Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

FAQ - Apples bärbara

FAQ – Apples bärbara
Uppdaterad 8:e mars 2007

Länkar till andra Apple FAQ på Sweclockers:
FAQ - Apples stationära

Vad är...
MacBook Pro
...?

MacBook Pro finns idag endast i två modeller utföranden: 15,4" och 17" skärm. Dessa påminner starkt om de gamla PowerBook, men har de nya Intel Core 2 Duo-processorerna istället. Systembussen ligger på 667MHz (jämför med PowerBook som har 166Mhz - en ökning med 250%!) och datorn sägs arbeta 4 gånger så effektivt som en PowerBook. (Vilket jag enkelt kan verifiera av mina egna test.)

Chassit är byggt av aluminium, det ingår en hel drös fantastiska saker, som:

  • Fjärrkontroll

  • Bakgrundsbelyst tangentbord

  • Webbkamera i skärmen

  • Sudden motion sensor (stänger av diskarna innan du tappar datorn i golvet)

  • Större trackpad

  • Ljusare skärm

Vad är...
MacBook
...?

Detta gäller samtliga MacBookmodeller:
MacBooken är uppföljaren till den otroligt populära iBooken. Den är liksom sin föregångare tillverkad i snygg vit hårdplast och är väldigt stryktålig. Den har bland annat hårddisken upphängd i gummiband och Apples sensorer som stänger av hårddisken innan du tappar den i golvet(!). Denna dator är snygg och statusingivande som den är även om storebror MacBook Pro ger ännu mer status. Datorn klarar att köra allt och lite till som man behöver köra på en bärbar dator.

MacBooken rättar till nästan allt som iBooken saknade. Den har widescreen, audio-in, möjlighet till utökat skrivbord och kommer med DVD-brännare som standard. Den har även en jättebra webkamera i skärmen! Dessutom kan man med hjälp av Apples Boot Camp köra Windows på den, eller med Parallells Desktop köra Windows i en virtuell maskin (vilket kräver mycket minne). Kombinera virtuella skrivbord och virtuella maskiner i fullskärm och man kan switcha mellan Mac OS X och Windows med en flippeffekt.

Nu har man en perfekt dator för att ta med sig överallt när som helst med en batteritid som kan sträcka sig upp mot 5 timmar. MacBooken klarar även av att spela spel som World of Warcraft även fast den är så liten och gullig.
Mac OS X och iLife´06 (iTunes, iMovie, iDVD, iPhoto och GarageBand) ingår!

MacBook 13"
Datorn är utrustad med:

  • 1,83 eller 2,0 GHz Intel Core 2 Duo

  • 13" 1280x800 widescreen

  • Integrerat grafikchip från Intel

  • Combo eller SuperDrive

  • USB-portar

  • Firewire-port

  • 10/100/1000 Ethernet

  • WLAN 54mbps

  • Blåtand 2

  • DVI-out med ej medföljande adapter

  • TV-out (S-Video) med ej medföljande adapter

  • iSight webkamera

  • Audio-out, samt audio-in!

Prislappen ligger omkring 11000 kronor.

Vad är...
iBook och PowerBook
...?

iBook och PowerBook har varit Apples bärbara datorer de senaste 6 åren. De går inte att köpa nya längre. Om du köper en iBook eller PowerBook begagnad ska du vara beredd på att du inte kan köra Windows på dem, eftersom de inte har intelprocessorer utan är PowerPC-baserade med IBM:s G4-chip. De senaste modellerna av PowerBook är fortfarande bra, snygga och läckra datorer.

Vanliga frågor:

Varför Apple?
Det finns många anledningar varför man kan välja en Mac istället för en PC. Den innovativa design som ligger över alla deras bärbara datorer, både MacBook och MacBook Pro, är en av dem. Ny och slagkraftig teknik har rensat ut allt gammal och idag levereras alla datorer med CD-RW / DVD eller CD-RW / DVD-RW.

Vissa hävdar att det är för operativsystemet man köper en Mac, och hårdvaran är något man får med bara. Vi vill dock säga att det är för hela paketet; en läcker, snabb, glädjespridande dator med ett intressant och smart operativsystem. Programlandskapet som man får med och diverse gratisprogram gör hela systemet till en snygg perfekt arbetsmiljö.

Apple tar överpris!
Självklart är en mac en aning dyrare än en PC. Samma företag står för samma design totalt igenom, arkitektur, hårdvarukonfiguration, egenutvecklat operativsystem, mjukvaruutbud, utvecklingsmiljöer, drivrutiner, tillverkning, distribution och försäljning. Nämn ett företag i PC-världen som gör detta för konsumentmaskiner. Man får vad man betalar för helt enkelt. Det är dessutom enastående av Apple att klara av allt detta och utveckla nya produkter med sin lilla marknadsandel. För den här produkten är inte priset dyrt, det är BILLIGT.

Vad är det för operativsystem?
Dagens macar kör inte alls samma system som man gjorde förr. Idag kör man Mac OS X som är en UNIX/BSD baserad på kärnan Darwin med öppen källkod. Det är ett mycket stabilt system med stort programvaruutbud och en oöverträffad enkelhet.

Vad skiljer Mac OS X från Windows?
Rent användarmässigt är det mycket som är samma. Det finns ingen startmeny, utan en "dock" där genvägar till programmen läggs. Här flyger (bokstavligt talat) programmen ner när man minimerar dem. Hit kan du dra filer, bilder, filmer, etc, för att öppna dem med just det programmet du vill.
Menyerna ligger inte i programmets fönster utan längst upp i menyraden. Detta gör att man kan stänga ner alla fönster och ändå har programmet aktivt. Växla mellan program gör man antingen via dock eller OS Xs motsvarighet till alt+tab; äpple+tab.
Program installeras och tas bort genom att dra programpaketet rakt in i Program-mappen i Finder (motsvarigheten till Utforskaren).

Varför har Intel Core 2 Duo så låga klockfrekvenser?
Intel Core Duo har en annan arkitektur än andra processorer, på samma sätt som G4 och AMD skiljer sig från varandra. Dessutom har den, som namnet antyder, en dubbel kärna. En Intel Core 2 Duo går bra mycket snabbare än en G4- eller AMD-processor med samma klockfrekvens.

Hah! En musknapp!
Du kan koppla in vilken USB-mus som helst i en Mac och den kommer att fungera utmärkt. Det börjar dessutom komma Blåtands-möss, där du kan använda musen trådlöst utan någon adapter, eftersom mottagaren är inbyggd i laptopen. Dessutom har MacBooks numera inbyggda scrollfunktioner. För övrigt klarar man sig utmärkt med en musknapp.

Fungerar det i nätverk med Windows?
Ja. Nätverk fungerar genom att du kontaktar en Mac/UNIX/Windows-dator eller server och monterar en utdelad katalog som då blir som en enhet på din dator.

Måste man köpa till saker?
Ett fodral till din lapop måste du ha. Du bör köpa till extra minne om du har råd.

Var köper man det billigast?
Det billigaste är Apple Store för gymnasieelever/studenter. Alla med CSN-kort eller Mecenatkort kan köpa hårdvara med 10% rabatt och mjukvara med 50% rabatt. Titta på www.csn-kortet.com.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Hoppas det blir klister på denna.

Permalänk

mm,,skitbra!

Visa signatur

i5

Permalänk
Musikälskare

Klister hit å klister dit

Behövs en sån här tråd med andra ord

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hoppas att ni blir nöjda med den...

Permalänk
Medlem

Den behövs

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Har nu efter att läst lite trådar (inkl den här) kommit till insikt att det blir att kasta ut den dator som jag har och köpa en iBook 14".

Min svåger har en sådan och jag kan inte annat säga än att jag är imponerad till tusen av den!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mieron
Har nu efter att läst lite trådar (inkl den här) kommit till insikt att det blir att kasta ut den dator som jag har och köpa en iBook 14".

Min svåger har en sådan och jag kan inte annat säga än att jag är imponerad till tusen av den!

Är du synskadad?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Är du synskadad?

Vad syftar du på då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mieron
Vad syftar du på då?

iBook 14" Samma dator fast större. Endast för synskadade eller för de som verkligen vill ha en iBook med DVD-brännare. Skärmupplösning: 1024x768. Prislappen ligger omkring 13000 kronor.

Detta antagligen...

Permalänk
Medlem

Bra xerent o sidde

Permalänk

Jag hade en ibook i ett år. Det var ett år för mycket det.

Även min macinbitna kompis, som kört mac de senaste fyra åren, ska nu gå över till pc. Allting är mycket lättare till pc, massor av program. Hela världen är ju anpassad för pc:s.
Dessutom kände jag att macen styrde mig väldigt mycket, känns som att man har bättre koll på precis allt i en pc. Macen kändes lite som en leksak.

Man läser nästan aldrig positiva saker om Windows, bara Mac OS, något som också fick mig att köpa mac. Något jag alltså ångrade.

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på warezprat*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en iBook men allt föll på att man inte kan ansluta en skärm med vettig upplösning, och fulhack tänker jag inte använda, tyvärr. 1024x768 på en 17" platt skärm? Nätack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det är lite tråkigt faktiskt. Annars kan du ju koppla in Apples nya 30" och köra 1024x768 på den.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är skillnaden på ibook och powerbook om man vill köra extern skärm etc.
Jag vet inte exakt skillnaderna i huvet såhära, men någon kanske kan ta reda på det så fylls det i?

Edit: ooopps.. någon hade redan tagit upp detta. Dags för mig att sova.

Permalänk
Medlem

Borde kanske poängtera det bättre. Det står om man lusläser.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Re: FAQ - Apples bärbara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Kanske enda gången man vill höra utav en tjej "Vad liten den är, får jag känna".

LOOOL

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Ja, det är lite tråkigt faktiskt. Annars kan du ju koppla in Apples nya 30" och köra 1024x768 på den.

Om det ändå gick

Bra faq.

Permalänk
Medlem

Måste bara poängtera, skärmen till PB12" är INTE bra. Betraktningsvinklen är kass, tyvärr.

Färgerna är annars bra, såvida du sitter korrekt framför den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite väl mycket säljsnack för att vara en FAQ. Varför inte nämna att ibookens skärm blivit kritiserad för att vara ganska kass (ljusstryka och betraktningsvinkel) och att Office för macen inte är 100% kompatibelt med Office för PC (har du filer för PC som du vill använda med macen får du räkna med problem, kanske främst när det gäller PowerPoint). Snart har Apple också förbrukat alla kattdjur som finns - det finns en anledning till alla täta releaser mellan nya OS-versioner.

Största fördelen med Mac är att dess OS bygger på UNIX-grund, men det gör ju Linux också.

Permalänk
Medlem

bra grabbar Nu hoppas vi bara på en massa switchers

Permalänk
Medlem

Nej. Mitt ex har mac. Hela hennes familj kör mac-nätverk. Men jag tänker då aldrig köpa en av de små sakerna. PC har alldeles för mycket som mac inte har (mest i programdelen och speldelen etc). Så länge du har brandvägg/antivirus/antispyware på en PC och inte vill köra några mac-only program så anser jag att en pc-användare ska hålla sig till PC :). Visst, Powerbooks och ibooks kanske är exotiskt designade, men som en tidigare person nämnt. Skärmen är ganska kass på både ibooken och Pb 12" (min flickvän hade en sådan, om de andra modellerna kan jag inte uttala mig).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att ibook 12" och powerbook 12" har exakt samma skärm, vilket är skamligt. Powerbook 15" och 17" har dock riktigt bra skärmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundblad
Varför inte nämna att ibookens skärm blivit kritiserad för att vara ganska kass (ljusstryka och betraktningsvinkel) och att Office för macen inte är 100% kompatibelt med Office för PC (har du filer för PC som du vill använda med macen får du räkna med problem, kanske främst när det gäller PowerPoint). Snart har Apple också förbrukat alla kattdjur som finns - det finns en anledning till alla täta releaser mellan nya OS-versioner.

kritiserad.. hmm hur sitter du framför en bärbar egentligen? ljusstyrka... jo, är du ute i solen så är alla skärmar bleka, även CRT - betraktaren måste ha varit rätt kräsen (vilket han iofs får lov att vara, bara han inser det)
tja.. ska vi försöka öppna lite gamla Mac-dokument på PC??? nah, tänkte väl det...
jag har visserligen varit med om att en bild vägrade visas i en PowerPoint presentation på en Mac, men där tror jag att det var skit bakom tangentbordet

behövs verkligen alla servicecpack till XP? kan dom inte göra saker ORDENTLIGT innan de släpper sitt OS ;)?
(och då ska vi inte ens börja hacka ner på linux som jag bara inte förstår mig på, trotts att det är det enda OS jag har de senaste månaderna)
Hellre nytt OS varje år än ett nytt var 5:te, som ändå kräver en massa års fixande innan det blir normalt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Klister!

Permalänk
Medlem

Frostyfog:

Jag använder självklart en bärbar dator som den är tänkt att användas, dvs. ofta när jag är på tjänsteresor med tåg eller bil. Då bör datorn ha en rimlig betraktningsvinkel i vertikalplanet så att jag slipper justera skärmen hela tiden när jag ändrar ställning. Lite beroende på tid på dagen och vilken riktning fortskaffningsfordonet har interfererar solen med skärmen och då uppskattar jag en ljusstark skärm (Powerbook 15" är lysande i ordets bokstavliga bemärkelse). I dessa fall faller 12" ibooken tyvärr till korta och skärmen har blivit kritiserad i både MacWorld och diverse sajter på nätet.

Alla Windows uppgraderingar inom en serie (exemeplvis XP, 2000, 98) går att ladda ner gratis via nätet, eller kan med fördel beställas gratis och fraktfritt på en cd via Microsofts sidor. Alla Linux-distributioner jag testat (Mandrake, Red Hat, Gentoo, Debian, Knoppix, ...) har haft lysande uppgraderingsmöjligheter över nätet. Att uppgradera har alltid gått smärtfritt (förutom då jag gick från Debians stable-release till unstable-releasen). De som använder Mac i min omgivning föredrar att göra nya, rena installationer i stället för att uppgradera gradvis, pga. av dåliga erfarenheter. Apple släpper också uppdateringar via nätet, men vill du gå från MacOS X Catwoman till MacOS X Kissemiss så får du betala, trots att det är små-releaser och inte stor-releaser (alltså 10.1->10.3 jämfört med 98->XP).

Apple har också som föräljningsargument att dina Office-dokument som du skapat i Windows går att öppna och redigera smärtfritt i MacOS-miljö. Det omvända gäller faktiskt inte.

Och ja, jag föredrar Linux (och MacOS X )framför Windows, men sedan XP har jag haft väldigt få skäl att klaga på Microsoft när det gäller deras produkters duglighet, men sedan finns det en hel del annat att anmärka på. Min huvudinvändning mot FAQ var att det var för mycket säljsnack och för lite hårda fakta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundblad
Frostyfog:

Jag använder självklart en bärbar dator som den är tänkt att användas, dvs. ofta när jag är på tjänsteresor med tåg eller bil. Då bör datorn ha en rimlig betraktningsvinkel i vertikalplanet så att jag slipper justera skärmen hela tiden när jag ändrar ställning. Lite beroende på tid på dagen och vilken riktning fortskaffningsfordonet har interfererar solen med skärmen och då uppskattar jag en ljusstark skärm (Powerbook 15" är lysande i ordets bokstavliga bemärkelse). I dessa fall faller 12" ibooken tyvärr till korta och skärmen har blivit kritiserad i både MacWorld och diverse sajter på nätet.

Alla Windows uppgraderingar inom en serie (exemeplvis XP, 2000, 98) går att ladda ner gratis via nätet, eller kan med fördel beställas gratis och fraktfritt på en cd via Microsofts sidor. Alla Linux-distributioner jag testat (Mandrake, Red Hat, Gentoo, Debian, Knoppix, ...) har haft lysande uppgraderingsmöjligheter över nätet. Att uppgradera har alltid gått smärtfritt (förutom då jag gick från Debians stable-release till unstable-releasen). De som använder Mac i min omgivning föredrar att göra nya, rena installationer i stället för att uppgradera gradvis, pga. av dåliga erfarenheter. Apple släpper också uppdateringar via nätet, men vill du gå från MacOS X Catwoman till MacOS X Kissemiss så får du betala, trots att det är små-releaser och inte stor-releaser (alltså 10.1->10.3 jämfört med 98->XP).

Apple har också som föräljningsargument att dina Office-dokument som du skapat i Windows går att öppna och redigera smärtfritt i MacOS-miljö. Det omvända gäller faktiskt inte.

Och ja, jag föredrar Linux (och MacOS X )framför Windows, men sedan XP har jag haft väldigt få skäl att klaga på Microsoft när det gäller deras produkters duglighet, men sedan finns det en hel del annat att anmärka på. Min huvudinvändning mot FAQ var att det var för mycket säljsnack och för lite hårda fakta.

Mac OS X har gratis updateringar i samma form som Windows har servicepack, och nya system i samma form som windows har nya system. Ingen skillnad där förutom att Apple spottar ut sig betydligt mer än Microsoft. Vet inte om det var det du menade eller, men jag förtydligar bara om du menade så.

Sedan så kan faqen byggas på, vi gjorde den bara under en eftermiddag, om någon har något viktigt som dom vill ha med i faqen så går det nog att lösa.

Permalänk
Medlem

Köp Tankar!

Jag håller på att leta efter en ny laptop.

Tittade in här på forumet för att få mig en idé om vilka nya PC laptops som rekommenderas.

Har tittat mycket på Sonys Vaio modeller. Hade igentligen redan bestämt mig för en sådan när jag började läsa om Powerbook. Har aldrig suttit framför en Mac, vet ingenting om hur de fungerar eller så. Men varför inte vara öppen för allt.

Nu till frågorna.

Jag kommer att andvända Laptopen till 90% att arbeta med.

Då måste Powerbooken vara kompatibel med PC filer. Som exel, word osv osv. Andvänder även mycket av Macromedias program utbud. Har ingen aning om de levererar till MacOS men om inte finns det säkerligen komplement.

Vad tycker ni?

Köra på det gamla beprövade spåret ellet prova något nytt?

Permalänk
Medlem

Re: Köp Tankar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalle.se
Jag håller på att leta efter en ny laptop.

Tittade in här på forumet för att få mig en idé om vilka nya PC laptops som rekommenderas.

Har tittat mycket på Sonys Vaio modeller. Hade igentligen redan bestämt mig för en sådan när jag började läsa om Powerbook. Har aldrig suttit framför en Mac, vet ingenting om hur de fungerar eller så. Men varför inte vara öppen för allt.

Nu till frågorna.

Jag kommer att andvända Laptopen till 90% att arbeta med.

Då måste Powerbooken vara kompatibel med PC filer. Som exel, word osv osv. Andvänder även mycket av Macromedias program utbud. Har ingen aning om de levererar till MacOS men om inte finns det säkerligen komplement.

Vad tycker ni?

Köra på det gamla beprövade spåret ellet prova något nytt?

Det finns MS office för osx och hantera windowsfiler är det inge problem utav. Inte heller att sitta i windowsnätverk eller liknande.

Macromedias produkter finns till OS X, allafall vad jag kan minnas. Jag tycker du ska satsa på en powerbook, svårt att hitta en bättre laptop.