Microsoft provar Ribbon i Windows 8

Permalänk
Melding Plague

Microsoft provar Ribbon i Windows 8

Utvecklarna på Microsoft tar gränssnittet Ribbon från Office till nästa version av Windows.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Intressant, och bör ju faktiskt fungera rätt fint

Permalänk

Tar upp lite för mycket plats på höjden, speciellt med alla 16:9-skärmar...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

just detta jag INTE gillar...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Tar upp lite för mycket plats på höjden, speciellt med alla 16:9-skärmar...

Håller med, kommer förmodligen aldrig använda menyerna i t.ex. explorer heller..

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det medför mycket mindre förvirring än de klassiska menyerna, fortfarande inte helt lätt att hitta om man inte vet var man ska kolla.

F.Ö känns gränssnittet lite utdaterat, kom med något nytt mer stilrent.

Permalänk
Medlem

Snälla säg att de INTE tar med detta, eller iallafall kan ta någon "klassisk vy"...
Annars får jag hoppas på något "Windows 7 tema för Windows 8".

Ser "Ribbon" tillräckligt mycket på jobbet redan.

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Tar upp lite för mycket plats på höjden, speciellt med alla 16:9-skärmar...

Jag vill inte att explorer ska ta så mycket plats.
Hoppas det kommer inställningar för att ta bort skiten.
Behöver inte stora knappar för dem där sakerna, det finns ju hotkeys...

Permalänk
Medlem

Bara jag som absolut inte har någon koll på vad Win 8 har som inte Win 7 skulle kunna få i uppdateringar? Win 7 känns ju optimalt just nu, och säkerligen under 2012 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Bara jag som absolut inte har någon koll på vad Win 8 har som inte Win 7 skulle kunna få i uppdateringar? Win 7 känns ju optimalt just nu, och säkerligen under 2012 också.

Stöd för ARM arkitekturen är väll den stora nyheten, annars har inte hört om särskilt mycket annat än så länge

Permalänk
Medlem

Ribbon har jag redan i för Wordpad och Paint, tror att det kan va bra i utforskaren också, i like it.

Permalänk
Medlem

USH, äter upp alldeles för mycket utrymme och tillför inga funktioner man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Ribbon har redan förstört Wordpad och Paint, tror att det kan va dåligt i utforskaren också, i don't like it.

Fix't

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Usch, det är verkligen värdelöst. Redan idag i de nya versionerna av Office som använder ribbon avskyr jag det. Det är verkligen inte användarvänligt, det kanske är logiskt för dem som behöver bilder för att förstå vad de gör, men det är verkligen ett logiskt menysystem för dem som vet vad de letar efter. Man läser text om man vet vad man letar efter, inte navigerar bland stora bilder/knappar som är så stora att man måste bläddra sidor för att hitta alla verktyg.

Det var bättre i de äldre versionerna där alla verktyg faktiskt var lättåtkomliga!s

Permalänk

nej ta bort ribbon i explorer TACK

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ribbon är najs!

Extremt mycket mer intuitivt i office-programmen mm.
I explorer kanske det känns det lite overkill men vi får se.

Permalänk

Nej nej, inte mer ribbon!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Ser inge bra ut....
Inget som har imponerat på mig just nu i win 8. får hoppas det kommer någon trevlig nyhet annars kan dom lika gärna släppa den bara till tablet "Windows Tablet OS" eller något sånt.
Annars tycker jag dom kan lägga windows 8 under matten ett år eller så tills dom kommer på något bra till 8an för annars kommer det floppa totalt till pc.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det tar för mycket plats på höjden, men en slimmad variant av Ribbon kanske skulle funka i Utforskaren. Annars gillar jag gränssnittet från Windows 2000 och tycker att det skulle fungera bra idag också...

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Allt som finns i ribbon finns ju i högerklicksmenyn, varför inte låta det vara i den menyn. Ge mig flikar a'la chrome istället!

Permalänk
Medlem

Använder man hotkeys för de flesta funktioner så behöver man ingen aktiv meny så som denna. Då det är tänkbart att många av de mer avancerade användarna inte uppskattar detta av tidigare nämnd anledning så tror jag inte att det kommer vara någon brist på program/metoder på att bli av med denna funktion.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Nej nej nej, går ju knappt att använda paint och Movie Maker i 7 pga av ribbon, jag har svårt att hitta. Dock ska det gå att få bort i ribbon i paint ganska lätt har jag för mig.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Säger bara: Mer tabbar åt folket! (Som t ex QTTabBar)

Permalänk
Medlem

Nej fyfan. Gillar inte! Har aldrig gillat det i Movie Maker och så vidare.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Är inte mycket för Ribbon, ser hellre att dom håller Windows 7 stilen, skulle gärna se tabbar som vissa andra säger som ett concept iaf!

Permalänk
Medlem

Ribbon fungerar bra i program där menyerna ofta används (t.ex. Word), men i explorer behövs ett mer minimalistiskt gränssnitt. Tabbar är väl det jag helst hade sett i explorer, och en möjlighet att stänga av integration med taskbaren (dvs, har jag ett fönster med 10 tabbar ska taskbaren hantera det som ett fönster, inte 10).

Citat:

F.Ö känns gränssnittet lite utdaterat, kom med något nytt mer stilrent.

Tycker Aero är galet snyggt, men det är givetvis subjektivt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ribbon funkar bra jag. Men prioritering nummer 1 borde vara att ha möjlighet till flera flikar i utforskaren.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Vi får väl en beta ganska snart va? Då ska man skicka in massor med förslag.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte speciellt mycket så länge det går att ta bort dessa inställningar. Jag kör endast klassiskt tema i Vista (ställde även om detta när jag körde XP) och det är det jag är mest nöjd med.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0