Ska installera om Windows men nya datorkomponenter vad tänka på?

Permalänk
Inaktiv

Ska installera om Windows men nya datorkomponenter vad tänka på?

Kör för närvarande Win 8 OEM-disk. Har också Win 7 Pro Retail.

Kommer mitt Windows 8 sluta fungera nu när jag byter ut moderkort, proc? Jag har redan Win 7 installerad på en annan hårddisk. Kommer Win 7 bråka om jag installerar den på den nya datorn?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har man bara 1 disk kopplad medan DVD/USB minnet installerar så spelar det ingen roll vad det finns på de andra diskarna som man kopplar in efter att DVD/USB minnet installerat klart.

Passa även på att ta bort alla partitionerna på Windows disken så den verkligen blir ren (avancerade alternativen varje gång DVD/USB minnet ger möjligheten). http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installat...

Sen underlättar det rejält om man redan innan laddar ned och sparar till sin backup nya drivrutiner, program osv i lugn och ro så att man slipper stressa efteråt.

Om man tidigt fixar sin favorit webbläsare och mediaspelare så har man något att göra medan det som tar längre tid som stora spel, program mm installeras. Viktigt att ha något annat att göra och inte bara sitter och väntar på bättre tider.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Har man bara 1 disk kopplad medan DVD/USB minnet installerar så spelar det ingen roll vad det finns på de andra diskarna som man kopplar in efter att DVD/USB minnet installerat klart.

Passa även på att ta bort alla partitionerna på Windows disken så den verkligen blir ren (avancerade alternativen varje gång DVD/USB minnet ger möjligheten). http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installat...

Sen underlättar det rejält om man redan innan laddar ned och sparar till sin backup nya drivrutiner, program osv i lugn och ro så att man slipper stressa efteråt.

Om man tidigt fixar sin favorit webbläsare och mediaspelare så har man något att göra medan det som tar längre tid som stora spel, program mm installeras. Viktigt att ha något annat att göra och inte bara sitter och väntar på bättre tider.

Jag har inte lyckats installera Windows 8 med usb. Fick använda cd-skivan. Nu var det inte backup som var problemet utan att Windows inte godkänner min nya dator med nytt moderkort. Jag har som sagt OEM-disken som jag köpt separat och inte Retail-versionen.

Permalänk
Medlem

OEM-licenser är knutna till det moderkort där de först installeras och får inte flyttas till ett annat enligt licensvillkoren.

Du får inte använda samma licensnyckel på två datorer, om det var det du menade med meningen om Windows 7, och gör man det kan Windows bli avaktiverat på den gamla datorn.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen