Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig

Hejsan

Datorn har börjat hänga sig, detta började för några veckosedan och jag har inte ändrat på något speciellt i datorn.

Det som händer är att hela datorn stannar upp och det går inte göra något. Bilden och musiken är igång dock, dock ekar musiken sönder i någon loop på 1-2 mille sekunder, låter som någon sorts rundgång. Är tvungen att starta om från chassit (behöver inte bryta strömmen från nätaggregatet), när systemet sedan bootar upp frågar den om jag vill starta från senast fungerande version, eller felsäkert läge med olika alternativ.

Min dator rigg består av följande delar
EP35-DS4
C2D E8400
PC6400 4GB
8800GTS 512MB
7st HDDs

Jag kör på windows 7 ultimate x64 med de senaste uppdateringarna från Windows update, alla drivrutiner är ifrån 14-dec-2009.

Jag funderar på om det är cpun som fular sig? Eftersom det inte uppstår några artefakter och att det är bild så tror jag inte det är gpun. Efter som ljudet hänger sig så måste det vara någon ekvation(eller vafan cpun gör) som hänger sig?

Visa signatur

pff

Permalänk

Jag tror att dina minnen är trasiga.
Pröva köra memtest.

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns nyare bios till ditt moderkort som kanske fixar ditt problem? Annars kan det även vara drivrutinen till SATA så kolla här http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&Pr... för det löste mitt problem med BSOD och X64 Windows 7.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Jag tror att dina minnen är trasiga.
Pröva köra memtest.

Ska man bränna ut detta program och boota upp? Sköter det sig själv sen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kolla om det finns nyare bios till ditt moderkort som kanske fixar ditt problem? Annars kan det även vara drivrutinen till SATA så kolla här http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&Pr... för det löste mitt problem med BSOD och X64 Windows 7.

Enligt systeminfo i cmd så kör jag med ett bios från oktober 2008
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...
Inget verkar fixa mina problem.

Får inte BSOD och är SATA drivrutiner samma sak som SATA RAID? isf har jag de senaste.

mvh

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz

Enligt systeminfo i cmd så kör jag med ett bios från oktober 2008
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...
Inget verkar fixa mina problem.

Får inte BSOD och är SATA drivrutiner samma sak som SATA RAID? isf har jag de senaste.

mvh

SATA drivrutin till RAID eller icke RAID är vad jag vet samma sak. Ladda ner dagnostikprogram från tillverkaren av hd och kolla så det inte är den som är boven i dramat?

Permalänk
Medlem

Windows 7, har problem med grafik drivrutiner, leta upp om det finns uppdateringar, har haft samma problem. Tills jag hittade rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
SATA drivrutin till RAID eller icke RAID är vad jag vet samma sak. Ladda ner dagnostikprogram från tillverkaren av hd och kolla så det inte är den som är boven i dramat?

Den har några hår på nacken, får ta och kolla detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chander
Windows 7, har problem med grafik drivrutiner, leta upp om det finns uppdateringar, har haft samma problem. Tills jag hittade rätt.

Exakt samma problem? vad bytte du från och till?

mvh

Visa signatur

pff

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Ska man bränna ut detta program och boota upp? Sköter det sig själv sen?mvh

Du måste läsa instruktionerna för hur man använder memtest innan du börjar.
Det står lika bra på den sidan du har laddat ner det från som något jag kan förklara.

Fenomenet du beskriver är klassiskt när man kör sina minnen i för hög hastighet alternativt har defekta minnen eller felaktigt monterade.

Jag betvivlar att du har klockat dina minnen men kolla ändå med Cpu-z vilken hastighet de går i, kolla även att de är ordentligt monterade.
Kör även memtest, som jag sa innan, efter att du har läst instruktionerna.

När man har 4gb minne så kan det vara bättre att köra tex 4 instanser (rutor) samtidigt, där man allokerar säg 750mb per instans eller hur mycket minne du nu har tillgängligt över i aktivitetshanteraren.
Lycka till.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Efter som ljudet hänger sig så måste det vara någon ekvation(eller vafan cpun gör) som hänger sig?

HAAAAAAAAAAAAHAHAAHAHAHAAAAA... tack, har inte skratta så mycket på länge! xD

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Du måste läsa instruktionerna för hur man använder memtest innan du börjar.
Det står lika bra på den sidan du har laddat ner det från som något jag kan förklara.

Fenomenet du beskriver är klassiskt när man kör sina minnen i för hög hastighet alternativt har defekta minnen eller felaktigt monterade.

Jag betvivlar att du har klockat dina minnen men kolla ändå med Cpu-z vilken hastighet de går i, kolla även att de är ordentligt monterade.
Kör även memtest, som jag sa innan, efter att du har läst instruktionerna.

När man har 4gb minne så kan det vara bättre att köra tex 4 instanser (rutor) samtidigt, där man allokerar säg 750mb per instans eller hur mycket minne du nu har tillgängligt över i aktivitetshanteraren.
Lycka till.

Får ta och läsa igenom det då^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
HAAAAAAAAAAAAHAHAAHAHAHAAAAA... tack, har inte skratta så mycket på länge! xD

CPUn hanterar iaf 1 och 0 så jag bara gissa...

Visa signatur

pff