Media Markt ger sig på webbhandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Dom brukar ha skapliga erbjudanden på iallafall ps3-spel

Kan jag hålla med om. Brorsan köpte ett nysläppt PS3 spel (minns inte vilket) där för 399 kr. Kollar man på EB Games ligger de väl på 699kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

man köper ju inte datorkomponenter på MM, man köper spel!

Dyrt det me

Spelbutiken.se <3

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Okunnig personal, höga priser och direkta lögner i marknadsföringen. Deras såkallade "prismatchning" finns inte i verkligheten, jag har varit med flera gånger då man vägrat sänka priserna till andra butikers nivå vilket resulterat i att de förlorade ännu en kund.

MediaMarkt verkade bra vid en första anblick men de klarar inte av en närmare granskning.

Kan inte mer än hålla med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Genesis:

Tja, mer konkurans på marknaden är ju bara bra. Men de får nog sänka sina priser innan jag överväger att handla där ifrån. Kollade på billiga TV-apparater tidigare i månaden, men det var markant dyrare än andra alternativ. Slutade med en 50" från NetOnNet, och det blev ordentligt mycket billigare än vad MM kunde erbjuda...

Samma här. Jagade tv i mellandagarna åt far. Var både på Mediamarkt, Elgiganten och Netonet. Slutade med netonet som var billigast. Elgiganten ljög dessutom om att tv'n hade 3d stöd. Okunniga säljare!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Äntligen, den stora nakdelen med media markt har varit att man inte kan prisjämföra på nätet

Permalänk
Medlem

blir ingen Internethandel i sverige, detta gäller bara den tyska marknaden...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Anledningen att man åker till mediamarkt är för att känna på produkten, inget annat. För dom är ju knappast billiga... tror inte dom kommer göra så mycket vinst på internet när det finns så många andra bra butiker dom måste konkurrera med.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pellias:

Hängde inte med där. Många utnytjar vilka då?

Det finns rötägg som köper saker o lämnar tillbaka, de sätter det i system att hålla på så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

åkte dit kännde på ett obsidan 800d, åkte hem beställde ett från inet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Fler stora seriösa aktörer tas tacksamt emot.

Fast nu är det Media Markt som är på väg in. Eller hur definierar du seriösa aktörer?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns rötägg som köper saker o lämnar tillbaka, de sätter det i system att hålla på så.

Oj. Vidrigt ju.

Är det bara för att liksom? Så att de får testa nya prylar gratis?

O vad händer med varan som de lämnar tillbaka? Kollar de bara att paketet är fräsch o säljer den som ny eller??

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Skrivet av Pellias:

Oj. Vidrigt ju.

Är det bara för att liksom? Så att de får testa nya prylar gratis?

O vad händer med varan som de lämnar tillbaka? Kollar de bara att paketet är fräsch o säljer den som ny eller??

Ja vad annnars ?

Tycker om MM... inte för priserna utan för deras grejer dom har i butiken(barkarby). Finns tyvärr inte så många bra "riktiga butiker"

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Brukar inte handla så mycket på MM men vissa gånger jag varit där så har dom haft en ordentlig rea och det uppskattas väl, även om jag hört på radio hur dom visst har lurat folk på rean, att dom höjt priset precis innan dom reat ut saker. Men väldigt uppskattat att fler väljer att skutta över och sälja på internet såväl som i butik

Och jag tycker också det ser ut som MM i Jönköping.

// SpitZen

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Killer7:

Skämtar du? Jag har jobbat på MM tidigare och framförallt på hårdvarusidan matchade vi ofta Inet och Net on Net innan vi satte våra priser och det var väldigt, väldigt sällan att kunder klagade på höga priser och okunnighet hos personalen. Snarare tvärtom!

Men å andra sidan kan det skilja sig från butik och butik eftersom alla priser (och sortiementet) sätts lokalt av varje varuhus.

Angående nyheten så tror jag att det kommer bli kanon! Nästan alla andra liknande butiker har ju webshoppar så det är faktiskt dags!

Ifall du pratar om Media Markt i Växjö yrar du i nattmössan. (såg att du bor i Växjö)
De har helt överjävliga priser på nästan allt dator relaterad. Börjar man sedan att titta på fototillbehör trillar man av stolen. Så har det varit från början. De kan dock ha lite vettiga priser på spel, men oftast bara enstaka titlar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Klart som fan MM, Elgiganten och Siba osv. inte kan konkurrera med Inet, dustin och komplett när det gäller datorkomponenter.

Visst finns det undantag men det är väl knappast en chock för någon då de först nämna butikerna inte har datorkomponenter som första eller andra prioritet medan t.ex. inet har det som nr 1.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ingen större skillnad mellan någon av de stora kedjorna, har man varit runt på olika ställen och kollat och pratat så märker man att det skiljer mellan butikerna, men att oavsett vilken kedja de tillhör har de både bra och dålig personal och bra o dåliga priser, att hacka på en kedja utifrån erfarenheter av hur de är på en ort säger inte mycket om ens något alls om dem som kedja.
Ett problem de däremot delar (med de flesta kedjor oavsett bransch) är att de oftast har väldigt ung och oerfaren personal, det är ungdomsjobb att vara på stormarknaderna, och de ungdomar som jobbar där har ofta inte de teoretiska kunskaper som krävs för att ge riktigt bra service, de kan produkten, men inte tekniken den innehåller eller anledningarna till att den är i produkten, Det djupa teknikkunnandet finns knappt kvar hos någon säljare längre och när såg ni någon äldre säljare med +30års erfarenhet av både teknologin och säljarbete, de finns inte kvar i storköpen, men hos hobbyfirmor och industrisäljare finns det tekniker som kan båda rollerna. ute på storköpen finns det möjligen nån chef som fyllt 30år, men inte nån som jobbar som säljare, de är lätträknade.......

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bazookan:

nja, det tråkiga är ju att MM Sverige håller samma priser (ungefär) som övriga stora butiker i detta avlånga land, pga den frånvarande konkurrensen i Sverige. Medans en fin Tv i MM Tyskland kan vara 10-20k billigare i än i Sverige

Håller med. Det är här problematiken ligger.:(:/ Men som vanligt går svenskarna på charaden:

a) stor butik = billigare priser (tror svensken), fast i själva verket skiljer det inte alls mycket mellan butikerna och det som skiljer äter frakten upp (om man inte köper produkter för tusentals kronor) och bara för att det står "billig" på en hemsida så betyder det inte att det är billigt.

b) bara för att det finns fler butiker som "konkurrerar" betyder det inte automatiskt att priserna blir lägre. Butikerna sneglar på varandra, stämmer varandra (för olika saker) och gör andra åtgärder för att det ska se ut som att de konkurrerar. Men i själva verket så håller butikerna priserna uppe - även om man vill ge sken av "en sund konkurrens" så bevakar man varandra snarare för att hålla priserna uppe. Någon kanske genmäler att men priserna sänks ju, men å andra sidan: det tycker jag inte, för bråttom har de absolut inte!:D;)

Om någon inte "tror" på mig, så kan jag ge ett bra exempel: mobiloperatörerna under 90 och 200-talet. Där pratade man om fri konkurrens, att staten skulle ingripa och sänka priserna. Inget hände. Varför bl.a. för att staten (PTS) inte ingrep utan PTS litade på operatörerna och att de frivilligt skulle sänka priserna. Men det är ju ungefär som att be två bakdirektörer sänka priserna bara för att de är 2 banker på marknaden och för att de då kan/borde vara snälla mot kunderna och sänka priserna. Operatörerna sänkte inte priserna utan det gjorde EU.

Vi har en liknande situation idag med de stora butikerna som vi hade med mobiloperatörerna då: konsumenterna (och till viss del staten?) tror och hoppas på att ju fler konkurrenter vi har ju billigare priser. Men tyvärr så kommer nog ingenting att hända förrän EU ingriper. "Bankdirektörerna" aka X VD för varje "lågpriskedja" skrattar bakom ryggen på oss konsumenter och sitter och drar in pengar och hoppas på att staten, EU, X myndighet inte upptäcker detta arrangemang = lång tid innan de behöver oroa sig för lagstiftning= lång tid innan de i förlängningen tvingas sänka priserna.

My EnKrona!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Nej tack.
Skandal Markt bör arbeta mer på att INTE lura kunder med bra prissatta produkter som inte finns i lager på första rea-dagen även om du är först in i butiken. Man flaggar för produkter i reklamtidningen som skickas hem, sen när man kommer dit först av alla så finns inte produkten. "Men du kan få den här för bara någon tusing extra, precis lika bra!"
Någon kallade dem för "seriös aktör" i tidigare inlägg, undrar om personen i fråga varit på Media Markt och hittat en bra prissatt vara på första rea-dagen. Neee vad är det jag står och säger, sånt händer ju inte!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Brukar gå in på min lokala Expertaffär och de säljer gärna till samma priser som MM. Blir det något strul eller annat problem så får man givetvis lämna tillbaka eller byta produkten.

Hur många gånger har man inte hört jobbarkompisar som åkt till MM vid erbjudanden för att upptäcka att varan är slut. De hänger på låset och är först in men produkterna är gömda på lagret.

Utöver detta har MediaMarkt dessutom en personalpolitik som stinker så jag går möjligen dit och kollar på en produkt men köper den på ett annat ställe.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Besöker alltid Media Markt när jag har vägarna förbi i Birsta.

Det ofoget kan du inte fortsätta med särskilt länge. Det mesta tyder på att den butiken skall läggas ner, eftersom den är bland de mest förlustrika i landet.

Skrivet av Fluf:

JOm de går online så kommer de garanterat ha olika priser i butik och på webb, annars skulle de i de flesta fall renodlat göra bort sig offentligt.
Tror aldrig att vi kommer få se deras butikspriser online tyvärr.

Helt korrekt. Butikspriserna sätts lokalt utifrån vilka priser de lokala konkurrenterna har. Därför kan de av praktiska skäl inte visas för hela landet.

Skrivet av mrqaffe:

Det är ingen större skillnad mellan någon av de stora kedjorna, ...

Jag håller med i princip. Det som skiljer är vilka fabrikat och modeller som säljs, och där känns för min del Expert som den största förloraren. Oftast finns över huvud taget inte någon produkt som uppfyller de krav jag ställer i sortimentet, och om de råkar ha en modell jag är intresserad av så är den för dyr i förhållande till konkurrenternas priser.

Generellt ställer jag mig tveksam till att handla från en webb-version av MM. De produktkategorier jag kan tänka mig köpa hos MM är mest sådant jag föredrar att handla i fysisk butik.

/Olle

Permalänk
Medlem

Alltså MM är inte nischade på datorkomponenter som t.ex Inet, komplett med mera. Åker man dit för att köpa komponenter så får man ta att det inte är prismatchade dagligen.

Hur som helst, Sweclockers medlemmar är inte deras målgrupp i butikerna om ni inte ska köpa någon annan hemelektronik pryl eller märkes dator men det kanske ändras om de kan ha webbpriser med externt lager för komponenter.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag har för mig att MM köper in typ alla Kablar för runt 10kr st och sen sätter ett fantasi pris på 6-7 gånger inköpspriset rakt av. ännu mer för 'Dyrare' produkter.

Jag jobbar på Mediamarkt. Du har rätt i att vi tjänar pengar på kablar, men om du tror att vi säljer kablar för 6-7 gånger vad de kostar netto så lever du i en fantastivärld. Vissa kablar kan vi tjäna riktigt bra på, men det beror på att vi inte tjänar NÅGONTING på något annat. Media-Saturn har förlorat ca. 1.2 miljarder kronor hittills sedan de gick in i Sverige. Tror du det beror på fantasipriser? Det beror på att vi säljer alldeles för många produkter till priser som ligger långt under inköpspris.

Det tråkiga som jag ser det med Mediamarkt är att helheten varierar oerhört mycket från butik till butik. Vissa följer konceptet, andra inte verkar det som. Där jag jobbar i Högsbo, så utnyttjar vi prisgaranti dagligen. Däremot så tror jag inte alla butiker använder sig av detta. Den gäller alla fysiska butiker inom Göteborg, dvs nettonet, webhallen, elgiganten, inet, etc. Märker ni att något är dyrt, använd prisgaranti. Säger säljaren emot så fråga efter hans chef eller något.

Det man däremot får tänka på väldigt mycket är lockpriser i prisjakttiden. Webhallen, exempelvis, har jag sett lägger upp en produkt i en färg, som de har 1 i lager av, till ett riktigt bra pris. Däremot så kan de andra färgerna kosta i vissa fall dubbelt så mycket. Vissa andra butiker sänker dessutom priserna när deras lager tar slut, för att bara höja dem till ord. pris igen när varan kommer in. Var vaksamma över sådant här för marknaden är inte så lätt som man kan tro, och framför allt är ni konsumenter så utnyttja det som företagen påstår sig ha, de skall finnas till erat förfogande.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Skrivet av oscarstegland:

Jag jobbar på Mediamarkt. Du har rätt i att vi tjänar pengar på kablar, men om du tror att vi säljer kablar för 6-7 gånger vad de kostar netto så lever du i en fantastivärld. Vissa kablar kan vi tjäna riktigt bra på, men det beror på att vi inte tjänar NÅGONTING på något annat.

Antingen har ni ett jäkligt dåligt inköp eller så är du felinformerad. Kablar ska ha en marginal på åtminstånde 6-7x. Men som sagt, massviss med annat man har dålig marginal på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Nice, då kanske man äntligen får se Media Markts priser på Prisjakt!

Heh, precis vad jag tänkte. Undrar hur snabbt det kommer gå, kommer nog köpa en ny TV senare i år.

Permalänk
Medlem

tror det kan bli ett bakslag för mediamarket, då som många säger " trött på att åka ditt för att kolla igenom hela affären", antagligen det dom tjänar på. Dom gör ett reklamblad med super billiga priser på ett fåtal utvalda produkter, sen impulshandlar nog folk en del, vilket man inte brukar göra på internet lika ofta. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Hedersmedlem

I jämförelse med Elgiganten så tycker jag att MediaMarkts säljare är både kunniga och trevliga. Slipsnissarna på Elgiganten klarar jag mig utan. Prissättningen på vissa grejer är ganska galen dock, främst på datorkomponenter.

Såg HD5970 för typ 7.000 för bara ett par månader sedan..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Antingen har ni ett jäkligt dåligt inköp eller så är du felinformerad. Kablar ska ha en marginal på åtminstånde 6-7x. Men som sagt, massviss med annat man har dålig marginal på.

Jag jobbar specifikt med kablar och andra tillbehör och vi jobbar med i princip alla Sveriges vanliga kabelleverantörer. Finns det någon som kan få bra marginal så är det vi då vi oftast köper kolossala mängder. Den kabel våran butik tjänar mest på är en bulkkabel för 400 spänn men det är inte 6-7x nettot. Och kablar som man inte tar in 1000 st av åt gången har man sällan en marginal på mer än 2x nettot. Som jag sa, marginaler på 6-7x nettot existerar inte i denna bransch. Tro vad man vill, jag har erfarenhet av det dagligen och vet vad jag snackar om. Tror du Netonnet köper in en Supra HDMI som kostar 1000 spänn för 120 kr? Nej den kostar nog upp emot 550 spänn och sedan moms på det. Slutar på 687 kr. Då tjänar du drygt 300 spänn per kabel. En helt klart godkänd marginal för en kabel.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jioop:

Nej tack.
Skandal Markt bör arbeta mer på att INTE lura kunder med bra prissatta produkter som inte finns i lager på första rea-dagen även om du är först in i butiken. Man flaggar för produkter i reklamtidningen som skickas hem, sen när man kommer dit först av alla så finns inte produkten. "Men du kan få den här för bara någon tusing extra, precis lika bra!"
Någon kallade dem för "seriös aktör" i tidigare inlägg, undrar om personen i fråga varit på Media Markt och hittat en bra prissatt vara på första rea-dagen. Neee vad är det jag står och säger, sånt händer ju inte!

Det där är en riktig klassiker på Media Markt! Rena lockvaror som inte ens finns hemma, enbart för att locka dit folk och sedan komma med klassikern "lägg på lite så får du den här, mycket bättre".. skandal-affär.

Permalänk
Medlem

Finns inte den annonserade "lockvaran" har du rätt till en likvärdig eller bättre produkt till samma pris. Eller är det inte så? Det är hursomhelst ett brott emot marknadsföringslagen.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Om dom ska lyckas få sina förväntningar i uppfyllelse kommer dom behöva skaffa bättre priser alternativt webbpriser. Men detta blir super, får se om dom lyckas få lika bra priser som inet etc Kanske sänker samtligas priser Känns som mediamarkt är för stort på utemarknaden för att kunna uppfylla sweclockers-medlemmars krav (iallafall mitt ) som fraktfritt för oss osv, det kommer troligen sabba lite för dom. Jag har en känsla av att sweclockersmedlemmar står för väldigt mycket av köpen på webbutiker, framför allt inet, webhallen, komplett och nu mera alinas webblager
Men som sagt, välkommen välkommen in i värmen mediamarkt!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)