visst, det är "okey" jämfört med linjalerna som är 22 eller 34 centimetrar men det är fortfarande inte rätt någonstans. Tyvärr är det lite av problemet i branschen. Det är så få skärmar som är pålitliga i färgåtergivningen att även ganska stora fel räknas som "okey".

Permalänk

Tack för svaren, även förslaget även fast jag kommer avstå den skärmen.

Skrivet av Laxpudding:

[...]

Svårigheten med att pekat ut en skärm som passar är att det inte går att läsa sig till någon spec vilka som följer sRGB. Det står kanske sRGB i specen men i praktiken är det inte så utan det måste testas och mätas. I den prisklassen finns det också rätt mycket där ute som aldrig kommer att testas.

Jag glömde nämna att hittar jag inte skärmen recenserad på någon av de mer...öh...grundliga sidorna så kommer jag låta bli att köpa den. Jag ser helst att den finns på TFT-central, Prad (google translate FTW!), FlatpanelsHD eller dylikt. Dessa sidor, främst de första två, verkar mäta ungefär allt jag är intresserad av i en skärm.

Just nu lutar det åt en Eizo (igen) EV2436WFS och jag känner att jag är alldeles för insnöad på Eizo rent generellt och behöver tips om andra märken för att ha fler att välja mellan.

Ett annat dilemma jag stött på är det här med möjligt skärmflimmer. Om specifikationerna stämmer så har min nuvarande skärm, Dell 2209WA, inte LED som bakgrundsbelysning utan CCFL, vilken inte flimrar. Tanken är då att försöka undvika skärmar med bakgrundsflimmer vid lägre ljusstyrka trots att jag inte vet om jag är känslig för detta eller ej (EV2436WFS börjar flimra vid 20% om jag förstått saken rätt). Skulle ju vara trist att inse att man är känslig när man haft skärmen ett tag.

Skrivet av Laxpudding:

Mätutrustning behöver man för att veta att skärmen är rätt eller åtminstone någotsånär rätt och pålitlig. Även om det bara är "dina" bilder så kommer du förr eller senare att byta skärm eller skaffa ytterligare skärmar. Ifall du du väljer en skärm som är helt åt väggarna fel kommer du ha ägnat år och dagar till att färgsätta bilder som bara ser ut som du tänkt på just den skärmen men ingen annanstans. Ingen vidare strategi. Har du en skärm som följer färgstandard vet du vad som fungerar och inte samt att du tränar färgseendet på helt annat sätt.

Skrivet av BrottOchStraff:

Dock brukar dells fabrikskalibrering va någorlunda ok enligt de tester jag sett på TFT-central. men helt klart måste man kalibrera själv om man är lite mer seriös med foto/bildredigering. Är väl investerade pengar att köpa en enkel kalibrator. Kör själv en Pantone Huey Pro, och den är helt ok för de pengarna jag gav för den. Har man flera skärmar bredvid varande är det ett måste i princip. Finns inget som är så irriterande som när bilden är olika mellan skärmarna.

Ni har övertygat mig. Jag funderar eventuellt på Spyder 4 Pro, vad tror ni om den? Prisvärd eller ej?

När det gäller fabrikskalibrering så verkar det variera enligt de recensioner jag läst på TFT-central. På en del skärmar så verkar färgerna vara ute och cykla rätt duktigt innan de är kalibrerade.

Permalänk
Bildexpert 📺

Hittills har Spyder4 inte övertygat mig det minsta. Den är riktigt långsam och varierar stort mellan mätningarna. Den moderna och beprövade mätaren i den prisklassen är Xrite i1 Display Pro.

Samtliga displayer skiljer sig åt mellan exemplaren. Det är därför det är meningslöst att plocka andras inställningar och icc-profiler och förvänta sig att det blir "rätt". De gäller endast för vad man kom fram till med just det exemplaret.

Angående Eizon och dess tröskel för PWM-flimmer så hänger det på hur den flimrar och hur långa perioder som det släcks ned. De som stör sig över PWM-flimmer brukar reagera på skärmar som drar igång moduleringen så fort du kliver steget under max. Då kan det svaga ljuset runt 80 - 100 cd/m2 skapas genom att dioderna är nedsläckta kanske 80% eller mer av tiden.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Hittills har Spyder4 inte övertygat mig det minsta. Den är riktigt långsam och varierar stort mellan mätningarna. Den moderna och beprövade mätaren i den prisklassen är Xrite i1 Display Pro.

Samtliga displayer skiljer sig åt mellan exemplaren. Det är därför det är meningslöst att plocka andras inställningar och icc-profiler och förvänta sig att det blir "rätt". De gäller endast för vad man kom fram till med just det exemplaret.

Angående Eizon och dess tröskel för PWM-flimmer så hänger det på hur den flimrar och hur långa perioder som det släcks ned. De som stör sig över PWM-flimmer brukar reagera på skärmar som drar igång moduleringen så fort du kliver steget under max. Då kan det svaga ljuset runt 80 - 100 cd/m2 skapas genom att dioderna är nedsläckta kanske 80% eller mer av tiden.

Oaj, den sved i plånboken! Kostar nästan lika mycket som skärmen, men man får det man betalar för dock misstänker jag.

Ja det är väl därför det är bra att skaffa t.ex. en Xrite eftersom du måste ställa in/kalibrera den egna skärmen oavsett?

Den Eizon jag tittar på verkar inte använda PWM förrän brightness går ner till 20%. Förhoppningsvis kommer jag inte behöva ha skärmen inställd så mörkt. Finns det något annat märke än den Eizo jag snöat in på som du tror kan vara något?

Tack för du tar dig tid och svarar på mina frågor, uppskattas väldigt mycket.

Permalänk
Skrivet av TeknisktObegåvad:

Oaj, den sved i plånboken! Kostar nästan lika mycket som skärmen, men man får det man betalar för dock misstänker jag.

Ja det är väl därför det är bra att skaffa t.ex. en Xrite eftersom du måste ställa in/kalibrera den egna skärmen oavsett?

Den Eizon jag tittar på verkar inte använda PWM förrän brightness går ner till 20%. Förhoppningsvis kommer jag inte behöva ha skärmen inställd så mörkt. Finns det något annat märke än den Eizo jag snöat in på som du tror kan vara något?

Tack för du tar dig tid och svarar på mina frågor, uppskattas väldigt mycket.

Har du någon kalibrator du kan låna så kan ju det fungera lika bra också. Vist ändrar sig skärmen lite över tiden men kalibrerar du den en gång så kan du gott vänta ett bra tag tills nästa gång. Bättre än fabrikskalibreringen kommer den nog alltid vara efter det.

Har tyvärr inget tips om en bra skärm. Var länge sedan jag satte mig in i aktuellt sortiment så mina rekommendationer från då är inte så aktuella nu.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Har du någon kalibrator du kan låna så kan ju det fungera lika bra också. Vist ändrar sig skärmen lite över tiden men kalibrerar du den en gång så kan du gott vänta ett bra tag tills nästa gång. Bättre än fabrikskalibreringen kommer den nog alltid vara efter det.

Har tyvärr inget tips om en bra skärm. Var länge sedan jag satte mig in i aktuellt sortiment så mina rekommendationer från då är inte så aktuella nu.

Bra idé! Jag ska se om jag kan låna en någonstans ifrån annars så kommer ju kalibratorn betala sig i längden om jag inte kan låna en.

Helt okej. Det verkar vara en djungel när det gäller datorer och kringutrustning, särskilt när man inte är insatt. Fördelen är att man lär sig en hel del på vägen.

Permalänk
Bildexpert 📺

En Spyder4 mäter lite fel, den ligger på ±2% på varje mätning och enda sättet att åtgärda detta är att matematiskt vikta flera mätningar och då blir det ohyggligt långsamt - förutsatt att mätprogrammet klarar detta. Där är en i1 Display Pro stabilare i mätningarna och i runda slängar fem gånger snabbare.

Men detta kan vara sak samma. Hellre ±2% fel än att man har något som är helt godtyckligt, så det ska sättas i relation till vad man vill uppnå och har råd med. Tyvärr är Spyder-mätarna ökända för att de förändras pga att de bygger på billiga cellofanfilter vilka förändras över tiden. De mäter olika från dag 1 och dag 100. Vill man ha något som är hållbart, snabbt och pålitligt måste man upp i prisklass.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

En Spyder4 mäter lite fel, den ligger på ±2% på varje mätning och enda sättet att åtgärda detta är att matematiskt vikta flera mätningar och då blir det ohyggligt långsamt - förutsatt att mätprogrammet klarar detta. Där är en i1 Display Pro stabilare i mätningarna och i runda slängar fem gånger snabbare.

Men detta kan vara sak samma. Hellre ±2% fel än att man har något som är helt godtyckligt, så det ska sättas i relation till vad man vill uppnå och har råd med. Tyvärr är Spyder-mätarna ökända för att de förändras pga att de bygger på billiga cellofanfilter vilka förändras över tiden. De mäter olika från dag 1 och dag 100. Vill man ha något som är hållbart, snabbt och pålitligt måste man upp i prisklass.

Tack för ditt svar och jag håller med. I mångt och mycket så får man vad man betalar för.

Det kommer nog bli Eizoskärmen jag nämnt tidigare (EV2436WFS) och nu står valet mellan Spyder4Pro eller ColorMunki Display. De verkar vara väldigt likvärdiga med olika plus och minus, så jag får se vilken det blir. Känner helt enkelt att X-Rite i1Display Pro är något overkill för mina behov.

Permalänk
Bildexpert 📺

ColorMunki Display är den bättre mätaren. Det är samma hårdvara som i1 Display Pro men det skiljer i sig i programvaran där Munkin mest är en Wizard-steg-för-steg och Pro-versionen är mer sofistikerad. Detta är knutet till serienummer så du kan inte "fixa" den bättre programvaran.

http://blog.xritephoto.com/2012/11/colormunki-display-or-i1di...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

ColorMunki Display är den bättre mätaren. Det är samma hårdvara som i1 Display Pro men det skiljer i sig i programvaran där Munkin mest är en Wizard-steg-för-steg och Pro-versionen är mer sofistikerad. Detta är knutet till serienummer så du kan inte "fixa" den bättre programvaran.

http://blog.xritephoto.com/2012/11/colormunki-display-or-i1di...

Det lutar åt ColorMunki just för att den verkar vara mer korrekt än Spyder4Pro och för att jag känner att den verkar bra för en total nybörjare/amatör jämfört med i1 Display Pro.