Media Markt ger sig på webbhandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Då kommer dom verkligen behöva pressa priserna på produkter som fler än dom har. Folk kommer äntligen enkelt kunna se hur dyra dom egentligen är! Härligt!

Eller kanske hur billiga dom är?

Du kan inte jämföra ALLA produkter i sortimentet dom har mot andra butiker som har en satsande kategori.. Och nu pratar vi fysiskbutik eftersom du inte har en aning om vad priserna skulle va om det bara fanns e-butik.

Om dom bara sålde grafikkort med det där lagret hade dom vart världens billigaste.
Men har dom bara 5 grafikkort i lager medans inet.se har 50+ i lager så HOPPAS jag att du kan gissa vem som har billigast priser. En ledtråd får du ---> Mängdrabbat
Vänta en sak till ----> Stor butik med mycket personal = 100-1000% dyrare än e-butik!

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Har funderat över varför dem inte kört webbhandel. De borde tjäna mer då. Smidigt om man kan se på deras kommande hemsida om varor finns samt om de finns i lager.

Permalänk

Jag har för mig att MM köper in typ alla Kablar för runt 10kr st och sen sätter ett fantasi pris på 6-7 gånger inköpspriset rakt av. ännu mer för 'Dyrare' produkter.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Okunnig personal, höga priser och direkta lögner i marknadsföringen. Deras såkallade "prismatchning" finns inte i verkligheten, jag har varit med flera gånger då man vägrat sänka priserna till andra butikers nivå vilket resulterat i att de förlorade ännu en kund.

MediaMarkt verkade bra vid en första anblick men de klarar inte av en närmare granskning.

Elgiganten däremot är jävligt duktiga på det, bara ta med sig en iphone eller valfri android med internet, leta upp produkten på komplett/webhallen eller annan valfri butik med "internetpriser" som har pick-up-point i stan så får man den billigare

Detta lär ju floppa rejält om du frågar mig iaf, dem har aldrig varit billigast vad jag settm förutom på kampanjdagar och öppningsrebjudanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Eller kanske hur billiga dom är?

Du kan inte jämföra ALLA produkter i sortimentet dom har mot andra butiker som har en satsande kategori.. Och nu pratar vi fysiskbutik eftersom du inte har en aning om vad priserna skulle va om det bara fanns e-butik.

Om dom bara sålde grafikkort med det där lagret hade dom vart världens billigaste.
Men har dom bara 5 grafikkort i lager medans inet.se har 50+ i lager så HOPPAS jag att du kan gissa vem som har billigast priser. En ledtråd får du ---> Mängdrabbat
Vänta en sak till ----> Stor butik med mycket personal = 100-1000% dyrare än e-butik!

Grejen är den att det knappt finns något som är billigare på Media Markt än andra butiker förutom deras erbjudanden. Deras erbjudanden brukar vara väldigt bra men om man inte hittar något intressant i deras reklamblad finns det ingen anledning att åka dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag har för mig att MM köper in typ alla Kablar för runt 10kr st och sen sätter ett fantasi pris på 6-7 gånger inköpspriset rakt av. ännu mer för 'Dyrare' produkter.

Så gör alla butiker. Ofta tjänar de mer på några kablar än TVn du köper.

Permalänk
Medlem

What took you so long?
Har de inte fattat förrän nu hur mycket pengar som finns att hämta inom näthandeln? Särskilt elektronik.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

MediaMarkt vill för mycket men kommer inte lyckas. De försökte sälja mig ett demo ex till fullpris när jag suktade efter en ny tv. Accepteras inte, så jag gick över gatan till konkurrenten och fick där samma tv, icke använd, och dessutom för 500kr billigare.

Visa signatur

Stuff me like a haggis!

Permalänk
Medlem

typ äntligen eller nått? bättre sent än aldrig

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Okunnig personal, höga priser och direkta lögner i marknadsföringen. Deras såkallade "prismatchning" finns inte i verkligheten, jag har varit med flera gånger då man vägrat sänka priserna till andra butikers nivå vilket resulterat i att de förlorade ännu en kund.

MediaMarkt verkade bra vid en första anblick men de klarar inte av en närmare granskning.

Skämtar du? Jag har jobbat på MM tidigare och framförallt på hårdvarusidan matchade vi ofta Inet och Net on Net innan vi satte våra priser och det var väldigt, väldigt sällan att kunder klagade på höga priser och okunnighet hos personalen. Snarare tvärtom!

Men å andra sidan kan det skilja sig från butik och butik eftersom alla priser (och sortiementet) sätts lokalt av varje varuhus.

Angående nyheten så tror jag att det kommer bli kanon! Nästan alla andra liknande butiker har ju webshoppar så det är faktiskt dags!

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Moderator
Testpilot

Välkommen in i 2000-talet MediaMarkt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Dyra komponenter på MM

Dom är inte scheisse billiga. Folk har insett det och det är bara oseriöst och löjligt att längre köra med den grejen.
Däremot kan dom inte gå emot sitt löfte om prismatchning.
Här i Uppsala har vi ju aktörer som Alina, EIS och XCore m.fl. och alla dessa ligger ofta ganska bra till i pris vilket gör att flera komponenter går att få på MM till matchade eller lägre priser.
Men varför man skulle välja MM före någon av dessa har jag ingen uppenbar anledning till. Ofta finns inte de "bästa" prylarna inne och leveranstiderna kan ibland uppgå till 1-2v.

Det här är nog tvunget för att de ska överleva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så gör alla butiker. Ofta tjänar de mer på några kablar än TVn du köper.

Precis har själv praktiserat på elgiganten o jobbat på onoff. En hdmi-kabel kunde man få sjukt billigt. På Tv-apparater tjänade de nästan inget alls på.

Permalänk
Medlem

Ja det ska bli spännande med ännu en elektronik firma som erbjuder "internet priser" och fantasi produkter som varken finns i weblagret eller butikslagret

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag har för mig att MM köper in typ alla Kablar för runt 10kr st och sen sätter ett fantasi pris på 6-7 gånger inköpspriset rakt av. ännu mer för 'Dyrare' produkter.

Vilket får en att undra varför MM Sverige gick back hundratals miljoner förra året (enligt DI)

Skrivet av Killer7:

Skämtar du? Jag har jobbat på MM tidigare och framförallt på hårdvarusidan matchade vi ofta Inet och Net on Net innan vi satte våra priser och det var väldigt, väldigt sällan att kunder klagade på höga priser och okunnighet hos personalen. Snarare tvärtom!

Men å andra sidan kan det skilja sig från butik och butik eftersom alla priser (och sortiementet) sätts lokalt av varje varuhus.

Angående nyheten så tror jag att det kommer bli kanon! Nästan alla andra liknande butiker har ju webshoppar så det är faktiskt dags!

Jag har tyvärr bara stött på kunnig personal någon enstaka gång. Försöker hjälpa mina föräldrar att hitta en TV och har därför pratat med lite olika killar på TV avdelningen. De flesta kör "säljstilen" genom att säga att allt är bra vilket gör det omöjligt att jämföra olika produkter. När jag börjar gå in lite mer på tekniska detaljer så kommer vi inte riktigt någon vart. Nåja, jag kanske haft otur för när jag köpte min systemkamera för ett tag sedan så kunde den killen som hjälpte mig verkligen allt! Å andra sidan har jag för mig han var ansvarig för just den avdelningen så det kanske var därför han var såpass kompetent.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Nice, då kanske man äntligen får se Media Markts priser på Prisjakt!

Prisjakt kan ge en fingervisning om vart ett pris ligger för en produkt men prisjakt är inte objektiva. Att lita på deras priser går inte. Vissa betalar dem och då uppdaterar prisjakt deras priser, konkurrenters priser som inte betalar har äldre priser på prisjakt vilket ger en skev bild. Jag har då för mig både pricerunner och prisjakt gör så.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Komplett & Inwarehouse? Finns fler exempel

Jag menade inte att detta var det enda företaget som gör så, jag menade att det är konstigt, men jag är inte så insatt. Det kanske ger fördelar på samma sätt som cola light och cola zero. Ungefär samma sak, men olika målgrupper.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av DAoG:

Precis har själv praktiserat på elgiganten o jobbat på onoff. En hdmi-kabel kunde man få sjukt billigt. På Tv-apparater tjänade de nästan inget alls på.

Ja, jag som liten ÅF har redan väldigt låga inköpspriser på kablar, så man undrar ju hur billigt de stora drakarna köper in.

Permalänk

Jag kommer ihåg när jag kollade på cpu kylare, då fanns h50 för 1400kr medans den fanns för 700kr på inet...

detta var i sommras

Permalänk
Rekordmedlem

MM är som alla de andra, de har lockvaror som de säljer till bra priser, och en del annat de säljer till normalpris, personalen är i stort som de andra kedjornas också, varken bättre eller sämre.
Det är oerhörda marginaler på tillbehör, men det blir inte mycket pengar på det totalt sett.
Som konsument är det bra med flera aktörer, men för att kunna göra bra köp måste man som vanligt veta vad man ska köp och kunna handla när det kommer ett bra erbjudande, och inte bara impulsköpa "nu" , har man en bara gjort upp en plan för vilka delar som är intressanta och vilka specar de ska ha så kan man hitta bra priser, håller man bara på och köper "det nyaste" eller efter det som visas i reklam så får man stå sitt kast ekonomiskt.
MM har dessutom bra policy för återköp, många utnyttjar de övriga butikerna/webhandlare där, och de blir tvungna att ta tillbaka en massa som folk har haft hemma för att de vill leka/ha nya prylar hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett GTX 480 sommaren 2010 på net on net lagershop i Borås för 3500 kr. Samma dag vart vi till mediamarkt i jönköping, kollade för skojs skull vad det kostade där. 6990 kr och jag fick mig ett gott skratt, och kände att jag gjorde en bra affär den dagen.

Lär inte närma mig den sidan när det gäller köp av datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

man köper ju inte datorkomponenter på MM, man köper spel!

Permalänk
Medlem

MM har ytterst sällan bra priser, dock så har Uppsala iallafall ett ganska fint filmutbud till bra pris vilket kan vara småtrevligt ibland.
De sålde dock Alan Wake för 99:- förut vilket jag tyckte va riktigt fint så slogtill, tyvärr så händer inte sånt så ofta där.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

man köper ju inte datorkomponenter på MM, man köper spel!

Det vet man aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

MM har dessutom bra policy för återköp, många utnyttjar de övriga butikerna/webhandlare där, och de blir tvungna att ta tillbaka en massa som folk har haft hemma för att de vill leka/ha nya prylar hela tiden.

Hängde inte med där. Många utnytjar vilka då?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

man köper ju inte datorkomponenter på MM, man köper spel!

Äh, dom är dyra dom med

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Äh, dom är dyra dom med

Dom brukar ha skapliga erbjudanden på iallafall ps3-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Dom brukar ha skapliga erbjudanden på iallafall ps3-spel

Har jag aldrig sett dom gångerna jag varit där, i Umeå

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Prisjakt kan ge en fingervisning om vart ett pris ligger för en produkt men prisjakt är inte objektiva. Att lita på deras priser går inte. Vissa betalar dem och då uppdaterar prisjakt deras priser, konkurrenters priser som inte betalar har äldre priser på prisjakt vilket ger en skev bild. Jag har då för mig både pricerunner och prisjakt gör så.

Nja:

För alla butiker gäller följande:

...

Priserna uppdateras minst en gång per dygn.

...

De butiker som köper vår tilläggstjänst profilering får dessutom:

Butikens priser visas tillsammans med logotyp och klickbara produktlänkar.

Butiken får skylta med sin egenvalda informationstext, "mervärden".

Butiken får tillgång till ett avancerat statistiksystem för att till exempel kunna optimera sitt produktutbud.

Saxat från Prisjakt.

Så rent prismässigt så har alla samma förutsättningar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Spel brukar dom ha rätt billigt och brukar ha riktigt bra erbjudanden. Men bortsett från alla specialerbjudanden så har dom ju inte så bra priser.

Visa signatur