PANIK externa disken är död :(

Permalänk
Inaktiv

PANIK externa disken är död :(

hej,

som ni kan se kl är halv 6 och jag är fortfarande uppe, detta pga av min externa hhd dog medan vi sattt och kopierade över bilder mm till 2 nya diskar.

innuti skallet sitter en Seagate 750GB SATA ST3750528AS med firmware SD35. sjäva externa boxen är en maxtor 9NZ2A6-500.
jag tror att det är krets kortet som get upp, och undrar om någon vet var jag kan få tag på reservdelar till denna disk.
Om nu gud må förbjuda att fixa själv inte funkar, finns det nån data-recovery företag och skicka in disken till?

alt om nu någon har en maxor 9NZ2A6-500 och vill sälja den så betalar jag otroligt bra, om den har rätt firmware.

allt hjälp uppsakattas verkligen.

hälsningar
Ari
jag vet borde backa upp tidigare, men att jag köpte 2 nya diskar hade jag misstankar att den var på väg och ge upp, men inte så tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

hej,

som ni kan se kl är halv 6 och jag är fortfarande uppe, detta pga av min externa hhd dog medan vi sattt och kopierade över bilder mm till 2 nya diskar.

innuti skallet sitter en Seagate 750GB SATA ST3750528AS med firmware SD35. sjäva externa boxen är en maxtor 9NZ2A6-500.
jag tror att det är krets kortet som get upp, och undrar om någon vet var jag kan få tag på reservdelar till denna disk.
Om nu gud må förbjuda att fixa själv inte funkar, finns det nån data-recovery företag och skicka in disken till?

alt om nu någon har en maxor 9NZ2A6-500 och vill sälja den så betalar jag otroligt bra, om den har rätt firmware.

allt hjälp uppsakattas verkligen.

hälsningar
Ari
jag vet borde backa upp tidigare, men att jag köpte 2 nya diskar hade jag misstankar att den var på väg och ge upp, men inte så tidigt.

Du kan ju alltid plocka ur den externa disken ur skalet och stoppa den direkt i datorn och se om det funkar, fungerar det så har du räddat alla bilderna.

//ArcliteRX

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArcliteRX:

Du kan ju alltid plocka ur den externa disken ur skalet och stoppa den direkt i datorn och se om det funkar, fungerar det så har du räddat alla bilderna.

//ArcliteRX

redan utplockat och testat, den är sten död, inget som spinnar upp eller hörs, det enda som händer är att krets kortet värms upp extremt, av den anledningen misstänkter jag att felet ligger just i kretskortet på hårddisken, eller logic board som den kallas annars.

Permalänk

skaffa en exakt likadan disk och byt kortet, annars är det nog bara att skicka iväg disken som gäller för att få tillbaka datat. och det är ju dyrt tyvärr.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

4.000-10.000 kr beroende på hur allvarligt felet är tar räddnings företagen och alla har nästan samma pris. Enda skillnaden verka vara undersöknings priset.

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/harddisk-recovery.htm...
http://www.ahlbergdata.com/se

Du får hoppas att du hittar en exakt likadan hårddisk med exakt samma version (firmware?) av kretskortet.

Permalänk
Medlem

lägg ut en annons här på sweclockers och eftersök en exakt likadan disk, du kan ju locka med att du kan köpa 2 likadana eller någon större disk i utbyte mot denne disk så du kan rädda din egna och samtidigt gjort en annan glad !

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skillz:

lägg ut en annons här på sweclockers och eftersök en exakt likadan disk, du kan ju locka med att du kan köpa 2 likadana eller någon större disk i utbyte mot denne disk så du kan rädda din egna och samtidigt gjort en annan glad !

la upp en annons som du sa, fått en del svar
självklart så ska man ha en bra ersättare till sin produkt, en ny 2TB disk är det minsta jag kan ge ifall jag lyckas få tag på en disk med samma firmware och produkt serie.

http://www.inet.se/artikel/4303921/lacie-minimus-usb-3-0-2tb eller vilken annan hdd ext/int du kan tänka dig i utbyte mot disken jag söker.

håller tummarna, väldigt hård

Permalänk

Det du kan göra är att slänga in disken i frysen så den blir kall, då kan få du lite (litelite) extra tid att kopiera över bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettersson930:

Det du kan göra är att slänga in disken i frysen så den blir kall, då kan få du lite (litelite) extra tid att kopiera över bilderna.

Med risk för kondens och annat skulle jag nog vara väldigt försiktig med en sådan metod. För el och vatten är sällan en lyckad kombination.

Permalänk
Inaktiv

jag hatar och vara på, men jag vill verkligen få tag på en ST3750528AS, uppskattar om någon kan hjälpa mig.
du kan få en helt ny HDD av valfri märke externt/internt i utbyte mot din fungerande ST3750528AS.

hittar jag inget hjälp här, får jag ta o bita i sura äpplet och lägga 10k och ta hjälp av en data-recovery firmma
inte på tal om frugan håller på o hänga mig

Permalänk
Medlem

Det blir väl svårt att byta ut kretskortet på hårdisken på grund av chache minnet på hårddiskens kretskort. Det är väl det som håller reda på sökvägen till filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Det blir väl svårt att byta ut kretskortet på hårdisken på grund av chache minnet på hårddiskens kretskort. Det är väl det som håller reda på sökvägen till filerna.

Får man bara liv i möget kan man nog använda recovery program och återskapa cachen i så fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pucko97:

Det blir väl svårt att byta ut kretskortet på hårdisken på grund av chache minnet på hårddiskens kretskort. Det är väl det som håller reda på sökvägen till filerna.

Nu är jag verkligen ingen expert på området, men MFT och Metadata ligger ju fysiskt på hårddisken? Cache är ju som namnet antyder, en cache?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Även om du hittar en likadan modell är det relativt liten chans att det fungerar eftersom det ibland krävs samma dags tillverkning. Många saker ändras fortlöpande med diskarna under tillverkningen och diskar samt elektronik matchas mot varandra. Bara varnar så att du inte håller på att skicka diskar fram och tillbaka helt i onödan. Precis allt måste vara lika, så granska informationen med lupp innan du slår till och testar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Nu är jag verkligen ingen expert på området, men MFT och Metadata ligger ju fysiskt på hårddisken? Cache är ju som namnet antyder, en cache?

Filerna ligger fysiskt på hårdisken. Men du kan inte hitta till affären fören du har lärt dig var den är.

Permalänk
Avstängd

Fick samma problem med min wd-disk. Va helt död, kunde inte ens formatera eller initiera den på nytt. Slutade med att jag pilla ur disken ur skalet och antände den som en vanlig. Fick iaf igång den men va tvungen att formatera för att kunna initiera utan att få felmeddelande: enheten är inte redo, eller något liknande. Lite surt då jag hade foton från 2005 utan backup på den

Permalänk
Hedersmedlem

Som multiman säger ovan så räcker det inte med att det är samma modell på hårddisken. Finns en del trådar om detta sedan innan. Det måste vara samma produktionsserie på disken du tänkt hämta kretskortet från och tillverkaren kan ha en ny serie per vecka vilket innebär att du måste hitta en disk som är producerad samtidigt som din.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

MultiMan:
Håller med. Mitt glädjerop fastnade i halsen när jag insåg hur nära jag varit.

Då hade jag av en tillfällighet 2 st extra av samma modell som den trasiga. I mitt falla så var skillnaden att kretsen på den trasiga var version C och de 2 som funkade att byta med varandra var version D. Firmware på D versionen var samma medan C verionen hade ett annat Firmware men jag vet inte om man kan gå efter Firmware också.

Jag kollade några Seagate diskar jag hade hemma och kretsen verka vara märkta enligt samma princip.

ari86:
I din annons måste du också skriva versionen på kretskortet.
Tex:
Det här är min trasiga hårddisk som jag hoppas hitta en likadan.
Seagate 320GB IDE (ATA)
Modell: ST3320620A
Firmware: 3.AAD
Kretskort: 100406536___C_7703C43E

Biten jag fet markerat var olika på de 2 Seagate diskarna som gick att byta kretskort med varandra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

MultiMan:
Håller med. Mitt glädjerop fastnade i halsen när jag insåg hur nära jag varit.

Då hade jag av en tillfällighet 2 st extra av samma modell som den trasiga. I mitt falla så var skillnaden att kretsen på den trasiga var version C och de 2 som funkade att byta med varandra var version D. Firmware på D versionen var samma medan C verionen hade ett annat Firmware men jag vet inte om man kan gå efter Firmware också.

Jag kollade några Seagate diskar jag hade hemma och kretsen verka vara märkta enligt samma princip.

ari86:
I din annons måste du också skriva versionen på kretskortet.
Tex:
Det här är min trasiga hårddisk som jag hoppas hitta en likadan.
Seagate 320GB IDE (ATA)
Modell: ST3320620A
Firmware: 3.AAD
Kretskort: 100406536___C_7703C43E

Biten jag fet markerat var olika på de 2 Seagate diskarna som gick att byta kretskort med varandra.

kretskortet har annan märknig, det är känd sen innan, men vid kontakt med seagate och datacent så skulle det funka om; modell och firmware var samma. Det är värd ett försök att skruva isär 6 skruvar och montera på det nya kretskortet och se on denna funkar, annars är jag tvungen och lämna in den till ahlbergdata eller nån annan firma för data räddning.

uppskattat om ni kan rekommendera en bra och helst billigt data räddnings firma, om hoppet är helt ute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pucko97:

Filerna ligger fysiskt på hårdisken. Men du kan inte hitta till affären fören du har lärt dig var den är.

Jo, men som sagt, cachen är ju vad jag förstått bara en cache och lagrar ingen information. Alla partitionstabeller och generell metadata ligger ju på hårddisken i sig, inte i cachen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

kretskortet har annan märknig, det är känd sen innan, men vid kontakt med seagate och datacent så skulle det funka om; modell och firmware var samma.

Bra att du bekräftat vad som är viktigt.

Permalänk
Inaktiv

oki nu har jag tom svalt det sura äpplet, en NAS bygge är ett måste med Raid för säkraste lagringen framöver

http://www.inet.se/kundvagn/visa/365416/2011-04-12
vad tycker ni om denna paket? har chassi och 2 till samsung diskar hemma och en 2,5" som system disk.
moderkortet har stöd för raid tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem

RAID är ingen backuplösning, just saying.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

RAID är ingen backuplösning, just saying.

vad rekomenderar du, jag kan inte riskera förlora mer data

Permalänk
Medlem

Först och främst, har du ingen gammal dator stående hemma? för den dator du valt där är SJUKT SJUKT SJUKT overkill, 4gb ram är löjligt mycket. Jag körde en freenas virutelt på 256mb ram, vilket aldrig gick över 0.5% använding. Mitt råd, ta en gammal dator, köp diskar för pengarna istället och installera sedan Freenas

Lider förövrigt med dig! Hoppas det löser sig!

EDIT:
i annat fall kan du ju titta på detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/365637/2011-04-12
Billigare, plus att du kan fylla på med 2 diskar till och du får en 1TB disk på köpet till och med. Hur den står sig i prestanda mot en freenas vet jag inte, men jag skulle nog sätta mina pengar på att en freenas med ett gigabit kort i vinner.

Skulle freenas vara av intresse finns det videos på youtube som förklarar allt man vill veta.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeTonic:

Först och främst, har du ingen gammal dator stående hemma? för den dator du valt där är SJUKT SJUKT SJUKT overkill, 4gb ram är löjligt mycket. Jag körde en freenas virutelt på 256mb ram, vilket aldrig gick över 0.5% använding. Mitt råd, ta en gammal dator, köp diskar för pengarna istället och installera sedan Freenas

Lider förövrigt med dig! Hoppas det löser sig!

EDIT:
i annat fall kan du ju titta på detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/365637/2011-04-12
Billigare, plus att du kan fylla på med 2 diskar till och du får en 1TB disk på köpet till och med.

det paketet ser bra ut, ska göra en beställning tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av warzo:

Med risk för kondens och annat skulle jag nog vara väldigt försiktig med en sådan metod. För el och vatten är sällan en lyckad kombination.

Man lägger den naturligtvis i en förseglad plastpåse innan man stoppar in den. Metoden har flera gånger bevisats att det kan fungera, har även gjort det själv. Skulle dock ej hjälpa i detta fall då det ju är fel på kretskortet och inte de mekaniska delarna i disken. Vad man egentligen gör är ju att frysa de rörliga delarna så att det går att läsa disken tills den blir varm och det smälter igen.

Permalänk
Medlem

Vet att jag har 2 seagate ST3320620A
hemma ska kolla om det är samma kretskort

Permalänk
Inaktiv

oki på tal om reservdlen jag behövde, har ännu inte fått tag i det, dock hittade jag denna sida, som ska special tillverka den för 20 USD.
ville bara tipsa när händelsen är framme. http://www.drivestar.biz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Vet att jag har 2 seagate ST3320620A
hemma ska kolla om det är samma kretskort

Tack för att du gör ett försök. Det var några år sedan det hände så jag har i princip sett den som förlorat och inte värt att spendera stora summor på. Jag hade åtminstone gammal delvis backup på smådiskar jag höll på att ersätta.

Att det alltid verka hända något runt tidpunkten när man rensar och uppdaterar sin backup.