App simulerar glasögonfri 3D på Ipad 2

Permalänk
Melding Plague

App simulerar glasögonfri 3D på Ipad 2

Två forskare på EHCI Research Group demonstrerar ett mjukvarubaserat alternativ till dyra 3D-skärmar och klumpiga glasögon.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Funkar detta på vanliga skärmar?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Så de använder alltså kameran för att ge mjukvaran ett perspektiv, borde alltså gå till stationära datorer också då genom en webcam eller liknande?

Slår detta igenom kommer skärmar nog att komma med en inbyggd kamera i toppen också

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Största problemet med detta är väl att det är begränsat till en tittare. Sen skulle det inte funka i filmer så jag tror inte detta kommer ersätta dagens 3D-skärmar.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Största problemet med detta är väl att det är begränsat till en tittare. Sen skulle det inte funka i filmer så jag tror inte detta kommer ersätta dagens 3D-skärmar.

Och det positiva är ju då att det kostar typ.. 100spänn

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Och det positiva är ju då att det kostar typ.. 100spänn

Sant, men än så länge finns inga användningsområden, det är bara en cool pryl. Men om det blir någonting av det så tror jag det kommer va grymt i spel om man kan tex flytta på huvudet för att kolla runt ett hörn eller liknande Men för TV så ser jag ingen möjlighet för detta att funka.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Hjälpsam

Såg en variant av denna för några år sedan på en TV+webcam. Tror till och med det var en Swex-nyhet way back.

Just scenen med måltavlorna på olika långa pinnar var med på den versionen.

Så ny teknik är det inte, men ny implementering i mobila enheter, och lite fakead 3D för att få apparnas ikoner en cm över skärmen, bakgrundbilden en cm under etc ger en annan känsla av den mobila enheten. Praktiskt -> nej, läckra appar -> Ja

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Funkar detta på vanliga skärmar?

jepp
http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobi the Dobi:

Sant, men än så länge finns inga användningsområden, det är bara en cool pryl. Men om det blir någonting av det så tror jag det kommer va grymt i spel om man kan tex flytta på huvudet för att kolla runt ett hörn eller liknande Men för TV så ser jag ingen möjlighet för detta att funka.

En cool pryl som 3D-TVer och dylikt, eller vadå?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NisseG91:

Och det positiva är ju då att det kostar typ.. 100spänn

Det negativa är att bildigenkänningsalgoritmer brukar suga en del processorkraft. Jag tar nog hellre lite bättre batteritid än att slösa kraft på ögongodis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Finns ett program som gör så du kan utnyttja din webbkamera som TrackIR, vilket har samma funktion. Riktigt bra ide iaf, och jag hoppas att de kommer utnyttjas i framtida spel och apps.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

En cool pryl som 3D-TVer och dylikt, eller vadå?

k cool app kanske skulle va rätt ord. För som det ser ut nu så används denna effekt enast i denna appen på några testbilder och inte på något annat program. Tror det skulle kräva rejält mycket CPU kraft och en ipad skulle inte klara av det.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobi the Dobi:

k cool app kanske skulle va rätt ord. För som det ser ut nu så används denna effekt enast i denna appen på några testbilder och inte på något annat program. Tror det skulle kräva rejält mycket CPU kraft och en ipad skulle inte klara av det.

Det var bara lite sarkastiskt menat då jag inte riktigt ser poängen i 3D om det inte är äkta 3D, alltså någon form av hologram eller dylikt. Men ja, det kan säkert vara kul ändå!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det är ju inte 3d om båda ögonen ser samma bild.

Permalänk
Medlem

Det här har ju ingenting med "3D-glasögon" att göra.

Först av allt: Vi kommer aldrig ha "riktiga" 3D displayer som visar volumetrisk data. Det närmsta vi kommer se är hologram. Våra ögon kan ändå inte upfatta 3D eftersom näthinnorna är platta och därmed 2D. Däremor kan vi upfatta djup och det gör vi med en rad olika effekter.

De i särklass viktigaste: Vi uppfattar *perspektiv* och objekt nära betraktaren täcker objekt längre bort. Dessa "3D-bilder" är sådant vi får från vanliga kameror och "3D-grafik".

Stereoseende: Höger och vänster öga uppfattar någor olika bilder. Detta är effekten som frambringas med "3D-glasögon" eller autostereoskopiska displayer.

Paralax: Det är detta som denna app utnytjar. 3Dobjektet förändras när betraktaren flyttar sin position i förhållande till objektet. (Har alltså ingenting med stereoskopi att göra)

Det finns fler effekter som t.ex. att vi fokuserar ögonen på olika djup. (och att objekt ur fokus blir suddiga etc) som påverkar vår 3Duppfattning.

Att stereoskopisk 3D skulle vara "riktig" 3d i någon mening är bara trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Såg en variant av denna för några år sedan på en TV+webcam. Tror till och med det var en Swex-nyhet way back.

Just scenen med måltavlorna på olika långa pinnar var med på den versionen.

Det var gjort med ninteno wiis motion tracker grej i handkontrollen som följde en punkt med infrarött ljus som han hade fäst i hjälmen.
Så jag gissar på att det är samma snubbar som gjort detta, fast istället för bara följa en punkt så känner de igen ett ansikte och följer det istället

Permalänk
Medlem

Precis som sagts så är det en gammal teknik(*), om än snyggt gjord iom den inbyggda kameran. Men hur man än vrider och vänder på det är det inte 3D - det är perspektivsändring. Dock är det coolt och, framförallt, kombinerat med glasögon-3D kan detta vara askewl.

(*) Såg ett sådant här på ett plant bordsperspektiv på Stanford 1996, och det demot tror jag inte var jättenytt. Det var en kamera och en liggande platt skärmyta med hus som såg ut att "sticka upp" och täcka varandra med hjälp av just perspektivsberäkningar. Coolt var det Man kunde lulla runt och spana in hur framtida byggnadsområden skulle se ut; det var tänkt för just arkitekter och stadsplanerare skulle jag tro.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Såg en variant av denna för några år sedan på en TV+webcam. Tror till och med det var en Swex-nyhet way back.

Just scenen med måltavlorna på olika långa pinnar var med på den versionen.

Så ny teknik är det inte, men ny implementering i mobila enheter, och lite fakead 3D för att få apparnas ikoner en cm över skärmen, bakgrundbilden en cm under etc ger en annan känsla av den mobila enheten. Praktiskt -> nej, läckra appar -> Ja

Jag hade ett program i min Windows-lur med just måltavlorna för något år sedan, den använde accelerometern i mobilen för att göra denna 3D-effekt. Sedan fanns det "launchers" till win-mobile som använde samma teknik för ikonerna, när du vred på luren kände accelerometern av det och man kunde kika in bakom ikonerna osv.

Men detta var ju lite annorunda uppbyggt, även om det var väldigt snartlikt, så jag tycker nog inte att denna nyhet var speciellt intressant trots allt. Är säkert bara för att det är en iPad med som denna "nyhet" hamnade på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarh:

Jag hade ett program i min Windows-lur med just måltavlorna för något år sedan, den använde accelerometern i mobilen för att göra denna 3D-effekt. Sedan fanns det "launchers" till win-mobile som använde samma teknik för ikonerna, när du vred på luren kände accelerometern av det och man kunde kika in bakom ikonerna osv.

Men detta var ju lite annorunda uppbyggt, även om det var väldigt snartlikt, så jag tycker nog inte att denna nyhet var speciellt intressant trots allt. Är säkert bara för att det är en iPad med som denna "nyhet" hamnade på sidan.

MM hade ett exakt lika dant program på min 5 år gamla htc touch diamond som flöt perfekt, rätt coolt då, inte riktigt lika coolt nu.

Att det uppmärksammas nu är såklart för att det har med apple att göra, de har ju en tendens att kunna ta till sig flera år gamla funktioner och tekniker och få folk att tro att det är nytt och revolutionerande. Videosamtal som funnits i 10 år i telefoner? NU lanserar apple det (och det funkar endast i wifi), och de framställer det som innovativt och revolutionerande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

MM hade ett exakt lika dant program på min 5 år gamla htc touch diamond som flöt perfekt, rätt coolt då, inte riktigt lika coolt nu.

Att det uppmärksammas nu är såklart för att det har med apple att göra, de har ju en tendens att kunna ta till sig flera år gamla funktioner och tekniker och få folk att tro att det är nytt och revolutionerande. Videosamtal som funnits i 10 år i telefoner? NU lanserar apple det (och det funkar endast i wifi), och de framställer det som innovativt och revolutionerande...

Den telefonen är inte ens 3 år gammal, du behöver inte överdriva... Men jag förstår din poäng.

Personligen tycker jag att 3D är sjukt överskattat, förstår inte riktigt hypen över det och tycker att man gärna kan lägga ner det igen som vi gjorde förra gången det kom på tal.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Den telefonen är inte ens 3 år gammal, du behöver inte överdriva... Men jag förstår din poäng.

Personligen tycker jag att 3D är sjukt överskattat, förstår inte riktigt hypen över det och tycker att man gärna kan lägga ner det igen som vi gjorde förra gången det kom på tal.

Har du ens testat att spela spel i 3D? Jag köpte nyss nvidia 3d vision, och även om det är lite buggigt och inte fungerar 100 (hänger sig och ger skuggbilder efter någon minuts spelande (osynk), men det är ju nvidias fel..), så ger det en sån sjuk spelupplevelse!

Även om inte grafiken blir "bättre", så känns det som det. Hela spelet blir helt filmiskt och verkligt och man blir mer inne i spelet. I BF bad company 2

3D ger betydligt mer i spel än för film dock, även om det är häftigt på bio med..

Permalänk
Medlem

Fallout: New vegas i 3d har imponerat ganska mycket. Knapparna på Pip-boyen ser helt verkliga ut, fattas bara touchscreen så hade jag nog pissat på mig direkt

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagWe:

Det här har ju ingenting med "3D-glasögon" att göra.

Först av allt: Vi kommer aldrig ha "riktiga" 3D displayer som visar volumetrisk data. Det närmsta vi kommer se är hologram. Våra ögon kan ändå inte upfatta 3D eftersom näthinnorna är platta och därmed 2D. Däremor kan vi upfatta djup och det gör vi med en rad olika effekter.

De i särklass viktigaste: Vi uppfattar *perspektiv* och objekt nära betraktaren täcker objekt längre bort. Dessa "3D-bilder" är sådant vi får från vanliga kameror och "3D-grafik".

Stereoseende: Höger och vänster öga uppfattar någor olika bilder. Detta är effekten som frambringas med "3D-glasögon" eller autostereoskopiska displayer.

Paralax: Det är detta som denna app utnytjar. 3Dobjektet förändras när betraktaren flyttar sin position i förhållande till objektet. (Har alltså ingenting med stereoskopi att göra)

Det finns fler effekter som t.ex. att vi fokuserar ögonen på olika djup. (och att objekt ur fokus blir suddiga etc) som påverkar vår 3Duppfattning.

Att stereoskopisk 3D skulle vara "riktig" 3d i någon mening är bara trams.

Skulle man kunna kombinera allt? det skulle vara najs

Permalänk
Medlem

jävlar va smart den kommer sälja som smör att det fortfarande finns folk som kan tjäna så asmycket på appar

Permalänk
Medlem

Så det betyder att det kommer att funka på iphone med eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Det var gjort med ninteno wiis motion tracker grej i handkontrollen som följde en punkt med infrarött ljus som han hade fäst i hjälmen.
Så jag gissar på att det är samma snubbar som gjort detta, fast istället för bara följa en punkt så känner de igen ett ansikte och följer det istället

Någon på högskolan satt upp ett sånt system i skolan och det kändes inte som 3d utan mer som när man strafear och hoppar i ett fps.

Permalänk
Medlem

Trevligt att Apple återigen uppfinner hjulet. Alltid lika kul när en gammal teknik som redan finsn till såväl mobiler och datorer kan få stort nyhetsvärde så fort den släpps till en av Apples produkter, lite som Facetime och MMS.
Nå, det är väl bra att någon visar Svenssons vad alla "hardcore HaXXors" har njutit av i flera år, fortsätter vi så här kanske vi kan se fram emot säg en portabel hårddisk, från apple, som man kan flytta och ha utanför datorn. Typ iFlexible, kom ihåg var ni läste det först

Permalänk
Medlem

Skillnaden ligger i att nu kan det faktiskt användas. Inte många som bryr sig särskilt mycket om teknik som finns tillgängligt för 3 personer.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gollawolla:

Skulle man kunna kombinera allt? det skulle vara najs

En (teoretisk) holografisk display gör det.

Men paralax-effekten som demonsteras här går tex. utmärkt att kombinera med den stereoskopiska effekten du får av 3D-glasögon.

Jag är en av dom som inte alltid njuter av stereoskopisk "3D" utan ofta störs av det. Jag tror att det till viss del beror på att hjärnan får massa motstridig information. Höger och vänster öga ser olika bilder och därmed luras jag att tro att bilden har ett visst djup. Samtidigt så fokuserar linserna i mina ögon på bioduken/TVn/skärmen som är på ett helt annat djup för att jag skall få en skarp bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Största problemet med detta är väl att det är begränsat till en tittare. Sen skulle det inte funka i filmer så jag tror inte detta kommer ersätta dagens 3D-skärmar.

största problemet är att det inte är något djup öht i bilden

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2