Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpa Mac i USA

Till våren 2016 flyttar jag till USA och har då tänkt att köpa en MacBookXXX.
Den är avsedd för skola och gärna lite gopro redigering. Jag har aldrig använt Mac förut, det är helt nytt för mig.

Vad jag har förstått och läst mig till kan det vara klokare att köpa min Mac i USA för att få den lite billigare jämfört med i Sverige.

Men finns det några andra fördelar men även nackdelar med att köpa datorn i USA?

Mvh Tobias

Permalänk
Medlem

+ Billigare.
- Amerikanskt tgb om du inte specialbeställer i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

+ Billigare.
- Amerikanskt tgb om du inte specialbeställer i butik.

TS skrev att han "flyttar" till USA. Nämner ju inte hur länge hen kommer var där men kanske för studier ? Så om TS är där en längre tid är knappast US layout på tangentbordet ett problem

Permalänk
Medlem

Marginellt billigare som det är idag pågrund av stark dollar. Rent ekonomiskt finns det ingen anledning att vänta med köp, men om du inte har behovet idag så är det onödigt. Men är du inte student idag så finns det absolut ekonomiska skäl att vänta. Studentrabbatten är rejäl i sverige och även usa.

Men tangentbordet är den enda betydande nackdelen enligt mig.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Studier stämmer bra. Jag är inte student för tillfället och jag har egentligen inget behov av att köpa en Mac innan jag åker. Jag har också tänkt på "problemet" angående tangenbordet. Men det kan jag leva utan. Nu lutar det åt att vänta med köpet tills jag är i USA och utnyttja en eventuell studentrabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Tack för snabba svar!

Studier stämmer bra. Jag är inte student för tillfället och jag har egentligen inget behov av att köpa en Mac innan jag åker. Jag har också tänkt på "problemet" angående tangenbordet. Men det kan jag leva utan. Nu lutar det åt att vänta med köpet tills jag är i USA och utnyttja en eventuell studentrabatt.

Är man i USA är det inte minsta problem med tangentbord, går att beställa med svenskt tangentbord om det är det man vill ha. Kostar inte ens extra. Det enda "problemet" skulle vara att bestämma vad du faktiskt vill ha.

Permalänk
Medlem

Sen så kan ju svenskt tangentbord suga om du ska sälja den i usa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Är man i USA är det inte minsta problem med tangentbord, går att beställa med svenskt tangentbord om det är det man vill ha. Kostar inte ens extra. Det enda "problemet" skulle vara att bestämma vad du faktiskt vill ha.

Det handlar mest om tid. Men om det går relativt snabbt att beställa med svensk layout så kommer jag absolut att göra det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Sen så kan ju svenskt tangentbord suga om du ska sälja den i usa.

Jag har inga planerar på att sälja datorn. Snarare ta den med mig hem till Sverige vid senare tillfälle. Så svensk layout vore bara bra.

Permalänk
Medlem

Med risk för kapning, om han kommer hem efter ett år till sverige med sagda dator, hur går det då med garanti? är den internationell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivek:

Med risk för kapning, om han kommer hem efter ett år till sverige med sagda dator, hur går det då med garanti? är den internationell?

Efter ett år spelar det ingen roll, finns ingen garanti kvar då ändå.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Apples garanti under den gällande tiden är internationell? T.ex Applebutiker emellan, runt om i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Det handlar mest om tid. Men om det går relativt snabbt att beställa med svensk layout så kommer jag absolut att göra det!

Räkna med ca 2 veckor för att få den med svenskt tangentbord.

Skrivet av to0b:

Är det någon som vet om Apples garanti under den gällande tiden är internationell? T.ex Applebutiker emellan, runt om i världen.

Apples garanti är worldwide förutom stationärt och eventuellt deras prylar som innehåller 3G/4G.
Jag vill minnas att jag läste någonstans att de ändrade så det är worldwide på dem med, men osäker.

Ett tips är att överväga applecare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Citat:

If the product is portable, meaning that it can operate independently without a power cord, you may obtain warranty service worldwide. However, service will be limited to the options available in the country where service is requested. If the product is not portable, warranty service may be restricted to the country where the product is purchased. Service options, parts availability and response times will vary according to country. You may be responsible for shipping and handling charges if the product cannot be serviced in the country it is in.

Det jag hört är att i-enheter (iPhone, iPad) kan vara lite svårare att få utbytta eller att man behöver betala frakt osv om de inte kan repareras i det landet du befinner dig i (i och med att såna enheter kan skilja sig mellan länder när det gäller 3G/LTE osv).

Men MacBooks ska det vara lugnt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

Det jag hört är att i-enheter (iPhone, iPad) kan vara lite svårare att få utbytta eller att man behöver betala frakt osv om de inte kan repareras i det landet du befinner dig i (i och med att såna enheter kan skilja sig mellan länder när det gäller 3G/LTE osv).

Men MacBooks ska det vara lugnt med.

Finns det inga MacBooks med inbyggda 3G/LTE modem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Finns det inga MacBooks med inbyggda 3G/LTE modem?

Nej.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du måste köpa laddare om du flyttar till Sverige. Har för mig den kostade nära tusenlappen när min dog.

Permalänk
Skrivet av Fulis:

Glöm inte att du måste köpa laddare om du flyttar till Sverige. Har för mig den kostade nära tusenlappen när min dog.

Laddarna äter alla möjligt nätspänningar. Det räcker att köra via en vanlig reseadapter, men det går att köpa Apples vägguttagsplupp löst också. Kostar 150 kr. Om man misstänker att man kommer att resa till olika konstiga ställen så kan man köpa en hel drös med kontakter för trehundra spänn.

Permalänk
Medlem

Man kan köpa en sån där "plupp" på aliexpress eller ebay för några dollar. Behöver inget nytt nätagg.
Tex http://www.aliexpress.com/item/New-Original-Wall-AC-Detachabl...

Det finns kort sagt noll nackdelar med att köpa Mac utomlands. Du får ett bättre pris, garantin är internationell, nätagget funkar globalt, och du kan få svenskt tangentbord om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Man kan köpa en sån där "plupp" på aliexpress eller ebay för några dollar. Behöver inget nytt nätagg.
Tex http://www.aliexpress.com/item/New-Original-Wall-AC-Detachabl...

Det finns kort sagt noll nackdelar med att köpa Mac utomlands. Du får ett bättre pris, garantin är internationell, nätagget funkar globalt, och du kan få svenskt tangentbord om du vill.

Absolut. Sitter i USA nu med min svenska MBP med en billig adapter från clas ohlson.

Om inte allt så nästintill allt mobilt funkar worldwide, det är bara stiften i kontakten som är annorlunda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."