Fråga ang. olika "dieter" i viktminskningssyfte

Permalänk
Medlem

Fråga ang. olika "dieter" i viktminskningssyfte

Det är som såhär att jag har en god vän som länge proppsat för sin diet han går på. Han äter nämligen bara proteiner och dricker bara vatten (proteiner: bacon, kyckling biffar m.m.), inga kolyhydrater osv.
Detta påstår han fungerar utmärkt, han har tappat en hel del i vikt med hjälp av detta och är väldigt nöjd. Samtidigt säger han det att slutar han med dieten så kommer hans vikt rusa i taket direkt vilket borde stämma, han är även väldigt medveten om nackdelarna att "leva utan kolhydrater". En gång i veckan käkar han pizza och trycker i sig godis om han känner för det. Träningen han utför är minimal.

Sedan har jag en annan god vän som påstår att den enda rätta dieten är att käka massor med smör, grädde och fett helt enkelt. Hon säger att Lätta och Becel (smör) är bluff och båg om man vill tappa vikt och det enda rätta är bregott. Enligt henne så är det en diet som forskare försöker förmedla till omvärlden men som bara blir nedtryckt hela tiden för att det är för "sensationellt". Hennes "diet" går även ut på att kolhydrater är A okay.

Jag är inte speciellt insatt utan har mest hört på när båda parterna pratat om sina dieter. Ingen av dem tränar nämnvärt mycket utan kör bara sina dieter fullt ut. Ingen av dem är heller överviktiga så effekten är väl i stort sett minimal (även om killen med första dieten gått ner ca 14Kg på 6 veckor).
Jag har alltid undrat mycket över sånt här, för i min värld finns det bara en lösning på att gå ner i vikt och det är träning och rätt kost.

Så vem av dem har rätt om någon? Stämmer det verkligen att "bregott" är det enda rätta (är inte bregott samma skit som lätta? det är ju "matfettsblandning" i bregott också) och hur ser det ut när det kommer till kolesterolet? Jag menar, att bara äta fett borde ju vara mördande för kolesterolet?
Jag måste nog erkänna att jag tror mer på killens diet då en proteindiet faktiskt (vad jag vet) kan vara bra när man tränar mycket och vill bygga muskler.

Så please, enlighten me

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var det inte någon lirare som skrev en bok om att man skulle äta så mycket som möjligt för att gå ner? låter som tjejen syftar åt hans håll iaf.

Permalänk
Inaktiv

man måste ju äta rätt fett för att det ska vara bra för dig (fleromättade fetter)

Permalänk
Medlem

Jag deffar just nu, vill minska i fett men inte i muskler i den mån det går och öka konditionen. Dieten jag kör är Kalori-minus vilket betyder att du stoppar i dig mindre kalorier än du gör av med, lika enkelt som det låter. Dock räknar jag inte kalorier utan vet numera hur mycket jag kan äta för att ligga på minus. Jag är ute och springer ca 6km mellan 3-6 ggr i veckan. När jag började konditionsträna så käkade jag som en häst eftersom jag har studerat och inte rört mig nämnvärt det senaste halvåret. Efter en vecka så började konditionen öka och jag kunde sänka mitt matintag och gick inte hungrig jämt och ständigt. Är inte överviktig utan vill mest bara käka lite sundare och få bättre kondition inför skateboard-säsongen.

Jag vill inte att någon hoppar på dig för mina utlägg. Jag har ingen aning hur sant allting är som jag läst och som jag går efter, men jag tror på det och det funkar för mig...

Man ska komma ihåg att ett gram kolhydrater eller ett gram protein innehåller 4kcal. Ett gram fett innehåller däremot 9kcal. Det betyder att all fett du stoppar i dig innehåller åtminstone dubbelt så mycket kcal. Nu när jag "deffar" så käkar jag i princip som jag gjort förut fast i mindre portitioner och jag lagar all mat själv. Förut hade jag en tendens att käka till jag blev proppmätt men...
1) nu tar jag upp en lagom portition och sen är det bra.
2) Förut drack jag mycket juice och mjölk, nu dricker jag endast vatten förutom mjölk till flingor.
Dessa två tips tror jag är, tillsammans med konditionsträning, ett vinnande koncept för mig.

Jag har en arbetskollega som är såld på GI. Käkar så satans mycket protein och inga kolhydrater vilket jag anser är en ursäkt för att kunna äta tills man blir proppmätt. Således äter hon i princip endast kött, mejeri och soyaprodukter och jag har läst att överkonsumtion av protein är skadligt för levern (nej jag har ingen källa!). Hon får fortfarande i sig lika mycket kcal om hon äter protein som när hon äter kolhydrater så för mig är det ofattbart. En varierad kost mår jag mycket bättre av, utan tvekan.

Jag är ingen expert på något vis, men det är min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är intressant, för jag har alltid gått på antalet kalorier innan, men nu säger folk att käkar du proteiner så förbränner du och käkar du kolhydrater så blir du tjock (något förenklat, men ändå).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tänker man tillbaka på hur vår kost såg ut under stenåldern så är låg kolhydratsdiet helt rätt. så jag tror helt klart på de, då våra kroppar ser lika ut som då, deär väl de senaste 100-200åren vi börjat äta kolhydrater i mängder.

sen är de rätt logiskt att industrin ej vill att folk ska äta lite kolhydrater då de är extremt billigt att framställa jämför med tex protein. så antagligen finns de ett vinstintresse som spökar tänk er själv om alla skulle sluta med kolhydrater vad skulle hända med alla som lever på kolhydratsprodukter?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Hedersmedlem

GI metoden går inte ut på att proppa i sig protein, utan fett. GI metoden är en mindre strikt variant av LCHF.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

går inte GI metoden ut på att välja kolhydrater med lågt glykemiskt index?

de du tänker på är väl low carb high fat diet isåfall?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Hedersmedlem

Det är korrekt. Men att det går ut på att stoppa i sig massor av protein stämmer inte. Hade man haft ork att lägga om sin kost helt hade jag helt klart ätit enligt LCHF på grund av dess enorma fördel - inga blodsockerfall!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
går inte GI metoden ut på att välja kolhydrater med lågt glykemiskt index?

de du tänker på är väl low carb high fat diet isåfall?

GI går ut på att de som kom på den var ett gäng hippies som ville tjäna pengar. Kan inte folk lägga ner GI? Har ju kommit fram nu att de var ju helt störda när de gjorde indexet. T.ex. är vattenmelon extremt onyttigt enligt GI. Därför att sätter du i dig 2 kg är det mer onyttigt 200g vitt bröd...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Det är korrekt. Men att det går ut på att stoppa i sig massor av protein stämmer inte.

näe de har du iof rätt i tog väl mest upp kolhydrater jämför med protein i en kostnadssynvinkel, tänkte mest på de som tränar att de vill äta stora mängder protein.

ursäkta om jag missuppfattat något.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
GI går ut på att de som kom på den var ett gäng hippies som ville tjäna pengar. Kan inte folk lägga ner GI? Har ju kommit fram nu att de var ju helt störda när de gjorde indexet. T.ex. är vattenmelon extremt onyttigt enligt GI. Därför att sätter du i dig 2 kg är det mer onyttigt 200g vitt bröd...

nu överdriver du väl en smula?! de GI mäter är väl blodsockerskurvans upp och nedgång vid intag av olika matvaror. och klart de måste vara nyttigare att ha en jämn kurva jämte en som åker som en berg och dalbana. risken lär väl öka rätt dramatiskt för typ diabetes och likande om man baserar sin kost på enbart snabba kolhydrater med högt gi jämfört med om man skulle välja att bygga sin kost runt matvaror med lågt gi?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
GI går ut på att de som kom på den var ett gäng hippies som ville tjäna pengar. Kan inte folk lägga ner GI? Har ju kommit fram nu att de var ju helt störda när de gjorde indexet. T.ex. är vattenmelon extremt onyttigt enligt GI. Därför att sätter du i dig 2 kg är det mer onyttigt 200g vitt bröd...

Kanske bäst att låta bli att skriva om du inte har något vettigt att komma med, det är ju exakt den här typen av inlägg som får sådana här trådar att spåra ur.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

prövat denna metoden? obs denna metoden funkar inte

beer diet

Permalänk

Viktminskningsdieter består till 90% av pseudovetenskaplig propaganda och till 10% av vetenskap. Att försöka hitta information som verkligen stämmer kan vara svårt.

En grundregel är att aldrig någonsin tro på något som står i en bok skriven av någon "dietexpert" - följ bara papper publicerade i seriösa vetenskapliga tidsskrifter (och läs då direkt från källan, inte från någon "guru" som vinklar all information).

Vad jag vet finns det ingen fullständig diet som fullt ut bygger på vetenskap, istället så brukar det finnas små mängder vetenskap i alla dieter, utblandat med nonsens.

...i slutändan skulle man i princip kunna säga att följa dieter exakt är poänglöst, då vi inte vet tillräckligt mycket om kroppen för att kunna skapa en ultimat diet. Eftersom människor är olika så är det antagligen inte ens möjligt att skapa en särskilt bra genomsnittsdiet.

Försök hitta en "normal" diet som inte förespråkar extrema saker om du vill må bra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
tänker man tillbaka på hur vår kost såg ut under stenåldern så är låg kolhydratsdiet helt rätt. så jag tror helt klart på de, då våra kroppar ser lika ut som då, deär väl de senaste 100-200åren vi börjat äta kolhydrater i mängder.

sen är de rätt logiskt att industrin ej vill att folk ska äta lite kolhydrater då de är extremt billigt att framställa jämför med tex protein. så antagligen finns de ett vinstintresse som spökar tänk er själv om alla skulle sluta med kolhydrater vad skulle hända med alla som lever på kolhydratsprodukter?

Jag är inte insatt i ämnet, men dina energireserver i musklerna utgörs av glykogen(kolhydrater), dvs blir inte träningen ordentligt lidande om man skippar kolhydrater?

OnT: Det svåra är väl inte att hitta en diet som ger en viktminskning.
Det man måste inse är att man måste förändra sina kostvanor för gott, att köra diet en månad och sen återgå till pizza ger inga långsiktiga resultat.

Permalänk

Jag gillar inte att krångla till saker. Har det eller kommer det någonsin att handla om någonting annat är Kcal in - Kcal ut när man pratar om viktnedgång?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Det här med att köra en diet tills man gått ner i vikt för att sedan gå tillbaka till gamla mönster tror jag heller inte på, "dietar man" så ska man hålla den för att det ska fungera.

Men jag kan fortfarande inte greppa hur det kan vara bättre att äta ett tjockt lager smör på mackan för att gå ner i vikt än att t.ex. äta en biff och dricka ett glas vatten.

Sedan undrar jag lite ang. olika sorters smör (pålägg) eller vad man ska kalla det (jag syftar då på t.ex. bregott, lätta, becel osv.). För tydligen så är det väldigt populärt att bojkotta becel eftersom de tydligen skulle syssla med falsk marknadsföring, men på vilket sätt är lätta eller bregott bättre? When it comes down så är det väl som sådant att allt "påläggs-smör" är rena matfettsblandningar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
nu överdriver du väl en smula?! de GI mäter är väl blodsockerskurvans upp och nedgång vid intag av olika matvaror. och klart de måste vara nyttigare att ha en jämn kurva jämte en som åker som en berg och dalbana. risken lär väl öka rätt dramatiskt för typ diabetes och likande om man baserar sin kost på enbart snabba kolhydrater med högt gi jämfört med om man skulle välja att bygga sin kost runt matvaror med lågt gi?

GI mäter som du säger blodsockerkurvans upp och nedgångar vid intag av olika matvaror. Problemet är att de mäter per 50gram kolhydrater du får i dig. Inte per portion eller viktenhet produkt. Detta gör att de jämför pyttesmå portioner med mängder ingen människa någonsin lär sätta i sig vid samma tillfälle. Jämför du en 5 fullkornsmakaroner med en halv vattenmelon är det klart vattenmelonen kommer påverka ditt blodsocker mer..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Kanske bäst att låta bli att skriva om du inte har något vettigt att komma med, det är ju exakt den här typen av inlägg som får sådana här trådar att spåra ur.

Så du tycker det är vettigt att "lära ut" att t.ex. vattenmelon är onyttigt pga att det innehåller mer sockerarter per gram kolhydrat? Även fast du jämför 200g av en produkt med något kilo vattenmelon? Kolla upp hur de gjort GI indexet och så ser du hål stora som hangarer i den skalan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på Haricots och CSM101s intåg i tråden.

Själv säger jag;
Passa på att experimentera, allt för vetenskapen, eller ditt eget höga nöjes skull.
Säg till den ena och den andra att stenhårt på dens linje, ty alla på Swec säger att det är bra osv osv. Så för du anteckningar, läser deras dagböcker osv.
När sen den första dör i skörbjug, den andra blir steril och anorektisk och den sista blir psyksjuk och mördar någon, då vet du.

Senaste trenden är väl att dricka ofantliga mängder destillerat, avjoniserat vatten? Måste vara bra.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ingen idé att krånga till det
Ska man gå ner i vikt ska man ligga på kcal underskott. Svårare än så är det inte. Finns studier som visar på att de som baserar sina intag på fett och protein blir mättare snabbare än de som äter kolhydrater, därav viktnedgången. De äter helt enkelt mindre för att de blir mätta snabbt.
Dock är det de totala kcal in - kcal ut som räknas. Sen hur man gör det skiter kroppen i.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Algstrand
Dock är det de totala kcal in - kcal ut som räknas. Sen hur man gör det skiter kroppen i.

Det var det här jag frågade tidigare. Det är alltså helt korrekt att säga att år av forskning mynnar ut -kcal = gå ner i vikt?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

ja, det har med grundläggande fysik att göra.
Får inte kroppen tillräckligt med energi så MÅSTE den bryta ner protein/fett vilket resulterar i viktnedgång. Går ej att trolla fram energi

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Algstrand
ja, det har med grundläggande fysik att göra.
Får inte kroppen tillräckligt med energi så MÅSTE den bryta ner protein/fett vilket resulterar i viktnedgång. Går ej att trolla fram energi

Exakt. Jag har alltid hävdat detta, men man blir ju omringad av folk som har andra åsikter. "Diet X är mycket bättre än sånt där, det är mer naturligt" eller "alltså, jag kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt, så det där snacket funkar bara på vissa".

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Sen kan man med hjälp av pulskontrollerad träning avgöra om det är fett eller protein kroppen använder som energikälla. Vanligtvis brukar man ju vilja gå ner i fett ^^

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

av egen erfarenhet så funkar ät mindre väldig bra, samt skippa Godis, läsk och chips. att röra på sig är inte heller fel, gå istället för att ta bussen ner på stan/skolan etc. alltså ät inte mer än vad du kan göra av med.

när jag gick ner i vikt kollade jag inte direkt på kalorier eller något faktiskt, men jag åt mycket kyckling, grönsakswok, keso etc. men viktigast av allt var nog att jag inte gick och små åt eller hällde i mig socker. första veckorna var jobbigast, med sockerabstinens och konstant trötthet eftersom jag var van vid ett högt sockerintag samt att kunna äta hela tiden. men när jag väl vant mig vid att äta vid frukost lunch middag och inget socker så var det bara skönt.
kan tilläggas att jag gick ner från hmm, 115kg till 68kg. nu ligger jag på 68-70kg, olika varje dag

mitt tips är gå inte upp i vikt... det sätter spår på kroppen, har ju några bristningar här och var, framförallt mage/överarmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
av egen erfarenhet så funkar ät mindre väldig bra, samt skippa Godis, läsk och chips. att röra på sig är inte heller fel, gå istället för att ta bussen ner på stan/skolan etc. alltså ät inte mer än vad du kan göra av med.

Svårare än så är det inte. Alla vet att godis,chips och nötter är kaloriebomber men det är inte så många som vet HUR mycket det verkligen är

Tex, 2hg godis/chips motsvarar MER än en normal måltid

Men att äta lite godis eller chips en lördag kväll ska man kunna unna sig ibland.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Extrema dieter är scheisse som är till för dem som inte har disciplin nog att äta mindre och röra på sig mer. Visst ger de resultat i början, men hur bra mår man om man bara äter fett, proteiner o.s.v. under flera år? Det säger ju sig självt att det inte fungerar i längden, så när man slutar med sin diet måste man ändå lära sig att äta rätt.

Lätta, Becel och andra light-produkter finns det ju delade åsikter om. Själv tycker jag att de är helt onödiga eftersom det är bättre att sluta trycka i sig mackor än att käka härdade fetter o.dyl.

Att vilja gå ner i vikt utan att motionera är ju också riktigt dumt. Det handlar ju om att vissa människor vill gå ner i vikt utan att ändra sin livsstil ett endaste dugg.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd

Energiprincipen är inte motbevisad (vad jag vet), så kalorier gäller fortfarande. Det man måste komma ihåg är att 1 gram kolhydrater binder ~ 4 gram vatten. Vad som händer när man slutar äta kolhydrater får ni räkna ut själv.

Varför man inte ska köra på en ketogen diet:
http://www.healthnews.com/nutrition-diet/low-carb-diets-may-i...

Som vanligt är lagom alltid bäst.

EDIT: Deffguiden!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Äta bara kött och dricka vatten är nöten i kombination med träning, rekommenderas starkt... speciellt ost! Riktigt bra, slår ägg och bacon med råge