Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Skärm för PC och PS4

Tjena, har en Benq 24" idag där det dött några pixlar så det är dags för nytt.
Skärmen används endast för gaming på PC och PS4 så det måste finnas minst ett HDMI uttag. På PC sitter jag med en MSI gaming 770 så det skulle inte vara helt fel med gsync men prio är uppdateringsfrekvensen som gärna är på 120Hz eller mer. Ligger gärna inte över 5000kr för detta.

Har kollat på följande:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/204841-b...

Sedan undrar jag om någon kan rekommendera en HDMI-switch så jag slipper byta sladd från PS4 när jag vill skifta från TV till datorskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pehova:

Tjena, har en Benq 24" idag där det dött några pixlar så det är dags för nytt.
Skärmen används endast för gaming på PC och PS4 så det måste finnas minst ett HDMI uttag. På PC sitter jag med en MSI gaming 770 så det skulle inte vara helt fel med gsync men prio är uppdateringsfrekvensen som gärna är på 120Hz eller mer. Ligger gärna inte över 5000kr för detta.

Har kollat på följande:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/204841-b...

Sedan undrar jag om någon kan rekommendera en HDMI-switch så jag slipper byta sladd från PS4 när jag vill skifta från TV till datorskärmen.

Du vill inte ha HDMI om du ska ha 120-144 hz skärm då de inte kan visa mer än 60 hz.

Edit; till datorn dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Du vill inte ha HDMI om du ska ha 120-144 hz skärm då de inte kan visa mer än 60 hz.

Edit; till datorn dvs.

Jag var inte ute efter enbart HDMI men det är ett krav då jag ska ansluta PS4:an till skärmen. Datorn använder jag displayport.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns inga problem med att köra HDMI från en 60 Hz-källa, likt PS4, mot en 120/144 Hz-skärm. Ifall PS4:a och andra 60 Hz:are vore den enda källan är det förstås bortkastade pengar/resurser eftersom man inte kan dra fördelar av den högre uppdateringsfrekvensen man ändå betalar ett premium för. Men är det i kombination med en dator som är kapabel till högre frekvenser finns det inget "fel" med att använda skärmen sekundärt för exempelvis PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pehova:

Jag var inte ute efter enbart HDMI men det är ett krav då jag ska ansluta PS4:an till skärmen. Datorn använder jag displayport.

Trodde du skulle ha 2 hdmi i skärmen 1 för datorn och 1 för ps4n då du frågade om en hdmi switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Trodde du skulle ha 2 hdmi i skärmen 1 för datorn och 1 för ps4n då du frågade om en hdmi switch.

Klumpigt formulerat från min sida. Det jag menade var att jag byter från att spela PS4 på TV till att spela PS4 på min datorskärm ganska ofta. Då tänkte jag att istället för att koppla ur HDMIsladden varje gång så skulle det vara bra med en switch. Så behovet är fortfarande bara ett HDMI uttag på datorskärmen.